Awantura o CPK w Sejmie. Głos zabrali posłowie z naszego regionu
Posłanka Gabriela Lenartowicz z Krzanowic nie zostawia na projekcie suchej nitki. Poseł Krzysztof Gadowski z Jastrzębia-Zdroju mówi, że audyt jest po to, żeby sprawdzić, ile ludzie PiS "przytulili dla siebie". Poseł z Mikołowa Łukasz Osmalak mówi, że CPK rozjedzie powiat mikołowski i część powiatu rybnickiego. Z kolei poseł Michał Woś uważa, że wszystkie argumenty przeciwko CPK są argumentami przeciwko Polsce.
Ankieta
zobacz wszystkieCzy jesteś za realizacją CPK?
Niech to będzie CPK imienia Donalda Tuska, tylko go zbudujcie
- Program Inwestycyjny CPK to pierwszy w historii Polski całościowo zaplanowany program odpowiadający na potrzeby rozwojowe nasego kraju w zakresie komunikacji, transportu, a przede wszystkim transportu loniczego i transportu kolejowego - powiedział poseł Marcin Horała w Sejmie, 8 lutego 2024 r. Horała zwrócił uwagę, że pod względem sieci kolejowej Polska jest za Niemcami, Francją i Czechami, natomiast 80% lotniczego transportu towarowego jest obsługiwane poza Polską (co przynosi zyski państwom, w których ten ruch jest obsługiwany, m.in. z tytułu ceł).
- Po prostu przystąpcie do realizacji tego programu. Wszystko jest przygotowane, wszystko jest gotowe, trzeba tylko kontynuować, pójść dalej. Będziecie przecinać wstęgi, będziecie mieli sukces. Podpisujemy się pod waszym sukcesem, to będzie wasz CPK imienia Donalda Tuska, tylko go zbudujcie, żeby Polacy mogli z niego korzystać - apelował M. Horała pod koniec swojego wystąpienia.
Postawić projekt "głowy na nogi"
Następnie głos zabrał Maciej Lasak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Stwierdził, że w ramach sprzątania po swoich poprzednikach, teraz stawiają projekt z "z głowy na nogi". - Zabieramy się za dalsze działania, ale najpierw musimy ten projekt urealnić - powiedział Maciej Lasak. Dalej wiceminister wskazał na braki w harmonogramie oraz finansowaniu inwestycji. Maciej Lasak wytknął Marcinowi Horale wydatki na reklamę CPK, w tym kampanię outdoorową, która zbiegła się w czasie z kampanią wyborczą do parlamentu, a której koszt wyniósł 1,8 mln zł.
W toku dyskusji głos zabrał poseł Adrian Zandberg z Razem, który stwierdził, że "nie ma zgody Razem i nie ma zgody Lewicy na opóźnianie choćby kilometra inwestycji kolejowych".
Lenartowicz: Tylko pieniądze są realne
- Mówienie o nim (o CPK - red.) jako projekcie inwestycyjnym jest grubym nadużyciem - stwierdziła posłanka Gabriela Lenartowicz (KO) z naszego okręgu wyborczego. - Jedyne co jest realne w tym przedsięwzięciu i co widać do tej pory, to są realne pieniądze, bo nawet ta propaganda jest krótkotrwała. Realne są tylko pieniądze, które idą. I daję przykład, nie będę się czepiała lotniska – linia kolejowa. Linia kolejowa 170 Katowice – Ostrawa na Śląsku. Wydano oczywiście dla koreańskich firm 134 mln na projekt czegoś, czego nie ma - powiedziała Gabriela Lenartowicz, dodając, że nieznany jest ostateczny przebieg linii 170.
Dyskusja nad CPK (od 2 godziny, 42 minuty):
Woś: Historia niestety się powtarza
Wywodzący się z Raciborza poseł Michał Woś porównał debatę nad sensownością CPK do hipotetycznej debaty w dwudziestoleciu międzywojennym na temat budowy portu w Gdyni. Dalej Woś stwierdził, że wtedy przedstawiciele mniejszości niemieckiej mogliby stwierdzić: "po co nam port w Gdyni, skoro jest port w Gdańsku, bo gwarantuje nam go Liga Narodów".
