Przetarg na szybką kolej ogłoszony
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił przetarg, który jest pierwszym krokiem do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości łączącej Katowice z Ostrawą. Ma to zapewnić dostęp do połączenia kolejowego mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju.
Przetarg dotyczy wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla linii kolejowej Katowice – Jastrzębie – Godów – granica państwa. Poza tym powstaną mapy do celów projektowych oraz studium geologiczne. Po tym nastąpi rekomendacja wariantu inwestorskiego, czyli dokładny przebieg trasy. Prędkość pociągu ma wynosić do 250 km/h.
Projekt dotyczy odcinka przyszłej linii kolejowej nr 170, a dokładnie stacji Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie do granicy państwa z Republiką Czeską, a następnie szlak ma biec do Ostrawy. Dla naszego miasta istotny jest odcinek Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski, wraz z odgałęzieniem do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum.
Komentarze
48 komentarzy
TEk, i wy się nazywacie entuzjastami..... Może kolejek a nie kolei. Wara od Jastrzębia!
Tylu trolli naraz dawno pod jednym artykułem nie było. Dumnym!
Witam wszystkich , najwazniejsze by w końcu kolej do Jastrzębia trafiła . Mnie się podoba pomysł przystanku granicznego na osiedlu Złote Łany . Niedaleko są tereny inwestycyjne kopalni Moszczenica i trzeba to razem rozpatrywac przy realizacji kolei . To jest szansa na rozwój tego miasta i odwagi i determinacji życze naszym włodarzom miasta by to wykorzystać . Przy okazji można w końcu pomyśleć o obwodnicy na Ranoszka i Wyzwolenia i wypuścić ruch na Cieszyn przez Ruptawę . Jedna inwestycja a tyle możliwości !
Dość już mamy doradców z SWD czas na Jastrzębie !
Najważniejsze, zeby władze Jastrzębia nie rozmawiały z TEKiem i nie dały sie namówić na "wodzisławski" wariant. Kolej musi przebiegać przez Jastrzębie!!!
Założenie jest takie że szybkie pociągi przemkną na tyłach osiedla Złote Łany bez zatrzymania, a do samego Jastrzębia po odnodze CPK wjedzie pociąg regio. Regio będzie jechał w lukach między ekspresami. Najważniejszy dla Jastrzębia jest rozkład jazdy dla tego regio, a nie gdzie zatrzyma się ekspres. No i ten regio musi być bezpośredni do Katowic, a nie jakieś wycieczki krajoznawcze przez Wodzisław.
Rozstrzygnięcie przetargu to pewnie odbędzie się w "Hawanie" lub biurze pewnego .osła.
Kris Ta pani to kto ?
TEK to grupka kilku ludzi, których mozna policzyć na palcach jednej ręki, którzy tak naprawde nie chcą kolei w Jastrzębiu tylko w Wodzisławiu. Najlepiej dla nich byłoby aby jastrzębianie dojezdzali sobie autobusami na dworce kolejowe zlokalizowane w SWD. Tylko, ze my taką "kolej" juz mamy 9 makm od Jastrzebia w Zebrzydowicach, gdzie też sobie dojezdzamy autobusami miejskimi.
MY CHCEMY KOLEJ W JASTRZĘBIU!
Jastrzębie to największe polskie miasto bez kolei pasażerskiej, dziękujemy!!!
Czyli nie będzie kolei w Jastrzębiu. Nie dziwi mnie to...
Masakra TEKi pod wieloma nickami udajá mieszkańców Jastrzębia. Stacja na Wilchwach to brak kolejki w Jastrzębiu. Acha i siedzibę JSW też przeniescie do Wodzisławia.
Daruj sobie te wasze TEKowskie antyjastrzębskie rozwiązania. Nikt nie będzie brał waszych bredni pod uwagę. Nie macie żadnego poparcia nawet w SWD, i nikt nie będzie z wami rozmawiał.
Towarzystwo Entuzjastów Kolei w koncepcji społecznej zaproponowało, aby przystanek kolei dużych prędkości w ramach CPK, powstał na Wilchwach w Wodzisławiu Śl., a nie - jak jest proponowane - w Jastrzębiu-Zdroju. Dlaczego? - To większa dostępność, mniejsza liczba wyburzeń, niższe koszty budowy, ale i bezpieczeństwo. Co da przesunięcie go o kilka kilometrów?To duża różnica. Wodzisław Śl. leży w prostej linii Katowice-Ostrawa. To też centralny punkt subregionu. Przystanek znajduje się mniej więcej pośrodku pomiędzy Wodzisławiem a Jastrzębiem. To dobrze skomunikowany obszar. Na Wilchwy dociera komunikacja miejska, międzygminna, MZK. Planowana jest regionalna kolej Wodzisław-Jastrzębie, która z obu miast ma docierać w podobnym czasie. My też o jej budowę apelujemy. Na Wilchwach wystarczy miejsca również na budowę łącznic oraz parkingów i innych obiektów właściwych dla centrum przesiadkowego.
