Racibórz to "przespane" miasto. Trzeba je zbliżyć do Gliwic, a nie do Rybnika
Przeciwnik „rybnikocentryzmu” był jednym z uczestników warsztatów towarzyszących budowaniu nowej strategii rozwoju Raciborza.
Potrzeba drugich Eko-Okien
Pani Anna z Brzezia przyznała, że trudno w Raciborzu o konkretną pracę. Jej mąż pozostał zawodowo związany z Krakowem, a ona też znalazła zatrudnienie w firmie poza miastem. Jej zdaniem potrzebny jest miastu taki inwestor jak Eko-Okna w Kornicach, duży zakład, który potrzebuje pracowników o wielu specjalnościach, od podstawowych po wysoko specjalistyczne.
Mieszkanka Brzezia radziła budować nowe mieszkania i zaadaptować na lokale mieszkalne stary szpital przy Bema. – Gdyby taki obiekt był w Krakowie, już dawno zostałby tak przekształcony, a ceny lokali byłyby tam astronomiczne – stwierdziła. Uważa, że byłoby wielu chętnych do zamieszkania w Raciborzu, bo wie, że dojeżdżający z regionu do pracy w Eko-Oknach, chętnie osiedlaliby się w mieście, gdyby było gdzie.
Kiedyś byliśmy więksi
Kolejny były krakowianin w gronie dyskutantów – pan Stanisław przypomniał, że w przeszłości Rybnik był mniejszy od Raciborza, podobnie było z Opolem, a teraz to Racibórz jest najmniejszy. Przypomniał, że miasto powiększyło się w latach 70. ubiegłego wieku o pobliskie wioski, przyłączając je jako dzielnice. – To był dobry ruch – wskazał. Jego zdaniem jest on wart powtórzenia.
Marek Zimnicki zauważył, że na rozwój potrzeba wielu pieniędzy ze źródeł pozabudżetowych. Wiceprezydent Wacławczyk przekazał, że Miasto chce przygotować 100 – 200 dokumentacji pod projekty, tzw. do szuflady, by móc starać się o środki zewnętrzne, gdy nadarzy się okazja. W ostatnich latach przygotowano w magistracie 49 projektów o wartości 156 mln zł. 42 z nich zrealizowano. Kolejnych 12 jest poddanych ocenie, a 7 przepadło w konkursach o dotacje.
Brakuje przekazu
Podsumowując warsztaty Luk Palmen powiedział, że Racibórz musi być miastem z pomysłem, z przemyślaną koncepcją. Zauważył, że w mieście szwankuje komunikacja między samorządem a mieszkańcami. – Dużo się robi, planuje, ale brakuje przekazu na ten temat. Trzeba informować jakie działania są podejmowane i dlaczego – mówił. Palmen dodał, że Racibórz traci urok miasta i nad tym trzeba pracować.
D. Wacławczyk przypomniał, że w pracach nad poprzednią strategią, w ogóle nie było spotkań z mieszkańcami i nie zastosowano – jak w tym roku – ankiety do nich skierowanej (wypełniono ją 800 razy). – To jest wartość dodana – powiedział wiceprezydent o tegorocznych warsztatach.
(ma.w)
Warsztaty zostały zorganizowane 22 marca. Ostatnie spotkanie odbędzie się 7 kwietnia.
- Prace nad stworzeniem strategicznego dokumentu Raciborza 8 wiadomości, 81 komentarzy w dyskusji
Komentarze
26 komentarzy
Największe inwestycje w Raciborzu były do 1945 roku potem wielka zapaść ktora niestety dalej się pogłębia
Atreks o te przystanki to zabiegaliśmy już dawno w Radlinie i wiele innych rzeczy niestety dopiero po 20 latach coś zrobiono.
https://www.nowiny.pl/146035-list-do-redakcji-o-komunikacji-publicznej-w-miescie-radlin.html
Co do Trolla poniżej jakie linie chcemy zamknąć, bo staramy się o poszerzenie oferty przewozowej i dodanie wydłużenie trasy pociągów oraz reaktywacji linii kolejowych wiec głupot nie opowiadaj i nie kłam.
@cocolino miało być o Raciborzu, o jego rozwoju, a wyszedł niepoukładany chaos z którego nikt nie rozumie o co wam chodzi? Może chcielibyście zamykać istniejące linie kolejowe, a budować swoje wydumane magistrale z najważniejszą stacją Śląska - Wodzisławiem? Jak to możliwe, że z Raciborza nie można dojechać pociągiem bezpośrednim do Wodzisławia? Marsz do drezyn!!!!!!!
Do Ja 11 - kilometry z prędkością mają znaczenie, ale patrząc całościowo. W przypadku Racibórz -Gliwice przez Kuźnie Raciborską nie ma szkód górniczych, a lk151 jest robiona na 160 km/h jest to linia magistralna Trans Europejska E65, a linia lk 137 ma tam 120 dla towarów a pasażerskie chyba 160 km/h i jest to trasa krótsza z mniejszą ilością przystanków.
