Towarzystwo Entuzjastów Kolei pisze do lokalnych polityków w sprawie kolei dużych prędkości: Zawiedliście, jak zwykle
Zarząd Towarzystwa Entuzjastów Kolei pozytywnie odniósł się do informacji nt. pominięcia Jastrzębia-Zdroju w planach budowy Kolei Dużych Prędkości w naszym regionie. Jednocześnie nie szczędzi gorzkich słów kierowanych pod adresem lokalnych polityków.
Entuzjaści kolei stoją na stanowisku, że Kolej Dużych Prędkości powinna omijać najeżone szkodami górniczym Jastrzębie-Zdrój, a jej przystanek powinien znaleźć się w Wodzisławiu Śl. Stąd też można byłoby poprowadzić dogodną odnogę kolei do samego Jastrzębia-Zdroju (z pominięciem szkód górniczych najwyższej kategorii).
- Więc w czym problem? Otóż w tym, że każde grabie grabią do siebie, tyle że te wodzisławskie nie mają zębów. Nikt nie pyskuje, że mieszkańcy Wodzisławia i ponad 150-tysięcznego powiatu dziesiątki różnych spraw muszą załatwiać w sąsiednich ośrodkach, ale gdyby cokolwiek o znaczeniu regionalnym miało powstać właśnie tu, zaraz rozpętuje się piekło. Przecież to dziura i nic tu nie ma! Pytanie czy musi już na zawsze pozostać dziurą w każdej dziedzinie? Cóż by się stało, gdyby w tej dziurze była przynajmniej regionalna stacja szybkiej kolei i wszyscy mieszkańcy okolicznych metropolii mieliby do niej w miarę blisko? - pisze zarząd TEK w liście otwartym do lokalnych polityków (całość w załączniku).
Pobierz list_otwarty_TEK.pdfZobacz również:
Towarzystwo Entuzjastów Kolei z siedzibą w Wodzisławiu Śl. zostało powołane w 2012 roku. Od 2014 roku działa jako stowarzyszenie rejestrowe, a od 2019 r. jako organizacja pożytku publicznego. Celem TEK jest "przeciwdziałanie postępującemu wykluczeniu komunikacyjnemu oraz zapobieganie dalszemu niszczeniu infrastruktury i opuszczonych linii kolejowych".
Komentarze
86 komentarzy
Trzeba przyznać że są skuteczni. Napisali pewnie setki skarg że szkody, udali zatroskanych mieszkańców. Naprawdę sądzicie że stacja CPK będzie w Wodzisławiu, albo Wilchwach??? Skończy się tak że zrobią przelot przez nasz region bez przystanku. Jedyne sens zatrzymywania się tutaj był wtedy gdy można było podłączyć Jastrzębie. Teraz to po co jechać do Wodzisławia? Nie będzie niczego. Gratulacje.
tu jest problem samorzadowych prezydentow kuczera kieca ,hetman i socha tez nieudacznikow ktorzy maja w zyci cos zakladaja ze byc moze to fajnie ze kolej ma byc ale nie ma tego smune wykluczenie komunikacyjne rybnik wodzisław -jastrzebie -zory -gliwice nie ma co godzine tylko rybnik -wodzisław bo tylko kuczera-kieca a gdzie reszta to jest porazka wlodarzy spod znaku partyji platformy tak to sa oni winni tej sytuacji a jastrzebie do tej pory pani prezydent hetman teraz mowi ze w przyszłosci bedzie a od kiedy rzadzi miastem gorniczym duzo lat i nic dalej chwaszcze zarastaja DWORZEC KOLEJOWY RUINA JASTRZEBIE ZDROJ SKANDAL TO Tragikomedia kolejowa i komunikacyjna ja mieszkam w rybnik NOWINY FLORIANSKA pasjonat koleji bo to ekologiczny przewoz KOLEJ SLASKA (GORNOSLASKA ) łukasz 36 lat rocznik 84
TEK walczył , aby nie było szybkich połączeń z Jastrzębia, a wywalczyli ze cały region nie bedzie miał takich połączeń
To ma być Towarzystwo Entuzjastów Kolei, czy raczej Towarzystwo Miłośników Kolejnych Dalekobieznych Pociągów Które Muszą Hamować W Wodzisławiu Bo Się Paru Wodzisławianom Nie Chce Podjechać Do Rybnika ??? Kolejny wpis lobbujący za połączeniami z Wodzisławia kosztem o wiele bardziej potrzebnych połączeń z SR czy SJZ. Ładny dworzec z kwiatkami to nie wszystko, drodzy Entuzjaści. Infrastruktura kolejowych połączeń to temat zdecydowanie bardziej skomplikowany, niż się wydaje zarządowi Towarzystwa, który nawet nie potrafi się podpisać.
