Wodzisław występuje z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego
Miasto samodzielnie zorganizuje komunikację w granicach miasta. Tańsze bilety dla pasażerów.
Dyskusja na temat MZK trwa od lat. Nasiliła się w lutym. Zarówno prezydent jak i radni nie mają już wątpliwości, że miasta nie stać na członkowstwo w Związku. Roczna dotacja miasta do kursów to ok. 3,2 mln zł. Przewiduje się, że w przyszłym roku kwota ta osiągnęłaby ok. 4 mln zł. Opłaty stale rosną. W 2004 r. dotacja miasta do wozokilometra wynosiła 1,55 zł. W 2012 r. dotacja wynosi już 3,2 zł.
Wielokrotnie próbowano zmniejszyć wydatki poprzez likwidację części kursów. Władze miasta nie wykluczają kolejnych cięć w tym roku. To powoduje niezadowolenie mieszkańców. Inaczej ma być w przyszłym roku kiedy to za komunikację w granicach miasta odpowiadać będzie firma przewozowa lub konsorcjum przedsiębiorstw.
Mieszkańcy mogą zgłaszać uwagi
Zgodnie z prawem decyzja o wystąpieniu ze Związku z początkiem przyszłego roku musiała zapaść do końca czerwca. Radni podjęli ją dzisiaj jednogłośnie. Pod koniec 2012 r. miasto ogłosi przetarg na organizację komunikacji miejskiej w granicach miasta. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że uda się to zrobić za ok. 2,3 ml zł (przy stawce 6,3 zł za wozokilometr – najwyższej pojawiającej się dzisiaj w przetargach).
Nowy system komunikacji zakłada lepsze skomunikowanie szkół, osiedli i dzielnic miejskich. Autobusy będą jeździć na pięciu liniach. Na każdej z nich z kolei będzie funkcjonować od 11 do 14 kursów dziennie. Pierwszy autobus wyjedzie ok. godz. 5.00, ostatni ok. godz. 21.00. Miasto nie będzie już finansować linii E-3. Czy będzie ona nadal funkcjonować zależeć będzie od decyzji władz MZK. – Linia ta nie przynosi strat. Moim zdaniem jej utrzymanie leży w interesie MZK – mówi Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.
Jest już gotowy wstępny plan konkretnych kursów. Lada dzień będzie można się jemu przyjrzeć na stronie internetowej urzędu miasta www.wodzislaw-slaski.pl. Mieszkańcy do końca lipca mogą zgłaszać swoje uwagi na adres komunikacja@wodzislaw-slaski.pl.
Zniżki dla rodzin wielodzietnych
Od nowego roku o wysokości taryf przewozowych decydować będą wodzisławscy radni. – Z jednej strony narażamy się na zarzut zrywania z 20-letnią tradycją MZK. Z drugiej na pierwszym miejscu musimy stawiać interes mieszkańców. Kończą się możliwości racjonalizacji kursów i cięć. Nie jesteśmy w stanie więcej wpłacać do MZK. Poza tym będziemy mieć nowe możliwości. Chodzi m.in. o wprowadzenie zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach karty 3+. W ramach MZK jest to niemożliwe - mówi prezydent Mieczysław Kieca. Dodaje, że jeśli na runku paliw nie będzie zapaści, ceny biletów autobusowych będą niższe niż w MZK.
Co z kursami pomiędzy gminami
Wystąpienie Wodzisławia z MZK jest ważne z punktu wiedzenia pasażerów przemieszczających się pomiędzy miastami. Wodzisław nie będzie organizował kursów do Pszowa, Radlina czy Rydułtów. Jest to możliwe po zawarciu między miastami stosowanych porozumień regulujących kwestię finansowania kursów. Jeśli takowe porozumienia nie powstaną komunikację pomiędzy gminami będzie musiał zorganizować starosta. Przynajmniej tak twierdzą władze Wodzisławia choć minister transportu jest innego zdania. W odpowiedzi na interpelację posła Ryszarda Zawadzkiego napisał, że starosta nie ma obowiązku organizowania transportu zbiorowego pomiędzy gminami.