- Dzisiaj, przysłuchując się tej debacie, stwierdzam, że rzeczywiście, wszystkie argumenty przeciwko Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu są wbrew interesom Rzeczypospolitej (...) a jeżeli nie są w interesie Rzeczypospolitej, to w czyim? Historia niestety się powtarza - powiedział Michał Woś.
Osmalak: CPK rozjedzie Mikołów, Czerwionkę-Leszczyny, Łaziska Górne i Palowice
Poseł Łukasz Osmalak (Trzecia Droga) z Mikołowa określił konsultacje CPK mianem "pseudokonsultacji". - Takie miejscowości jak Mikołów, Czerwionka-Leszczyny, Łaziska Górne czy Palowice to mają być miejscowości, które będą zupełnie rozjechane przez ten projekt, nie mówiąc już o tym, że z taką prędkością ta kolej nie będzie mogła tam po prostu jeździć, bo nie ma na to technicznych możliwości - powiedział Łukasz Osmalak, prosząc ministra o deklarację, że projekt CPK, jeśli ma być realizowany, został uprzednio "bardzo porządnie zmodernizowany".
Gadowski: Ile kasy przytuliliście dla siebie?
Głos zabrał również Krzysztof Gadowski (KO) z Jastrzębia-Zdroju. - Chcemy odpowiedzialnie pokazać Polakom, ile kasy przytuliliście dla siebie, ile kasy na propagandę, na wybory. To trzeba sprawdzić. Trzeba Polakom powiedzieć, ile będzie ich kosztował ten projekt. Nikt nie mówi, że inwestycja zniknie. Mówimy o odpowiedzialności, o rzetelnym wydawaniu środków finansowych - powiedział poseł Krzysztof Gadowski.
Wiceminister Maciej Lasak, ponownie zabierając głos, powiedział, że "audyt jest po to, żeby ten projekt naprawić". Zapowiedział kontynuację tych elementów projektu CPK, które "dzisiaj mają uzasadnienie".
Centralny Port Komunikacyjny i Kolej Dużych Prędkości
Zwolennicy powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego argumentują, że obecnie Polska odpowiada za 1% lotniczego ruchu towarowego w Unii Europejskiej, a 62% trafia do Niemiec. Tam jest clone i opodatkowywane. Dzięki CPK część tego ruchu mogłaby zostać przekierowana do Polski, co przyniosłoby realne dochody z cła i podatków.
CPK zakłada również budowę 2000 km nowych linii kolejowych. Jedna z tych linii ma przebiegać z Katowic do Ostrawy. To właśnie przeciwko jej powstaniu protestują mieszkańcy. Tzw. wariant inwestorski KDP z Katowic do Czech ma przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę. Dodatkowe łącznice mają połączyć KPD Wodzisławskim Śląskim oraz Jastrzębiem-Zdrojem. Bazę utrzymania nowej linii zaplanowano przy stacji stacji w Wodzisławiu Śląskim.
Przeciwko tej inwestycji wypowiadają się lokalni politycy opozycji, m.in. posłanka Gabriela Lenartowicz: "Zatrzymamy megalomański projekt CPK". Lenartowicz składa deklarację w Rybniku
Ludzie:
Gabriela Lenartowicz
Poseł na Sejm RP
Krzysztof Gadowski
Poseł na Sejm RP
Michał Woś
Poseł na Sejm RP
Łukasz Osmalak
Poseł na Sejm RP
Komentarze
49 komentarzy
Ja myślałem, że teraz bedzie tylko lepiej. Jest tragicznie moje autorytety to mściwa banda gotowa na każde świństwo.
Austria buduje pod Wiedniem swój CPK. Projekt rozwojowy tego lotniska ma kosztowac 420 milionów euro. A u nas do zarządu CPK został powołany kolejny przeciwnik naszego projektu CPK. "By żyło się lepiej...." - Austriakom.
Dziennie wychodzą jakieś pisowskie szwindle ty biedaku chyba tylko republiki słuchasz
Żeby móc dyskutować trzeba posłuchać wszystkich i wyciągnąć wnioski co tobie nigdy się nie udaje
do_polaczka_objektywny ...... Jesteś mądry inaczej oskarżasz ludzi o afery ,kradzież , oszustwa na stronach gazety .To zapytam a ty masz na to niezbite dowody ????? ....
a co powiesz na te wszystkie afery pis-u ?
nie było ich ?
