Czy kolej powróci do Jastrzębia? Mówią kandydaci na prezydenta
Dużo mówi się o powrocie kolei do Jastrzębia. Prawie wszyscy kandydaci uważają, że jest to konieczność, ponieważ warunkuje rozwój miasta. Jednak, w jaki sposób reaktywować kolej tak, aby nie była to mrzonka, a realna możliwość? Jakie działania podjąć, tak aby zakończyły się sukcesem? Na te pytania odpowiadają kandydaci na prezydenta miasta.
Prezydent Anna Hetman - KWW Koalicja Anny Hetman
Błędem lat minionych była likwidacja linii kolejowej w Jastrzębia-Zdroju. Na skutek tych decyzji przez lata jesteśmy odcięci od świata i wykluczeni transportowo. I niewybaczalne jest, że nikt wcześniej nie zadbał o to, by wpisać ten projekt do strategii rozwoju transportu. Wówczas znalazłyby się środki unijne na jej budowę. Dopiero ja podjęłam konkretne działania w tym zakresie.
Dla mnie powrót kolei to strategiczny punkt programu rozwoju miasta. Dlatego już w tej kadencji opracowaliśmy z udziałem pieniędzy zewnętrznych ekspertyzę w zakresie możliwości i opłacalności powrotu kolei do Jastrzębiu-Zdroju. Ekspertyza pokazuje, że możliwa jest konkurencyjna linia do Katowic.
Już przeprowadziliśmy wiele rozmów z Jastrzębską Spółką Kolejową, PKP PLK, stroną rządową, Marszałkiem Województwa Śląskiego i gminami, przez które przebiegać będzie linia kolejowa. Mamy podpisany wielostronny list intencyjny. Teraz przystępujemy do stworzenia studium wykonalności. Jesteśmy w stałym kontakcie z PKP PLK, bo to specjalistyczna firma przygotowuje taki projekt. Opracowanie takiego dokumentu to co najmniej 3-4 lata. Dopiero później można mówić o budowie linii kolejowej. To długofalowe i drogie przedsięwzięcie, ale Jastrzębie-Zdrój nie może być odcięte od świata. Mimo szybkich decyzji i działań z mojej strony, pierwszym pociągiem będziemy mogli pojechać najwcześniej w 2024/25 r. W następnej kadencji będziemy prowadzić intensywne rozmowy na poziomie rządowym, by pieniądze na kolej znalazły się. Najlepiej byłoby ze środków unijnych, a jeśli nie, to rządowych. Mamy deklaracje ministra infrastruktury, że takie pieniądze będą. Dyrektywy unijne wymuszają na nas ekologiczny transport zbiorowy, dzięki temu polski rząd musi też przykładać wagę do takich inwestycji. Kolej w Jastrzębiu-Zdroju to szansa na rozwój miasta. To kompleksowe skomunikowanie i ułatwienie dla mieszkańców. Dzięki temu szybko i łatwo dojedziemy do stolicy województwa a inni do nas. Gwarantuję, że kolej powróci do naszego miasta, bo już podjęłam konkretne kroki.
Łukasz Kasza - Prawo i Sprawiedliwość
Odtworzenie pasażerskiego połączenia kolejowego z centrum województwa i kraju, to kluczowa sprawa dla Jastrzębia-Zdroju. Szybka kolej (maksymalnie godzina jazdy do Katowic), na którą ma niebawem być sporo dofinansowań unijnych, zapewni atrakcyjność miasta. Będzie można w Jastrzębiu komfortowo mieszkać, płacić tu podatki, ale pracować, uczyć się i wypoczywać w Katowicach, do których szybko i tanio będzie można dojechać. Może to, choćby częściowo, zahamuje wyludnianianie się miasta, a więc utratę dochodów.
Cieszę się, że moja wizja nie jest utopią, ale realną szansą. Tu w Jastrzębiu otrzymaliśmy poparcie JSW oraz jej spółki córki - Jastrzębskiej Spółki Kolejowej. Również nasi sąsiedzi wspierają nasze starania. Uczestniczyłem w ważnych spotkaniach w Ministerstwie Infrastruktury w Warszawie. Tam świetnie rozumieli nasze wykluczenie kolejowe, a także zaoferowali wsparcie w perspektywie czasu. To samo zaoferował poseł Bogdan Rzońca - Przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury, który na moje zaproszenie przyjechał do Jastrzębia i również zapoznał się z naszą sytuacją i również zadeklarował poparcie.