Jastrzębie chcę szybkiego połączenia z Katowicami a nie zbędnego z Wodzisławiem. Gdy będzie szybkie z Katowicami można myśleć o Wodzisławiu czy Cieszynie. Powtarzam kolejny raz kierunek na Jastrzębie przez wiochy naokoło i potem do Cieszyna to ważne dla was i tylko dla was.
Do tłoczek propozycja pętli jastrzębskiej przez Moszczenicę, Zdrój, Górne, Graniczną , Arki Bożka z 5 przystankami nie podobał się miastu Jastrzębie dla kolei Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice, bo stwierdzili że nie da rady obok ulicy podhalańskiej, gdzie jest las bo to nie po od nich myśli.
Patrz strona 9
http://tek.wb.pl/kdp/2020-07-24_pptek.pdf
Wystarczy czytać to co jest na TEK i wtedy każdy zrozumie, że każdy normalny pomysł bez szkód górniczych a jest na kierunek Wodzisławia i Zebrzydowic natychmiast miasto Jastrzębie odrzuca, gdyż oni chcą kolei przez szkody eksterytorialnej tylko do Katowic i z końcową stacją pod rondem, a czemu proste rozwalili ślady po lk159 i lk170 i 690 na ścieżki rowerowe, okolice stacji zdrój sprzedali Blaszce przez co może to wyjść przy odbudowie, ze teren PKP jest oddany i wiele innych spraw
@tłoczek: nie wiesz o wszystkim; ale jeżeli widzisz coś, o co można w ramach naszej działalności zawalczyć, to i dla Ciebie jest miejsce w naszych szeregach; a i bez tego możesz skrobać pisma i nam podrzucać - jeśli nie będą sprzeczne z naszą linią, to pod banderą TEK-u masz szanse coś zdziałać. Skoro od nas wymagasz, to ciekaw jestem, czy swój 1% na wiosnę nam podesłałeś? KRS ....hype1x - to na przyszłość
@op z Wodzisławia czy Rybnika do Bohumina czy Katowic można dojechać dzisiaj, zaraz. Zaś kolej z Jastrzębia to tylko spekulacje w których jest dużo Sience-Fiction. @JasiuPsota no ale 8 lat istnienia stowarzyszenia do czegoś zobowiązuje. Dziwię się dlaczego nie potraficie przełknąć potrzeby budowy nowych linii kolejowych - a ciągle tylko proponujecie odbudowywać coś co się nie sprawdziło. @cocolino główny dworzec Jastrzębia koło zajezdni MZK? Czyli dla nikogo bo w okolicy praktycznie nie ma większego życia, a większość osiedli jest w innych miejscach takich jak okolice al. Piłsudskiego czy Arki Bożka.
Do tego promienie łuków na A1 są zbyt ciasne dla kolei oraz pochylenie A1 jest zbyt mocne kolej dużych prędkości maksymalne pochylenie to 6promili czyli 6 metrów na km
http://www.kontrakt-bhp.com.pl/paul/projektowanie/2_profil.html
A łuki nie mniejsze niż 4 km promień ( w tym że dla bardzo szybkich powyżej 250 to nawet o 9 km się mówi)
http://kolej.krb.com.pl/mtigm/dzial3/rozdz6.htm
Do Ja11
Jeśli teraz remontujemy cała drogę 933 miedzy Wodzisławiem a Jastrzębiem, a wiadukty są nowe to raczej przy budowie szybkiej kolei nie będziesz niszczył drogi i zmieniał jej przebiegu, lesz wytniesz wiadukty poszerzysz wykop i zrobisz nowe czyli A1 raczej zatrzymana plus drogi na czas likwidacji wiaduktu poszerzania itd.
