Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Awantura o CPK w Sejmie. Głos zabrali posłowie z naszego regionu

09.02.2024 13:00 | 49 komentarzy | żet

Posłanka Gabriela Lenartowicz z Krzanowic nie zostawia na projekcie suchej nitki. Poseł Krzysztof Gadowski z Jastrzębia-Zdroju mówi, że audyt jest po to, żeby sprawdzić, ile ludzie PiS "przytulili dla siebie". Poseł z Mikołowa Łukasz Osmalak mówi, że CPK rozjedzie powiat mikołowski i część powiatu rybnickiego. Z kolei poseł Michał Woś uważa, że wszystkie argumenty przeciwko CPK są argumentami przeciwko Polsce.

Awantura o CPK w Sejmie. Głos zabrali posłowie z naszego regionu
Gabriela Lenartowicz, Michał Woś, Łukasz Osmalak, Krzysztof Gadowski
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Czy jesteś za realizacją CPK?

Niech to będzie CPK imienia Donalda Tuska, tylko go zbudujcie

- Program Inwestycyjny CPK to pierwszy w historii Polski całościowo zaplanowany program odpowiadający na potrzeby rozwojowe nasego kraju w zakresie komunikacji, transportu, a przede wszystkim transportu loniczego i transportu kolejowego - powiedział poseł Marcin Horała w Sejmie, 8 lutego 2024 r. Horała zwrócił uwagę, że pod względem sieci kolejowej Polska jest za Niemcami, Francją i Czechami, natomiast 80% lotniczego transportu towarowego jest obsługiwane poza Polską (co przynosi zyski państwom, w których ten ruch jest obsługiwany, m.in. z tytułu ceł).

- Po prostu przystąpcie do realizacji tego programu. Wszystko jest przygotowane, wszystko jest gotowe, trzeba tylko kontynuować, pójść dalej. Będziecie przecinać wstęgi, będziecie mieli sukces. Podpisujemy się pod waszym sukcesem, to będzie wasz CPK imienia Donalda Tuska, tylko go zbudujcie, żeby Polacy mogli z niego korzystać - apelował M. Horała pod koniec swojego wystąpienia.

Postawić projekt "głowy na nogi"

Następnie głos zabrał Maciej Lasak, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Stwierdził, że w ramach sprzątania po swoich poprzednikach, teraz stawiają projekt z "z głowy na nogi". - Zabieramy się za dalsze działania, ale najpierw musimy ten projekt urealnić - powiedział Maciej Lasak. Dalej wiceminister wskazał na braki w harmonogramie oraz finansowaniu inwestycji. Maciej Lasak wytknął Marcinowi Horale wydatki na reklamę CPK, w tym kampanię outdoorową, która zbiegła się w czasie z kampanią wyborczą do parlamentu, a której koszt wyniósł 1,8 mln zł.

W toku dyskusji głos zabrał poseł Adrian Zandberg z Razem, który stwierdził, że "nie ma zgody Razem i nie ma zgody Lewicy na opóźnianie choćby kilometra inwestycji kolejowych".

Lenartowicz: Tylko pieniądze są realne

- Mówienie o nim (o CPK - red.) jako projekcie inwestycyjnym jest grubym nadużyciem - stwierdziła posłanka Gabriela Lenartowicz (KO) z naszego okręgu wyborczego. - Jedyne co jest realne w tym przedsięwzięciu i co widać do tej pory, to są realne pieniądze, bo nawet ta propaganda jest krótkotrwała. Realne są tylko pieniądze, które idą. I daję przykład, nie będę się czepiała lotniska – linia kolejowa. Linia kolejowa 170 Katowice – Ostrawa na Śląsku. Wydano oczywiście dla koreańskich firm 134 mln na projekt czegoś, czego nie ma - powiedziała Gabriela Lenartowicz, dodając, że nieznany jest ostateczny przebieg linii 170.