Oceniam, że obecnie za długo trwa pozyskiwanie pieniędzy na przygotowanie dokumentacji- studium wykonalności, bez którego nikt nie wyłoży pieniędzy na budowę. Jako prezydent aktywnie przypilnuję dokończenia niezbędnej i kluczowej dokumentacji. Następnie, będę prowadził obszerne rozmowy z polskim rządem, by ten zainwestował w nasz region i tę kolej nam odbudował. Warte kilkaset milionów zadanie przekracza wszystkie możliwości budżetowe miasta. Wiem też, że nie jest to wykonalne w rok czy w dwa, jednak jeszcze raz mówię - to dla mnie sprawa kluczowa i realna dla rozwoju Jastrzębia-Zdroju - a dzięki dobrze wykonanej pracy i otwartości decydentów - stało się to teraz możliwe.
Jakub Gruszka - Kukiz’15 w Jastrzębiu-Zdroju
Po azjatyckich krajach pociągi rozwijają prędkości do 500 km/h. Ta technologia magnetycznej kolei może przywędrować do nas już za 5-10 lat. Moi szanowni kontrkandydaci są mocno uparci na powrót do Jastrzębia kolei z poprzedniej epoki: kolei wiecznie spóźnionej, brudnej; kolei która nie działa gdy jest za ciepło; która nie działa gdy jest za zimno; a przede wszystkim kolei, która nie nadaje się do odtworzenia na szkodach górniczych.
Pani Prezydent swego czasu zamówiła za grube tysiące raport, w którym można wyczytać, że kolej będzie kosztować 411 milionów złotych, natomiast autorzy tego raportu piszą wprost, że nie uwzględnia on kosztów usuwania szkód górniczych! Czytałem ten raport kilkukrotnie, takich ciekawostek jest tam o wiele więcej. Pisałem o tym szerzej na fanpejdżu: Projekt: Jastrzębie-Zdrój - Miasto Sukcesu. Z drugiej strony mamy świetne autostradowe połączenie z Katowicami a prywatna linia autokarowa Flixbus uruchomiła dogodne, komfortowe połączenie ze stolicą Górnego Śląska za małe pieniądze. Może lepiej poczekać te kilka lat na nowoczesną technologię zamiast na siłę wydawać zabrane podatnikowi pieniądze na przestarzały projekt, który w warunkach naszej biurokracji i kolesiostwa nie będzie kosztował 411 milionów złotych a co najmniej drugie tyle...
Jarosław Ligas - Lewica Razem
Rolą władz miasta jest zrobić wszystko byśmy przestali być wreszcie, jedynym ponad osiemdziesięciotysięcznym miastem w Polsce bez połączenia kolejowego. Podstawą do odtworzenia połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju ze stolicą regionu i de facto, z resztą świata jest Krajowy Program Kolejowy. Dlatego moim celem będzie, aby inwestycja znalazła się w tym programie. Zrobię wszystko, aby pozyskać środki na ten cel z funduszu spójności. Kolejnym etapem jest nawiązanie współpracy z Kolejami Śląskimi. Dobra współpraca z największym lokalnym przewoźnikiem, to gwarancja przemieszczania się dla jastrzębian. Tory zbuduje PKP. Tabor to rola Kolei Śląskich. Natomiast infrastrukturę dworcową wybuduje miasto wraz z biznesem w ramach partnerstwa publiczno-prawnego. Moim celem jest, by w mieście był jeden dworzec przesiadkowy w okolicach obecnego dworca autobusowego przy ulicy Północnej. Dobrze dobrane połączenia autobusów komunikacji miejskiej i duży parking dla mieszkańców, dadzą wreszcie możliwość efektywnego dojazdu do Katowic.
Janina Szymańska – Samorządne Jastrzębie
Kolej w mieście to nieodłączny element rozwoju gospodarczego, społecznego i kulturowego. Rosnące zapotrzebowanie na transport zbiorowy oraz ekonomiczne i ekologiczne korzyści wynikające z organizacji publicznego transportu jednoznacznie wskazują, iż działania związane z odtworzeniem linii kolejowej na odcinku z Jastrzębia-Zdroju do Katowic należą do działań priorytetowych. Kolej to nie tylko czas, to także jakość i komfort podróży. Planując działania w zakresie odtworzenia kolei w Naszym mieście należy na początku dokładnie przeanalizować realne i całkowite koszty tego przedsięwzięcia, ponieważ tego typu inwestycje wiążą się z bardzo wysokimi kosztami. Oczywiście do dyspozycji są środki z Krajowego Programu Kolejowego, który chciałabym wykorzystać. Wszyscy dzisiaj dużo mówią o kolei w mieście, ale trzeba się zastanowić nad infrastrukturą połączeń. Same tory nic nie załatwią. Niezbędne są np. parkingi dla samochodów dla mieszkańców, którzy dojeżdżają z dalszych części miasta. Obecnie są dwie różne koncepcje pomiędzy partiami politycznymi. Jako kandydatka na urząd Prezydenta Miasta chciałabym zawrzeć porozumienie ponad podziałami, które skutecznie doprowadzi do powrotu kolei w naszym mieście.