Tusk wymyślił ???
jak możesz popierać ludzi z pis
To ty działasz na szkodę naszego kraju, głosując na ludzi którzy kradną oszukują wzbogacają się wraz z ze swoimi rodzinami
ale to się skończyło a .......już ilość komisji śledczych powinna ci dać do myślenia albo jesteś ........beznadziejny przypadek
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
nie wstyd ci?
(188.241.*. 138) ....JA !!!!!!!!.....
a na pis to niby kto głosował ?
:)))))))))))))))))))))))))))
Nawet bez tej twojej "deklaracji ideowej" wiem, że na rządzącą koalicję musieli głosować jaskiniowcy. Inaczej tego wyjaśnić się nie da.
Wolę być jaskiniowcem
Ale nigdy pisowcem
Te komunistyczno-liberalni nieudacznicy zrobią wszystko, aby Polska przestała się rozwijać, jak przez oststnie 8 lat.
Czy powstanie CPK
Tego nikt nie wie
Tego nikt nie zapewni w 100%
Ale najważniejsze że pis nie rządzi !
@takaprawda
Myślę że zamknąłeś wszystkim sterowanym przez PO, pajacykom na sznurkach gęby, pisząc o Kierwińskim i jego przekrętach
Sławna lokalna posłanka "od wszystkiego" nie ma pojęcia o czym mówi. O centralnym porcie mówi się już u nas od kilkudziesięciu lat. Kolejne rządy o tym wspominały, zlecały drogie analizy (jak rząd po-psl n.p. za 11 milionów) i dopiero PiS zabrał się za ten niezmiernie ważny dla naszego kraju temat - na poważnie. Są gotowe projekty, lokalizacja i inwestorzy. Przeczytajcie sobie jaki procent całkowitych kosztów inwestycji w unii przypada średnio na koszty dokumentacji i prac przygotowawczych przed fizycznym rozpoczęciem prac budowlanych. Jest to mniej więcej 10%. Poniesione dotychczas koszty projektowe przez PiS w przypadku CPK są znacznie niższe. Wystarczy nie przeszkadzać żeby do naszego a nie do niemieckiego budżetu wpływały ogromne środki z Cargo (200 miliardów). No ale to zależy od tego, komu na Polsce zależy.
Dziadostwa pis-u nic nie przebije choćbyś nie wiem jakie głupoty i bzdury wypisywał
zresztą wcale się nie dziwię że kłamiesz.
Dla pis-u kłamstwo to chleb powszedni a ty biedaku łykałeś to przez 8 lat
Zastanów się skąd się wzięło hasło "pinokio"?
W Lubartowie na spotkaniach przedwyborczych politycy Prawa i Sprawiedliwości sięgają po używane już wcześniej w kampanii parlamentarnej fałszywe przekazy - ale też dodają nowe np. trzy nieprawdy Morawieckiego: o "koalicji 13 grudnia", o "twardym wecie", o "nielegalnych imigrantach"
Kiedyś pis miał 40% bo "głupi lud" to kupował na szczeście ludzie zmądrzeli i zostało im 20% co dla mnie też jest wynikiem zawyżonym
Kłam dalej trollu niżej,pis-u już nie ma i nie będzie
Osiągnięcia platformy w budowaniu lotnisk są przeogromne. Szczególnym przykładem jest zarządzany przez Kierwińskiego "Modlin". "Tak, to właśnie on doprowadził do tego, że inwestycja zamiast 300 mln zł kosztowała 450 mln zł. To za jego czasów wydawano pieniądze niegospodarnie i niezgodnie z obowiązującymi przepisami (według NIK-u dotyczy to przetargów na kwotę 26 mln zł). Warto pamiętać, że to nadzór Kierwińskiego spowodował, iż lotnisko Modlin należało po kilku miesiącach zamknąć, bo pas nie nadawał się do użytku. Przestój spowodował kolejne straty spółki, które NIK wycenia na co najmniej 34 mln zł."...."Mimo problemów z pasem startowym na lotnisku w Modlinie zarząd spółki nie ma na co narzekać, bowiem do kieszeni prezesa portu Piotra Okienczyca od 2006 roku mogło wpłynąć nawet około 1 mln 620 tys. zł – podaje „Super Express”. ...„SE” dotarł również do danych o zarobkach byłego wiceprezesa lotniska, Marcina Kierwińskiego, który w ciągu niespełna trzech lat miał zarobić ok. 820 tys. zł" ..." Według ekspertyz ITWL, pas startowy w Modlinie został wykonany już na samym początku ze złej mieszanki betonowej, w której znalazły się znaczne ilości ziaren węglanowych oraz węglano-ilastych". Tak naprawdę to mam wątpliwości czy faktycznie platforma powinna w Polsce budować cokolwiek.