Inaczej jest jesli budujesz nowy wiadukt nad drogą w wolnym miejscu wtedy robisz przyczółki i przywozisz gotowe przesło wiaduktu i na nie osadzasz i wystarczy jedna noc aby to zrobić.
To samo z A1 stawiasz po środku filar i przyczółki po czym dwa przęsła kładziesz na nie czyli możesz to ogarnąć w jedną co albo zrobić ruch po jednej stronie A1.
Po prostu w Mszanie musiałbyś robić tymczasowe wiadukty co zwiększyłoby koszt dwu krotnie jeśli chciałbyś nei blokować dróg.
Czyli do Mszany będą mega korki a do Wilchw nie? Ciekawe.
do op_ierdekmamuta w sumie widać że na DarNecie z Radlina :)
Wiadukt autostradowy A1 jest gotowy w Łaziskach-Gorzyczkach o szerokości 27 metrów wysoki na 8,5 metra i długi na 85 metrów wiec jest przygotowany pod centrum logistyczne w Wierznowice-Gorzyczki-Łaziska wiec zero kosztów praktycznie z nim, za to przy A1 w Mszanie jeśli tam ktoś będzie chciał puścić równolegle z A1 to dwa nowe wiadukty nad A1 do likwidacji i wydłużenia koszt dość duży oraz mega korki.
Heh czego się spodziewać po #op czyli radlińskim mózgowcu. Jak jest korek w Radlinie to on przez ten Radlin pół godziny jedzie ale byle swoim samochodem na swojej miedzy xd.
Bogumin i Ostrawa swe dworce mają po wschodniej stronie autostrady. Po co przecinać koleją autostradę kilka razy. CPK pójdzie po wschodniej stronie z przystankiem w Mszanie. Heh
MGol gratulacje zdrowego myślenia !!
op jedź tym autem życzę ci powodzenia stania w korkach, opłat za parking, oraz za niedługo płatnej A1 i może wtedy trochę pomyślisz.
Te trzy postoje to maksymalnie Wodzisław, Żory, Mikołów to raptem strata maksymalnie 6 minut dla pociągu, a jak tam objazd na alei Piłsudskiego chyba więcej trwa i jakoś nie protestujesz a dwa lata już tak jest i dwa jeszcze potrwa, a to zawdzięczasz swoim władzom lokalnym i jakoś nie pikietujesz głupoty. Gdzie szło na szybko kasztami podstemplować wiadukt tak jak to zrobili w rybniku i normalnie jeździć?
Druga sprawa jak będzie wielki lament i niezdecydowanie to mogą zrobić czyście eksterytorialną Katowice-Bogumin - Ostrawa i wtedy dopiero będzie lament całego subregionu.
Z drugiej strony patrząc powiat Wodzisławski 160 tysięcy do 90 tysięcy Jastrzębia to z samego siebie mówi, gdzie powinna być kolej czyli w odległości 1/3 od centrum Wodzisławia i 2/3 do centrum Jastrzębia wiec wychodzi fajnie te Wilchwy.
Trochę gorzej z Rybnikiem i Żorami, ale rybnik to szkody górnicze wiec Chwałowic i Jankowic wiec Żory Rowień to też dobre usytuowanie.
Mikołów Goj to tez pewnego rodzaju jakeiś wypośrodkowanie a miasto powiatowe.
~op niedawno jechałem pociągiem z Wodzisławia do Warszawy i pomimo tego, że zatrzymuje się na kilku stacjach to wszystkie postoje przedłużyły podróż, może o 10 minut A cała podróż na centralny wyniosła 3 godziny i nie całe 50 minut. Nie zapominaj, że obecne pociągi dużo szybciej się rozpedzają i dużo lepiej hamują a to wszystko wpływa na czas. W naszym regionie powinny być dwa przystanki. To nie jest jakieś zadupie, żeby tu nie robić przystanków.