Katarzyna Barczyńska-Łukasik
Komentarze
72 komentarze
nie pani Hetman a dozór techniczny, i nie miasto jest właścicielem mostu a PKP tam proszę kierować pretensje.
Dojazd do osiedla jest, szkoły jest, ośrodka zdrowia jest. Ktoś chyba nie zna topografii swojego osiedla BRAWO hihi
po co kolej ??? mamy kopalnie zbudujmy metro.....
gadu, gadu, obiecanki, cacanki, a tymczasem PKP za cichym przyzwoleniem miasta zlikwidowały zabytkowy dworzec, bo pojawił się inwestor zainteresowany terenem stacji w Zdroju.
Gdy teren zostanie czymś zabudowany, to kolej do Zdroju już nigdy nie dojedzie,, tym samym nie dojedzie też do Wodzisławia, gdzie są pociągi do Pragi i Warszawy, do Zebrzydowic, nie połączymy się najkrótszą trasą z Czechami itd.
Cała sprawa terenów kolejowych w zdroju śmierdzi przekrętem, którym powinno zająć się CBA.
Co jeden to madrzejszy!
Dla kampanii naobiecuja wszystko!
Jedynie Jakub Gruszka nie boi sie powiedziec prawdy, szacun za odwage!
Moim priorytetem jest kolej mowi Hetmanowa. I jedyny sukces to rozebrany wiadukt kolo basenu.
Pani prezydentko, a jak tam stacja podziemia, pod rondem, budzet sie zgadza i prace wra?
Hetman największy numer wycięła tysiącom mieszkańców osiedla złote łany i okolic zamykając most dojazdowy do miejsca zamieszkania i pracy. Totalny przykład ignorancji i pychy.odsunac szkodnika z urzędu jak najszybciej.
Tylko Hetmanka!
Hetman tylko to miasto doprowadziła do ruiny i myśli, że przez przez biesiady i imprezy ludzie o tym zapomną. O tuż nie! Nie zapomnimy!
Gdy nadejdzie #DobraZmiana to wróci! I wrócę świetlne czasy Zdroju
Haha to się uśmiałem, kej magnetyczna w Jbiu, chyba byśmy musieli czekać do 2125 r. panie Gruszka dej se Pan spokój już, i zajmij i idź Pan do pośrednika za praca a nie pan pajacujesz
Najwięcej ludzi z SWD do pracy dojeżdża do Katowic (dane z GUS), więc nie przeceniajcie swojego znaczenia. Kolej po remoncie i dobre połączenia powodują nawet jeśli na miejscu jest mało zakładów, to jest dobre miejsce do mieszkania. Mimo to w SWD nikt się nie będzie cieszył z końca fedrunku w SJZ, bo tu ludzie rozumieją, że nie poprawi im się od tego, że sąsiadowi będzie gorzej. Tylko wy jesteście tak zawistni, że nawet poniża was korzystanie ze stacji kolejowej w SWD i pewnie cieszylibyście się, gdyby tam się stało z koleją to co w SJZ. Wodzisław pierwej padnie... o tak, na pewno. Możecie sobie pokrzyczeć.
Niech się ludzie z SWD nie cieszą z końca fedrunku w Jastrzębiu. Na kop.Jastrzębie 65% procent zatrudnionych to mieszkańcy SWD. Nie wiem jak jest na innych kopalniach, ale różnic wielkich nie ma. Tak jak tu pisali poprzednicy, koniec fedrowania w Jastrzebiu, będzie w PIERWSZEJ kolejności końcem Wodzisławia.
Wodzisław pierwej padnie niż JZ!
