Strajk włoski w szkołach. Czy popierasz nauczycieli? [SONDA]
Rozpoczynamy akcję protestacyjną, podczas której nauczyciele będą wykonywać tylko czynności opisane w przepisach prawa oświatowego – poinformował we wtorek prezes ZNP Sławomir Broniarz. Dodał, że tzw. włoski protest jest bezterminowy.
Ankieta
zobacz wszystkieCzy popierasz strajk nauczycieli?
"Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego podjął dziś dwie bardzo ważne uchwały" - poinformował Broniarz we wtorek na konferencji prasowej. Podał, że jedna z nich dotyczy podjęcia inicjatywy obywatelskiej, druga - akcji protestacyjnej.
Prezes ZNP przypomniał, że w ankiecie, którą Związek przeprowadził we wrześniu, 55 proc. respondentów opowiedziało się za przyjęciem takiej formuły protestu, która będzie polegała "na niewykonywaniu pozastatutowych zadań w swojej szkole/przedszkolu/placówce", a więc - jak mówił - "tych zadań, które nie wynikają wprost z przepisów prawa, ani z ustaw: Prawo oświatowe i Karta Nauczyciela, ani ze statutu szkoły". Zaznaczył, że tę formę akcji protestacyjnej ZNP nazywa umownie protestem włoskim.
Broniarz poinformował, że przyjęta we wtorek uchwała "de facto rozpoczyna akcję protestacyjną". Wyjaśnił, że protest rozpocznie się w środę, ale – jak zaznaczył – każda szkoła i każdy nauczyciel podejmuje indywidualną decyzję o udziale w proteście i mogą się do niego przyłączyć np. za miesiąc. Dodał, że akcja ma charakter bezterminowy.
Podkreślił, że jest to protest w obronie podstawowych praw pracowniczych, w obronie godności i prestiżu zawodu nauczyciela. Zaapelował do nauczycieli, by nie podejmowali tych czynności, do których nie są zobligowani, tych, które nie wynikają bezpośrednio z prawa.
"Nie ma żadnego uzasadnienia żeby czas pracy nauczyciela, który jest definiowany ustawowo do wysokości 40 godzin (tygodniowo), był poprzez różnego rodzaju zadania niewynikające wprost z przepisów prawa oświatowego rozciągany do 45, 52 czy nawet 60 godzin. Nie ma żadnego uzasadnienia, by nauczyciel wykonywał czynności, do których wykonania nie jest zobligowany i za które, co gorsza, nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia" - powiedział Broniarz.
Wskazał, że w wielu wypadkach zajęcia realizowane przez nauczycieli, które nie są opisane prawem, stały się pewną normą wynikającą z pewnych przyzwyczajeń, nawyków, tradycji danej szkoły, czy nacisku wywieranego przez dyrektora szkoły lub organ prowadzący daną placówkę. "Chcemy przestrzegać przepisów prawa pracy, chcemy przestrzegać przepisów dotyczących czasu pracy nauczyciela, warunków pracy nauczycieli" - mówił Broniarz.
"Jest to protest w obronie godności naszego zawodu, a jednocześnie walka o to, żeby praca nauczyciela była nie tylko regulowana przepisami prawa, ale także, aby wynagrodzenia z tego tytułu otrzymywane, było wprost efektem tego, co nauczyciele robią" – zaznaczył.
"W każdym normalnym zakładzie pracy pracownik przychodzi ma przygotowane stanowisko pracy i jeżeli pracuje powyżej normy otrzymuje wynagrodzenie wynikające z godzin nadliczbowych. Jesteśmy jedynym zawodem, który musi sobie to stanowisko przygotować, zbudować i wyposażyć, zadbać o materiały do realizacji przedsięwzięcia edukacyjnego, które w danym momencie jest przedmiotem jego pracy i bardzo często musi to robić za swoje lub rodziców pieniądze. Także na to zwracamy uwagę" - dodał.
Prezes ZNP podkreślił, że akcja nie jest wymierzona przeciwko komukolwiek. "Nie jest to na pewno protest wymierzony przeciwko dziecku, nie walczymy też z ministrem edukacji narodowej" - powiedział Broniarz. "Nikogo nie atakujemy, z nikim nie walczymy. Nie pokazujemy, że ktoś jest naszym przeciwnikiem ani, nie daj Boże, wrogiem" – dodał. Zaapelował do rodziców o zrozumienie sytuacji.
"Chcemy by ci, którzy zdecydują się aktywnie włączyć w protest spotkali się z dyrektorami szkół i wyjaśnili, na czym protest ma polegać, by spotkali się z rodzicami i organami prowadzącymi, ale jesteśmy też otwarci na spotkania z organizacjami pozarządowymi (...). Jesteśmy otwarci na współpracę z każdym: od straży pożarnej począwszy do kole gospodyń wiejskich kończąc, dlatego, że chcemy uzmysłowić wszystkim interesariuszom, że edukacja jest przedsięwzięciem, za które odpowiadamy wszyscy. Nie może by tak, że nauczyciel jest pochyłym drzewem, na które każda koza wejdzie" - zaznaczył prezes ZNP. Jak mówił, akcja protestacyjna ma charakter edukacyjny, ma pokazać społeczeństwu jak wiele zadań wykonuje nauczyciel.