Pani prezydent Hetman zapomina, że póki co jedynym jej osiągnięciem dla odbudowy kolei jest budowa ścieżki rowerowej na torach. Piękna jest ale dlaczego na torach? Ostatnimi czasy ciągle pisze listy, to odnośnie lokalizacji Sanepidu, to odnośnie kolei ale zapomina o kilku ważnych kwestiach. Przede wszystkim to powiat wodzisławski ma 160 tyś A nie Jastrzębie bo Jastrzębie niestety już ma poniżej 90 tyś. Po drugie nikt nie twierdzi, że kolei w Jastrzębiu miałoby nie być. Musi być! Kolej regionalną niech odbudowują jak chce ale szybka kolej powinna przebiegać równolegle do autostrady a1 i gdzieś w okolicach Mszany/Wilchw powinno powstać centrum przesiadkowe. Podobne rozwiązanie póki co jest pod Łodzią gdzie część pociągów w ogóle nie jedzie przez Łódź a zatrzymuje się w Koluszkach. Poza tym gdzie nasi lokalni politycy? Dlaczego nie zabiegają o sprawiedliwy przebieg tej inwestycji?
cocolino- jak ma sie zatrzymywac co 15 km to wolę pojechać samochodem
Mam wrażenie, że nasi lokalni politycy gubią się w tym czego oczekują bo np. najpierw wójt gminy Godów twierdzi, że budowa kolei jest nie sensowna (absurd) i buduje tam scieżkę po czym teraz twierdzi, że najlepiej gdyby kolej szła po starym szlaku. Władze Mszany zabiegają, żeby kolej nie szła przez ich tereny bo autostrada już ich przedzieliła. W pewnym sensie te działania rozumiem ale czy nie pamiętacie ile było protestów przed budową autostrady? Akurat na tej autostradzie zyskał cały region i na szybkim połączeniu pod warunkiem, że byłaby stacja gdzieś w Mszanie też wszyscy by zyskali.
Do op
Wiesz, że pociągi EIC, IC, Pendolino stają w Ostrawie hl.n (głownej) i Ostrava-Svinov odległość miedzy nimi 5,5 km a do bogumina jest 9 km albo 5 (Bogumin Verbce) w zależności czy pociag wjeżdża na główną stację w Boguminie. Wiec pierdolenie, że trzy przystanki w gęsto zaludnionym terenie nie mogą być trzy stacje po stronie Polskiej od Bogumina do Katowic i tak miedzy Boguminem a Wodzisławiem to około 13 km (ta stacja i tak musi powstać wymóg pierwszej stacji itd) następnie miedzy Wodzisławiem a Żorami jest 16 km, a miedzy Żorami a Mikołowem 20 km miedzy Mikołowem a Katowicami 13 km wiec jest wszystko z głową.
@~ORBAN: _osobiście_ (na prośbę kolejarzy) do wiosny posprzątałem gałęzie, które po dworcowej wierzbie pozostały, więc nie wciskaj ludziom kitu! A jakie straszydło z tego okazałego drzewa pozostało, każdy widzi. I nie kryj się za pseudonimem, a jak masz coś do mnie, to wiesz, gdzie mnie szukać...
wreszcie w ministerstwie poszli po rozum do głowy wybierając trasę równoległą do autostrady Jeżeli ma to być szybkakolej to wykluczone jest budowanie dworca co kilka kilometrów Jeżeli ma być dworzec w Bohuminie to następny powinien być w okolicy Katowic a do Bohumina z Wodzisławia Jastrzębia czy Rybnika to możemy dojechać miejskim autobusem
Nie chcecie do Wodzisław i Zebrzydowic dwóch przelotowych stacji na których odbywa się największy ruch kolejowy i z nich da się wydostać na świat na, który jest większość pociągów IC EiC trasowany oraz są ciągi komunikacyjne KŚ także jest możliwość jazdy czy to bezpośredniej do Rybnika, Katowic, Warszawy, Pragi, Wiednia, Cieszyna z częstymi pociągami, a chcecie pociag który pojedzie wolniej niż autobus a nawet rower po szkodach i będą tylko 4 pary pociągów na dobę. To lepiej dalej jeździcie sobie Drabasem, bo macie go częściej i szybciej dotrze do Katowic niż pociag przez Pawłowice Żory Orzesze Katowice.
