Nastąpi likwidacja PKM. Co dalej z komunikacją?
Zapadła decyzja o likwidacji Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej. Zarząd MZK zapewnia, że obsługa pasażerów będzie prowadzona na dotychczasowym poziomie a pracownicy firmy otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia.
W poniedziałek 4 lutego Zarząd MZK zdecydował o rozpoczęciu procesu likwidacji PKM Jastrzębie. Co najważniejsze, pracownicy PKM otrzymają przysługujące im odprawy i inne świadczenia. Kierowcy mogą też skorzystać z oferty firmy Warbus, która jest gotowa ich zatrudnić.
Sama likwidacja nie oznacza natychmiastowego zniknięcia firmy z rynku. O długości procesu likwidacji zdecydują władze MZK. Zgromadzenie Związku (delegaci dziesięciu gmin członkowskich) już teraz przekazało 600 tys. zł, aby procedura mogła się odbyć w sposób kontrolowany i możliwie łagodny.
Brak kontraktu w Jastrzębiu. Problemy PKM rozpoczęły się w 2015 roku, kiedy to komunikację miejską na terenie Jastrzębia-Zdroju przejęła firma Warbus. Najpierw przez rok PKM, w ramach porozumienia, realizował cały kontrakt warszawskiej firmy jako podwykonawca, a w kolejnych latach niespełna połowę zadań. Sytuację pogorszyła spadająca kwota dotacji do zrealizowanego wozokilometra, która wynikała z zapisów umowy.
Wsparcie gmin nie wystarczyło. Decyzja o likwidacji PKM jest pokłosiem uchwały intencyjnej Zgromadzenia MZK podjętej już w 2017 roku. Wówczas przewidywano likwidację z nadzieją na poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Za tym poszło wsparcie finansowe ze strony gmin przekraczające 3 mln zł. To wystarczyło do końca ubiegłego roku.
Aby PKM mogło nadal funkcjonować gminy musiałyby dopłacać do przedsiębiorstwa ok. 300 tys. zł miesięcznie. Bez dopłat PKM nie przetrwałby aż do 2025 roku, kiedy to wygasa umowa MZK z firmą Warbus. Dopiero wówczas pojawiłaby się szansa na przejęcie przez PKM komunikacji w Jastrzębiu-Zdroju.
Dodatkowe koszty związane są z potencjalnymi podwyżkami dla pracowników (trwa spór zbiorowy), a także z utrzymaniem budynków i całej infrastruktury PKM, która jest w złym stanie technicznym.
Co dalej? Obecnie PKM realizuje komunikację autobusową na terenie Czerwionki-Leszczyn i Żor oraz Jastrzębia-Zdroju i okolic. W pierwszym przypadku kontrakt wygasa z końcem marca tego roku. Ogłoszono już nowy przetarg. W drugim przypadku komunikację w całości przejmie główny wykonawca kontraktu, czyli firma Warbus.
Likwidacja PKM-u nie wpłynie na organizację bezpłatnej komunikacji dla dzieci, młodzieży i studentów w Jastrzębiu-Zdroju.
Komentarze
57 komentarzy
Od stycznia 2019r. Na terenie Jastrzębia-Zdroju i okolic nastąpi wzrost z 4,86 zł za wozokilometr na 5,04 zł, powiat wodzisławski - z 5,01 na 5,20, natomiast Żory, Czerwionka-Leszczyny, Pawłowice i Suszec to wzrost z 4,53 zł na 4,70 zł - informuje Rafał Jabłoński, rzecznik prasowy MZK.
Jak wyjaśniają w MZK, w przypadku bezpłatnej komunikacji lokalnej w Żorach oprócz inflacji i cen paliwa znaczenie mają koszty pracy. Tutaj wzrost będzie wyglądał następująco: z 5,02 zł na 5,28 zł w przypadku standardowych autobusów, natomiast w przypadku busów z 3,28 zł na 3,45 zł za wozokilometr.
WIADOMOŚĆ BYŁA PODANA 6 WRZEŚNIA PRZEZ JASTRZĘBIE ON LINE. Pytanie czy za takie stawki dziś można uskuteczniać komunikację.
MZK W JASTRZĘBIU 5.08 pln za wozokilometr OD STYCZNIA A W 2018 BYŁO 4.80 ŚMIECH NA sali i jak firmy maja istniec
Właśnie w "Teleexpresie " podali ile płaci Sosnowiec za 1 wozokilometr to 13 zł. Ciekawe ile płaci MZK swoim kontrahentom? Jest to ok 9-10 zł, czy mniej ? Czy ktoś wie?