(raj)
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Komentarze
248 komentarzy
Gratuluję głupoty! Jeśli władza i radni podejmują tak ważną decyzję nie mając dogadanej komunikacji między poszczególnymi gminami powiatu to szykuje się w Wodzisławiu armagedon. Oczywiście można wychodzić z założenia, że jakoś to będzie i z czasem "rynek" wypełni lukę ale obawiam się, że polecą gromy. Pan prezydent chwali się zniżkami a nie wie jaka będzie cena biletu i jakie taryfy będą obowiązywały na terenie miasta. Żeby zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej proponuję 1 taryfę - 60 czy 90 minutową tak by można było przedostać się na 1 bilecie z jednego końca miasta na drugi. Każda przesiadka zachowuje ważność biletu. Wtedy może ktoś się skusi. Moim zdaniem najlepiej gdyby każda dzielnica miała swój autobus, który krążyłby po niej non stop - podjeżdżał by jedynie na pętle przesiadkowe utworzone między dzielnicami. Wysoka częstotliwość kursów rozładuje przepełnione autobusy. Godziny ostatniego kursu również powinny ulec przesunięciu na 23:00. Najlepsze z tego wszystkiego jest "pokolorowanie" linii - zwiększa czytelność.
Budynki U.M. trzeba wyremontować, a mieszkańcy jakoś dadzą sobie rade.
Wszystko zlikwidować: szkoły, autobusy, odśnieżanie dróg, koszenie trawy itd, bo chyba nie starcza na pensje dla władzy
Komuś rozum odjeło...
Wiem że to bolesne dla ciebie ale to MZK ma najstarszy wiekowo tabor ściągnięty z Niemiec + "supernowoczesne" tureckie Many z 2002 roku... Nawet na najbardziej prestiżową dla MZK linię czyli E-3 wystawiane są 10 letnie Jelcze M120 albo Many których pozbyli się Niemcy... Ale moim zdaniem istotą nie jest tabor ale absolutna stagnacja jaka panuje w MZK. Mówią niektórzy, że nawet Przewozy Regionalne PKP są mniej betonowe niż ogólnie nieruchawy MZK. Nie wierzycie??? Zobaczcie sobie jak się Polska śmieje na youtube z MZK. http://www.youtube.com/watch?v=jmj8rGhvxZc Po prostu obciach na całą Polskę. Gdyby w innemu przedsiębiorstwu wytknięto kawę na ławę tak dokumentnie głupotę to już dawno jego władze byłyby odwołane lub próbowanoby cokolwiek zmienić. A tymczasem MZK jest zawsze taki sam - dosłownie jak w czasach komuny gdzieś głęboko w Związku Radzieckim...
Jaskółka wiosny nie czyni, tak samo jak dwie citary nie sprawią , że rybnik ma nowoczesny tabor. Ogólnie biorąc średnią wieku autobusów , to rybnik mimo dwóch citar dalej ma najstarszy tabor w województwie a może i w kraju.
Chciałeś napisać - najnowszy. Rybnik jako jedyne miasto w naszym regionie ma Citara - nówki którymi jeździ DLA na linii 46. Są to autobusy wyprodukowane i kupione z myślą o obsłudze linii w Rybniku. Jeśli chciałbyś powspominać stare, złe czasy to faktycznie 10-15 lat temu Rybnik miał najgorszy tabor w naszym regionie. Dlatego tym bardziej trzeba podziwiać zapał i zmiany jakie zaszły w rybnickiej komunikacji i trochę to wstyd dla MZK, który dysponował lepszym taborem, a jednocześnie nie potrafił trafić swoją ofertą do ludzi i niczego nie zmienia od lat...
