Wodzisław występuje z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego
Miasto samodzielnie zorganizuje komunikację w granicach miasta. Tańsze bilety dla pasażerów.
Dyskusja na temat MZK trwa od lat. Nasiliła się w lutym. Zarówno prezydent jak i radni nie mają już wątpliwości, że miasta nie stać na członkowstwo w Związku. Roczna dotacja miasta do kursów to ok. 3,2 mln zł. Przewiduje się, że w przyszłym roku kwota ta osiągnęłaby ok. 4 mln zł. Opłaty stale rosną. W 2004 r. dotacja miasta do wozokilometra wynosiła 1,55 zł. W 2012 r. dotacja wynosi już 3,2 zł.
Wielokrotnie próbowano zmniejszyć wydatki poprzez likwidację części kursów. Władze miasta nie wykluczają kolejnych cięć w tym roku. To powoduje niezadowolenie mieszkańców. Inaczej ma być w przyszłym roku kiedy to za komunikację w granicach miasta odpowiadać będzie firma przewozowa lub konsorcjum przedsiębiorstw.
Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi
Zgodnie z prawem decyzja o wystąpieniu ze Związku z początkiem przyszłego roku musiała zapaść do końca czerwca. Radni podjęli ją dzisiaj jednogłośnie. Pod koniec 2012 r. miasto ogłosi przetarg na organizację komunikacji miejskiej w granicach miasta. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że uda się to zrobić za ok. 2,3 ml zł (przy stawce 6,3 zł za wozokilometr – najwyższej pojawiającej się dzisiaj w przetargach).
Nowy system komunikacji zakłada lepsze skomunikowanie szkół, osiedli i dzielnic miejskich. Autobusy będą jeździć na pięciu liniach. Na każdej z nich z kolei będzie funkcjonować od 11 do 14 kursów dziennie. Pierwszy autobus wyjedzie ok. godz. 5.00, ostatni ok. godz. 21.00. Miasto nie będzie już finansować linii E-3. Czy będzie ona nadal funkcjonować zależeć będzie od decyzji władz MZK. – Linia ta nie przynosi strat. Moim zdaniem jej utrzymanie leży w interesie MZK – mówi Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Jest już gotowy wstępny plan konkretnych kursów. Lada dzień będzie można się jemu przyjrzeć na stronie internetowej urzędu miasta www.wodzislaw-slaski.pl. Mieszkańcy do końca lipca mogą zgłaszać swoje uwagi na adres komunikacja@wodzislaw-slaski.pl.
Zniżki dla rodzin wielodzietnych
Od nowego roku o wysokości taryf przewozowych decydować będą wodzisławscy radni. – Z jednej strony narażamy się na zarzut zrywania z 20-letnią tradycją MZK. Z drugiej na pierwszym miejscu musimy stawiać interes mieszkańców. Kończą się możliwości racjonalizacji kursów i cięć. Nie jesteśmy w stanie więcej wpłacać do MZK. Poza tym będziemy mieć nowe możliwości. Chodzi m.in. o wprowadzenie zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach karty 3+. W ramach MZK jest to niemożliwe - mówi prezydent Mieczysław Kieca. Dodaje, że jeśli na runku paliw nie będzie zapaści, ceny biletów autobusowych będą niższe niż w MZK.
Co z kursami pomiędzy gminami
Wystąpienie Wodzisławia z MZK jest ważne z punktu wiedzenia pasażerów przemieszczających się pomiędzy miastami. Wodzisław nie będzie organizował kursów do Pszowa, Radlina czy Rydułtów. Jest to możliwe po zawarciu między miastami stosowanych porozumień regulujących kwestię finansowania kursów. Jeśli takowe porozumienia nie powstaną komunikację pomiędzy gminami będzie musiał zorganizować starosta. Przynajmniej tak twierdzą władze Wodzisławia choć minister transportu jest innego zdania. W odpowiedzi na interpelację posła Ryszarda Zawadzkiego napisał, że starosta nie ma obowiązku organizowania transportu zbiorowego pomiędzy gminami.