Wybierzmy się wszyscy z Panią Prezydent oraz Romanem Foksowiczem na tą zdrową rywalizację himalajską, jaką jest wypad na deski! To piękna idea! Jesteśmy pełnym sercem wraz z naszą Panią Prezydent i nowym szefem MZK i wszyscy mieszkańcy miasta dajmy tego poparcie! Stawmy się wszyscy na stoku. Wszak nie zastapi to nam placu parkingowego przy kinie Centrum, ulubionym miejscu spotkań z mieszkańcami naszej Pani Prezydent, ale zadowolimy się tą namiastką. To najwydajniejsza prezydentura wszechczasów! Nikt nigdy przedtem nie dokonał tak wiele dla tak niewielu. Przepraszam, że łkam, ale wzruszenie odbiera mi mowę. To znaczy pisanie, bo piszę przecież. Ręce mi drżą, a łzy zalewają oczy i pole widzenia, ale zniosę to dzielnie. Anna i Roman!
Dobrze, że kolej chociaż będzie od Wodzisławia według projektu ministerstwa i programu kolej +, bo tak na szkodach miedzy Pawłowicami, a ul Graniczną nawet dwa metry upadku na rok to jest skazana na porażkę do czego dążą władni Jastrzębia. Całość jest na Towarzystwie Entuzjastów Kolei można poczytać zobaczyć zasadność itd
Doskonale to ująłeś "patologia" absolutna. Ten toksyczny związek z MZK zakończony. Czy się cieszyć? I tak, i nie. Ludzi szkoda. Pozdrawiam PKM.
Pkm był biedny ale uczciwy i rzetelny Nieudolny konkurent w miesiąc więcej zawalił kursów niż pkm przez kilkadziesiąt lat
Zamiast na forum kierować do siebie wrogie uwagi ( do PKMu, Warbusa ) warto by zastanowić się nad tym czy za obecne stawkę wozokilometra da się prowadzić w miarę opłacalną działalność komunikacji miejskiej. W artykule jest mowa o dotacji miesięcznej ( 300 tys zł ) do działalności PKMu.Być może są w nim przerosty zatrudnienia, ale nie takie by ich redukcja spowodowała normalne funkcjonowanie firmy. Ktoś wspomina, że stawka wozokilometra jest porównywalna z ceną litra paliwa. Czy za taką stawkę Warbusowi opłaci się prowadzić działalność.Wszyscy oczekują darmowej komunikacji, ale takiej nie ma (jeśli nie będzie stosownej dotacji ). Jeśli PKM zlikwidowane zostanie, a Warbus wypowie kontrakt to gwarantuję Wam ,że nowy przetarg oprze sie o nowe stawki uwzględniające podwyżki płac,składek ZUSu, wody ,śmieci , energii elektrycznej i wszelkich innych komponentów.Wówczas włodarze miasta i sąsiednich gmin będa mieli zagwozdkę. Nowy przewoźnik nauczony przykładem stawek dla PKMu i Warbusa podyktuje nowe warunki.Może lepiej wspomóc ( sensowną stawką za wozokilometr ) obecnych przewoźników niż obudzić się z ręką w nocniku.
Nikt nikogo nie będzie zatrzymywał Jak ma ochotę iść do Warbusa niech idzie Wolność wyboru Żeby tylko potem nie jęczał że wypłata nie na czas albo zus nie zaplacony a co gorsza jazda autobusem który stanowi zagrożenie dla pasażerów jak i jego kierowcy
W tych czasach brak wypłat w terminie i zaległości finansowe względem pracowników powinny być traktowane jak przestępstwo A może to normalne u prywaciarzy?
Możemy się pożegnać z komunikacją
Rybnik już w latach 90-tych zmądrzał i zorganizował własną komunikację, a teraz mają więcej linii, tańsze bilety i też da się dojechać do większych miast np. Żory
Nie Warbis wszystkich nie przejmie, po co nierobów zatrudniać. Przejmie tylko najpotrzebniejszych. Którzy będą chcieli. Koordynatorom NIE mówimy.
Ciekawe co będzie z całym zapleczem technicznym - cała zajezdnia i wyposażenie to własność PKM. Ogólnie to upadek komunikacji w naszym mieście drastycznie przyspieszy, a jakość usług sięgnie dna. Jedyny plus to to, że nic już nie będzie trzymało Jastrzębia w patologii zwanej MZK. Zastanawiam się też co dalej z Mikrusem - mam nadzieję, że poradzą sobie w nowej sytuacji.
My Polacy na szczęście jeszcze nie mamy euro, bo nawet myszy by opuściły ten kraj ,Donald Tusk przy swoich 32 tysiącach euro był za chyba wiedział że będzie " królem," Europy wróżbita Maciej coś mu trukna na uszko
Daliśmy rządzić okolicznym wójtom i burmistrzom w Jastrzębiu, no to zniszczyli bardzo piważną jastrzębską firmę. Szkoda wielka szkoda. To nie jedyny przypadek, jak nasi "sąsiedzi" niszczą nasze miasto.
Umowę która zniszczyła PKM podpisali za czasów P. Janeckiego i to na 10 lat. "Nie było woli politycznej" dla PKM . Gdyby 4 tata temu PIS nie zablokował wyjścia z MZK jak chciała p. Hetman teraz wszystko było by OK.
@Pracownik 9:06
Ja pójdę do Warbusa pracować. Co? Zatrzymasz mnie siłą?