I tu się panowie mylicie. Jedyne nowe zakupione autobusy fabrycznie jeżdżą po Rybniku na linii 46!!! Są to nówki Citaro z 2011. Większość taboru MZK to autobusy 7-12 letnie wycofywane z niemieckich miast po liftingu. Np. te kilka Solarisów kupionych w zeszłym roku przez PKM Jastrzębie to roczniki 2003-4... A Rybniczek prowadził kapitalną politykę za którą należy się pochwała bo w latach 90 aby zwiększać ilość kursów i linii nasprowadzał pełno starych karos, a jak już zwiększył przewozy pasażerów to powoli ale skutecznie inwestuje w fabrycznie nowe autobusy i w nowatorskie pomysły. W tym roku będą rozstrzygnięte kolejne przetargi i to wyłącznie na nowe autobusy niskopodłogowe. Ale to nie tylko tabor jest ważny. MZK Jastrzębie nie uruchamia nowych linii!!! A Rybnik uruchamia ciągle nowe linie i ciągle modernizuje rozkłady. Podajcie mi jeden przykład dzielnicy Jastrzębia, Żor albo Wodzisławia która miałaby średnio w szczycie co 5-10 min autobus? A z Boguszowic Osiedla czy z Nowin do centrum Rybnika w szczycie autobusy jeżdżą co kilka minut. Ale nie ma się czemu dziwić kiedy MZK rządzą jakieś leśne dziadki z minionej epoki, a ZTZ-em nowocześni i otwarci ludzie! MZK to zakała transportowa Polski - jedyny zakład, który od lat traci pasażerów, likwiduje linie i tnie kursy, a przy tym każe sobie za to badziewie co raz więcej płacić. Jeszcze rok-dwa, a w MZK zostanie tylko Jastrzębie bo już pomału wszyscy widzą, że MZK to zwyczajne dziadostwo!!!
oj chyba dawno w rybniku nie byliście... to było 10 lat temu, w wodzisławiu za to po dziś dzień jeżdżą zdezelowane furgonetki do przewozu kartofli, przerobione naa busy, gorzej niż w związku radzieckim
Rozkład jazdy w rybolu może nie jest najgorszy , ale tabor mają chyba najstarszy w Polsce. Wożą ich w tych starych trupach jak worki z ziemniakami.
Jak ty możesz mówić cokolwiek pozytywnego o rybnickiej komunikacji. Jeździcie 30-letnimi karosami, a ty pie..lisz o jakiś wiatach. O klimatyzacji w autobusach to wy nigdy nawet nie śniliście. Patrząc na starodawne autobusy w Rybniku odnosi sie wrazenie 3-go świata http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1015105&page=21 (To zdjęcie mówi samo za siebie). Jesteś ślepo zakochany w swoim grajdołku i na dodatek w du.ie byłeś i gó..no widziałeś.
Na dniach pewnie zawita CBŚ i CBA. Ktoś musiał dostać w kopercie...prezencik.
to bezprawie !!!!! Wystąpienia z MZK nie było w porządku sesji Rady Miasta ! Jak radni mogli ??? Gdzie jest Komisja Strategii ? Z jej przewodniczącym! Co to za polityka??!!
jasne tansze bilety...wykupią stare lubliny, żuki itd. Od "kaczyny" z zawady wykupią STAR-y do przewozu świń i w droge. KMK- komunikacja-miecia-kiecy. Jeszcze będziecie płakać za mzk, gdzie plusem był wspólny bilet.
czas na odwołanie tej władzy,referendum przeprowadzic,w Bytomiu już przeprowadzono referendum o odwołano prezydenta,który działał na niekorzyść miasta i jego mieszkańców,
A jak tymi trasami szybko dojechać pod szpital albo na Piastów?? Oglądam te trasy już trzeci raz i nie widzę takiej możliwości. Wszystkie trasy prowadzą okrężnie - no chyba, że będą jeździć wahadłowo - w co nie wierzę.
połączeń autobusowych o 70% mniej a koszty o 33% mniejsze... gdzie oszczędność? Autobusy przestaną w ogóle kursować a i tak będziemy łożyć na nie 2mln złotych a powinno być gdzieś koło pół miliona. Lepiej już dołożyć 1-2miliony i mieć 19 linii jeżdżących stadami niż pięć nie jeżdżących wcale.
Zachowujecie się wszyscy jakby się stało coś niespodziewanego. A przecież już w lutym było wiadomo, że w tej sprawie będzie się coś działo. Dla przypomnienia: http://www.nowiny.pl/81609-wodzislaw-coraz-blizej-wystapienia-z-mzk.html
Szkoły średnie utrzymuje powiat nie miasto i są one w bardzo dobrej kondycji - nie mają zadłużenia, budynki na bieżąco remontowane a średnia zdawalnośc matur najwyższa w całym regionie wyższa niż w Jastrzębiu, raciborzu czy nawet Rybniku. A w 1 LO od kilku lat na poziomie 99 % - 100 % czyli wręcz idealna. (Przypominam że matury są oceniane zewnętrznie wg tego samego klucza) Tak więc możesz jaśniej napisać co masz na myśli w swoim ostatnim zdaniu ??
nuda na tym forum i nic więcej...wieczne narzekanie, narzekacie na obecną władzę...a co zrobiła poprzednia dla miasta????hmmm...jakoś nie mogę sobie przypomnieć???i bardzo dobrze że się tak stało, może co niektórzy zrozumieją że żyją w osobnej gminie a niektórzy że zarządzają osobną jednostką sam. terytorialnego i Rydułtowy nie powinny po odłączeniu jakkolwiek obchodzić Wodzisławia......po rozpadzie dużego Wodzisławia zostały nam tylko szkoły i utrzymywanie połączeń do Pani Kornelii :) my mamy smród a śmietankę spijają inne gminy.
