Wodzisław odcięty od świata
Permanentne pogarszanie oferty przewozowej powiatu wodzisławskiego to zjawisko dostrzegane przez każdego użytkownika transportu zbiorowego. Sam Wodzisław w powszechnym odczuciu jest miastem, do którego zarówno trudno dojechać (i wyjechać), jak i poruszać się po jego obszarze. Po dokonanych w roku bieżącym rzeziach pociągów i autobusów komunikacji miejskiej wydawało się, że gorzej już być nie może. A jednak...
Opublikowany już oficjalnie nowy rozkład jazdy Kolei Śląskich, który wejdzie w życie 9 grudnia, rozwiał resztki nadziei, a zapowiadana przez marszałka województwa i Koleje Śląskie „nowa jakość” z perspektywy Wodzisławia brzmi jak niesmaczny żart. Oto co czeka mieszkańców po przejęciu obsługi połączeń lokalnych przez Koleje Śląskie:
1. Całkowita likwidacja połączeń pasażerskich na odcinku Wodzisław – Chałupki. Według zapewnień Kolei Śląskich jedyną przyczyną jest zły stan toru i związany z nim długi czas przejazdu. Ale czy można wierzyć w obietnice wznowienia połączenia po planowanej na lata 2014-2015 rewitalizacji linii, w sytuacji kiedy przewoźnikowi już na rok 2013 „nie chce się” zapewnić nawet komunikacji zastępczej? Jaka jest szansa na powrót pasażerów na ten odcinek po upływie trzech lat bez pociągów? I czy już za rok nie okaże się, że brak połączeń pasażerskich będzie pretekstem do przesunięcia „zarezerwowanych” już środków na „ważniejsze cele” (np. przedłużenie linii SKM Katowice – Tychy w kierunku Oświęcimia)?
2. Likwidacja bezpośrednich pociągów do Katowic. Nawet po słynnej rzezi połączeń, na dzień dzisiejszy Przewozy Regionalne zapewniają 8 bezpośrednich połączeń Wodzisławia z Katowicami. Rzut oka na mapę wystarczy by dostrzec, że kierunek wodzisławski jest naturalnym przedłużeniem relacji Katowice – Rybnik. Nie jest to jednak oczywiste dla specjalistów z Kolei Śląskich, których oferta dla Wodzisławia to 1 (słownie: jedno) połączenie bezpośrednie na dobę z oddaloną o niespełna 60 km stolicą naszego województwa. Owszem, będą inne połączenia, tyle że połączone z przesiadką i bieganiem między peronami stacji Rybnik. Można wyobrazić sobie te tłumy „zachwyconych” pasażerów, szczególnie matek z dziećmi w wózkach czy podróżnych z „większym bagażem ręcznym”. Na pociechę Wodzisław otrzyma bezpośrednie połączenia ze stacją... Czechowice-Dziedzice.
3. Brak oferty dla pracowników w systemie zmianowym. Rozkład jazdy na odcinku Wodzisław-Rybnik nie uwzględnia w ogóle potrzeb pracowników przemieszczających się na tej trasie i pracujących w systemie zmianowym. Wystarczy tu wspomnieć, że ostatni wieczorny pociąg Kolei Śląskich w kierunku Wodzisławia odjedzie z Rybnika o 19:32, ruszając w drogę powrotną z Wodzisławia o 20:18.
4. Brak skomunikowań w Rybniku. Po zmianie rozkładu jazdy międzynarodowy pociąg pospieszny „Vltava” relacji Praga – Moskwa poprowadzi wagony komunikacji krajowej i zatrzyma się między innymi w Chałupkach, Raciborzu i Rybniku, będąc dla tych miejscowości doskonałym połączeniem z Warszawą (odjazd z Rybnika 5:20). Tymczasem z Wodzisławia pierwszy poranny szynobus dotrze do Rybnika na godzinę... 5:25. W drodze powrotnej „Vltava” zatrzyma się w Rybniku o godzinie 23:30, jednak nie będzie już wtedy kursował wieczorny pociąg Przewozów Regionalnych (Katowice – Wodzisław) odjeżdżający dziś z Rybnika o 23:35. Także z popołudniowym pociągiem "Skarbek" relacji Rybnik – Białystok Wodzisław nie otrzyma rozsądnego połączenia – trudno za takie uznać prawie dwugodzinne oczekiwanie w Rybniku.
Warto się także zastanowić, dlaczego po dziś dzień 50-tysięczne miasto, będące siedzibą 150-tysięcznego powiatu, dumnie mieniące się Południową Bramą Polski całkowicie pozbawione jest pociągów dalekobieżnych. Fakt, że „Vltava” będzie nadkładać drogi, aby łukiem ominąć Wodzisław, można jeszcze usprawiedliwiać złym stanem torowiska między Wodzisławiem a Chałupkami. Trudno jednak zrozumieć, dlaczego nikt dotąd nie wpadł chociażby na pomysł niewielkiego przedłużenia trasy „Skarbka”, który będzie kończyć bieg w Rybniku.
