Na przywrócenie kolei są potrzebne środki rządowe
Rewitalizacja kolei w Jastrzębiu pociąga za sobą znaczne nakłady finansowe. Miasto nie może realizować tego zadania samodzielne. Konieczne są tutaj środki rządowe.
W środę w magistracie odbyło się spotkanie, podczas którego omówiono dotychczasowe działania związane z odtworzeniem linii kolejowej Jastrzębie-Katowice, przy czym czas podróży wyniósłby do 60 minut. Miasto w tej kwestii współpracuje z samorządami, które są zainteresowane rewitalizacją kolei.
- Mówimy tutaj przede wszystkim o połączeniu naszego miasta, ale co istotne chodzi nam też o region. Chcemy, by był on dobrze skomunikowany - podkreślała Anna Hetman, prezydent miasta Jastrzębia-Zdroju.
Jednak do realizacji tego zadania konieczne są środki finansowe pochodzące z budżetu państwa, a te są w gestii rządu. Konieczne będzie także opracowanie studium wykonalności przedsięwzięcia. Prace nad nim mogą potrwać około 3 lat.
Komentarze
39 komentarzy
Kolej w Jastrzębiu ma sens jedynie jeśli odtworzy cie całą linie kolejową 159 i 170. Pociągi pasażerskie do Katowic z Cieszyna przetrasuje się przez Zebrzydowice - Jastrzębie - Pawłowice - Żory - Orzesze - Katowice i doda się ich tak żeby były w takcie 1-2 godzinnym.
A dodatkowo wydłuży się SKM Rybnik-Wodzisław w dwie strony od Rybnika do Żor, a od Wodzisławia do Jastrzębia, albo najlepiej zamknie w pierścień przez Pawłowice w takcie 20-30 minut.
Wtedy kolej będzie atrakcyjna czasowo i odciąży drogi, zarazem będzie wygodniejsza niż MZK, PKS Drabusy i busy.
Dodatkowo taka siatka połączeń plus weekendowe i wakacyjne do np do Wisły zachęci ludzi do korzystania z niej szczególnie, że co ogłaszany jest smog kierowcy korzystają z pociągów Kolei Śląskich za darmo.
PKP wlasnie przyjmuje wnioski podroznych do przyszlego rozkladu jazdy. Gyby kiladziesiat tysiecy mieszkancow zawioskowalo o polaczenie Jastrzebia zKatowicami, to PKP zalatwiloby dofinansowanie.
Radio coś tam@, nie powinieneś prowadzić dyskusji z ludźmi, co przewyższają cię o kilka klas-poziomów pod względem , zarówno inteligencji, jak i wykształcenia. Po prostu natura nie obdarzyła cię w nic pożytecznego. Demokracja ma to do siebie, że pozwala idiotom, być idiotami.
Jest na YT konferencja prasowa.
Dramat. "Wiele instytucji", "rozne instytucje".
By byc wiarygodnym, nalezy przedstawiac czytelny komunikat, wypowiadac sie zwiezle i poprawnie.
Butelki wodki bym od takich ludzi jak Pani Prezydent i Pan Foksowicz nie kupil.
Jak ktos mowi i bladzi oczami i sie jaka, to oznaka nieuctwa, stresu lub proby oszustwa.
https://www.youtube.com/watch?v=J8aN2dIKRzg
"Z tego co słyszałem, to tory mają iść wzdłuż ul.Podchalańskiej, aż do ul Granicznej i Cichej"
A ja slyszalem, ze pociag ma parkowac pod UM (odplatnie, elektryczny, ale powyzej 12 ton DMC).
Jeżeli przywrócono klej w Lubinie, to dlaczego nie w Jastrzebiu. Jestesmy dużo większym miastem.
Wybory powinny być co rok
Mam nadzieje ze kolej powstanie. Jeśli nie za naszych czasów to przynajmniej żeby nasze dzieci mogły korzystać. Narazie chcą połączenie z Katowicami może kiedyś i dalekobieżne będą się zatrzymywać.
Obiegło zamknął Obiegło niech wyskakuje z kasy teraz !
Z tego co słyszałem, to tory mają iść wzdłuż ul.Podchalańskiej, aż do ul Granicznej i Cichej, gdzie już jest stary ślad torów już w kierunku Bzia. Dworzec byłby zlokalizowany, jako centrum przesiadkowe, razem z dworcem MZK Arki Bożka. Stary ślad torów istniejący od 110 lat na Górnym nie ma sensu, bo w tamtych latach zabudowa Jastrzębia była inna.
Przy tej degradacji terenu jaki następuje nie ma szans na utworzenie nowej linii kolejowej.Wystarczy popatrzeć kierunek Bzie lub w kierunku Wodzisławia i wszystko jest jasne
A ty z jakiej sekty jesteś, że bełkoczesz takie pierdoły? Co te twoje wypociny mają wspólnego z koleją? Z takim nastawieniem, bezzwłocznie udaj sie do specjalisty, a nam daj dyskutować o kolei w Jastrzębiu.
To "normalne". Dziś zawiść to zaleta. Boski guru Rydzyk naucza, że należy rozwijać swoją zawiść i atakować każdego, kto ma inne zdanie. Ale my nie słuchamy Rydzyka i PiS. Nie chcemy nienawidzić. Chcemy współpracować. Gdy otworzyły się granice i poznaliśmy tych za naszych granic, okazała się, że to mili ludzie. Tacy jak mi.
jednak dużo ludzi, którzy tutaj piszą po prostu nie myśli, odtworzenie kolei to gigantyczna kasa, a przedsięwzięcie nieopłacalne.
