Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
http://images26.fotosik.pl/248/c5ea72cd43d596e9.jpg I na zakończenie ET22-165 wjeżdża do Wodzisławia Śląskiego. Na semaforze podany sygnał S13, zezwalający na wjazd z prędkością 40 km/h i informujący maszynistę, że następny semafor (w tym przypadku wyjazdowy z Wodzisławia) podaje sygnał S1 stój (czerwone). Zdjęcie wykonałem również w 2008 roku, wtedy pociągi tą linią jeździły jeszcze 60km/h.
zapomniałeś o staruszce nastawni Ws1.To historia wodzisławskiej kolei i mieszanina urządzeń zabezpieczenia ruchu
http://images28.fotosik.pl/221/2cbcb1f8156aac17.jpg Maj 2008 roku. Lokomotywa ST44 spółki PKP Cargo, najprawdopodobniej jadąca z KWK Marcel, mija miejsce w którym w przyszłości ma powstać przystanek Wodzisław Miasto. Zdjęcie wykonałem obok budki dróżnika, między ulicą Ofiar Oświęcimskich a Kopernika.
Tak, dokładnie. Pracowała ona tylko na terenie zakładu. A teraz dalsza porcja zdjęć, tym razem uchwycone maszyny torowe w 2008 roku: http://images43.fotosik.pl/39/37b09c34cc0a90ff.jpg
do ścisłości ,lokomotywka SM03 była na stanie wagonowni Wodzisław Śl i była używana tylko na torze wagonowni do prac wewnątrz zakładu .Na zdjęciu pracownicy Wagonowni ,oczywiście z uprawnieniami ,
http://images36.fotosik.pl/39/6eb4cb33796bced4.jpg Rok 2008. Koparka drogowo torowa czeka na sygnał Ms-2 (białe światło), który zezwala na dalsze manewry. Takie cuda jeździły po wodzisławskiej stacji podczas remontu w 2008 roku.
http://images40.fotosik.pl/53/f5dd21afe3bfec74.jpg Jakże piękny obrazek z 2008 roku. Ciepłe letnie popołudnie i mijanka pociągów Katowice - Chałupki z relacją przeciwną. Podczas robienia tego zdjęcia na stacji stacjonowały maszyny torowe, gdyż wymieniano tor na odcinku Wodzisław - Radlin Obszary.
W 2009 roku do Chałupek był jeszcze dobry dojazd. Atutem na pewno był wieczorny pociąg, który przed 23 odjeżdżał z Wodzisławia do Chałupek. http://images43.fotosik.pl/130/5f3647ca7216d5e0.jpg Na tym zdjęciu widzimy popołudniową mijankę i wymianę pasażerów na dworcu w Wodzisławiu. Jedni wysiedli po powrocie z Katowic, drudzy zaś wsiadają by dojechać na kąpielisko do Olzy. Ileż to potrafi się zmienić w 4 lata...
Parowóz naprawdę piękny. Ale zauważcie ,że stacja jest już trawą zarośnięta , ale wagony są jeszcze PKP
W 2008 roku, Wodzisławski zakład naprawy wagonów towarowych prosperował jeszcze bardzo dobrze. Tamtego lata sfociłem podczas manewrów jakże urokliwą lokomotywkę SM03-218. Niestety zakład został zlikwidowany, a lokomotywę wywieźli. http://images44.fotosik.pl/22/48185f490aa0ffdb.jpg
We wrześniu 2007 roku przez Wodzisław jechał o własnych siłach parowóz Ty2-911 ze specjalnym pociągiem z Bohumina do Chabówki. Zdjęcie własne, wykonane niedaleko magazynu na stacji w Wodzisławiu: http://images34.fotosik.pl/80/d4e7163c5ea67794.jpg
Nie wiem czy to pokazywałem http://img15.imageshack.us/img15/4688/turzyczka.jpg Kibelek z osobowym z Katowic do Chałupek przejeżdża przez Turzyczkę.
blef ,Panie bystrzaku ,blef. Kto nie ma miedzi ...itd.Co Ci będę tłumaczył bufonie nadęty
Mądralo sprawdź co z decyzją środowiskową dot. remontu linii 158 i podziel się z nami tą wiedzą.
czy Wy chcecie temat zakończyć na liczeniu pociągów i robienia zdjęć Towarzystwo entuzjastów Kolei z takim wielkim hukiem się tworzyło a......pierdło i przestało. czy Was na więcej nie stać .A co do pociągów ,to na linii do Chałupek ,obstawiam że będą cztery ...w tym tygodniu
ma ktoś jakieś ciekawe i nowe zdjęcia z linii 158?
Z tego co widziałem, na stacji stoją próżne wagony do przewozu rudy. Nie wiem czy są zaprzęgnięte do jakiejś lokomotywy. Być może jest to skład do Medyki.
W związu z wczorajszym przestojem w Chałupach do godziny 21:30 w nocy miał miejsce jakiś wzmorzony ruch z Chałupek w kierunku Rybnika Tow?
to jakiś pschychopata, ignorujcie go. Około 13 jakiś towarowy jechał w kierunku Chałupek.