Za to ta dłuższa przez Rybnik to na lk140 to 80-100 km/h, a lk 149 i lk141 to średnio 50 km/h plus miejsca szkód górniczych około III kategorii wiec czas przejazdu ponad dwa razy dłuższy.
A jeśli odnosisz się do Jastrzębie tam trasa dłuższa na Wodzisław jest bez szkód górniczych i dużo większą prędkością, a dodatkowo przy budowie KDP (CPK) będzie najkrótszą trasą i z prędkością nieporównywalną do tych uzyskanych przy ciągłym remoncie na odcinku Jastrzębie-Pawłowice czyli 30-50 km/h.
A co do połączenia kolejowego Jastrzębia zawsze mówiliśmy o dwóch możliwych wariantach linii Wodzisław-Jastrzębie (lk159 i 875) oraz przelotu na Zebrzydowice lk170. Tu dużo osób zarzucało że KWK Bzie będzie fedrować pod linią lk 170 - nie nie będzie gdyż pomysł szybu wentylacyjnego upadł w Zebrzydowicach przez co wentylacyjnie nie jest to do ogarnięcia a pozostałości po Jas-Mos przejmuje SRK od września i pomysł przekopu wentylacyjnego z szybu Jas 1 pod miastem w kierunku szybu Bzie-Debina (Jan Paweł) przez co szło wentylacyjnie to ogarnąć poszedł się paść. Jedyne co zostanie wydobywane to pole Jastrzębie przez Borynie i Zofiówkę czyli północ Jastrzębia Zdroju.
To w końcu kilometry mają znaczenie czy nie? Jeszcze niedawno ponoć najlepsze połączenie Jastrzębiu z Katowicami wiodło przez Wodzisław. Na nieśmiałe uwagi że to nie w tą stronę i dużo dalej zostawało się wodzisławskim antyszowinista. Komuś za mocno weszła wizja centrum subregionu. Nie jesteście centrum żadnym. Czym szybciej zaczniecie współpracować tym lepiej. Obrażanie się na wszystkich dookoła nic nie daję. Lepiej zastanówcie się dlaczego gminy powiatu wodzisławskiego wolą współdziałać z Jastrzębiem w celu pozyskanie środków dla gmin pogorniczych lub górniczych. To chyba porażka siedziby centrum subregionu. Coraz bardziej widać że powiat jest za duży dla małego Wodzisławia.
@cocolino - kiedyś wam przeszkadzał "gąszcz" autobusów z Rybnika do Radlina. Śmiem ci obwieścić że Radlin na trasie w kierunku Rybnika uruchomił dwa nowe przystanki o co zabiegali mieszkańcy miasta dojeżdżający do Rybnika. :))) Z rozkładu nie ubył ani jeden autobus mimo waszej nagonki bo... nikt was nie traktuje poważnie.
@cocolino - żurem to ty się lejesz tworząc wizje którymi i tak nikt się nie zajmie. Przypomnę, że to wy na siłę w TEK pchaliście przez lata projekt odbudowy linii z Wodzisławia przez Godów do Jastrzębia, a jastrzębianie wam wprost powiedzieli, że oni nie potrzebują połączeń z Wodzisławiem. Teraz chcecie "uszczęśliwiać" mieszkańców raciborzan. Dla raciborzan ważne są połączenia już istniejące oraz powrót pociągów na zawieszonej linii z Głubczyc. Opowiadacie androny i wywołujecie ciągłe spory i waśnie z których nic nie wynika. Niedawno znowu odnieśliście porażkę. Ministerstwo Infrastruktury upubliczniło listę projektów przystankowych. Na liście jest przystanek w Raciborzu, są z Rybnika, a "wasz" pomysł uruchomieniach przystanku na łąkach Wodzisław Turzyczka otrzymał status "uwaga niewuzględniona". Zostaliście zignorowani, który to już raz? ;)
Żurem się lejesz Arteks i bzdury opowiadasz ludziom, że do Gliwic przez Rybnik jest szybciej i bliżej.
Racibórz-Gliwice przez lk 151 i 137 - 66 km w całości dwutorowej większość wyremontowanej trasy lub w trakcie remontu z zadawalającymi prędkościami.
Za to przez Rydułtowy - Rybnik do Gliwic jest 75 km, a skracając przez Jejkowice lk 173 masz nie całe 6 km bliżej czyli ponad 69 km omijając jedno miasto. Poza tym jak już pisałem pociągi kończące bieg w Gliwicach z Katowic czy Warszawy mogą być wydłużone do Raciborza bez zmiany kierunku.
Dodatkowo po odbudowie linii do Głubczyc ludzie będą mieli szybszy dostęp do Gliwic i reszty Metropoli czy Warszawy niż przez Rybnik.
@cocolino - nieee! Żal mi was, że nikt nigdy nie realizuje żadnych waszych pomysłów. A wasze prostackie odzywki świetnie pasują do prostaków ze wsi. @Racuchy - najwięcej pociągów odjeżdżających dziennie z Raciborza jedzie do Rybnika hehehe :D Nowa droga która ma być budowana również - kierunek Rybnik. :D
Brawa dla Racka że Rybnik dla nich nie istnieje!
Arteks co żal dupę ściska, że pociąg z Raciborza do Katowic przez Gliwice mógłby ominąć Rybnik?