W 2010 roku na zlecenie ministra infrastruktury w rządzie PO-PSL kosztem 11 milionów złotych powstała analiza na temat "Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Polski". Konkluzja tej analizy była prosta: W związku z brakiem możliwości rozwoju istniejącego portu lotniczego w Warszawie i w celu zwiększenia znaczenia polskiego lotnictwa cywilnego i towarowego niezbędne jest wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Pewnie Lenartowicz gdzies beczy po tym jak sie zkompromitowala. Tusk powiedzial ze oczywiscie CPK bedzie kontynuowany
A może dziury w drodze oleić ?
(151.11.*.171) Przepraszam ! Poprawię się ......
Żle zadałeś pytanie "napisz co dobrego zrobił poprzedni rząd rządząc przez 8 lat"
dlatego nie masz bo nie mozesz mieć żadnej odpowiedzi bo nic dobrego nie zrobił
Zapytaj lepiej "co zepsuł poprzedni rząd rządząc przez 8 lat"
wtedy lista będzie bardzo bardzo bardzo długa....................................
(188.137.*.64) Po co sięgać tak daleko ,napisz co dobrego zrobił poprzedni rząd rządząc przez 8 lat i siedmiu lat premierowania pana Tuska ? Tylko nie pisz że były podniesione podatki ,wiek emerytalny ,wzrost zadłużenie,zmiany w OFE ,niespełnione obietnice itd.itd Ale skoro tobie było tak dobrze ,to może teraz będzie tobie jeszcze lepiej ,tylko poczekaj z tym cieszeniem się do po wyborach ..... I pozdrawiam !.
Kto wygrał wybory powinien rządzić a nie rżnąć przysłowionego głupa
Gadowski czy ty wiesz ,że w Jastrzębiu-Zdroju nie ma dworca pasażerskiego i torówdla pociągów pasażerskich?
Co i kiedy zrobiłeś dla tego miasta aby odbudować połączenia dla 89 tysięcy ludzi.
Gadowski nic nie zrobiłes dla Jastrzębia-Zdroju!!!
A teraz opóźniasz albo i próbujesz zatrzymać budowę trasy kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju?Co na to twoja koleżanka pani Anna Hetman z PO?
Do ~~~porównanie(188.137.*.64) a przecież mogłeś porównać do peerlowskiej sześciolatki. @5 lat dyskutowano o zbiorniku retencyjnym Racibórz , dyskutowano i nic nie zrobiono, kto wtedy nie rządził PO, AWS , SLD i inne cymbałopodobne instrumenty. Tylko PiS doszedł do władzyi wybudował ten zbiornik.Trochę więdzy kolego, trochę wiedzy...
Prezes pis przestrzega przed zabójstwami, do jakich mogą się posunąć rządzący. Oparty na demokratycznym wyborze Polaków rząd nazywa "zewnętrznym" i proponuje odesłanie go nawet nie do Berlina, do czego może już przywykliśmy, ale do malowniczej Nowej Zelandii.....
nie wstyd wam (to do objektywnego i innych pisiorów) że glosowaliscie na partię tego typa?
Te 8 lat dziadostwa to własnie dzieki wam
Porównajmy 10 lat Gierka z 8 lat PiS. Kto sprawniejszy?!