(raj)
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Komentarze
248 komentarzy
Kieca wycofał się jak tchórz nie informując inne gminy .To mu się odbije czkawką.
Obecnie to z góry możemy patrzeć na Czyżowice czy Turzę... Wszyscy inni z góry patrzą na Wodzisław. Niestety wszyscy traktują nas jak dziurę. Ale to się jeszcze może zmienić. Ale raczej nie z Kiecą bo jego pomysły już się wyczerpały. Natomiast zdecydowanie zgadzam się z tobą w kwestii MZK - to Wodzisław i Jastrzębie go sponsorują. Miejscowości które odłączyły się od Wodzisławia za mało płaciły na MZK kosztem Wodzisławia i Jastrzębia.
I jeszcze do wszystkich kretynów co jadą po Kiecy. Facet idealny nie jest, ale gdybyśmy mieli takiego prezydenta w latach 90., to tak samo jak wcześniej już napisałem - dziś moglibyśmy na Rybnik patrzeć z góry !!! Gdzie wtedy byliście złamasy, kiedy wasi "doświadczeni samorządowcy" kroili i zarzynali to miasto ? !!! GDZIE K...WA ?!!
Brawo Wodzisław, to miało być już dawno zrobione, 15 lat temu, ale lepiej późno niż wcale, bo MZK to DNO !! Dalej mamy siatkę linii którą dostaliśmy w spadku jeszcze sprzed rozbiorów - dlaczego okrojone miasto do dzisiaj dopłaca do tych linii ? już wy się tam nie martwcie o komunikację między miastami, w takiej sytuacji powiat ma OBOWIĄZEK ją zapewnić i łaski żadnej nie robi. I to będzie normalna sytuacja, tak jak powinno być, a nie że Wodzisław będzie wszystkim dopłacał żeby łaskawie zechcieli tu przyjeżdżać. Gdybyśmy zostali wielkim miastem, nie byłoby tego typu problemów, a dziś wszyscy patrzylibyśmy z góry nawet na tak uwielbiany przez was Rybnik. Wybraliście wieśniactwo wy sami, skąd te pretensje pod adresem Wodzisławia ? rydułtowiki już nadają, że "po co w ogóle jeździć do Wodzisławia" - więc k...wa w czym problem ?
Chciałem zaznaczyć ,że wszyscy zginiemy jeżeli prezydent wprowadzi swoja komunikację. Ludzie ja nie będę miał czym do pracy dojechać!! Zobaczycie,że wszystkim nam to wyjdzie bokiem. Czym będziemy między gminami jeżdzić ?????
Cała nadzieja w Marszałku i kolejach Śląskich.Jak zlikwidują E-3 w Wodzisławiu to jedynie pociąg zostaje. http://www.nowiny.pl/84222-od-grudnia-bedzie-wiecej-pociagow-i-lepsza-ich-jakosc.html
Rybnik wyszedł z MZK 17 lat temu i była to jedna z najlepszych decyzji władz miasta! Dzisiaj komunikacja w Rybniku mimo że nie idealna - funkcjonuje o niebo lepiej niż w czasach MZK. Mamy więcej linii, nowoczesne wiaty, nowoczesny dworzec, monitoring w autobusach, gprs, e-kartę, kilkanaście nowych linii których nie było w czasach MZK a wkrótce jako pierwsi na Śląsku będziemy mieli informatory elektroniczne na przystankach. MZK to twór kiepski, niereformowalny i zaściankowy jak wszystko co związane z Jastrzębiem.
@DEO,masz rację...mieszkańcy powinni odwołać takiego prezydenta,ale brakuje społeczeństwa obywatelskiego,referendum...