Trasy wyglądają na dobrze zaprojektowane, ale kursów zdecydowanie za mało. 11-14 kursów między 5 a 21 oznacza że autobusy będą kursować co 70 - 90 min. Trudno taką ofertę nazywać komunikacją miejską. Poza tym co za mózg wymyślił, żeby kursy kończyły się o 21 ?
Skoro wszystko co związane z Jastrzebiem jest takie zaściankowe i do d.... To wex namów rybniczan by zwolnili sie z naszych kopalń i przestali parkowac na trawnikach pod kopalniami. Nie jesteście tu do niczego potrzebni zadufki...
Już widzę jak nie będziemy mieli czym jeżdzić. Koszmar kto rządzi tym miastem!!!!! Wstyd, że mieszkam w tym mieście
Ludzie! Weźcie najpierw się douczcie z samorządności! Jak starosta ma wam miasto zadłużyć? Jak prezydent ma wam zorganizować transport w powiecie? To dwie odrębne działki i dwóch odrębnych zarządców. A co do komunikacji - poczekamy, zobaczymy. Zmiany nie zawsze oznaczają coś gorszego. Więcej optymizmu kochani wodzisławianie :)
jura piszesz bzdury. Kieca wprowadzi małe busiki, pare kursow na dzien i bedzie git. Tak samo z biletami, nie stać go na 3.20/km a teraz hojraki z starostwa i um mogą zapłacić ponad 6zl za km?W jakim świecie wy zyjecie?Wodzislaw to mała korea północna woj. śląskiego, odcinają się z wszystkich stron "zeby zylo sie lepiej".
Ty się chyba najarałeś. W starostwie myślą, jakieś bilety, kupią sobie tabor i zorganizuja komunikację chyba że ktoś pozoli na zwiekszenie zadłużenia miasta na np. 80 %.
tylko pytanie czy ta komunikacja zorganizowana przez starostę pomiędzy gminami będzie lepszy niż mzk czy może wręcz przeciwnie. Oby okazało się że będzie lepsza...
Pisz bajki dla dzieci pacanie
@Rozsądek ale ja nie wiem o co ten lament? Jeśli Wodzisław nie zorganizuje komunikacji w sąsiednich gminach to zrobi to starosta więc komunikacja będzie. Do Rybnika "erki" na pewno nie zlikwidują bo to dochodowa linia a nie zabija się kury co znosi złote jajka. A jeśli zlikwidują to Rybnik na pewno wypuści do nas jakiś autobus, a Wodzisław do Rybnika też. Myślisz, że co, Wodzisław będzie więził swoich obywateli w swoich granicach? Poza tym nie ekscytujcie się tak zaprezentowanymi nowymi trasami autobus bo to dopiero bardzo wstępny projekt, trwają konsultacje więc na pewno jeszcze z milion razy się to zmieni i na 5 liniach się nie skończy. Jeśli Wodzisław dobrze to rozegra, komunikacja będzie nowoczesna (nowoczesny tabor, !!karty miejskie!!, tanie bilety, punktualność, ulgi, dobrze ułożony rozkład i promocje) to może nawet na tym zarobimy bo ludzie przekonają się do znienawidzonej komunikacji miejskiej w wydaniu MZK ;) I jeszcze zauważcie, że nowe trasy obejmują miejsca w Wodzisławiu gdzie MZK nie dojeżdża i diabeł mówi dobranoc. Jedyne co może niepokoić to godziny ostatnich kursów. Czy w starostwie myślą, że chodzimy spać z kurami, a ludzie z pracy nie dojeżdżają? Zmiany kończą się przewagą o 21-22 a nawet 23, a ostatni autobus ma mówić dobranoc o 21. Ponadto tak jak ktoś wspominał mogliby rozważyć linie ekspresowe do Rybnika, Żor i Jastrzębia. A przynajmniej do Rybnika bo tam są centra handlowe, miejsca pracy wielu ludzi i uczelnie (politechnika, licea) do których dojeżdża masa młodzieży i na przykładzie E-3 taka linia może być bardzo rentowna. Moim zdaniem wystąpienie z MZK to trafna decyzja, będziemy samodzielni i sami będzie decydować czego chcemy a czego nie i nie będziemy przepłacać za coś co albo się kurczy albo w ogóle się nie zmienia. Pozdrawiam serdecznie wszystkich malkontentów.