Dobrze powiedziane. Przez takich jak on, mamy się coraz gorzej.
Jeśli ma być szybka kolej Katowice-Ostrawa, która będzie transeuropejską szybką linią kolejową północ południe to musi być ona w linii prostej, bez szkód górniczych, a dopełnieniem muszą być lokalne linie kolejowe połączone z szybką koleją.
Rozwiązanie Wodzisław Wilchwy z linią Wodzisław-Jastrzębie i Żory Rowień z linią Rybnik-Żory oraz Mikołów/Orzesze/Łaziska z linia Gliwice-Tychy uważam za świetne rozwiązanie!
No , a jak np zabraknie papieru to trzeba będzie wyskoczyć na stacji do biedronki. Najgorsze będzie to jak trafimy na godziny dla seniora ,wtedy trzeba będzie poczekać. Dobrze jak będzie przed 12:00 a lipa jak po 10:00. A jak wiatr będzie niekorzystny ? Albo zupa za słona i maszynista będzie musiał wlać babie? Wg pańskich złotych myśli pociąg musiałby wtedy osiągać prędkość światła . Żałosny pan jesteś coraz to bardziej . Miłego wieczoru życzę
Do Generał Ogórcow
Dziś o 15:35
Nie pogrążaj się , twardy elemencie kapusty ...
Czy jest jakaś osoba reprezentująca Jastrzębie oraz odpowiedzialna, w tworzeniu tego projektu, jeżeli chodzi o przebieg lini kolejowej?
Czyli według naszych "przyjaciół" z TEK z Wodzisławia, to jastrzębianie będą sobie do Wodzisławia autobusami jeździć na pociąg? To się nazywa odbudowa kolei do Jastrzębia? Przecież założenie jest jedno-WŁĄCZENIE JASTRZĘBIA W SIEĆ KOLEJOWĄ! Wodzisław juz ma kolej, więc o co im chodzi? Że w Jastrzębiu będzie szybsza kolej niż Wodzisławiu?
Chyba ten TEK pogięło całkowicie.
Tel jak zwykle bajdurzy, chyba ktoś nienormalny podpisze petycję która maksymalnie oddała linię od Jastrzębiu a wprowadza ją w granice Wodzisławia. Patrzcie jak dbają, nawet radzą by sobie autobusy podstawić. O ich pomyślę świadczy to , że radni powiatu wodzisławskiego ani myślą poprzeć taki pomysł.
Działacie ewidentnie na szkodę Jastrzębia! Waszym celem jest, aby to Wodzisław skorzystał najbardziej na odbudowie kolei (niby) do Jastrzębia.
Kilka lat wstecz, jak była mowa o zwykłym połaczeniu z Jastrzębia do Katowic w ramach kolej+, to za wszelką cenę lobbowaliście, ze mamy do Katowic jeżdzic przez Wodzisław(mega paranoja i utopia). Braliscie kilka razu udział w obradach miasta Jastrzębie dotyczące powrotu kolei, ale wasza antyjastrzębska postawa i dbanie tylko o wodzisławski interes, sprawiła ze nie jesteście już wpuszczani na żadne obrady z waszymi antyjastrzębskimi pomysłami. Nawet ludzie zajmujacy sie zawodowo kolejnictwem, nie chcą z wami rozmawiać, a tą waszą petycję, to sobie możecie wsadzić w buty.
I my jako jastrzębianie bardzo się cieszymy, że wasze antyjastrzębskie pomysły nie będą brane pod uwagę.
@Kris
"To co negujesz"
1. Przetarg mowi o dwoch mozliwosciach: do Piotrowic lub Podlesia. Drugi wariant to juz ok. 80km.
2. Kilka przystankow, w kazdym miescie powiatowym, pociag mosi pszed stacja zwolnic, zacuekac az ludzie wysiada i wsiada, ruszyc i sie rozpedzic.
3. Predkosc na zakretach jest mniejsza.
4. Podlesie lub Piotrowice - Katowice - predkosc bedzie raczej niewielka.
Wiec pociag musialby osiagac grubo üppnad 300km/h by dojechac w 15 minut do Katowic.
Czego jeszcze nie rozumiesz pisowski klakierze?