Zastanów się co Ci dolega ,bo psycholog a psychiatra to zupełnie inne zawody. Myślę ,że o tym nie wiedziałeś
Każdy sądzi według siebie
Ktoś tu ma ewidentny problem ze samym sobą. Tu jednak psychiatry nie ma. Doradzam udać się do gabinetu psychologa lub psychiatry.
jak jesteś pewien że Cię nie znam to podaj PESEL to sobie sprawdzę
Chyba jednak nie znasz.
dupek jesteś, ,,ARTUR KLIMEK" to pseudonim , nawet nie ksywa (znam gościa)
O 7:01 planowy odjazd z Wodzisławia ma osobówka do Rybnika. Jeśli wszystko idzie zgodnie z rozkładem, to był to właśnie ten skład.
właśnie towarowy z wagonami wjechał od strony Chałupek.
Dzis o 7.00 rano coś jechało, ale nie wiem czy to był osobowy do Rybnika czy coś innego.
jak "do Artura Klimka" uważa się za tak merytorycznego to niech się przedstawi. Artur wszystkie swoje uwagi podpisuje imieniem i nazwiskiem. Anonimowo wszystko i wszystkich krytykować to zwykłe tchórzostwo.
weź skończ koleś bo nic merytorycznego nie napisałeś, nie masz pojęcia o niczym i atakujesz wszystko i wszystkich a szczególnie tych co coś merytorycznego tutaj piszą. Ciebie trzeba jak tych troli po prostu ignorować.
zachowujesz się jak ten bękart co mama w sklepie nie chce kupić zabawki i ten drze się tarza po posadzce i kopie nogami i pomyśl jak teraz wyglądasz w oczach innych entuzjastów .Ty nie decydujesz o tym kto na jakim forum chce pisać i wypowiadaj się tylko we własnym imieniu i w liczbie pojeduńczej
Anonimowemu Chamowi poniżej już podziękujemy.
ja Ciebie uważałem za merytorycznego adwersarza , ale wyszedł z Ciebie nieokrzesany i niedouczony gówniarz , Wyszła z Ciebie agresja prostaka , no ale to już geny dały znać o sobie. Rób chłopie te fotki i licz te pociągi , bo każdy kiep z byle czego się cieszy , ale nie opowiadaj tych swoich kolejowych teorii , bo jesteś w tym żałosny
Nawet sam siebie opisałeś "Tylko ja mam rację i sprawiedliwość musi być po mojej stronie". Jesteś jednym z tych ludzi, którzy myślą, że jak pracują w danej branży to są specami, a tak na prawdę mało wiedzą o całym systemie w którym pracują. I tak też jest z tobą, jesteś pewnie starym komunistycznym kolejarzem, który nie da sobie nic powiedzieć i tylko ty sam na świecie znasz się na kolei, ale nie podzielisz się tym z nikim, bo tak na prawdę sam siebie okłamujesz. Na prawdę tak się uśmieje zawsze jak czytam Twoje posty :D A zastanowił bym się też nad Twoją psychiką. Nie wiem przez jaki system i epokę jest wypatrzony, ale kiedy porównujesz moje zachowanie do faszystowskiego, to staje się to już trochę niegrzeczne, nie uważasz? Widzę, że jesteś na prawdę rasowym trollem, sam nic nie wiesz o kolei, komentujesz moje posty, podając się za profesjonalistę, a tak na prawdę twoja wiedza jest zerowa. Dalsza rozmowa z Tobą nie ma sensu, dlatego chce Cię uświadomić, bo nie wiem czy wiesz, ale tylko się ośmieszasz.
Jesteś typowym kargulem -,,tylko ja mam racje i sprawiedliwość musi być po mojej stronie " a póki co jesteś dyletantem , który zrobił kilka fotek lokomotyw i myśli że jest pierwszym kolejarzem RP a o kolei niestety nie masz zielonego pojęcia . Człowiek , który w temacie nie ma nic do powiedzenia robi się agresywny a to prosta droga do faszyzmu. Ucz się kolei , bo ja będę nadal uważnie czytał tu zamieszczane wypowiedzi i nie omieszkam ich komentować
Na razie nie ma z Twojej strony merytorycznej dyskusji, tylko nadal nic nie wniosłeś do tej dyskusji oprócz bezsensownego nabijania postów. Kim kolwiek jesteś i gdziekolwiek pracujesz, doucz się, sprawdź a potem się wypowiadaj. Obserwuję Twoje posty od początku jak zacząłeś się tu wypowiadać i oprócz najeżdżania na mnie i innych, wymądrzania się, wytykaniem nam błędów, których w rzeczywistości nie umiałeś wskazać - NIC NIE WNIOSŁEŚ DO DYSKUSJI.
ależ człowieku, czy Ty nie rozumiesz, że ja nie muszę ,,polatać sobie po torach i nastawniach" .To przecież jest moja praca , a Ty mi tu swoje wyimaginowane teorie wciskasz, a ja chcę z Wami merytorycznej dyskusji
Nie chcesz wierzyć, Twoja sprawa. Polataj sobie po stacjach, nastawniach, podzwoń. Po co tu w ogóle piszesz, skoro w nic nie wierzysz i z nikim się nie liczysz? Skoro już mowa o autopsji, pokaż zdjęcia z dzisiaj w Chałupkach, powiedz no ile w dobie przejechało pociągów, ile przejechało 3 miesiące temu. Udowodnij mi, że w Chałupkach jest mały ruch. Jak na razie w Twoich wypowiedziach jest więcej pajacowania niż wiarygodnych informacji.