- wybudowane państwowe mieszkania: za Gierka ok. 2.500.000 a za PiS: 3.468 z programu Mieszkanie+
- kolej: za Gierka wybudowano magistralę Śląsk-Warszawa i linię szerokotorową Sławków-Zamość-granica a za PiS: ogłoszono program budowy CPK i wybudowano - 0(!) km
- elektrownie: za Gierka wybudowano elektrownie w Rybniku, Połańcu, Górnej Odrze a za PiS wydano 2 miliardy na elektrownię w Ostrołęce która poza fundamentami w ogóle nie powstała
- rafinerie: za Gierka wybudowano nowoczesne rurociągi i rafinerie w Płocku i Gdańsku, za PiS sprzedano Lotos Arabom - nie wybudowano żadnej nowej rafinerii
Więc naprawdę niech się PiS nie chwali, że "tak dużo" zrobił dla Polski bo w czasach PiS zrobiono niewiele dla Polski, a dużo... dla swoich, dla kościoła. Jeśli ktoś coś zostawił po sobie to Gierek i wcale nie dziwi pozytywne skojarzenie jakie budzi to nazwisko. Kaczyński będzie się zawsze źle kojarzyć.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
do ~~Tomik... zauważyłeś chyba ,że wybory samorządowe to inna kategoria i nijak się mają do wyborów parlamentarnych . PiS nigdy nie był mocny w tych wyborach to trzeba przyznać. W wyborach samorządowych powinni walczyć kandydaci niezależni , tacy co swoje preferencje polityczne mają tylko dla siebie. Tyle i aż tyle. Zrozumiałeś tekst ?
~~Ólafff ... rolnicy rozpoczęli... powoli przyjdziemy i rozliczymy Tuskow, Sienkiewiczów, Bodnarów przygłupich Kołodziejczaków i ministrę klimatu za służalczo-poddańcze peany 0 90 procentowej redukcji CO2 w Brukseli. Powoli , mamy czas .... tylko powoli , przyjdzie czas ...
Do ~~skarbnik... fantazji ci nie brakuje... zostań bajkopisarzem miałbyś wzięcie.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Jeszcze nie wbito nawet pierwszej łopaty , a już ....
Spółka CPK wydała tylko w 2023.
• 1,8 mln zł na kampanię outdoorową w Polsce.
• 1,8 mln zł na kampanie dotyczące CPK w TVP.
• 1,2 mln zł na publikacje w zagranicznej prasie.
• 55 tys. zł na publikacje w kwartalniku "Apostoł".
W spółce CPK, zatrudniono 9 przedstawicieli regionalnych, do spraw linii kolejowych. Otrzymywały miesięcznie 10 tys. zł netto
Spółka CPK w zeszłym roku zatrudniała 755 osób. Na same wynagrodzenia w 2023 r wydano 120 mln zł. czyli przeciętne wynagrodzenie wyniosło 13,3 tys. zł. Warto dodać, że dane te nie uwzględniają płac zarządu i członków rady nadzorczej.
Zgodnie z uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników CPK pensja prezesa to 11-krotność przeciętnego wynagrodzenia w IV kwartale 2016 r czyli wynosiła 49 tys. zł brutto miesięcznie. Członkowie zarządu otrzymywali 44 tys. zł brutto
Bo puchacz jest w tych 20% i nic poza słuchaniem republiki i szczekaniem na nowinach mu nie pozostało :))))))
Co Ty bredzisz puchacz
Wystarczyło 2 m-ce normalnych rządów ,zlikwidować pisowską szczujnię, pokazać prawdziwe oblicze pisowskiego złodziejstwa a już w sondażach z 40% zrobiło się 20%
W DWA MIESIĄCE !!!
zapamiętaj
pisu już nie ma i nigdy nie będzie bo większość tych miernot wiernych kaczysnkiemu pójdzie siedzieć
no ok budujemy ten Air Port a jakie znaczenie ma wtedy Wrocław i Katowice ?
Pośle Gadowski , za rządów PO-PSL i był Pan wtedy posłem odebraliście emerytom górniczym deputat węglowy. Ile przytulili kompani z Pana partii Chlebowski i Sławomir Nowak. Ile nie wpłynęło do budżetu pieniędzy z VAT-u , gdy pańska partia rozciągnęła nad oszustami parasol ochronny? Więc lepiej milcz człowieku.