Słyszałem coś, że Wodzisław z Rybnikiem chce uruchomić szybkie pociągi na trasie Wodzisław-Rybnik (szynobusy) ale z taryfą taką jak autobus czy nawet tańszą niż E-3. Nie wiem ile w tym prawdy ale byłoby to o tyle dobre że nie stałoby w korku. Ale w takim przypadku należałoby lepiej skomunikować XXX lecia, Wilchwy, Jedłownik i inne dzielnice z dworcem PKP.
Ciekawe, wystąpimy z MZK, ok! Ale jak dotrzeć do Rybnika?! PKSem? Za 6zł, dziękuję - postoję. Jak już Wodzisław ma robić własną komunikację to również z własnymi liniami ekspresowymi do Rybnika, Jastrzebia i Żor! Bo raczej wątpię, że MZK zorganizuje nam za darmo E-3. Jak już to poprowadza ją przez Świerklany albo Żory. I karty miejskie panie prezydencie, bądźmy cywilizowani jak Rybnik.
Kieca powinien być wywieziony z Wodzisławia na taczce gnoju,doprowadził miasto do ruiny,ale jeszcze mu mało teraz chce odizolować miasto od świata.Likwidacja E-3,chore!!!Miasto jest brudne jak sam prezydent, także gnój będzie odpowiedni dla prezydenta,bo on lubi smród i brud,doprowadzając Wodzisław do takiego stanu.
Wa tpie czy E3 bedzie jeździł przez Wodzisław. Bo niby dlaczego? Raczej znajdzie sie jakas trasa alternatywna, przez Żory albo Świerklany.
Ja nie widzę tym razem powodów do oburzenia na władze miasta. Dobrze że chcą opuścić MZK bo wszyscy wiemy jak fatalną obsługę zapewnia ten organizator. Może tylko oburzać dlaczego Kieca nie zrobił tego już kilka lat temu!
Jak zwykle ,w polsce nic się nie opłaca,najlepiej zlikwidować.No internauci,czas na rower. :)
W Marklowicach i tak asflat zwijają :P Piechotą będziesz zapier....
Bydymy sie spiewać "Moplikym se jada na szychta" albo "kołym se jada na szychta", przynajmnij tacy bachraci nie bydziecie bez tych autobusów
No to teraz E-3 będzie jechał przez Wodzisław, ale nie będzie sie zatrzymywał w ogóle w tej wiosce zwanej Wodzisławiem.
ludzie trzeba tych urzedasów razem z kieca naczele wywalic z urzedu miasta , nawet nie wiecie jak Wodzisław jest zadłuzony kilkadziesiat lat nie pozbiera sie po tych pozyczkach jakie Kieca podpisał . Wodzisław jest naprawde zadłuzony a urzedasy sie ciesza bo oni sobie nie odbiora , tylko mieszkancy beda teraz mieli problem jak dojechac do szkoły , lekarz ,pracy do Rybnika czy Jastrzebia bo wiekszosc tam pracuje bo Wodzku nie ma pracy ( bo niby gdzie ???).PODZIEKUJCIE KIECY , POD SAD Z TAKIM PREZYDENTEM !!!!
Mam nadzieje, że w końcu doczekamy się kart miejskich i jakiegoś skomunikowania linii E-3 z liniami miejskimi bo teraz jest tak, że wysiadasz z E-3 i nie masz połączenia np. z osiedlem Piastów i musisz czekac 30-45min na autobus. Paranoja. Poza tym autobusy jeżdżą stadami a wystarczyłby jeden autobus kursujący po osiedlach co półgodziny. Myślę, że pomysł z kartami miejskimi jest do zrealizowania, a szczególnie na początku tworzenia komunikacji i wyposażania taboru w kasowniki. A kolejna rzecz to taka, że cała kasa z przejazdów ląduje w kasie miasta i nie trzeba się dzielić z posrednikami dystrybuującymi bilety.