Jest zasada darowanemu koniowi nie zagląda się w zęby, a nie wybrzydza marudzi, bo każdy ma już dość jęczenia Jastrzębia o kolej , a to nie pasuje, a to może tunel pod Jastrzębiem do ronda.
Moim zdaniem stacja główna powinna być obok zajezdni MZK - Prymatu blisko strefy przemysłowej przelotowa na linii Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice, a z niej autobusami ludzi idzie zwieść z całego Jastrzębia. Takie rozwiązanie daje szansę na pociągi do Krakowa, Bielska, Cieszyna Wodzisławia, Rybnika Katowic Warszawy a jeśli zbudowali by nowe przejście graniczne w okolicach Gorzyczki-Łaziska-Godów gdzie byłaby połączona ta linia to wszystkie pociagi IC jadące przez Zebrzydowice można zatrzymać zamiast w Zebrzydowicach w Jastrzębiu właśnie na tej stacji i dalej puszczać na Czechy.
Dodatkowo strefa przesyłowa może generować ruch towarowy np EC Moszczenica, a linia Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice być bypasem linią strategiczną w razie awarii łączącą przejścia graniczne które nie raz były odcinane przez zdarzenia np wykolejenie pociągu w Raciborzu Markowicach, Chybiu, pożar w Leszczynach i Rybniku i Boguminie nastawni itd.
Piszę o poglądach TEKu , jasno mówią o dojeżdżaniu do pracy do Jastrzębia.
Jak dla mnie połączenie z Jastrzębiem też mnie nie interesuje Panie #ja11 Także nie myśl że każdego nadają wasze kopalnie bo przecież nic innego nie macie.
Wy nie słuchacie i nie dochodzi do was że połączenie kolejowe z Wodzisławiem nie ma żadnego znaczenia dla Jastrzębia. Ma dla was dla nas nie.
Do Ja11 czytałeś cały list oraz śledzisz stronę TEK https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei
To zauważ, że organizacja stara się o kolej regionalną przelotową nie na szkodach górniczych, a nie ślepą jak po szkodach górniczych jak chce miasto. Ślepa i po szkodach górniczych kolej to mało pociągów oraz prędkość nie więcej niż 50 km/h i ciągły remont co w końcu ktoś zauważy i zlikwiduje jak kiedyś.
A to Jastrzębie od północy (Żory, Rybnik) poprzez wschód (Pawłowice) i południe (Chybie) ma lub będzie mieć szkody wyklucza szybką kolej, a normalną w znacznym stopniu utrudnia i zwiększa koszty oraz zmniejsza jej prędkość TEK mówi aby takiej głupoty nie robić i odtworzyć kolej Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice, która oprócz połączenia do Szybkiej kolei w Wodzisławiu będzie przelotowa dla połączenia Subregion Zachodni- Śląsk Cieszyński.
@Ja11: od lat tłumaczymy, dlaczego z JZ trudno wypuścić na północ zwyczajną kolej, a Ty masz pretensje, że cieszy nas, kiedy do projektantów dotarło, że szybkiej kolei też się w takim razie nie da? Gdyby posłuchano nas w marcu 2016, to droga rowerowa mogła iść wzdłuż torów, mieszkańcy Jastrzębia dawno na kąpieliska w Olzie dojeżdżaliby koleją, a wodzisławianie do roboty w JZ też.
Opolskie mnie nie interesuję. Jasno stwierdzacie lobbing Wodzisławia, i jasno pokazujecie że pominięcie Jastrzębia was cieszy. To skąd zdziwienie że w Jastrzębiu nie chcą z Wami rozmawiać?
Bo to półprawda? Na opolszczyźnie też działają i są efekty.
Skoro dbają o powiat i Wodzisław, to dlaczego minusujecie moją wypowiedź w której to jasno stwierdzam?
