Czy kolej powróci do Jastrzębia? Mówią kandydaci na prezydenta
Dużo mówi się o powrocie kolei do Jastrzębia. Prawie wszyscy kandydaci uważają, że jest to konieczność, ponieważ warunkuje rozwój miasta. Jednak, w jaki sposób reaktywować kolej tak, aby nie była to mrzonka, a realna możliwość? Jakie działania podjąć, tak aby zakończyły się sukcesem? Na te pytania odpowiadają kandydaci na prezydenta miasta.
Prezydent Anna Hetman - KWW Koalicja Anny Hetman
Błędem lat minionych była likwidacja linii kolejowej w Jastrzębia-Zdroju. Na skutek tych decyzji przez lata jesteśmy odcięci od świata i wykluczeni transportowo. I niewybaczalne jest, że nikt wcześniej nie zadbał o to, by wpisać ten projekt do strategii rozwoju transportu. Wówczas znalazłyby się środki unijne na jej budowę. Dopiero ja podjęłam konkretne działania w tym zakresie.
Dla mnie powrót kolei to strategiczny punkt programu rozwoju miasta. Dlatego już w tej kadencji opracowaliśmy z udziałem pieniędzy zewnętrznych ekspertyzę w zakresie możliwości i opłacalności powrotu kolei do Jastrzębiu-Zdroju. Ekspertyza pokazuje, że możliwa jest konkurencyjna linia do Katowic.
Już przeprowadziliśmy wiele rozmów z Jastrzębską Spółką Kolejową, PKP PLK, stroną rządową, Marszałkiem Województwa Śląskiego i gminami, przez które przebiegać będzie linia kolejowa. Mamy podpisany wielostronny list intencyjny. Teraz przystępujemy do stworzenia studium wykonalności. Jesteśmy w stałym kontakcie z PKP PLK, bo to specjalistyczna firma przygotowuje taki projekt. Opracowanie takiego dokumentu to co najmniej 3-4 lata. Dopiero później można mówić o budowie linii kolejowej. To długofalowe i drogie przedsięwzięcie, ale Jastrzębie-Zdrój nie może być odcięte od świata. Mimo szybkich decyzji i działań z mojej strony, pierwszym pociągiem będziemy mogli pojechać najwcześniej w 2024/25 r. W następnej kadencji będziemy prowadzić intensywne rozmowy na poziomie rządowym, by pieniądze na kolej znalazły się. Najlepiej byłoby ze środków unijnych, a jeśli nie, to rządowych. Mamy deklaracje ministra infrastruktury, że takie pieniądze będą. Dyrektywy unijne wymuszają na nas ekologiczny transport zbiorowy, dzięki temu polski rząd musi też przykładać wagę do takich inwestycji. Kolej w Jastrzębiu-Zdroju to szansa na rozwój miasta. To kompleksowe skomunikowanie i ułatwienie dla mieszkańców. Dzięki temu szybko i łatwo dojedziemy do stolicy województwa a inni do nas. Gwarantuję, że kolej powróci do naszego miasta, bo już podjęłam konkretne kroki.
Łukasz Kasza - Prawo i Sprawiedliwość
Odtworzenie pasażerskiego połączenia kolejowego z centrum województwa i kraju, to kluczowa sprawa dla Jastrzębia-Zdroju. Szybka kolej (maksymalnie godzina jazdy do Katowic), na którą ma niebawem być sporo dofinansowań unijnych, zapewni atrakcyjność miasta. Będzie można w Jastrzębiu komfortowo mieszkać, płacić tu podatki, ale pracować, uczyć się i wypoczywać w Katowicach, do których szybko i tanio będzie można dojechać. Może to, choćby częściowo, zahamuje wyludnianianie się miasta, a więc utratę dochodów.
Cieszę się, że moja wizja nie jest utopią, ale realną szansą. Tu w Jastrzębiu otrzymaliśmy poparcie JSW oraz jej spółki córki - Jastrzębskiej Spółki Kolejowej. Również nasi sąsiedzi wspierają nasze starania. Uczestniczyłem w ważnych spotkaniach w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie. Tam świetnie rozumieli nasze wykluczenie kolejowe, a także zaoferowali wsparcie w perspektywie czasu. To samo zaoferował poseł Bogdan Rzońca - Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, który na moje zaproszenie przyjechał do Jastrzębia i również zapoznał się z naszą sytuacją i również zadeklarował poparcie.