Dyskusja nad CPK (od 2 godziny, 42 minuty):


Woś: Historia niestety się powtarza

Wywodzący się z Raciborza poseł Michał Woś porównał debatę nad sensownością CPK do hipotetycznej debaty w dwudziestoleciu międzywojennym na temat budowy portu w Gdyni. Dalej Woś stwierdził, że wtedy przedstawiciele mniejszości niemieckiej mogliby stwierdzić: "po co nam port w Gdyni, skoro jest port w Gdańsku, bo gwarantuje nam go Liga Narodów".

- Dzisiaj, przysłuchując się tej debacie, stwierdzam, że rzeczywiście, wszystkie argumenty przeciwko Centralnemu Portowi Komunikacyjnemu są wbrew interesom Rzeczypospolitej (...) a jeżeli nie są w interesie Rzeczypospolitej, to w czyim? Historia niestety się powtarza - powiedział Michał Woś.

Osmalak: CPK rozjedzie Mikołów, Czerwionkę-Leszczyny, Łaziska Górne i Palowice

Poseł Łukasz Osmalak (Trzecia Droga) z Mikołowa określił konsultacje CPK mianem "pseudokonsultacji". - Takie miejscowości jak Mikołów, Czerwionka-Leszczyny, Łaziska Górne czy Palowice to mają być miejscowości, które będą zupełnie rozjechane przez ten projekt, nie mówiąc już o tym, że z taką prędkością ta kolej nie będzie mogła tam po prostu jeździć, bo nie ma na to technicznych możliwości - powiedział Łukasz Osmalak, prosząc ministra o deklarację, że projekt CPK, jeśli ma być realizowany, został uprzednio "bardzo porządnie zmodernizowany".

Gadowski: Ile kasy przytuliliście dla siebie?

Głos zabrał również Krzysztof Gadowski (KO) z Jastrzębia-Zdroju. - Chcemy odpowiedzialnie pokazać Polakom, ile kasy przytuliliście dla siebie, ile kasy na propagandę, na wybory. To trzeba sprawdzić. Trzeba Polakom powiedzieć, ile będzie ich kosztował ten projekt. Nikt nie mówi, że inwestycja zniknie. Mówimy o odpowiedzialności, o rzetelnym wydawaniu środków finansowych - powiedział poseł Krzysztof Gadowski.

Wiceminister Maciej Lasak, ponownie zabierając głos, powiedział, że "audyt jest po to, żeby ten projekt naprawić". Zapowiedział kontynuację tych elementów projektu CPK, które "dzisiaj mają uzasadnienie".

Centralny Port Komunikacyjny i Kolej Dużych Prędkości

Zwolennicy powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego argumentują, że obecnie Polska odpowiada za 1% lotniczego ruchu towarowego w Unii Europejskiej, a 62% trafia do Niemiec. Tam jest clone i opodatkowywane. Dzięki CPK część tego ruchu mogłaby zostać przekierowana do Polski, co przyniosłoby realne dochody z cła i podatków.

CPK zakłada również budowę 2000 km nowych linii kolejowych. Jedna z tych linii ma przebiegać z Katowic do Ostrawy. To właśnie przeciwko jej powstaniu protestują mieszkańcy. Tzw. wariant inwestorski KDP z Katowic do Czech ma przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę. Dodatkowe łącznice mają połączyć KPD Wodzisławskim Śląskim oraz Jastrzębiem-Zdrojem. Bazę utrzymania nowej linii zaplanowano przy stacji stacji w Wodzisławiu Śląskim.

Wariant inwestorski linii KDP Katowice - Ostrawa. Źródło: CPK

Przeciwko tej inwestycji wypowiadają się lokalni politycy opozycji, m.in. posłanka Gabriela Lenartowicz"Zatrzymamy megalomański projekt CPK". Lenartowicz składa deklarację w Rybniku

Ludzie:

Gabriela  Lenartowicz

Gabriela Lenartowicz

Poseł na Sejm RP

Krzysztof  Gadowski

Krzysztof Gadowski

Poseł na Sejm RP

Michał Woś

Michał Woś

Poseł na Sejm RP

Łukasz Osmalak

Łukasz Osmalak

Poseł na Sejm RP