Jak w Jastrzębiu zostanie wyfedrowany węgiel, to Wodzisław z 46 tys. mieszkańców, będzie liczył 23 tys. A Jastrzebie z tymi zakładami, które ci wymieniłem, to sobie poradzi. Obecnie wg. GUS w Jastrzebiu jest 32 tys. miejsc pracy, z czego KWK Jastrzębie, Borynia i Zofiowka to tylko 12 tys. z czego 7 tys. to pracownicy SWDziaki. Resztę dopisz sobie sam, co się stanie z Wodzisławiem po wyfedrowaniu węgla w J-biu. A historia? Kiedyś stolicą Polski był Lublin, a dziś jest miastem, które się nie mieści nawet w pierwszej 10-tce. A o Gnieźnie, jako byłej stolicy szkoda gadać, bo obecnie jest troszkę wiekszy od Wodzisławia. Historia historią, ale patrzmy z czego żyjemy dzisiaj.
W latach 80-tych to pod blokiem stało 5 aut. Ludzie jeździli pociągami bo musieli. A do wyboru mieli tylko Wisłę albo Katowice.
Co ja bredzę? Żeby w 60 minut dotrzeć pociągiem do Katowic to trzeba między stacjami jechać 100km/h, a nie 20km/h jak węglarki na Bziu. Jak planujesz prowadzić naprawy jednotorowej linii kolejowej na szkodach górniczych V kategorii żeby utrzymać rozkładową prędkość 100km/h? Podaj rozpiskę zamknięć torowych chłoptasiu... Więcej z tego będzie "autobusowej komunikacji zastępczej" niż jazdy pociągiem.
Ta całkowita zależność od SJZ to kompletny farmazon, nie 7000 tylko może 700, zerknij sobie do danych GUS-u. Zgoda, że w Wodzisławiu teraz z gospodarką słabo, to jednak miasto z wiekową historią, które przeżywało już różne koleje losu, to i w przyszłości sobie jakoś poradzi. A Jastrzębie, co z niego zostanie za 20 lat kiedy węgiel zostanie wyfedrowany? Kiedy emeryci wrócą w rodzinne strony, a młodzi wyjadą, szukając lepszego miejsca do życia niż kupa betonu otoczona zapadającymi się terenami najwyższej kategorii szkód górniczych, to ile ludności będzie mieć to wielkie Jastrzębie, które przez wieki było częścią ziemi wodzisławskiej, a jednak jego dzisiejsi mieszkańcy mają zero szacunku do sąsiadów i historii, a korzystanie z pociągu jadącego z Wodzisławia ich poniża (!)
Ty pisowski klakierze, co twój wpis ma wspólnego z meritum sprawy, popatrz na wiek sławika, janeckiego czy matusiaka - to dopiero młdozianie że hej. Popatrz na urodę mecenasa - szreka lub talię Szymonka. Popatrz w lustro!
Ja zawsze powtarzam Pani Hetman ,czas wrócić do swojego zawodu i do 67r zycia zasuwać,.
No widzisz kiedyś Jastrzębie, jak to piszesz "...sympatyczne uzdrowisko koło Wodzisławia..." a dziś? Wodzisław leżący koło Jastrzębia, całkowicie zależny od SJZ. Zauważ, że obecnie 7tys. Mieszkańców SWD pracuje w SJZ. Największym obecnie zakładem pracy w Wodzisławiu jest...... malutki szpital powiatowy. Gdzie tam to jastrzębskiego Elplastu, Prymatu, Hagi, Błysku, MZK, WSS nr.2, Sp.Energetyczna Jastrzębie i oczywiście europejski potentat JSW.
Idąc tokiem rozumowania Gruszki należy zlikwidować drogi do Jastrzębia, bo są zbudowane na szkodach górniczych. Większego idiotyzmu nie słyszałem. A już o Flixbus to chyba jakiś żart? Dwa połączenia do Jastrzębia to dogodne połączenia? To, że ta linia ma połączenia w Jastrzębiu wynika tylko i wyłączenie z jednego faktu, jesteśmy miastem na drodze do Ostrawy i Cieszyna. Chroń nas Boże przed takim Prezydentem.
do Wycieczkowicza: Ciekawe kto ci każe tak się poniżać, żeby korzystać z połączeń jakie oferuje Wodzisław. Poniżające to jest to, że z sympatycznego uzdrowiska koło Wodzisławia zrobiono wielką tymczasową betonową wieś, do której sprowadzono hołotę spod ruskiej granicy, zakompleksiony jastrzębianinie.
