Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Wie ktoś może jaką trasą jechał ten pociąg.
Co do artykułu na forsal.pl to to zadziwiająca logika zarządzającego aby jedyną metodą dla poprawy rentowności PLK było zmniejszanie siatki kolejowej.
Czytałem, nie napawa to optymizmem.
Właśnie leciał materiał w TVT o budowie centrum przesiadkowego w centrum Wodzisławia na którego projekt miasto dało 60 tys. i remoncie linii do Chałupek. Całość bardzo optymistyczna, z ogólnym przekazem "yes we can" i że to pewne wszystko na 100%! Aż chciało by się zacytować Dionizego Cichockiego z serialu "Alternatywy 4": "To pewne jak porozumienia w Jastrzębiu!"
Arturze masz łeb na karku! Może wiedzy na temat samorządu nie masz zbyt wielkiej ale masz ciekawe pomysły, które warto rozpatrzyć. Startuj do rady miejskiej, bo na pewno się przydasz. Życie samorządowca cię utemperuje ale jeśli się nie poddasz to wiele osiągniesz. Jesteś mądry i to co piszesz jest logiczne. Widzę cię w radzie miejskiej w 2014 roku. Pomyślę nad tym jak ci pomóc :-)
Dobrze, teraz rozumiem.
@Artur Klimek: http://www.nowiny.pl/regulamin -> pkt. 8
Nie wiem czym naruszyłem regulamin, ale w linku który przesłałem, był artykuł o przystanku Wodzisław Miasto. Poczytajcie sobie na TuWodzisław, albo NaszWodzisław.
nie problem otworzyć nowe konto ;-)
Inna sprawa to to o czym piszą Nowiny o budowie zbiornika Racibórz Dolny. To arcyważna inwestycja w skali całego kraju a straciła dofinansowanie. To teraz zastanówmy się nad tymi naszymi torami do Chałupek, żeby to się podobnie nie skończyło.
Nie rozumiem co tu Artur naruszył, bez przesady.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Ale zauważ, że osoby zalogowane na tym forum da się od razu usunąć z bazy danych, czy zablokować konto, a żeby założyć nowe trzeba znów poświęcać czas. Także dla mnie jest to jak najbardziej pozytywne rozwiązanie. Trzeba prezentować jakąś kulturę. Nawet jak nie podaję swojego imienia i nazwiska, tylko posługuję się nickiem to nie robię z siebie trolla i idioty, bo nie jestem osobą ograniczoną. Po to jest to forum, aby wymieniać się poglądami, dyskutować. Niedawno widzieliśmy na tym forum plagę nieogarniętych ludzi, którzy pisali od rzeczy i jednego pajaca, który każdego poprawiał, pouczał a sam nic nie wnosił do tematu. Na innych forach od dawien dawna była możliwość dodawania komentarzy po zalogowaniu się. Dobrze, że nowiny poszły również w tym kierunku. A teraz możecie mnie zminusować.
Anonimowość nadal funkcjonuje ;-) Wszak raczej nie wiesz kim jestem? ;-) Dla mnie zmiana jest jak najbardziej negatywna, a co do samej linii to twierdzę pÓki nie będzie będzie rozmów o linii do Bohumina to odcinek do Chałupek nie ma większego sensu. Jako pasjonat kolei dobrze wiesz jakie znaczenie na mapie kolejowej Czech na w/w stacja ;-)
Jak dla mnie nowiny bardzo dobrze zrobiły, że można dodawać komentarze tylko po zalogowaniu. Skończyła się błazenada co poniektórych anonimów. Dyskusja i tak w końcu by tutaj upadła - puki nie ma nowych wiadomości co do remontu. W każdym razie decyzja z dodawaniem komentarzy jest dla mnie jak najbardziej pozytywna.
W dzisiejszych Nowinach Wodzisławskich, redaktor (tora) ponownie opisuje temat linii do Chałupek ( w tym miejscu serdecznie podziękowania dla redaktor tora). Z tekstu wynika, że nadal remont torów nie jest przesądzony pomimo zapowiedzi miasta co do projektowania przystanku Wodzisław-Centrum. Sprawa remontu nadal toczy się na linii PKP PLK- WIOŚ. Zachęcam do zakupu gazety.
Moim zdaniem nie jest specjalnym problemem zalogować się ale wymaga to kilku dodatkowych kliknięć. Czy się wszystkim będzie dalej chciało ? Oby tak.
To nie temat umarł tylko umarło forum na portalu Nowiny.pl. Moim zdaniem strzelili sobie w kolano i szybko się z tego wycofają albo duuużo na tym stracą.
Temat stracił na znaczeniu jak widać, wiele osób się nie loguje i nikt za bardzo nic nie pisze, szkoda, bo zawsze codziennie było coś do poczytania. Ale ogólnie Nowiny niepotrzebnie zablokowały wszystkie komentarze przez nie zalogowanych, zamiast po prostu bardziej skutecznie je moderować.
Kuczewska-Łaska oczywiście, że da full plastik & full klekot. A KŚ miały by problem z głowy gdyby remontu do Chałupek nie było bo wtedy i linia na odcinku Rybnik-Wodzisław by zdechła i myślę, że po cichu na to liczą
Oczywiście miejmy świadomość, że PR przekażą nam jednostki o najgorszym standardzie, z plastikowymi siedzeniami. Te, które miały skajowe czy materiałowe siedzenia były nawet wygodne (nie mówię o wstrząsach, jakie były odczuwalne w tych jednostkach) nie mniej, mam sentyment do tych jednostek, ale nie kryjmy się - wagony z przedziałami biją na łeb na szyję EN57 jeśli chodzi o komfort jazdy.