Kieca dla Wodzisławia nic dobrego nie zrobił i nie zrobi tylko z roku na rok miasto pogłebia sie w kryzysie i pozyczkach, straszy brzydota , krzywymi i dziurawymi chodnikami i brudem w około w miescie jest 0 inwestycji , miasta juz na nic nie stac bo dokad włodarze beda myslec o sobie to dotad tak bedzie .
wmawiaja nam tansze bilety i wy ludzie dajecie wiare ??? smiech na sali ...
Wodzisław powinien byc dzielnica Rybnika i wtedy pozbylibysmy sie tych wszystkich urzedasów którzy nic nie robia a KIECĘ sobie tylko napełniaja .Te miasto skazane jest na upadłosc przez brak perspektyw a starosta i prezydent tylko wmawiaja mieszkancom ze cos dla miasta robia a tak naprawde zdłuzaja miasto i zalezy im tylko na forsie ale nie dla masta tylko dla nich samych . Bałagan i nic wiecej z ta komunikacja czyli teraz jak ktos bedzie musiał sie dostac rano do Rybnika do pracy to niby jak ma to zrobic? Nie stac mnie na drugi samochod bo zona dojezdza tez autem do pracy .Czyli pozostaje sobie kupic konia i furmanke do czasu jak w tej jeb.... Polsce nie nałoza akcyzy na siano i owies bo w tym kraju jest wszystko mozliwe-PORAZKA !!!!
Czy ktoś z was słyszał o chandlu obwoźnym pieczywem? Zapewne żeście słyszeli, piekarz bierze samochód i jedździ po wsiach i sprzedaje świeży chleb i bułki. Jak widać to opłaca mu się to, nawet wliczając koszty ropy. A ceny chleba ma jak w sklepie, wiec nikt mi nie powie, że transport miejski jest tak drogi, żeby trzeba było do niego dopłacać, wręcz się na nim dużo zarabia, skoro taksówka kosztuje z Pszowa do Wodzisławia 20 zł, to jak 10 ludzi będzie mieć kurs z Pszowa do Wodzisławia to jest to już 30 zł, taksówkarz zarabia niezłą kasę na takim jednym kursie, a taki autobus niby nie zarobi? Komu oni chcą te bajki wcisnąć.
kurcze a ja do marklowic dojeżdżam busem :( ciekawe jak to teraz będzie :(
Tomik, a rozumiem, że do Raciborza, to przez Szczecin jedzisz... :D
nie, oni nie myślą o mieszkańcach, oni myślą tylko, żeby nie uszczuplić swojej kasy. Pan prezydent widocznie jest tego zdania, że każdy mieszkaniec Wodzisławia ma samochód.
~a ja mam dość cięć linii i kursów w MZK, chcę porządnej komunikacji w mieści., Zrobienie porządnej komunikacji w mieście to dla Kiecy egzamin. Zobaczymy czy go zda.
Myślę że można w tym przypadku traktować Szymczaka jak bohatera! Bo w momencie jak Wodzisław wyjdzie z MZK to Szymczak traci dość spore dochody z uczestnictwa jako przedstawiciel Wodzisławia w MZK. Jeśli władze Wodzisławia obrały sobie za cel organizowanie własnej komunikacji to może faktycznie na tym dobrze wyjdą. Rydułtowy i Radlin sobie poradzą bo tam wjeżdża ZTZ ale myślę, że najgorzej będzie w Marklowicach i Pszowie.
Krzyżak chciał prywatyzować wodociągi i jak na tym wyszedł /przegrał wybory/, za dużo ludzi by straciło na kasie, lepiej było się zmówić i spuśćić Krzyżaka
W najlepszej sytuacji w powiecie wodzisławskim są Rydułtowy bo mają miejskie autobusy do Rybnika i Raciborza oraz pociągi do Rybnika, Raciborza i Katowic. A między Wodzisławiem a Rydułtowami tak naprawdę podróżuje mało osób - bądźmy szczerzy.