Wszystko wskazuje na to, że lokalni włodarze i parlamentarzyści biernie przyzwalają na komunikacyjną marginalizację miasta i powiatu wodzisławskiego, ponieważ nie widać z ich strony działań w kierunku odwrócenia tego trendu. Efektem odcięcia od stolicy województwa, mizernej częstotliwości kursowania oraz braku rozsądnego rozkładu jazdy może być tylko dalszy odpływ pasażerów kolei z tego terenu. W takich warunkach całkowita likwidacja przewozów pasażerskich na ostatniej czynnej linii kolejowej ziemi wodzisławskiej jest tylko kwestią czasu.
cdn.
Piotr Adamczyk
Towarzystwo Entuzjastów Kolei
Rozkłady jazdy obowiązujące od 9 grudnia:
http://kolejeslaskie.com/upload/1353076358Koleje_Slaskie-Rozklad_jazdy_od_09-12-2012.pdf
http://intercity.pl/pl/dokumenty/RJ%20tabelki/RJ_zima_2013v2.pdf
Opinie oraz treści zawarte w rubryce Publicystyka przedstawiają wyłącznie własne zdanie autorów i mogą ale nie muszą odzwierciedlać poglądów redakcji. Masz coś ciekawego do przekazania szerszemu gronu - zapraszamy na łamy portalu nowiny.pl - opublikujemy Twój felieton bezpłatnie. Wyślij swoje przemyślenia na adres portal@nowiny.pl. Redakcja zastrzega sobie prawo odmowy publikacji materiału.
Komentarze
6423 komentarze
Mam brzuch i auto, a pociągiem po prostu lubie jeździć.
do entuzjastów : zastanawiam się czy Wasz entuzjazm pozostanie , gdy kupicie sobie samochody urosną Wam brzuchy i będziecie dojeżdżać codzienne do pracy. A taka jest niestety kolej , ale losu
Proszę wszystkich czytających ten wątek, którym leży na sercu utrzymanie połączeń kolejowych w Wodzisławiu i walka o przywrócenie połączeń do Chałupek oraz bezpośrednich do Katowic o podpisanie petycji. Inne miasta walczą, tylko wspólnie możemy cokolwiek osiągnąć. Czytasz- chcesz dobrze funkcjonującej kolei w powiecie wodzisławskim wyraź swoją opinię. RÓWNIEŻ TY MOŻESZ ZROBIĆ COŚ DLA SWOJEGO MIASTA/GMINY. Nie bądzcie bierni.
http://www.petycje.pl/petycja/9660/petycja_w_sprawie_utrzymania_pracy_przewozowej_kolei_ŚlĄskich.html
zapraszam także na stronę TEK http://tek.wb.pl/tek/
Bardzo możliwe, że nie wiedzą, bo ich to nie obchodzi. Dopóki E3 zawiezie ludzi do Rybnika, dopóty władze będą uważały, ze wszystko ok. Z Rybnika można gdzieś się dostać, czyli wystarczy jak Wodzisław będzie miał połączenie z Rybnikiem.
Ja jestem ciekawy, czy władze naszego miasta wiedzą w ogóle jaką ofertę przewozową KŚ serwują stolicy ponad 150 000 powiatu.
bawią się w tysiące spółek a później nawet Czesi nas wykupują ;) co do PR to powinny zostać i działać w całym kraju, byłoby taniej a może i w końcu nowocześniej. To co fundują obecnie Koleje Śląskie to nic innego jak śmierć kolei w Wodzisławiu. 4 połączenia i to tylko do Rybnika to już napradę nie ma sensu.
Inna rzecz, że PR za zeszły rok miały strate 55mln zł. W skali budżetu centralnego to groszowa sprawa i spokojnie rząd mógłby dokapitalizować spółkę.
Może by tak KŚ sprzedać Czechom ;)
tragedia...Co na to władze miasta Wodzisław, Radlin, władze Gorzyc i innych gmin? Co na to władze powiatu? Czekamy dalej na remont?