Oceniam, że obecnie za długo trwa pozyskiwanie pieniędzy na przygotowanie dokumentacji- studium wykonalności, bez którego nikt nie wyłoży pieniędzy na budowę. Jako prezydent aktywnie przypilnuję dokończenia niezbędnej i kluczowej dokumentacji. Następnie, będę prowadził obszerne rozmowy z polskim rządem, by ten zainwestował w nasz region i tę kolej nam odbudował. Warte kilkaset milionów zadanie przekracza wszystkie możliwości budżetowe miasta. Wiem też, że nie jest to wykonalne w rok czy w dwa, jednak jeszcze raz mówię - to dla mnie sprawa kluczowa i realna dla rozwoju Jastrzębia-Zdroju - a dzięki dobrze wykonanej pracy i otwartości decydentów - stało się to teraz możliwe.
Jakub Gruszka - Kukiz’15 w Jastrzębiu-Zdroju
Po azjatyckich krajach pociągi rozwijają prędkości do 500 km/h. Ta technologia magnetycznej kolei może przywędrować do nas już za 5-10 lat. Moi szanowni kontrkandydaci są mocno uparci na powrót do Jastrzębia kolei z poprzedniej epoki: kolei wiecznie spóźnionej, brudnej; kolei która nie działa gdy jest za ciepło; która nie działa gdy jest za zimno; a przede wszystkim kolei, która nie nadaje się do odtworzenia na szkodach górniczych.
Pani Prezydent swego czasu zamówiła za grube tysiące raport, w którym można wyczytać, że kolej będzie kosztować 411 milionów złotych, natomiast autorzy tego raportu piszą wprost, że nie uwzględnia on kosztów usuwania szkód górniczych! Czytałem ten raport kilkukrotnie, takich ciekawostek jest tam o wiele więcej. Pisałem o tym szerzej na fanpejdżu: Projekt: Jastrzębie-Zdrój - Miasto Sukcesu. Z drugiej strony mamy świetne autostradowe połączenie z Katowicami a prywatna linia autokarowa Flixbus uruchomiła dogodne, komfortowe połączenie ze stolicą Górnego Śląska za małe pieniądze. Może lepiej poczekać te kilka lat na nowoczesną technologię zamiast na siłę wydawać zabrane podatnikowi pieniądze na przestarzały projekt, który w warunkach naszej biurokracji i kolesiostwa nie będzie kosztował 411 milionów złotych a co najmniej drugie tyle...
Jarosław Ligas - Lewica Razem
Rolą władz miasta jest zrobić wszystko byśmy przestali być wreszcie, jedynym ponad osiemdziesięciotysięcznym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego. Podstawą do odtworzenia połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju ze stolicą regionu i de facto, z resztą świata jest Krajowy Program Kolejowy. Dlatego moim celem będzie, aby inwestycja znalazła się w tym programie. Zrobię wszystko, aby pozyskać środki na ten cel z funduszu spójności. Kolejnym etapem jest nawiązanie współpracy z Kolejami Śląskimi. Dobra współpraca z największym lokalnym przewoźnikiem, to gwarancja przemieszczania się dla jastrzębian. Tory zbuduje PKP. Tabor to rola Kolei Śląskich. Natomiast infrastrukturę dworcową wybuduje miasto wraz z biznesem w ramach partnerstwa publiczno-prawnego. Moim celem jest, by w mieście był jeden dworzec przesiadkowy w okolicach obecnego dworca autobusowego przy ulicy Północnej. Dobrze dobrane połączenia autobusów komunikacji miejskiej i duży parking dla mieszkańców, dadzą wreszcie możliwość efektywnego dojazdu do Katowic.
