W Rybniku tanieją bilety komunikacji miejskiej. Drożeją parkingi
Zrównoważona mobilność w Rybniku, czyli przesiądź się do autobusu lub na rower.
Alternatywą rower
O planach związanych z rozbudową sieci dróg rowerowych i budowaniu mody na rowery, opowiada Jan Fiałkowski, rybnicki oficer rowerowy. – Mam tylko dobre informacje. Za jazdę rowerem nie będzie żadnych abonamentów. Dalej możemy jeździć po mieście za darmo. Jeżeli chodzi o zmiany – to nastąpi zwiększenie dostępności ruchu rowerowego, głównie w dzielnicy Śródmieście i Smolna. Od marca, kwietnia – gdy tylko temperatura pozwoli, drogi w niektórych miejscach zmienią się nie do poznania. Pojawią się kontrapasy rowerowe – oznajmia Fiałkowski i dodaje, że będą również przedłużone bulwary nad Nacyną, przeprowadzona zostanie akcja z wiatami rowerowymi w szkołach, będą również budowane stacje przesiadkowe, gdzie będzie można zostawić swój rower i przesiąść się do autobusu. Na razie miasto nie planuje inwestować w sieć wypożyczalni. – Rozmawiamy z różnymi dostawcami, ale na dziś nie ma oferty, która by satysfakcjonowała finansowo Miasto. Problemem jest również układ urbanistycznie miasta, sprawia on, że takie stacje mogą nie mieć sensu. Badamy jednak cały czas sprawę, zobaczymy jakie będą ostateczne decyzje. Na dziś nie mówimy nie, ale nie deklarujemy, że coś takiego powstanie w mieście – kończy rybnicki oficer rowerowy.
Akcja rozłożona w czasie
Autorzy Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej zastrzegają, że działania są mocno rozłożone w czasie. – To co wprowadzamy od 1 marca, to jeden z kroków. Dość widoczny, medialny. Ale to nie jest jeszcze rewolucja. Trwają intensywne prace nad całą organizacją komunikacji. Na razie jednak np. układ linii autobusowych pozostaje bez zmian – tłumaczy Mazur. Prezydent Kuczera dodaje, że chodzi głównie o to, aby uporządkować sprawy związane z transportem publicznym. – Wiele miast stanęło przed tym problemem. Prawda jest taka, że rozbudowa sieci dróg, prowadzi do zakorkowania i trzeba temu przeciwdziałać, m.in. poprzez uporządkowanie spraw parkowania. Dlatego w tym roku powstanie w centrum parking wielopoziomowy. Naszym priorytetem jest jednak zmiana przyzwyczajeń transportowych rybniczan. Mam nadzieję, że mieszkańcy przesiądą się do autobusów i na rowery – dodaje na zakończenie prezydent Kuczera.
Komentarze
7 komentarzy
@op - i napisał to mieszkaniec Wodzisławia, fan Jedłownika hehehe. A mnie cieszy, że Rybnik zawsze wprowadza rozwiązania które potem kopiują inne miejscowości bo się sprawdzają. Rybnik oferuje też najwięcej bo jest bogaty. :) Plan mobilności miejskiej zaakceptowany przez Radę Miasta jest czymś czego nie ma jeszcze żadne miasto na Śląsku. Zobaczycie, że to będzie procentować i mieszkańcy okolicznych miejscowości też się będą tego domagać jak zaczą za 2-3 lata widzieć jak to procentuje. @alexis - kompleks szpitala który zajmuje powierzchnię 1 km kw. zmienił całą dzielnicę, trudno mówić o czymś innym jak właśnie o urbanizacji przestrzeni.
@jkk - frajer jesteś i tyle, takich jak ty trzeba łoić z kasy ;) 200 metrów od szpitala masz do oporu miejsca za free, ulica Storczykowa , zajdziesz stamtąd za 2 minuty. No chyba że to dla ciebie za daleko i musisz doopę pod same drzwi dowieźć -to płać i nie pyskuj. Poza tym jak ktoś bliski ci tak długo choruje że masz problem z budżetem, to zabierz go do innego szpitala, bo tu się nie leczy tylko zostawia fortunę w kopertach dla konowałów i w opłatach na parking :D
@arteks - jeśli według ciebie Orzepowice to przestrzeń miejska, to chyba pora zmienić lekarza
Rybnik nie jest miastem przyjaznym dla mieszkańców To opinia większości rybniczan
@jkk - to ma swoje uzasadnienie. Jeśli ktoś jest wygodny i przyjeżdża autem - niech za to płaci! Można przyjechać komunikacją publiczną i nie trzeba wtedy płacić za parkowanie. :) Musicie się przyzwyczaić, że przestrzeń w mieście jest dużo więcej warta niż na wsiach i raczej to będzie szło w zacieśnianiu tego, a nie odwrotnie. Ceny będą rosły, a nie malały. Co do bezpłatności w soboty i niedzielę to rzecz dotyczy tylko parkingów przyulicznych (w pasie ulicy), a nie specjalnych wydzielonych. Ja popieram pomysł budowy/tworzenia darmowych parkingów przy dworcach kolejowych i różnych węzłach na peryferiach miasta. Stamtąd ludzie którzy nie chcą płacić na parkingach płatnych powinni mieć zapewniony szybki i tani dojazd komunikacją publiczną.
Skandaliczną sprawą są wysokie opłaty i brak wydzielonego miejsca bezpłatnego parkowania w promieniu 1 km przy szpitalu wojewódzkim WSS 3 w Rybniku.Szpital jest połozony w znacznej odległosci od centrum na rozległej publicznej przestrzeni i tak perfidnie uformowanej zeby nigdzie nie mozna było zaparkowac tylko na bardzo drogim jedynym parkingu i to nawet soboty i niedziele.I tak sie wymusza haracz na publicznej przestrzeni wobec i tak juz pokrzywdzonych chorych i ich rodzin.Wyznaczenie półgodzinnego bezpłatnego postoju jest tylko kpiną bo w tym czasie coz mozna załatwic.Tak samo wszystkie parkingi na terenie publicznym w Rybniku wg.przepisów całą sobotę i niedzielę powinny byc bezplatne.Jak widac ze społeczenstwem nikt sie nie liczy.
@NY - prezydent to tak ważna osoba w mieście, że ma pełne prawo korzystać z auta służbowego. Tym bardziej, że przez kilka miesięcy do pracy jeździł na rowerze. Natomiast nie mam nic przeciwko aby parking wewnątrz urzędu był tylko i wyłącznie na auta służbowe i ewentualnie dla jakichś wybitnych gości. Reszta urzędników niech korzysta z innych miejskich parkingów i niech za to płacą, tak jak inni obywatele miasta.
Rozumiem,ze przyklad pojdzie z gory czyli urzednicy i radni nie beda juz potrzebowac wewnetrznego parkingu przy Urzedzie Miasta ,bo beda dojezdzac autobusami.Sluzbowy samochod Pana Prezydenta mozna sprzedac,bo bedzie korzystac z autobusow.