Niedziela, 30 czerwca 2024

imieniny: Emilii, Lucyny, Marcjala

RSS

Jest szansa na remont linii Wodzisław – Chałupki i budowę nowego peronu w Wodzisławiu

29.08.2012 16:33 | 258 komentarzy | raj

Wstępnie na modernizację zabezpieczono 140 mln zł.

Jest szansa na remont linii Wodzisław – Chałupki i budowę nowego peronu w Wodzisławiu
Wizja lokalna 28 sierpnia na terenie, przez który przebiega linia kolejowa.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

We wtorek, 28 sierpnia, w Wodzisławiu odbyło się spotkanie władz miast i powiatu z przedstawicielami spółki PKP PLK S.A. Dotyczyło ono planów PKP w zakresie rewitalizacji linii kolejowych z Rybnika do Wodzisławia i dalej do Chałupek. W rozmowach uczestniczył m.in. starosta Tadeusz Skatuła i Dariusz Szymczak, wiceprezydent Wodzisławia.

Znaleźli pieniądze

Dyskusja nad  stanem tej linii kolejowej przybrała na sile w ostatnich miesiącach. Przeciwko jej likwidacji apelowali samorządowcy powiatu wodzisławskiego.  Teraz pojawiło się światełko w tunelu. Niewykluczone, że linia zostanie wyremontowana. Jest również szansa na wybudowanie w Wodzisławiu nowego peronu (na wysokości dworca PKS przy ul. Witosa)

Jak poinformował Andrzej Janasz, dyrektor projektu w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A, rewitalizacja linii kolejowej nr 158 Rybnik Towarowy – Chałupki oraz odcinka linii nr 140 od stacji Rybnik do stacji Rybnik Towarowy znajduje się obecnie na liście rezerwowej, ale ma dużą szansę na realizację. Wstępnie zabezpieczono na jej wykonanie ok. 140 mln zł.

Przekonać marszałka

Niestety, według informacji przedstawicieli kolei, inwestycja może zostać zagrożona przez plany Kolei Śląskich, które z końcem roku mają przejąć wszystkie kolejowe przewozy regionalne w województwie. Okazuje się bowiem, że przewoźnik należący do władz województwa śląskiego w nowym rozkładzie jazdy nie przewiduje żadnego pociągu na trasie Wodzisław Śl. – Chałupki. Kolejarze zaapelowali więc do samorządowców o interwencję u marszałka województwa śląskiego, ponieważ nie ma praktycznie żadnych szans na remont linii, po której nie jeżdżą pociągi. - Starosta Skatuła już w tej sprawie kontaktował się z marszałkiem Adamem Matusiewiczem. Przedstawi też problem na najbliższym posiedzeniu zarządu związku Subregionu Zachodniego i zwrócił się o pomoc do lokalnych samorządów – mówi Wojciech Raczkowski, z Biura Rady i Zarządu Powiatu.

Miasto zajmie się peronem

Projekt modernizacji linii przewiduje zwiększenie prędkości pociągów na całej linii do 80 km/h (obecnie jeżdżą z prędkością 30 km/h). W jej ramach mają zostać wyremontowane lub wymienione tory, sieć trakcyjna, krawędzie peronów, oświetlenie i infrastruktura zabezpieczająca na całym jej przebiegu. Budowa przystanku „Wodzisław Śląski – Centrum” będzie traktowana jako odrębne przedsięwzięcie, którego przygotowaniem od strony projektowej łącznie z uzyskaniem pozwolenia na budowę zajmie się miasto. Wiceprezydent Dariusz Szymczak już zadeklarował gotowość podjęcia się tego zadania, o ile miejscy radni zabezpieczą na ten cel środki. Miasto będzie musiało także przejąć na siebie koszty stworzenia infrastruktury dojścia na przystanek. Prezydent Mieczysław Kieca ma nadzieję, że inwestycję wesprą finansowo władze powiatu.

Ostateczna decyzja na zimę

Ostateczna decyzja czy przedsięwzięcie będzie realizowane zapadnie pod koniec roku na szczeblu władz centralnych PKP – PLK S.A. i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cała inwestycja ma zostać wykonana do grudnia 2014 r.

(raj)

 

Ludzie:

Dariusz Szymczak

Dariusz Szymczak

Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.

Tadeusz  Skatuła

Tadeusz Skatuła

Były radny powiatu wodzisławskiego, wicestarosta i starosta wodzisławski.