P.S....oczywiście gdyby tak się stało to usłyszymy: "pociągi NA PEWNO wrócą po remoncie"
Zobaczyłem właśnie nowy rozkład (wchodzący od czerwca) dla stacji Wodzisław...przerażający po prostu - jeden pociąg o 7 drugi o 9 dwa następne o 15 i 18. Kto z tego będzie regularnie korzystał? Do pracy pociągiem już nikt jeździł nie będzie, a i do szkoły to nie ma sensu. Coś mnie się zdaje, że od grudnia będzie jak teraz w Olzie, Bełsznicy i Czyżowicach.
a co do centrum przesiadkowego, to może mi ktoś wytłumaczy z czego do czego będą się przesiadać pasażerowie .Póki co Wodzisław jest stacją przelotową , a pomysły Pana Kiecy nie mają nic wspólnego z realiami. Plac , na którym miał być realizowany projekt Wodzisław Centrum WPK sprzedało prywatnemu inwestorowi i prawdopodobnie powstanie ta m kolejna stacja benzynowa z zapleczem gastronomicznym
pomyślcie ilu prezesów , i członków rad nadzorczych w iluś tam spółkach chce się nachapać i co ich tam obchodzą jacyś tam pasażerowie, a jeszcze w jakimś tam Wodzisławiu .To niestety taka prawda .
ok. 8, po 11, 14 oraz 16:35 i 17:58 PKP Cargo z wagonami.
TYCHY MAJĄ MIEĆ 36 POŁĄCZEŃ A PROTESTUJĄ MY MAMY JMIEĆ CZTERY TYLKO DO RYBNIKA I SIEDZIMY PO CICHU, JESZCZE BUDOWAĆ PRZSTANEK CHCĄ NIE WIADOMO PO CO "Tychy protestują przeciwko nowemu rozkładowi Kolei Śląskich. Prezydent miasta, Andrzej Dziuba podkreśla, że miasto zainwestowało już 28 mln zł, m.in. w budowę nowych stacji.Ograniczona zostanie z 72 do 36 ilość połączeń z Sosnowca przez Katowice do stacji Tychy Lodowisko"
http://www.rynek-kolejowy.pl/45355/_Tychy_protestuja_przeciwko_nowemu_rozkladowi_Kolei_Slaskich_.htm
Koleje Śląskie są finansowane z podatków mieszkańców województwa śląskiego w tym z 158 000 powiatu wodzisławskiego. Zapytam w prost czy nasze podatki (moje i Twoje czytelniku) muszą finansować to badziewie jakim są Koleje Śląskie?! Jeśli tak to dlaczego powiat wodzisławski nie ma połączenia bezpośredniego z Katowicami, Częstochową, Sosnowcem, Bielskiem? Co robią nasze władze? Gdzie są burmistrz Magiera, prezydent Kieca, wójt Oślizło? Gdzie oni są? Co robi w sprawie braku połączeń kolejowych starosta Skatuła? Czeka na remont? Po co budują przystanek jeśli nie ma połączeń z Wodzisławia a Koleje Śląskie za nasze podatki jadą sobie tylko do Rybnika albo do innej miejscowości. Do jasnej cholery mamy 158 tyś mieszkańców, jesteśmy najludniejszym powiatem ziemskim w województwie obok cieszyńskiego, nie jesteśmy wsią tylko rządzący taką wsią nas robią bo nie walczą o swoje.
Obawiam się, że będzie coraz gorzej, 4 pociągi na dobę do Rybnika zero do Katowic. Jak dla mnie Koleje Śląskie doprowadziły do takiego stanu, że nikt już nimi w mieście nie jeździ i mogą zlikwidować wszystko. Po remoncie może będzie szansa zaprosić Koleje Czeskie albo PKP Intercity, interegio itp. Koleje Śląskie to tragedia.
Kolejar oczywiscie funkcja dworca powina byc zachowana ale cos trzeba zrobic bo wodzislawski budynek dworca to tragedia. Nie wiem jak za dnia ale nocami jest troche relacji, Wczoraj wieczorem widzialem dwa sklady towarowe o 21:55 i 22:55 w nocy tez jechali takze cargoo jezdzi w miare czesto na Chalupki.
I jeszcze o Cieszynie, każdemu polecam przejść się na czeską stronę, zobaczyć tamtejszy dworzec kolejowy i ilość pociągów jakie stamtąd odjeżdżają.
A co jest w budynku dworca w Wodzisławiu ? To już wole żeby był tam jakiś sklep do którego można by wejść i się schronić. GW pisała w katowickim dodatku ze będzie tam centrum przesiadkowe i funkcja dworca ma być zachowana.
i w budynku tego dworca powstaną galerie handlowe nic a nic nie związane z koleją .I tak uśmierca się kolej , a Ty się łudzisz
jak się chce to można, w Cieszynie dworzec przejmuje miasto.
http://www.radio90.pl/w-koncu-sie-udalo-cieszyn-zostanie-wlascicielem-dworca-pkp-i-przylegajacej-do-niego-dzialki.html?wptheme=cieszyn
PKP Cargo Wodzisław---->Chałupki.