TEK robi dobrą robotę czyli lobbuje na rzecz naszego powiatu. To że lokalni włodarze to nieudacznicy i pozerzy to ich problem. To że posłowie i senatorowie to statyści to też wystawia im laurkę.
@Porażka: recht! Nie czytałeś? Przecież i nam chodzi o to, by dziur po szkodach nie zasypywać pieniędzmi.
@tłoczek: czytaj na TEK-u, będziesz na bieżąco (prawie). A starać się, nie zawsze oznacza załatwić.
-------
A wiecie, co kryło się pod "naruszeniem regulaminu"? Odnośnik do sceny z "Bruneta wieczorową porą": "To interesujące, co pan mówi [...]". Skąd mogłem wiedzieć, że Bareja dla Nowin jest na cenzurowanym...
Pytanie do TEK - co zrobiliście i co się udało w ciągu 8 lat istnienia waszego towarzystwa z waszych statutowych celów w celu wsparcia miejscowości wykluczonych komunikacyjnie w naszym regionie lub szerzej województwie. A są to np. miasta: Jastrzębie, Knurów, Siemianowice Śląskie, Pszów. gminy: Pietrowice Wielkie, Jejkowice, Świerklany, Marklowice, Gierałtowice itd?
O czym wy dyskutujecie?
Pis narżną takich długów ze się w ciągu najbliższych lat nie pozbieramy a wam się marzy jakiś port lotniczy,szybka kolej czy auto elektryczne że o promie nie wspomnę.Kto im jeszcze wierzy w te brednie?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Świetnie, że kolej dużych prędkości nie pójdzie przez Jastrzębie:
- szkody górnicze III-V kategorii z kolei dużej prędkości zrobiłyby kolej prowincjonalna na prędkość maksymalną 50km/h z ciągłymi remontami które byłyby z kieszeni podatnika. Tak wygląda rzeczywistość szkód górniczych w Jastrzębiu
https://drive.google.com/drive/folders/1fxWLiXZtIxfroTQ0I7L2aiKHx3iMblN-?usp=sharing
- omijając szkody minimalizujemy możliwość wypadku kolejowego tu przykład jak tuż przed pociągiem KŚ robi się garb na torze na terenie szkód górniczych doprowadzając prawie do wypadku. Tu pociag jechał 50km/h co by było jakby jechał 160 km/h a taki garb powstałby na torze po którym jedzie - tragedia
https://drive.google.com/file/d/1MYTvj7jvzXFLOrW7JVPJzpF0OyyJHFlH/view?usp=sharing
- Ciągniecie torów specjalnie przez Jastrzębie wydłuża się o około 30 km linię szybkiej kolei miedzy Katowicami, a Ostrawą z około 70 km do 100 km co zwiększa koszty budowy oraz ilość wysiedlanych ludzi o koło 30% wydłuża czas przejazdu i zaczyna być nieuzasadnioną budową gdyż jest linia dwutorowa która ma podobną prędkość i odległość przez Tychy-Pszczynę-Zebrzydowice
- te zaoszczędzone 30 km linii i remonty linii na szkodach powinno się odbudować linie regionalną/lokalną Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice tak, aby móc połączyć Śląsk Cieszyński z Subregionem Zachodni, puszczać przyspieszone pociągi na trasie szybkiej kolei z Cieszyna przez Jastrzębie, Wodzisław, Żory Mikołów do Katowic oraz wydłużyć linie szybkiej kolej od Katowic przez Siemianowice Pyrzowice do Myszkowa aby miała połączenie z LK1 i CMK dając lepsze połączenie mieszkańców Śląska z lotniskiem w Pyrzowicach.
TEK to się nadaje do likwidacji. Najpierw mocno lobbowali, aby kolei w Jastrzebiu nie było, a teraz im glupio.
Cieszycie się że nie pójdzie kolej przez Jastrzębie a wcześniej plakaliscie że nie zapraszają was do Jastrzębia na spotkania o koleji. Każdy doskonale wie, że zależy wam tylko na Wodzisławiu, przynajmniej teraz nie udajecie jak to wam zależy na innych.