Linia będzie biegła wzdłuż trasy autostrady A1!!! Tylko mam jest szansa aby pociągi rozwijały prędkość 200-250km/h bo na tym pasie jest uskok Jankowicki gdzie nie ma fedrunku i przez to szkód górniczych, a przystanek jastrzębie Zdrój będzie tylko z nazwy Mszana-Jastrzębie,
Szanowni Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju,
Wypisywanie przez trolli na lokalnych forach, że TEK działa na szkodę Jastrzębia, jest żenujące i stało się już nudne. To dzięki naszym zabiegom (!) CPK planuje odbudowę połączenia Wodzisław - Jastrzębie Centrum w pakiecie razem z magistralą Katowice-Ostrawa, i jeśli to powstanie to pociągi regionalne z Katowic będą mogły dotrzeć do centrum Waszego miasta w 30 minut - to chyba cenniejsze od przystanku na magistrali, który tylko nazwą miałby udawać Jastrzębie? Cóż w tym dziwnego, że zamiast takiego przystanku w kiężycowej scenerii dawnych Szybów Zachodnich wolimy węzeł na Wilchwach, bo leżą na linii prostej Katowice-Ostrawa, a na szybkie pociągi które się tam kiedyś pojawią, dotrzeć będziemy mogli pociągiem regionalnym zarówno z Jastrzębia jak i Wodzisławia w kilka minut? Mamy realny pomysł na połączenie Waszego miasta z siecią kolejową, w odróżnieniu od rządzących od 20 lat mamiących Was coraz bardziej odrealnionymi wizjami przywrócenia kolei we wszystkich kierunkach, tylko nie tym jednym, który jest dziś możliwy do realizacji. Dziękujemy za poparcie: http://tek.wb.pl/petycja
Piątkę miałeś ? To co negujesz ? Bo wyszedłeś na ciemniaka , mowa jest o prędkości czyż nie ?
To chyba kpina, poprzednie pociągi przez Jastrzębie jeździły z prędkością 40km/h lub mniej z powodu szkód górniczych. Z tego powodu 200 lub 250 km/h jest nierealne. ktoś sobie kpi z jastrzębian!
"Coś ty miał z matematyki ? "
Piatke mialem. Pociag ma sie zatrzymywac na kilku stacjach po drodze, rozpedzac sie potem i zwalniac na zakretach.
Jesli bierzesz sie za jakies zadanie, przyjmij wszystkie podane zalozenia.
Trzeba wykluczyć z dyskusji TEK. Wyraźnie działają na niekorzyść Jastrzębia. Głownym celem projektu jest przywrócenie połączen do Jastrzębia, a Towarzystwo Entuzjastów Kolei z Wodzisławia robi wszystko aby ta kolej była jak najdalej Jastrzębia a najbliżej Wodzisławia.
250 a nawet więcej, tylko ze to będzie na terytorium Czech
Generał Ogórcow
Dziś o 10:47
Coś ty miał z matematyki ?
Jeśli licząc ,że z Jastrzębia do Katowic jest ok 60 kilometrów to na pokonanie go w 15 minut musielibyśmy poruszać się z prędkością 240km/h a nie 300km/h... Pozdrawiam
Z taką polszczyzną to się nadajesz do pasania kóz
"do 250 km/godz. po tych dziurach"
Kilka miesiecy temu CPK chwalilo sie filmem, ze niby z Jastrzebia do Katowic w 15 minut.
Wowczas oznaczaloby to grubo ponad 300km/h.
Teraz predkosc im spadla.
I jeszcze spadnie. W ruchu lokalnym (a taie jest zalozenie, ze pociagi mialyby sie zatrzymywac w kazdym powiecie) taka predkosc nie ma sensu. Zamiast lekkich pociagow, musialyby kursowac znacznie drozsze (zarowno w zakupie i eksploatacji) i znacznie bardziej skomplikowane sklady, jednoczesnie znacznie mniej pojemne.
Do duzego miasta powinien kursowac lekki sklad a szybka kolej powinna laczyc najwazniejsze punkty. Tak to jest zorganizowane na swiecie.
Tomek 9.17my z wodzia jezdzymy do jaszczymbio do pracy w administracji jsw i w magistracie my kierownicze stanowiska do tego my stworzeni
Nie narzekam , stwierdzam fakty
Docelowa prędkość 250 km/h w którym roku nastąpi?
Ha ha do 250 km/godz. po tych dziurach tzn .100 przy dobrych wiatrach
To zamieszkaj w Wodzisławiu a nie narzekaj .
Jastrzębie to największe polskie miasto bez kolei pasażerskiej , i niestety dalej nim będzie bo stacja będzie w Mszanej , czego się nie dotknie ta ona zamienia w "złoto" , brawo dla tej pani !!!
Z Wodzisławia można dojechać pociągiem wszędzie , u nas nie ma nic :) miłego dnia życzę
"Przeprowadzimy aneksję Mszanej i ustanowimy tam Centrum"
Okolica zna taki przykład. W Boguminie (obecnie Stary Bogumin) ksiądz nowe pozwolił na budowę kolei i miasto rozwinęło się kilka km dalej.