Poinformował, że ZNP oczekuje od ministra edukacji niezwłocznie podjęcia prac nad odbiurokratyzowaniem pracy nauczycieli, uporządkowaniem przepisów prawa, tak by nauczyciele wiedzieli w ramach jakich ram prawnych funkcjonują oraz podjęcia rozmów na temat wzrostu wynagrodzeń nauczycieli w 2020 r.
Broniarz podał, że Zarząd Główny ZNP podjął we wtorek także uchwałę w sprawie przygotowania obywatelskiego projektu zmierzającego do podwyższenia wynagrodzeń nauczycieli tak, aby wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela dyplomowanego było równe przeciętnemu wynagrodzeniu w kraju w III kwartale roku poprzedzającego wejście w życie tej ustawy.
"Mam nadzieję, że wraz z nowo wybranym Sejmem, po wyborze marszałka, będziemy mogli rozpocząć procedurę zbierania podpisów pod tą uchwałą i ustawą obywatelską" – powiedział szef ZNP.
Aby projekt przygotowany przez ZNP stał się formalnie inicjatywą obywatelską, związek musi zebrać tysiąc podpisów osób popierających tę idee, następnie zarejestrować u marszałka Sejmu komitet inicjatywy obywatelskiej, po czym zebrać w ciągu trzech miesięcy 100 tys. podpisów osób popierających projekt.
Obecnie wysokość wynagrodzenia nauczycieli jest pochodną kwoty bazowej dla nauczycieli określanej jest co roku w ustawie budżetowej. Służy ona do wyliczania tzw. średniego wynagrodzenia nauczycieli. Na średnie wynagrodzenie składa się wynagrodzenie zasadnicze i dodatki określone w Karcie nauczyciela. Jest ich kilkanaście. Nauczycielskie związki zawodowe od lat podkreślają, że nauczyciele dostają tylko po kilka dodatków z listy, a wysokość niektórych z nich jest niska. Wskazują, że o faktycznych zarobkach nauczycieli świadczy wysokość wynagrodzenia zasadniczego. Określa ją co roku minister edukacji w rozporządzeniu o minimalnych stawkach wynagrodzenia nauczycieli.
Oprac. (acz)
Komentarze
45 komentarzy
bystrzak poproś żonę, żeby cię podszkoliła z ortografii, ma pewnie sporo czasu wolnego, albo wróć do podstawówki...
amol@ to co napisałeś powiedz lekarzom i pielęgniarkom wodzisławskiego szpitala
Zawsze gdy rozpoczyna się dyskusja o pensjach nauczycieli pada stwierdzenie "nie podoba się ? zmień zawód". Podpowiadam, tym razem posłuchali. Nie narzekał bym za mocno, bo za chwilę okaże się że ich po prostu nie ma.
Nie rozumiem tych nauczycieli ile by chcieli zarabiać 2500, 3000 zł ??? sprzątaczka, ekspedientka, dozorca itd zarabiaja ok 2000zł! to co nauczyciele chcieliby więcej ? za co ?
Drodzy rodzice szkoła to nie tylko nauczyciele ale i Wy dalatego dość fikcji dla dobra dzieci, po ostatnim strajku pokazali dobitnie przez 2 miesiące w jaki sposób liczą się z dziećmi. Zadania za zadaniem, sprawdzian za sprawdzianem, dzieci całe popołudnia spedzają w domu nad zadaniami - a gdzie tu dobro dziecka w szkole sa po 6 - 7 godzin i następne parę w domu slęczą nad zadaniami i taka to dobroć okazują. Miernoty, którzy nie potrafią przekazać wiedzy nie mogą nazywać się nauczycielami. W dodatku ich argumentacje, że muszą przygotowywać sie do zajęć poprostu śmieszą Jak mozna przygotowywać się do zajęć i z czego skoro od 15 lat jest się nauczycielem geografi, histori - czy coć się zmieniło z dnia na dzień - takie przygotowania świadczą wybitnie o poziomie tych nauczycieli.
Dlatego doś farsy - żadnych zadań domowych a jak sie nie wyrabiacie to po prostu - nikt nie powiedział, że jak całą książkę przerobicie to dzieci będą mądżejsze.
W Polsce najwięcej dzieci cierpi na choroby psychiczne, nerwice i to z powody systemu nauki jaki nauczyciela fundują - bo to nauczyciel jest odpowiedzialny za prowadzenie zajęć i tyle.
Bolaczką systemu jest to, że nie potarficie dostosować nauki do poziomu i potrzeb dzieci a fundujecie im wiedzę książkową, która sami wiecie do czego jest potrzebne.
System nauki w szkołach podstawowych to porazka nikt nie czyta planów dydaktycznych i zawartości podręczników tylko bezmyślnie wymagacie wiedzę od dzieci na poziomi co najmniej szkół średnich.
taki typ nauczania w Europie jest nie do pomyslenia i skoro chcecie strajkować to widać że macie w tym interes ale tylko swój.