Poprawny link -> http://kolejeslaskie.com/upload/136440381720130327160919087.pdf
Jak niedawno można było przeczytać w Rynku Kolejowym www.rynek-kolejowy.pl/42402/_Jest_przetarg_na19_pociagow_dla_poludniowych_wojewodztw_.htm KŚ pożyczają od Przewozów Regionalnych parę sztuk EZT EN57, czyli znanych nam z czasów przewozów regionalnych zdezelowanych jednostek. Chodzą słuchy, że Koleje Śląskie chcą nas jeszcze bardziej dobić i na składy do Wodzisławia dać właśnie te zdezelowane jednostki, zabierając nam wygodne wagony z przedziałami. To kolejny kopniak w plecy Wodzisławian. Kolejny raz ktoś za naszymi plecami chce pogorszyć transport kolejowy w naszym mieście. Nie możemy dojechać do Chałupek, do Katowic dojedziemy tylko z przesiadką. Teraz chcą nam zabrać komfort jakim są wagony z przedziałami. Powód? Wagony z przedziałami nie sprawdzają się u nas ze względu na opóźnienia wynikające z obrotu składu. Koleje Śląskie wolą dać nam gorszy tabor niż zrobić korektę rozkładu jazdy. Dlatego apeluję do Was, abyście pytali, pisali do wszystkich urzędasów, KŚ, UM - czas zauważyć, że Koleje Śląskie powoli wygaszają popyt na linii do Wodzisławia. Pozdrawiam!
Dzisiaj odbyła się jazda testowa pendolino na trasie z Bohumina do Rybnika. Skład zatrzymał się na stacji w Wodzisławiu. Podobno testy wypadły pomyślnie i po remoncie czesi będą jeździć z Rybnika do Pragi. Widzieliście ten pociąg?
w pierwsze święto stało chyba z 10 składów węglarek na stacji, bardzo dużo w porównaniu do ostatniego czasu, jaki ruch nie wiem ale przypuszczam, że przed świetami musiał być spory skoro tyle węglarek na stacji stoi.
jak nie hanys ,to Górny Śląsk .Rzygać się chce i to przy świętach
słuchaj facet , to jest forum entuzjastów kolei żelaznej, a nie forum przygłupawych politykierów .Spieprzaj pyskować do galerii, albo referendum. Tam jest miejsce takich debili jak ty. My nie chcemy tu takich śmieciarzy
Dzisiaj Święta.Wszystkiego Dobrego !!!!! A nawiązując do artykułu,czy może Ktoś napisać ,jak nie ma co robić przy takiej pogodzie,co za czasów Kiecy w Wodzisławiu ,jest pozytywnego? Sport upadł totalnie,kultura to samo, czaru goryczy dodaje wyburzony dworzec autobusowy......który jest najlepszym obrazkiem rządów obecnego Pana Prezydenta.
no i przy świętach przytrafił nam się głupi hanys
po co to śledzicie jak my jusz rozkrodli połowa woszych glajzuw asz mnie wontroba boli z tego zloma z PKP hehe
31.03 2013 godź. 1,25 (w nocy) jedzie pociąg przez Bełsznicę w kierunku Wodzisławia
21.41 Z wagonami na Chałupki pociąg jechał. Dziś też jechały jeszcze około 12.40 i po 14.00, dwa ostatnie z 2 godzinnym odstępem.
po wojnie stacja była , jak cały Wodzisław , zruinowana , ale odbudowana była ,,po staremu"
dzięki. a wiesz może czy pomiędzy 1945 a 1970 stacja wodzisławska była rozbudowywana czy do lat 70 u.w była taka jak ją Niemiec zostawił?
modernizacja była w w pierwszej połowie lat 70 u.w. W tym czasie powstała nastawnia WSA, a w perspektywie miała być jedna centralna nastawnia przekaźnikowa, Muszę tu wyjaśnić że urządzenia przekaźnikowe na nastawniach w tamtym czasie były najnowszym osiągnięciem techniki .To tak jak dzisiaj komputer najnowszej generacji
kiedy była ta modernizacja
jest to plan stacji przed modernizacją - rozbudową ,czyli stara dobra stacja Wodzisław Śl z dworcem kolejowym w którym były kasy biletowe (dwie) poczekalnia dla podróżnych , bufet dworcowy z ciepłym jedzeniem i piwem oraz czystymi ubikacjami. To na parterze , natomiast na piętrze były biura stacyjne ,mieszkanie służbowe naczelnika stacji i przychodnia lekarska dla kolejarzy. I komu to wszystko przeszkadzało ?
dziękuje za informację. Zgodnie z Twoją odpowiedzią rozumiem, że stacja miała być dalej modernizowana tylko po prostu nie wyszło... Znasz może plany rozbudowy stacji które nie doszły do skutku? I jeszcze jedno pytanie "stara część" stacji to ta do toru nr 22? Ciekaw jestem również z którego roku jest ten plan: http://images21.fotosik.pl/36/1846e55466542d95gen.jpg stacja ma tutaj ok. 10 torów, dziś ponad 18...