Załóżmy wspólnie nowy ruch społeczny, skupijący wszystkich niezadowolonych z obecnej sytuacji w naszym mieście. Proponuję partię nazwać "Honor Uskrzydlającym Jest", a naszym atutem będzie niewątpliwie skrót.
Żaden kierowca ani mechanik nie przejdzie do Warbusa To nie jest wiarygodna firma Nie ma wypłaty na czas Zus nie opłacony autobusy w fatalnym stanie Ciekawe kto rozglasza że Warbus wszystkich przejmie Chyba sami zainteresowani Może by i chcieli ale nic z tego Kłamcy
Likwidacja PKM to likwidacja całej komunikacji w Jastrzębiu Warbus sobie nie poradzi sam już zalega niektórym kierowcom za listopad, grudzień
Poco komu pociągi w tym mieście. Inwestycja w komunikację miejską to podstawa. Sam zbyt często nie jerzdzę autobusami bo taniej mi wychodzi autem. Ale zdarza się że korzystam.
Odkąd rządzi pani prezydent widzę jak te miasto upada najważniejsze rzeczy nie są robione, tylko to co zbędne. Jak zamkną kopalnie to miasto przestanie istnieć jeszcze kilkanascie lat i naprawdę tak się stanie
Nowy przewodniczący MZK wyciągnie PKM z kłopotów. Wszak pan Roman to najbardziej doświadczony manager w galaktyce! Ma kilkudziesięcioletnie doświadczenie na kierowniczych stanowiskach i poparcie milionów jastrzębian!
@kierowca pkm jedziemy na tym samym wózku, kierowcy powinni się trzymać razem, bo tylko my wiemy co to za praca. To MZK powinni już dawno zlikwidować, a miasto powinno zorganizować komunikację we własnym zakresie tak jak jest w normalnych miastach. U nas lepiej sponsorować wiochy,a swoich mieć gdzieś. Aż serce pęka widząc to wszystko. I to są ludzie po studiach? Zamknąć złodziei i tyle.
Rybnik: 2zl normalny 1zl ulgowy, kazdy nastepny autobus 10gr.
Nieroby w biurach PKM. Rada nadzorcza wPKM - łączna roczna strata około 2 mln zł.
Brawo dla kierowcy Warbus.Bardzo mądrze mówisz.Nie chcesz zostać szefem MZK.Bo tam ciemniaki rządzą!!
MZK ponosi winę za upadek PKM, ale kij ma dwa końce, wszystko przed nami,Warbus się nie sprawdzi
W Monachium bilet jednorazowy 1,30.
To najtańszy bilet, można przejechać 4 przystanki autobusem, tramwajem lub metrem albo 2 koleją podmiejska, w jedną stronę.
Teraz dopiero się ludzie obudzą. Warbus już nie wykonuje części swoich kursów (i nawet nie płaci za to kar umownych), a jak przejmie całość to autobusy w ogóle nie będą jeździć. Nie ma się czemu dziwić jak wozokilometr jest mniejszy od ceny litra Oleju Napędowego. Warbus sam ledwo wiąże koniec z końcem, więc wątpie żeby kierowcy tak chętnie do sie do niego przyjmowali. Kto wie czy sam nie wypowie umowy z MZK. Ciekawe czy stać miasto Jastrzębie-Zdrój na utworzenie komunikacji miejskiej?
Szukacie daleko
https://www.pkm.jaworzno.pl/www/bilety/cennik-biletow/
1 miasto to 3 zl ulgowy 1,50 zl a u nas ? Tragedia !!!!!!!
4.20 euro to dobra cena jak na ich zarobki u naz powinno byc 4.20 zl wzgledem naszych zarobkow.
4.20 EURO dobowy w wiedniu a nie 4.20 pln. Skoncz siać ferment przed upadkiem mzk.
Kierowcy, kierowcy a co z zapleczem teraz co z mechanikami. Werbus przejmie?
No i stało się, złudzenia się rozmyły.
@Plugawy anonim
To by bylo smieszne, gdyby bylo.
Miasto zaplacilo za te brednie kilkadziesiat tysiecy.
W mieście coraz gorzej
Moga nie zdazyc na autobusach loga powiesic.
W Wiedniu bilet komunikacji miejskiej 4,20 za dobę jastrzębie zdrój 4,20 za jeden przystanek no ale zarząd zarabia i komunikacja zbankrutuje ,prezydent miasta ijegourzednicy to zero i dno dna
to dopłacanie do rowerów to pewnie nie przypadek... ktoś musi zarobić...
Swoją drogą należałoby przeanalizować decyzję poprzedników i pociągnąć do finansowej odpowiedzialności za efekty ich zarządzania. Będzie jakiś odważny?
Z drugiej strony dobrze byłoby dać stworzyć przyjazne warunki jastrzębskiej prywatnej firmie przewozowej, która przewoziłaby pasażerów (najlepiej dwie lub trzy firmy). Prywaciarz nie będzie zatrudniał ludzi zbędnych. Taki pomysł...