Problem komunikacji polega na tym, że nie jest ona prywatna i są ogromne przepisy. Zastanówmy się sami, gdyby taki autobus jechał przez Rydułtowy-Rybnik-Pszów i Wodzisław, to ile by zrobił z km? Nawet gdyby zrobił z 100 km, spalił 20 litrów ropy, czyli koszt przejazdu ok 100 zł, plus kierowca, czyli jakieś 150 zł, gdyby na tej trasie przewiózł ludzi z ok 200, skasował od nich po 2 zł, to zarobił by 400zł, czyli minus 150 zł wyszło by go 250 zł na czysto, do tego podatek i mechanik, sprzataczka itp. To z jednego kursu taki przewoźnik na czysto miał by spokojnie te 50 zł. kilka kursów dziennie takim busem i ma 500zł dziennego zarobku. Przecież to czysta kasa, no ale na państwówce to trzeba do tego dopłacać, bo się tworzy jakieś zarzady, gdzie władza wodzisławia za kilka spotkań w miesiącu po parę minut to kasuje po 3 tys zł. Jak czytacie to wiecie o czym piszę, a potem narzekają że komunikacja coraz droższa, wiec się pytam, bo cholerę te spółki? Czemu tego nie sprywatyzować i nie puścić tego na żywioł, jak ma być z taksówkami, tak samo powinno być z autobusami.
a co z kasą dla Szymczaka ponad 20 koła roczznie wyyciągał diety w MZK
gdyby Gmina Wodzisław była prywatną firmą to dawno by zbankrutowała i już by jej nie było,a oszczedności władze robią nie tam gdzie trzeba,należy zacząć od siebie,Kieca rozdmuchał wynagrodzenia urzedników i mamy to co mamy czyli pustą kasę i ogromne długi...ma wyjątkowo lekką rękę do wydawania publicznych pieniedzy,
Coraz gorzej się dzieje w tym Wodzisławiu. To ciągłe szukanie oszczędności dosłownie na wszystkim, to zapowiedź bankructwa, szybkiego bankructwa. Nikt z urzędasów jakby nie myślał o mieszkańcach, tylko o tym, gdzie tu jeszcze by szło zaczerpnąć trochę kasy.
taka decyzja władz miasta jest nieodpowiedzialna i niekorzystna dla mieszkańców,w mieście pewnie bedą jeździć tzw.piździki ,w których mało miejsca i gorąco,komunikacja poza miastem nie bedzie istniała bo niby po co, niech sobie ludzie radzą sami to izolacja miasta ,tego miasta już nic nie uratuje,brak dobrej komunikacji to brak rozwoju miasta,inwestorów i nowych miejsc pracy,nikt ,ale, to nikt nie zawita do takiego miasta,
To teraz Wodzisław do końca zbankroci, bo żodyn do niego na zakupy już nie przijedzie.Lepszy bydzie jechać na Racibórz albo na Rybnik. Pierona, Pszów by mogli wciepać do Powiatu Raciborskigo, bo tam chocioż lepszy je na tej Niemiecki ziemi.
Ty umierasz...koniec utrzymywania innych, dużego Wodzisławia już nie ma, niech sąsiednie OBECNIE SAMODZIELNE GMINY dbają o swoje podwórko a nie wiecznie żądają od nas....gratuluje odważnej i mądrej decyzji.
wodzisław umiera . nic tu nie ma już
Jo downo już busami nie jeżdża, wola koło, je tońsze i zdrowsze. Kiery to widzioł, żeby z Pszowa do Wodzia to 3 zł bulić, jo na kole to w 25 minut zajada a szłapcugiym to w godzina zonda.
co z komunikacja w powiecie wodzisławskim? Wiadomo, że jest rozległy i zapewne drogie sa połaczenia. Więc linia E-3 ominie. Wodzisłąw. Na pewno Jastrzebie nie będzie dokładało do połaczeń w powiecie wodzisławkim.