Janina Szymańska – Samorządne Jastrzębie
Kolej w mieście to nieodłączny element rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturowego. Rosnące zapotrzebowanie na transport zbiorowy oraz ekonomiczne i ekologiczne korzyści wynikające z organizacji publicznego transportu jednoznacznie wskazują, iż działania związane z odtworzeniem linii kolejowej na odcinku z Jastrzębia-Zdroju do Katowic należą do działań priorytetowych. Kolej to nie tylko czas, to także jakość i komfort podróży. Planując działania w zakresie odtworzenia kolei w Naszym mieście należy na początku dokładnie przeanalizować realne i całkowite koszty tego przedsięwzięcia, ponieważ tego typu inwestycje wiążą się z bardzo wysokimi kosztami. Oczywiście do dyspozycji są środki z Krajowego Programu Kolejowego, który chciałabym wykorzystać. Wszyscy dzisiaj dużo mówią o kolei w mieście, ale trzeba się zastanowić nad infrastrukturą połączeń. Same tory nic nie załatwią. Niezbędne są np. parkingi dla samochodów dla mieszkańców, którzy dojeżdżają z dalszych części miasta. Obecnie są dwie różne koncepcje pomiędzy partiami politycznymi. Jako kandydatka na urząd Prezydenta Miasta chciałabym zawrzeć porozumienie ponad podziałami, które skutecznie doprowadzi do powrotu kolei w naszym mieście.
Katarzyna Barczyńska-Łukasik
Komentarze
72 komentarze
Masz faktycznie mózg wygryziony, jak ogryzek. Jesteś niereformowalnym chłopem z pola. Idź sobie jeździj dalej busami, jak w Bangladeszu.
Jak łatwo wydaje się cudze pieniądze. Komu ta kolej pytam?? Jaki pociąg na szkodach górniczych pojedzie szybciej niż autobus? Znajomy jeździ do pracy do Katowic i bla bla carem bierze codziennie kogoś po drodze. To jest czysta ekonomia, to jest myślenie i przyszłość. Podróżowanie wspólne,a nie kolej za miliony, którą trzeba milionami dotować!!! Zamiast kolei, niech jsw zrobi połączenie z katowicami autobusami na metan. Czyste eko paliwo i tani transport dla mieszkańców.
"MZK i PKM tez przykladem nie swieca, a to juz zalezy od Prezydent i jej decyzji."
Niby taki mądry jesteś k zawsze wytykasz ludziom nieścisłości. Pora wytknac ja tobie. Prezydent nie ma mocy decydowania w MZK i PKM. Ma tylko jeden głos na kilka gmin. Więc to nie "od niej zależy" ale od innych członków MZK również...
@tik tak
"min. finansów Balcerowicz"
Cos ci sie popierniczylo.
Wszystkie trzy największe miasta Europy bez kolei pasażerskiej, LEŻĄ W POLSCE. Łomża-60 tys. Lubin-70 tys. Jastrzębie-90 tys. Czy to nie powinno być wstydem dla całej Polski? To że powstanie kolej jest pewne w 100%, tylko nie ma mowy o starym śladzie, który był wytyczony 110 lat temu, jak Jastrzębie było 4 tysięczną mieściną. Teraz zabudowa naszego miasta jest w innym miejscu i najlepszym rozwiązaniem jest szlak wzdłuż ul.Podchalańskiej i później przy ul.Cichej już starym śladem na Pawłowice.
Temat jest o kolei pasażerskiej w Jastrzebiu, a z twojej strony TYLKO polityka. Ogarnij się i pisz na temat.
Szybka kolej - godzina jazdy do Katowic, no co za ćwok. Następnemu natomiast marzy się superszybka kolej z Azji, o zgrozo i to wszystko całkiem serio.
W zeszłym tygodniu jechałem z połowę mniejszego od Jastrzębia Wodzisławia, pociągiem do Warszawy o 10:29 i jakież było moje zdziwienie, że zdecydowana większość wsiadajacych, to byli ludzie z Jastrzębia!!! Jest mi trochę wstyd, że ja jastrzebianin muszę się poniżać, i korzystać z połączeń, jakie oferuje 46 tysięczny Wodzisław. W ciagu doby można się dostać z Wodzia do Wawy 4 razy i kilanascie razy do Katowic, a oprocz tego w sezonie wakacyjnym Łeba przez Trójmiasto. Naprawdę kolej w J-biu jest bardzo potrzebna.
Przecież to ty jesteś propagandą. Pustą propagandą. Komu służysz, bo chyba nie wypisujesz tych bzdur w swoim imieniu? A może piszesz z czystej nienawiści?
Żeby coś osiągnąć trzeba sięgać tam gdzie inni nie sięgają.
