Sobota, 30 listopada 2024

imieniny: Andrzeja, Justyny, Konstantego

RSS

Racibórz. Nauczyciele strajkują. Co z uczniami?

31.03.2017 10:52 | 0 komentarzy | żet

Większość raciborskich przedszkoli i szkół przyłączyła się do ogólnopolskiego strajku szkolnego.

Racibórz. Nauczyciele strajkują. Co z uczniami?
Dyrektor Gimnazjum nr 1 w Raciborzu Karina Pacułt, tak jak wszyscy dyrektorzy szkół, nie strajkuje. - Naszym obowiązkiem jest zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, które przyjdą do szkoły - mówi K. Pacułt. Na zdjęciu przed wejściem do pracowni informatycznej, gdzie prowadzi zajęcia z jedynym uczniem, który przyszedł do szkoły 31 marca.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przewodnicząca ZNP Teresa Ćwik o strajku szkolnym

Strajk jest ostatnim etapem sporu zbiorowego, który prowadzony jest przez Związek Nauczycielstwa Polskiego od grudnia 2016r. w oparciu o ustawę o rozwiązywaniu sporów zbiorowych oraz uchwały właściwych struktur ZNP.

Związek Nauczycielstwa Polskiego jako organizacja związkowa stworzył swobodną możliwość wypowiedzenia się każdego pracownika oświatowego w temacie strajku, we wszystkich placówkach objętych sporem zbiorowym.

W strajku uczestniczą te placówki, w których pracownicy opowiedzieli się za taką formą protestu w przeprowadzonym referendum strajkowym. Szanujemy decyzje zespołów pracowniczych w poszczególnych placówkach oświatowych i jesteśmy zobowiązani doprowadzić wszystkie procedury do końca, dlatego 31 marca 2017 r. w tych placówkach odbędzie się jednodniowy strajk pracowniczy.

Dlaczego strajkujemy?

Bo zależy nam na dobrej edukacji dzieci i młodzieży. Od kilku lat wyniki osiągane przez polską młodzież wciąż rosną, a reforma, którą od września tego roku się wprowadza, niszczy najsilniejszy element w strukturze polskiej szkoły, czyli gimnazja. Krajowe i międzynarodowe wyniki badań edukacyjnych potwierdzają ten fakt ! Oświata to bardzo delikatny element życia każdego społeczeństwa i zbyt gwałtowne zmiany nie przynoszą korzyści. Reformy należy przeprowadzać idąc z postępem cywilizacyjnym, ale nie mogą to być zmiany rewolucyjne, a takie właśnie są wprowadzane.

Bo troszczymy się o przyszłość zawodu nauczyciela. Polski nauczyciel jest silnym elementem polskiej oświaty, ale obawiamy się, że w wyniku niewłaściwych decyzji nastąpi degradacja zawodu nauczyciela. Już obserwujemy odejścia bardzo dobrych pedagogów, którzy nie znajdują dla siebie miejsca w coraz bardziej zbiurokratyzowanym zawodzie, gdzie systematycznie ograniczane są możliwości kreatywnego rozwoju i spokojnej pracy na rzecz dziecka. Od wielu lat nieustające zmiany przepisów oświatowych wprowadzają zamęt i nie pozwalają spokojnie pracować polskiemu nauczycielowi.

Bo chcielibyśmy dotrzeć z informacją do społeczeństwa, że zmiany, które mają wejść od września tego roku nie zlikwidują problemów z jakimi boryka się współczesna szkoła a tylko je pogłębią ze szkodą dla uczniów i nauczycieli. Współczesna młodzież ma coraz więcej problemów zdrowotnych, osobistych, rodzinnych i wciąż zwiększa się grupa osób z różnymi dysfunkcjami. Potrzeba więcej godzin dla pedagogów, psychologów, logopedów i terapeutów różnych specjalności bo taka właśnie pomoc jest potrzebna. Wszelkie zmiany i ewentualne reformy w oświacie powinny wspomagać najsłabsze ogniwa jej funkcjonowania a nie niszczyć tego co dobrze działa.