Jak kasza zrobi wam kolej to wam kaktus wyrośnie, tylko gadać umie
To raczej niemożliwe, żeby kolej poprowadzić nowymi trasami. Trzeba byłoby grunty wykupywać. Poza tym stara trasa nie była taka zła, przechodziła n.p. obok osiedla Barbary (tam powinien być przystanek), także blisko obecnego dworca autobusowego, dochodziła niemal do centrum Zdroju...
PS Weźcie od kolei ten budynek dworca w Zdroju, to ładny historyczny obiekt, za chwilę się zawali. Weźcie to od nich za darmo i wyremontujcie! Można to przecież będzie jakos wykorzystać, wynająć, zrobić biuro, cokolwiek, zostanie nam jeden z niewielu historycznych obiektów!
W latach 80-90-tych pociąg relacji Jastrzębie-Wisła Głębce był tak przepełniony, że ludzie wsiadający w Pawłowicach nie mieli już miejsc. Chciałbym, aby to wróciło.
Oczywiście głosuje na Anne Hetman.
Kolej MUSI być to priorytet, a Gruszka tylko pogarsza sprawę proponując jazde tymi FLIXBUSAMI które ostatnio miały spóźnienie ponad 20 minut.
do Dziś o 20:17 Co ty bredzisz? To jak jeżdżą te węglarki na Borynie, kiedyś na JasMos. Zresztą kopalnie już z 30 lat fedrowały jak kolej zamknęli. Na całym Śląsku w wielu miejscach są szkody, ale według ciebie tylko u nas nie mogą jeździć z tego powodu pociągi.
Kolej mogłaby byc odnowiona. Szkoda ze piowce nie pamiętają ze im kumpel Bzianecki którego poparli 4 lata temu chciał na torach zrobić drogi i skrzyżowania. No tak takich wyczynów kumpla, którego się na dodatek promowało nie ma co wspominać.
Idąc twoim bezmózgim tokiem myślenia, to należy zamknąć linię pomiędzy Wodzisławiem a Rybnikiem, bo tam szkody są ogromne, ale remontuje się na bieżąco. Tak samo należało by odciąć kolej do Rybnika, bo w okolicy Czerwionki szkody są większe, jak w Pawłowicach. Płacimy podatki na kolej i kolej nam się należy. Kumasz chloptasiu?
Zwiedziłem 20 krajów świata odkąd zamknięto w Jastrzębiu kolej. O jakim odcięciu od świata mówi Pani Hetman?
Który mówi prawdę. Hetman troszkę poleci w głosach za selekcje w akademi GKS Jastrzębie. Akademia wywala młodych piłkarzy ponieważ brakuje TRENERÓW !!!!
Hetman wymiata w pierwszej turze
Zobaczcie co się dzieje z obwodnicą Pawłowic. Na szkodach górniczych krawężniki ponad 100-u kilogramowe łamią się jak zapałki. To pomyślcie co się będzie działo z szynami...
@Misiek
Jestem optymistą,ale kolej w Jastrzębiu raczej nie powstanie.
Mam wrażenie, że wypisujacy tutaj te brednie, to nie są mieszkańcy Jastrzębia. Kolej tak, czy siak w Jastrzębiu powstanie. Pod koniec tego roku duże miasto Lubin, będzie miało znowu połączenia kolejowe ze światem. Jedno jest pewne, nowe torowiska w Jastrzębiu muszą mieć inny przebieg, przez centrum miasta.
Balcerowicz był w rządzie Buzka zmienił go Bauc który był sekretarzem stanu w MF to wszystko z jednego miotu ludzie
@radiowiec
Wszyscy co mieli głowę na karku,dawno z Jastrzębia uciekli.zostały jednostki WYKLUCZONE i NIEPORADNE.Tu masz racje,jesteś tego żywym przykładem :)
@do Radio Teheran
"Prezydent nie ma mocy decydowania w MZK i PKM"
Jasne. MZK i PKM sa niereformowalne a Jastrzebie musi w tym procederze uczestniczyc.
Urzednikow cechuje niedasizm, niewiedzam, lenistwo scigajace sie z awersja do dzialania.
Ej Ogryzek, a masz ty równo pod beretem. Jastrzebie płaci podatki na kolej, raz większe od Wodzislawia, z którego można dostać się bezpiśrednio nawet na drugi koniec Polski. Więc idź z twoim poziomem wiedzy i dyskusji, porozmawiać z dziećmi w zerówce.
@Ogryzek
"To jest czysta ekonomia, to jest myślenie i przyszłość."
Chyba zes dzis nie lal.
Za pere lat blachosmrodem do miasta nie wjedziesz.