Czwartek, 19 grudnia 2024

imieniny: Gabrieli, Dariusza, Urbana

RSS

13.11.2024 08:56 | 13 komentarzy | FK

Polski Związek Łowiecki ruszył z kampanią społeczną pod hasłem „Noga z gazu! Zwierzęta nie znają znaków drogowych”, której głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, chroniąc życie ludzi i dzikich zwierząt. 

Zwierzęta nie znają znaków drogowych. Myśliwi ruszyli z kampanią społeczną
- Na polskich drogach co roku giną dziesiątki tysięcy dzikich zwierząt, zarówno mniejszych gatunków, takich jak żaby, jeże czy wiewiórki, jak i większych, w tym saren, dzików, a czasami również wilków, rysi czy łosi. Dokładne statystyki są trudne do ustalenia, ponieważ wypadki drogowe ze zwierzętami często nie są systematycznie zgłaszane ani dokumentowane. Szacuje się jednak, że ofiarami kolizji drogowych padają tysiące zwierząt rocznie, zwłaszcza w okresach ich większej aktywności, takich jak wiosna i jesień, które są kluczowe dla migracji i okresów godowych wielu gatunków - informuje Polski Związek Łowiecki.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jak podkreśla PZŁ, kampanię wspiera nowo powstały spot reklamowy, który ma zwrócić uwagę kierowców na zagrożenie, jakie niesie nadmierna prędkość w obszarach migracji zwierząt.

- Kampania została objęta patronatem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, co dodatkowo podkreśla znaczenie inicjatywy i jej zasięg na poziomie krajowym. Co więcej, kampania „Noga z gazu. Zwierzęta nie znają znaków drogowych” wpisana jest w Strategię zrównoważonego łowiectwa w Polsce do roku 2030 z perspektywą do 2035. Celem tej strategii jest budowanie harmonijnych relacji między człowiekiem a przyrodą, uwzględniających potrzeby ochrony dzikiej fauny i zrównoważonego zarządzania środowiskiem naturalnym - czytamy na stronie PZŁ.

Kierowco, pamiętaj – zwierzęta nie znają przepisów!

- Jak podkreśla rzecznik PZŁ, zwierzęta nie są świadome ani znaków drogowych, ani zasad ruchu drogowego. W związku z tym, często pojawiają się na jezdniach nagle, stanowiąc zagrożenie zarówno dla siebie, jak i dla podróżujących. Kampania zachęca do zmniejszenia prędkości, szczególnie w obszarach migracji dzikich zwierząt, gdzie ryzyko kolizji jest największe. Spot reklamowy będzie emitowany w Internecie, by dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców i przypominać o odpowiedzialnym zachowaniu na drodze - informuje PZŁ.

Odpowiedzialna jazda – korzyść dla wszystkich

- Zwolnienie na drogach leśnych i wiejskich może pomóc w ochronie nie tylko zwierząt, ale także pasażerów pojazdów. Zderzenie z dużym zwierzęciem, takim jak sarna czy dzik, może mieć tragiczne skutki. Dlatego PZŁ apeluje do kierowców: „Odpowiedzialna jazda to nie tylko szansa na uniknięcie wypadku, ale także szansa na ochronę dzikich zwierząt w ich naturalnym środowisku.” Na polskich drogach co roku giną dziesiątki tysięcy dzikich zwierząt, zarówno mniejszych gatunków, takich jak żaby, jeże czy wiewiórki, jak i większych, w tym saren, dzików, a czasami również wilków, rysi czy łosi. Dokładne statystyki są trudne do ustalenia, ponieważ wypadki drogowe ze zwierzętami często nie są systematycznie zgłaszane ani dokumentowane. Szacuje się jednak, że ofiarami kolizji drogowych padają tysiące zwierząt rocznie, zwłaszcza w okresach ich większej aktywności, takich jak wiosna i jesień, które są kluczowe dla migracji i okresów godowych wielu gatunków. W kontekście tych danych kampanie społeczne, takie jak „Noga z gazu”, mogą skutecznie wpływać na poprawę bezpieczeństwa na drogach i ochronę dzikiej fauny, zachęcając kierowców do redukcji prędkości w miejscach oznaczonych jako obszary migracji zwierząt (znak ostrzegawczy A-18b) - informuje Polski Związek Łowiecki.

Więcej informacji:

https://www.pzlow.pl/polski-zwiazek-lowiecki-rusza-z-kampania-spoleczna-noga-z-gazu-zwierzeta-nie-znaja-znakow-drogowych/