Dno. A pokazują to jako sukces. Trzeba w Urzędzie Miejskim otworzyć wyporzyczalnię rowerów
Mi jest bardzo smutno, że poza upadkiem przemysłu, w Wodzisławiu up0adła też komunikacja. PKP, PKS teraz MZK... - obraz nędzy i rozpaczy. A przecież na logikę jeśli na miejscu jest mało miejsc pracy to należałoby robić wszystko żeby dowieść ludzi do innych miast sprawnie, szybko i taniej niż autem!
Ja i tak wolę chodzić po Wodzisławiu piechotą :) Mamy piękne jary, dużo drzew więc taki spacer to przyjemność i zdrowie. Druga sprawa to taka, że Wodzisław i wiele ważnych miejsc nie jest zbyt od siebie oddalonych więc przejażdżka autobusem jest po prostu nieopłacalna.
A tak nawiasem, dajcie spokój z tymi kompleksami. Wodzisław też ma się czym pochwalić i wcale nie musi się wstydzić przed Rybnikiem. A że nie mam centrów handlowych? Nie mamy i jakoś żyjemy i nikt nieszczęśliwy nie chodzi. Cudze chwalicie a swego nie znacie :)
@~... http://bip.um.rybnik.eu/Default.aspx?Page=43 w materiałach informacyjnych do uchwały budżetowej znajduje się informacja że Rybnik wyda w 2012 roku na funkcjonowanie komunikacji miejskiej 25 270 935,00
Taka reforma. Po wodzisławiu na piechotę. Z wodzisławia do innych gmin na rowerach. Jak przed II wojną światową. Ale sukces władzy. Powrót do korzeni
Weź przestań, przecież rydułtowiki to tylko do Rybnika jeżdżą. Jakby mogli to wejdą Rybnikowi do d... Buraki pastewne z grabiami w herbie
Ja naprawdę nie wiem skąd ta wyższość wobec Wodzisławia takich zapadłych wsi jak Rydułtowy czy Pszów( chociaż Pszów jest sympatyczny i się nie wywyższa) ale Rydułtowy to już naprawę normalny szok. Co macie w tych Rydułtowach? proszę wymienicie nam swoje lokale gastronomiczne, wymieńcie swoje firmowe lub niefirmowe sklepy? Czy w Rydułtowach można kupić coś dla dziecka albo jakiś elegancki płaszcz na zimę lub skórzane kozaki ? Markowych sklepów sportowych też nie ma i żadnych porządnych butów tez się nie kupi. Ile macie w tej zapadłej wsi sklepów jubilerskich z wyrobami ze złota ? Macie tam jakieś domy towarowe ? Jak trzeba kupić obrączki albo sukienkę do ślubu to trzeba przyjechać do Wodzisławia, taka niestety jest rzeczywistość. Pisanie ze Wodzisław nie ma oferty i że rzekomo nic tu nie ma to niestety ale zwykle pomówienia i oszczerstwa ościennych zazdrośników.
a te 26 mln na komunikację w Rybniku to pewne ? ... jakiś link ?
Tylko że wodzisław nie da rady zwiększyć środków na komunikację. Niby z czego kiedy większą część budżetu przeżera oświata ?
W Rybniku funkcjonuje lepiej tylko, że Rybnik płaci na komunikację 26 milionów zł rocznie, a Wodzisław narzeka że ma wydać na komunikację 3 miliony zł. A przecież Wodzisław jest mniejszy tylko trzy razy od Rybnika, a wydaje na komunikację ponad 8 razy mniej pieniędzy i jeszcze narzeka że to dużo. Może po prostu trzeba zwiększyć w budżecie środki na komunikację i będzie po problemie???