Dobre wieści dla rydułtowskiej kopalni: płuczka zostaje!
Rydułtowska kopalnia umacnia swoją pozycję. Wszystko wskazuje na to, że zakład przeróbczy kopalni nie trafi do Spółki Restrukturyzacji Kopalń. - Cieszymy się z tej informacji, bo walczyliśmy o taką decyzję - podkreślają związkowcy.
Skoro sobie radzi, to po co zmieniać?
Przewodniczący Szawerna dodaje, że optyka na rydułtowską kopalnię diametralnie się zmieniła. - Myślę, że ta decyzja jest korzystna nie tylko dla Rydułtów, ale całej kopalni ROW i całej PGG. Skoro kopalnia generuje bardzo dobre wyniki, wydobywa i przerabia węgiel gazowo-koksowy, a zapotrzebowanie na ten węgiel jest duże, to decyzja o pozostawieniu zakładu przeróbki wydaje się racjonalna - zaznacza. Poza tym parametry węgla wychodzącego z rydułtowskiego zakładu przeróbczego oceniane są wysoko. To kolejny argument za jej pozostawieniem.
Kolejny argument
Strona związkowa cieszy się z tej informacji nie tylko dlatego, że zabiegała o taką decyzję. Jest jeszcze jeden powód. Zapowiedź pozostawienia płuczki oznacza, że nie zostanie zamknięta droga do rozważań o nowym kierunku wydobycia, o którym nie raz wspominano. To kierunek pola rezerwowego Sumina Jejkowice. Z dokumentów wynika, że znajduje się tam 48 mln ton węgla dobrej jakości. Gdyby teraz całkowicie zlikwidowano płuczkę w Rydułtowach, nie byłoby nawet mowy o ewentualnym wydobyciu stamtąd w przyszłości. Transport stamtąd na Marcel, a nie na Rydułtowy, byłby niemożliwy ze względu na odległość.
Szyb i bocznica
A co w takim razie z zapowiedziami przekazania do SRK bocznicy kolejowej oraz szybu Leon III wraz z pozostałą infrastrukturą zlokalizowaną przy szybie? Wszystko wskazuje na to, że jeśli zakład przeróbczy pozostanie, to prawdopodobnie wraz z nim bocznica. Szczegółów na ten temat jednak na razie brak.
Nie wiadomo też, co z szybem Leon III, który wkrótce przestanie być dla kopalni aż tak znaczącym ogniwem, ponieważ to pogłębiony szyb Leon IV zyska pełną zdolność transportową i przejazdową. Z kolei szyb Leon III zdolność do transportu ludzi straci, bo ze względów technologicznych kopalnia będzie wchodzić w filar tego szybu. To oznacza, że będzie mógł być nim prowadzony tylko transport materiałów. Strona związkowa z Rydułtów wskazuje jednak, że infrastruktura przy szybie Leon III jest obecnie wykorzystywana. To jednak od decyzji PGG i dyrekcji będzie zależeć, co dalej z tym obszarem, czy jest on kopalni niezbędny, czy może odwrotnie.