@Uczciwa Ocena
"Czy to normalne, że starują tacy słabi kandydaci na stanowisko od którego działań zależy rozwój miasta?"
Wszyscy, co mieli glowe na karku dawno z Jastrzebia uciekli. Zostaly jednostki wykluczone i nieporadne.
W tej sytuacji najuczciwiej bedzie oddac niewazny glos.
Przerazenie bierze jak sie czyta opinie tej grupy o gospodarce czy kolei. Wszystko, co ci ludzie moga zaoferowac to wytryskacze wodne.
Kolej zlikwidowano nam jak premierem był Buzek, min. finansów Balcerowicz. Dziś to PO. Tacy ludzie jak z platformy niczego dobrego dla kraju nie zrobili. Dziś PO w Jastrzębiu to Komitet A Hetman.
Jakub Gruszka wykazuje się większą głupotą od Łukasza Kaszy. A to wydawało się niemożliwe do osiągnięcia. Czy to normalne, że starują tacy słabi kandydaci na stanowisko od którego działań zależy rozwój miasta? Co oni sobie wyobrażają, że będą nas kasować i wymyślać tłumaczenia, dlaczego coś co mogło by powstać nie powstało.
Tylko p, Anna Hetman udowodniła, że wie o czym mówi i chce budować miasto. Dziś to bardzo trudne zadanie. Ludzie bez przygotowania, to nasz upadek.
@Piontek
"niebawem do Jastrzębia przyjeżdża prezes PKP PLK, w sprawie połączenia Jastrzębia ze światem"
Nie ma na co od tego typa liczyc.
Wasabi masz racj?
Pan Gruszka walnął "jak chory w kubeł". Żałosne. Czy Jakub Gruszka nie jest podstawiony? Wyraźnie nie orientuje się w tym o czym mówi.
Potrzebna nam kolej. Ale musi zastąpić połączenia autobusowe w ilości połączeń. No i nie może się wlec. To jest możliwe. Są "pastuszkowie", którym się wydaje, że można uruchomić połączenia szybko.
Do "Gość 10:42" ; Skąd te miliony podróżujących jak miasto liczy mnie niż 100 tysięcy mieszkańców i nie wszyscy codziennie podróżują? Wagony z węglem ważą dużo, dużo więcej od pasażerskich. To nie mają być długie składy wagonów. Wystarczą małe. Mieszczące 100 - 150 osób.
Pan Jaroslaw Ligas nawet nie wie ilu mieszkańców liczy miasto, w którym chce być prezydentem?!?!?! Niezłe jaja. Do 90 tys. Brakuje kilku mieszkańców, a pan Ligas pisze ponad osiemdziesięciotysięczne miasto!?!? Jakby Jastrzębie liczyło 80.001 mieszk. to można by mówić ponad 80 tysięczne, ale nie w przypadku kiedy liczy 89.946. Mam nadzieję, że pan nie odegra wiekszej roli w naszym kochanym 90 tys. Mieście.
"Kolej w mieście to nieodłączny element rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturowego"
Zgadzam sie, to oczywistosc.
Ale usunieto kolej i nastepuje regres gospodarczy, spoleczny, kulturowy i cywilizacyjny.
Sprawa kolei w Jastrzębiu to tylko propaganda jak te autobusy bez biletów w koło szkody górnicze w z Zofiówki żeby węgiel wyjechał co chwilę podsypują tory Pawłowice też już wygina w kierunku Katowic koszt utrzymania samego torowiska to są miliony a pasażerów będzie garstka .
"połączenia kolejowego z centrum województwa i kraju"
A moze by tak zobaczyc, dokad ludzie jezdza za praca.
W mniejszej odleglosci niz Katowice sa inne spore maista: Rybnik, Gliwice, Bielsko-Biala i Ostrawa.
Pan jest mlody, ale umysl tkwi w glebokim PRL-u, kiedy granice panstwa byly zamkniete a do pracy dowozil przewoz pracowniczy.
" przez lata jesteśmy odcięci od świata i wykluczeni transportowo"
MZK i PKM tez przykladem nie swieca, a to juz zalezy od Prezydent i jej decyzji.