A co kosztem Rydułtów chcesz skrócić przejazd Racibórz-Rybnik-Katowice o marne 10 minut pozbawiając to miasto pociągów?
Czas przejazdu Racibórz-Kuźnia Raciborska-Kędzierzyn Koźle Azoty-Kędzierzyn Koźle Sławięcice - Gliwice jest i długo będzie najszybszym sposobem dotarcia do Gliwic, a bajki o tym, że szybciej będzie przez Rybnik i linię lk 149 możesz dzieciom opowiadać. Dodatkowo kurs taki można wydłużyć do Katowic i będzie szybciej niż przez Rybnik, a po drodze Zabrze, Ruda, Świętochłowice, Chorzów.
Dodatkowo można wydłużyć IC kończące bieg w Gliwicach do Raciborza z Warszawy co dodatkowo daje niesamowity potencjał.
Pani architekt Klimaszewska od malinowych królików lepiej niech już nie wdraża swoich pomysłów. Bo zamiast zieleni może być wszędzie malinowo ...
Krokodyl i 200 projektów do szuflady. Licząc po 25000 zł za każdy to daje kwotę ok 5000 000 zł pięć milionów!!! a może nawet więcej bo Krokodyl przecież swoje wypocinki po taniości miastu opylił.
komuś hamulce i zdrowy rozsądek puściły zupełnie?
Odrzucając politykę i uprzedzenia to rzeczywiście najlepiej było ,,za niemca''
Obecnie da się dojechać z Raciborza do Gliwic przez Kędzierzyn, a prawdopodobnie za niedługi czas będzie to możliwe także przez Rybnik po remoncie linii 149 która się już szykuje. To co byłoby istotne dla władz Raciborza to przekonanie marszałka województwa w sprawie nowych, szybkich pociągów Racibórz-Katowice omijających Rydułtowy (skrót ok. 15 minut) i nie zatrzymujących się na wszystkich przystankach za Rybnikiem. Co do TEK to ich wszystkie pomysły są niewiele warte i nie brane przez nikogo nawet pod rozważanie (np. jeśli chodzi o CPK czy PKP PLK). @KKKK - a to jest wina Rybnika, że w okolicy niego było pełno małych przemysłowych miasteczek które łatwo było przyłączyć do większego miasta, a wokół Raciborza były same pola lub wioski? W 1970 istotnie były to miasta podobnej wielkości: Racibórz - 40 tys., Rybnik 43,7 tys. W Rybniku zbudowano w latach 70. osiedle Nowiny na 25 tys. mieszkańców które również przyczyniło się znacząco do zwiększenia demografii miasta, nie tylko górnicze osady.
JanieBezZębny
zauważ jedno
piszesz
"Najlepiej w Raciborzu to było za Niemca, "
a pamiętasz że ten niemiec zorganizował obozy ?
a miejscowość Oświęcim ...
coś Ci mówi ?
15 minut z jednej strony miasta na drugi?
Jakoś tego nie widzę
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Ja tylko chciałbym zwrócić uwagę, że Rybnik prześcignął Racibórz w liczbie mieszkańców nie wskutek intensywnego "własnego" rozwoju, ale dlatego, że wchłonął miasta Niedobczyce, Boguszowice, Chwałowice i kilka wsi. Wodzisław też przez jakiś czas był wielki, gdy obejmował Pszów, Radlin i Rydułtowy, po rozpadzie znów jest mniejszy od Raciborza... Pomysł lepszej kolei w kierunku Gliwic bardzo mi się podoba, należy pamiętać, że nawet jeżeli będzie dobre połączenie drogowe, to wszystko utknie w korkach w samym Raciborzu i Gliwicach.
Najlepiej w Raciborzu to było za Niemca, tory kolejowe, kanal ulga , Rafako, fabryka czekolady, cukrownia i dlugo by wymieniać powstało dzięki pracy i uczciwości o której teraz możemy tylko pomarzyć!!!
Polowy ma kilka dobrych prijektów ale szalona koalicja jest przeciw. Przeciw mieszkańcom.
Kilkanaście lat zapóźnień za Lenka i Majnusza. Boisko ze sztuczną nawierzchnią nawet teraz blokują.
Pełna zgoda ... z Rybnickimi włodarzami Racibórz idzie na dno jak obecnie zarządzany Rybnik
Nie jestem za Polowym, ale Lenk był prezydentem 12 lat i za jego kadencji miasto powoli upadało niestety. Teraz to efekt straconych lat. Zamiast się wspólnie dogadać, to kłócą się jak dzieci w piaskownicy. A miasto na tym traci. Szkoda nam Raciborza, włodarze leją na nie z grubej rury.
Tak miasto będzie zielone jak Polowy i Wacławczyk chcą to zrobić sprzedając i zabudowując plac Długosza oraz chcą aby zabetonowali ogród na ul.Ogrodowej gdzie chcemy aby powstał Park.
Wacławczyk szykuje 200 projektów do szuflady. Ciekawe, bo z tym pierwszym był problem z wyciągnięciem z szuflady. Ale udało się wciągnąć z kasy.