Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
przeczytaj sobie wiersz J.Tuwima p.t. Lokomotywa, a dowiesz się co przewozi się w wagonach
A co takiego przewozi Rail Polska? Może ktoś wie jakiej relacji był ten pociąg?
Gdyby takich choćby krótkich przejazdów przez stację było więcej to linia i kolej Wodzisławska jakoś by żyła. Szkoda że tak mało podobnych przejazdów.
I odjechała w kierunku Rybnika. Lokomotywa: TEM2. Przewoźnik: Rail Polska.
Na stację w Wodzisławiu wjechała spalinówka z wagonami od Chałupek. Kolor czerwono-żółty. Nie wiem co to za przewoźnik ale to nie PKP Cargo.
Bardzo dobrze, że obserwujecie ruch, jedni mogą działać administracyjnie, kolejni są ekspertami i wyjaśniają pewne kwestie zaś inni mogą pisać jak obecnie wygląda sytuacja z ruchem na LK. 158. Ważne abyśmy wszyscy się uzupełniali bo nie każdy jest w stanie robić wszysko lub widzieć/słyszeć co się dzieję, dlatego dziękuje za wszelkie informacje. Co do linii Olza-Pszów to straszne, jedna zima i stała się tragedia w postaci rozkradzenia torowiska, które (obym się mylił) pewnie nigdy nie będzie już odbudowane. Dlaczego tylko mieszkańcy muszą wyręczać PKP i policję? Mam nadzieję, że Nowiny Wodzisławskie wrzucą na ten temat jakiś artykuł, to poważna kradzież. Kolejna sprawa to kwestia ewentualnej odbudowy szlaku Olza-Syrynia w związku z budową zbiornika przeciwpowodzowego leżącego na terenach naszego powiatu który swoją drogą powinien nazywać się Nieboczowy albo Wodzisław Górny ;-) . Szkoda, że obudziliśmy się z ręką w nocniku bo można było walczyć o zapis w przetargu na budowę o odbudowie linii kolejowej do Syrynii i transporcie kolejowym materiałów,,, teraz jak zwykle, będzie cieżko ale trzeba próbować.
Przykry widok, jak pszowska linia powoli znika. Jestem ciekawy, kto ściągnął głowicę z semafora wjazdowego. A tak bajecznie wyglądało to jeszcze rok temu, kiedy uwieczniałem kamerą ostatni przejazd pociągu specjalnego -> http://www.youtube.com/watch?v=2rUShJbCq9U
Przez ostatni tydzień z okładem na 158 była taka cisza, że aż się wystraszyłem, ale od wczoraj znowu jeździ kilka dziennie. Ostatni przed chwilą. Pokradli tory na 192: http://tek.wb.pl/tek/index.php/16-pzs A to ode mnie (posłałem redaktorom, ale nawet mi nie odpisali): http://tek.wb.pl/tek/index.php/13-1e6
Po co się tłumaczysz jakiemuś błaznowi, który nie wieczorami nie ma nic lepszego do roboty niż błaznowanie na forum.
Nie oszukuje, jaki miał bym w tym interes. To idiotyczne. Mieszkam jakieś 300-400 metrów od torów, także słyszę na prawdę nie źle, sprawdzę czy widzę jakiś fragment torowiska.
to ,że nazywasz kogoś idiotą nie zmienia faktu że bystrzak oszukuje
znów idiota się odezwał. nie zwracaj na niego uwagi. dzięki za informajce bystrzak!
radzę Tobie zamówić wizytę u psychiatry , bo jak tylko Ty słyszysz jakieś głosy to bardzo nie dobrze
Słyszałem, widok mam nie za bardzo na tory.
widziałeś ,czy słyszałeś?
nic nie piłem i jechało coś na pewno, 19.25
bystrzak znowu się napił i cygani .Mieszkam obok toru do Chałupek i mówię szczerze ,od paru dni spokój jak po burzy
nie ma sprawy, dobrze że napisałeś bo przynajmniej wiemy że dzis coś jechało.
Sory za polskie znaki, czy raczej ich brak ;)
Coś się teraz kulalo na chalupki. G. 19.25
bystrzak, decyzji środowiskowej nie musi prawdopodobnie być, WIOŚ zastanawia się czy jest ona konieczna czy nie. Prawdopodobnie nie, ale jeśli WIOŚ uzna, że należy ją wydać to remont przepadnie. Myślę, że pytałeś nie o decyzję środowiskową ale o decyzję w sprawie ewentualnej decyzji środowiskowej :) Ani jednej ani tym bardziej drugiej nie ma. Jak się pojawi to z pewnością ktoś zamieści stosowną informację.