W nocy też jechały np. o 3:30 :)
23.20 z wagonami Chałupki - Wodzisław, chyba ;)
Ciekawy link, dzięki ;)
http:/www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie
To do jakich celów służą tory na danej stacji określa regulamin techniczny stacji . Kliknijcie sobie temat: regulamin stacji kolejowej ,a tam piszą wiele ciekawych rzeczy, co entuzjastom kolei przystoi wiedzieć. Warto jeszcze zapoznać się z zasadami projektowania stacji kolejowych, może być encyklopedycznie
Artur kiedys gdzies czytalem o takich torach ktore zawsze powinny byc wolne ale nie wiem gdzie juz nie pamietam. Pisalo tam ze na stacji jeden z torow powinien byc zawsze wolny zeby np. Lokomotywy w czasie manewrow latwo po stacji sie ptzemieszczaly. Zrodla informacji nie pamietam nazwe tez moze przekrecilem.
@zxc: Tor nr 20 jest torem bocznym, zabezpieczony jest tarczami manewrowymi. Ciekawostką jest tarcza manewrowa tm42, która jest 4 komorowa. Świadczy to o tym, że owa tarcza była kiedyś zwykłym semaforem wyjazdowym, więc i tor należał do głównych. Dlaczego tak przerobili - nie wiem, może dla ograniczenia przebiegów. Sprecyzuj dokładniej, co według Ciebie znaczy "tor manewrowy przejazdowy", bo szczerze jak na razie mogę gdybać o co ci chodzi.
zxc, w kwesti tarczy manewrowej i tarcz zaporowych proponuje zaprzyjaźnić się a jakimś lub jakąś dyżurną z nastawni WSB. Tylko ,,aktualny" dyżurny maże to sensownie wytłumaczyć
w tym wszystkim tor 20 zwraca uwagę, bo brak na nim sygnalizatora a są tylko tarcze. Czy jest to tor manwerowy przejazdowy - zawsze wolny?
takie były założenia 40 lat temu. Wprawdzie nie było jeszcze komputerów , ale nastawnia miała być jedna ,,przekaźnikowa". Szczyt techniki na owe czasy , a co wyszło to widać.
Tory postojowe ciężko scharakteryzować. Od strony WSA są chronione tarczami zaporowymi i wspólnymi wyjazdowymi semaforami. Od strony WSB zaś osłonięte są normalnymi semaforami wyjazdowymi. Więc w gruncie rzeczy są to tory główne. Tak czy inaczej nadal odstawiane są na nich węglarki. Nie jest to prowadzone na taką skalę jak w czasach, kiedy funkcjonował zakład naprawy wagonów towarowych, jednak często zmieniają się składy odstawione na stacji. Są i takie, które stoją stale i czekają na lepsze czasy, część skreślona z inwentarza. Przetoki wagonów nadal się odbywają. Co prawda pociągi nie korzystają już z górki rozrządowej i toru wyciągowego, składy są o wiele krótsze, jednak nadal tego typu manewry są przeprowadzane i w ten sposób "segreguje" się wagony. Głównie do przetaczania są wykorzystywane lokomotywy 6Dg, czyli zmodernizowane lokomotywy SM42 z rybnickiej szopy. Nastawnia WSA to nadal nastawnia dysponująca obsługująca okręg nastawczy WSA, który umożliwia wjazd z linii 158 od strony Rybnika na tory 24, 26, 28, 30, 32. Ponadto posterunek obsługuje jazdy pociągowe z KWK Marcel na szyb peryferyjny tejże kopalni w Marklowicach oraz umożliwia zjazd z tej linii na stację Wodzisław Śląski. Posterunek obsługuje też wszelkie manewry, które dotyczą tego okręgu nastawczego. Chodzą słuchy, że podczas remontu mają wyburzone zostać wszystkie 3 nastawnie na rzecz jednej, nowej - komputerowej.
22.40 Wodzisław - Chałupki coś z wagonami jechało.
masz rację Artur , zamotałem się w temacie ,a swoją drogą czy to jeszcze funkcjonuje , mam na myśli te tory postojowe i czy funkcjonuje nastawnia WSA , a jezeli tak , to w jakim zakresie
Kolejar, mylisz pojęcia. Jakie powtarzacze!? Sam gubisz się powoli w tym co piszesz. Każde z wymienionych niżej sygnalizatorów to tarcze zaporowe. W Wodzisławiu nie ma sygnalizatorów powtarzających!!! I to powie Ci każdy dyżurny ruchu, nastawniczy czy maszynista. Sam znam takich i mogą potwierdzić moje informacje.
kolejar jakie tory są postojowe a jakie przelotowe na stacji w Wodzisławiu? Pracujesz jeszcze na kolei? Może byśmy wszyscy kiedyś jakieś spotkanie na stacji zrobili :D
Natomiast semafor B jest semaforem wjazdowym z możliwością wjazdu tylko na ,,Sz" no i jest ToB . Przeanalizuj to , przedyskutujemy