Czy Gruszka jechał ostatnio koleją? Chyba nie. Pociągi są już w większości czyste, komfortowe, stary tabor jest w zaniku. Flixbus to nia alternatywa, bilety trzeba kupować przez internet. Pociągi są też ekologiczne. Stracił pan mój głos, panie Gruszka ..Rozumiem,że pana kolej nie interesuje, bo jeździ pan autem. Może warto czasem pomyśleć o innych?
A przejdź się na czeską stronę, na dworzec kolejowy w Czeskim Cieszynie, pojedź do Ostrawy albo w drugą stronę - do Mostów i zobacz kto jeździ tam koleją. Normalną, nie jakąś elektromagnetyczną, jak tu opowiada bajki Sci Fi ten od Kukiza.. Wcale nie brudną i zgodnie z rozkładem.
Dużo ludzi. Mimo, że największe miasto na trasie Cz. Cieszyn - Mosty to Trzyniec, ktory ma ledwo 35 000 mieszkańców...
Tylko, że tam jest wyremontowana linia, nowe składy od Skody, przystanki i dworce czyste, dostosowane do niepełnosprawnych, rozkład jazdy dopasowany do autobusów, a pociągi na każdej stacji stoją równe 3 min., a nie jak u nas bywało po 10.
Magnetyczna kolej to jest dla długich tras, czyli n.p. z Warszawy do Paryża, a nie dla połączeń lokalnych typu Jastrzębie - Katowice, bo na takich krótkich odcinkach to jest po prostu nieopłacalne totalnie. I co ma brud do tego? Można nie myć pociągu na magnetycznej linii i też będzie brudny.
Facet od Kukiza na pewno za te bzdury, które opowiada, głosu mojego nie dostanie.
Ludzie!!...zamiast wydawać grube milion na odtworzenie kolei która i tak będzie nierentowna powinniśmy uruchomić częstsze połączenia busowe Jastrzębie - Wodzisław i tam przesiadać się na kolej. Z oddalonego od nas o 10 km dworca PKP Wodzisław Śląski dojedziemy pociągiem nad nasze Morze, Warszawy, Budapesztu, Pragi, itp.
Do Katowic, Krakowa czy Wisły możemy dojechać szybko komfortowymi autobusami linii Flixbus. Dlatego w tym temacie popieram Pana Jakuba Gruszkę. Good luck.
Pierwsze trzy wpisy, to poziom szkoły podstawowej. Szkoda czytać, co piszą takie ameby umysłowe typu Nadgrzybek, Anal iza. Wracając do tematu, wszystko jest na bardzo dobrej drodze, bo niebawem do Jastrzębia przyjeżdża prezes PKP PLK, w sprawie połączenia Jastrzębia ze światem.
Ja bym się bał wygrać wybory na ich miejscu , tyle obiecują.
Pani prezydent JSK nie ma nic do lini kolejowych czytać PLK.jestem oczywiście za
Czemu nie robić lotniska albo od razu dostępu do morza? Kto ma tą koleją jeździć? Kibole i garstka turystów.
Już prawie zostałam przekonana. Zabrakło wszystkim kandydatom jednej obietnicy wyborczej. DARMOWA KOLEJ DLA WSZYSTKICH MIESZKAŃCÓW MIASTA JASTRZĘBIA-ZDROJU NA TERENIE CAŁEGO KRAJU.
E tam kolej, nam trzeba zbudować metro. To by było coś!
Tyle naobiecują że potem będą się bać wygrać wybory.
Nikt nie będzie budował linii kolejowej na terenach szkód górniczych , czy to tak trudno zrozumieć .W mieście są ważniejsze problemy , ale tego władza nie widzi . Już wieczorem nie można otworzyć okna bo spalony plastik w powietrzu , a dopiero pierwszy pażdziernika. O tym nikt nie mówi to według kandydatów nie jest problem lepiej snuć fantasmagorie o pendolino.
"Ta technologia magnetycznej kolei może przywędrować do nas już za 5-10 lat."
Jak sie cos mowi, trzeba wpierw przeczytac.
Wstrzymano prace nad Maglev. Jedyna komercyjna implementacja tego rozwiazania pracuje w Chinach, Szanhaju. Nigdzie indziej, bo za droga.
Do Polski nie przywedruje, bo nie ma juz co. Nikt tego nie produkuje.
Szybka kolej we Francji, Japonii, Chinach, Niemczech jezdzi po szynach.