Gdzie można sprawdzić decyzje środowiskową w sprawie remontu linii bo w sumie ona tu jest teraz najwazniejsza.
dzięki Toffi za informacje, zważywszy że w dzień stacja była prawie pusta, cieszy chociaż ta wieczorno-nocna jazda. Piszcie więcej informacji jak coś się dzieję, trzeba sprawę wybadać.
dobrze że coś nocami jeździ, :D
Rzetelna informacja to dzisiaj towar niestety deficytowy
Nie piję bo nie lubię , miękkich ani twardych też nie wciągam bo mnie to nie kręci, słuch mam dobry nie dawno kontrolowałem a i wzrok też jeszcze sokoli :)
Ty pijesz ,albo bierzesz ? Ja nic nie widziałem i nie słyszałem
Hallo entuzjaści :) Ponieważ siedzę sobie w domu i oglądam tv to trudno aby nie słyszeć co dzieje się za oknem gdzie paredziesiąt metrów dalej leżą sobie tory:)
No to zdaję raport że o 20:30 coś z wagonami ciągło do Chałupek , przed 22:00 znowu coś z wagonami tym razem do Wodzisławia i o 22:30 znowu z wagonami do Wodzia a więc coś się przy "sobocie po robocie" ruszyło. Pozdro
zauważ ,że w latach świetności polskie kopalnie wydobywały 100 mln ton węgla , a na eksport szło ok 40 mln to .Na dzień dzisiejszy wydobycie to 30mln ton a eksport przez kopalnie to 0,4 mln ton głównie do Niemiec Do Czech już nie eksportuje się gdyż czeski węgiel jest tańszy od polskiego i to on jest do Polski importowany przez pośredników transportem samochodowym a to głównie ze względu na kradzieże no kolei .Węgiel z JSW w całości przeznaczony jest na potrzeby kraju i koleją górniczą transportowany jest przez Cwałowice do Rybnik towarowy i tam formowany w pociągi. To samo jest z węglem z Marcela. Na stacji Wodzisław nie są formowane pociągi , gdyż stacja nie ma Biura Wagonowego
A którędy do Czech najbliższa droga z KWK Marcel, Chwałowice, Jankowice? Możesz odpowiedzieć sobie sam.
pytam ,po co z tych zakładów ściągać wagony do Wodzisławia ?
Jechałem koło Kauflandu i widziałem lokomotywę ET42 i wagony eaos przypięte do niej. Myślę jednak, że to zwykły towarowy.
Do Medyki teraz stoi w Wodzisławiu
Widzę, że co do niektórych ludzi nie dociera. No to jedziemy: KWK Krupiński, KWK Jankowice, KWK Chwałowice, KWK Rydułtowy-Anna, KWK Marcel, KWK Borynia-Zofiówka, KWK Jas-Mos, KWK Pniówek, Elektrownia Rybnik, Koksownia Radlin. To jedne z największych zakładów w naszym pobliżu. Czy ty ich nie dostrzegasz, czy sobie wmawiasz, że ich nie ma. Do każdego z powyższych zakładów idzie linia kolejowa, bo tylko tak da się wywieźć/przywieźć tysiące ton węgla, koksu, piasku, popiołu, materiałów podsadzkowych. Dziękuję za uwagę. To, że jest aktualnie mniejszy ruch to normalna sytuacja, raz jeździ więcej, raz mniej pociągów - proste.
a pisałem że 90 % przewozów to węgiel i ruda z zaopatrzeniem , co widać na zdjęciu . Nie ma kopalń i hut i stacja i szlak puste i tego nie zmieni żadna modernizacja ani przebudowa
Nawet pociąg do Medyki ostatnio bardzo rzadko jeździ.
Udało mi się dowiedzieć, że ostatnio na kolei jest po prostu mniejszy ruch. Nawet z kopalń JSW zjeżdża mniej pociągów, także to taki chwilowy stan po prosu, zobaczymy jak będzie dalej.
A jeszcze niedawno... http://img685.imageshack.us/img685/5910/swd2d.jpg
Byłem dzisiaj w okolicy stacji stały już tylko...3 składy towarowe w tym jeden z wagonami - gruszkami, który stoi na stacji od dawien dawna, więc opócz niego tylko dwa inne :( Zero lokomotyw, stacja pustawa. Mam foto jakby ktoś chciał to dajcie meila i poślę foto, choć jak mówie nic ciekawego niestety. Wygląda na to że towarowe jak się pojawiły tak się wyniosły, smutne to.