Do : Dziś o 14:08 - Liczyłam na ripostę (wicie , rozumicie) , a tu stek inwektyw . O tempora, o mores o ku.wa !
Ale wiadomość. Lubin juz nie będzie drugim największym miastem bez kolei. Gratulacje dla władz 70 tysiecznego Lubina. Jastrzębie,działać!!!!
Chodzi o to, żeby jechać szybko i punktualnie a nie tylko jechać. Nie jakiś pociąg tylko wygodny. Tylko wtedy ma to sens. Mieszkańcy Jastrzębia potrzebują takiego pociągu żeby dojeżdżać do i z pracy. Muszą mieć pewność, że dojadą na czas.
Prosze się zainteresowac smogiem na ul czecha poniewaz tam wieczorem niema czym oddychać jeden smrod dym leci z kominów czarny smrod dlawiacy masakra jak tam ludzie zyja biedne te dzieci ludzie obok w domkach jednorodzinnych okien nie moga otworzyc wyjsc na dwor i szybko do domu lub do auta i odjechac od tego smrodu masakra pomóżcie prosze
Jesteś przedstawicielem zła. Bardzo cię to cieszy, bo jesteś złośliwym gnomem. Szczyt zadowolenia to zakapowanie kogoś aby zaszkodzić. Nawet nie musisz mieć coś z tego. Chodzisz do kościoła i walisz się w piersi mrucząc moja wina. W tym samym czasie myślisz komu by to zaszkodzić. Takich jak ty wywoziło się na gnoju ze wsi i nie pozwalało wrócić.
Wystarczy aby MZK zrobilo polaczenia z Jastrzabia do Wisly Ustronia Bielska chociazby przez Sobote i Niedziel przez okres Zimy i Lata Rano i wieczorem i juz zarobia Duzo ludzi i mlodziezy bedzie korzystac Urzad Miasta moglby przeciez doplaci do przajazdu i cena biletu tansza
Można? Można!
Drugim największym miastem bez kolei był 70 tys. Lubin, ale to już historia, bo w grudniu zakończy się budowa linii do tego znaczącego dolnośląskiego miasta. W poniższym artykule nawet wspominają o Jastrzębiu. Polecam i niech wam przewietrzy małe mózgi.
http://magazyn.elubin.pl/w-grudniu-powroci-kolej-do-lubina/
Idąc twoim "inteligentnym" tokiem rozumowania, to równie dobrze można zlikwidować kolej w Wodzisławiu i Rybniku i powiedzieć ich mieszkańcom, aby jeździli sobie na pociąg do Gliwic. Dla przypomnienia,do twojej miernej wiedzy powiem ci że Jastrzębie Zdrój jest 90 tys. miastem, największym w EUROPIE bez kolei pasażerskiej.
pytanie, po co ktoś miałby tu pakować pieniądze? przecież starczy zwiększyć liczbę połączeń z Zebrzydowic i sprawa załatwiona :)
Jestem rozczarowany bierna postawa miasta.
Nic nie stoi na przeszkodzie, by powolac glownego specjaliste ds. rewitalizacji i rozwoju kolei oraz biuro rewitalizacji kolei.
Miasto nie czekaloby az kolej pojawi sie w miescie a aktywnie poszukiwaloby kolei budujac jednoczesnie sprzyjajace srodowisko spoleczno-ekonomiczne sprzyjajace rozwojowi kolei.
Jednoczesnie miasto (niezaleznie od poczynan glownego specjalisty, bo "kazdy sobie rzepke skrobie") powolac powinno kolejowy klaster innowacji i przylaczyc sie powinno do klastra ogolnopolskiego.
Jak znowu nic z pomyslu nie wyjdzie, zawsze mozna przedstawic firme Drabus jako innowacyjna alternatywe i powiedziec ludziom, ze na to czekali.
Jak ktos znow powie, ze Drabus nie bylby alternatywny nawet dla Afryki, obetnie sie pisowskiego hamulcowego na lyso.
Dobra pani Prezydent chciała zbudować Shinkansen , ale zły PIS nie chce dać PINIDZY , a za tydzień artykuł o budowie Burdż Chalifa u Jastrzębiu i nienawistnym milczeniu "prezesa" w tym temacie -zieeew
Nie zauważyłeś, że to politycy dają lub nie dają pieniądze. Gdyby można było uruchomić kolej bez pomocy rządu, to już by trwały prace projektowe. Nie stać nas na kolej i dlatego potrzebna jest pomoc rządu. Ale jak obserwuję działania radnych PiS i wiem, że nic nie robią bez polecenia z góry (jak w PZPR), to wiem, że walka o porządne połączenie kolejowe będzie długa walka.
Nie widzisz tego ? Otwórz oczy.
A ty to chyba jakiś nawiedzony polityczny kibic? Co ma polityka do odbudowy linii kolejowej. Idź oglądaj posiedzenia sejmu w TV, bo tu jest rozmowa o kolei. Wszędzie, w każdym temacie, te polityczne głąby.
@Do Wasabi
"z Czechowic-Dziedzice do Ostrawy przez Jastrzębie Zdrój"
Linia z Czechowic do Ostrawy to istniejaca linia przez Zebrzydowice. Tekst jest tu co najmniej nieprecyzyjny.
Świeży artykuł sprzed miesiąca, gdzie również jest ujęte Jastrzębie. I nie jest to rozmowa jakiś lokalnych marzycieli, tylko Minister Infrastruktury i Budownictwa i główne szefostwo PKP.
http://www.rynek-lotniczy.pl/wiadomosci/jak-dojechac-koleja-do-cpk-cz2-2630.html
@Do Wasabi
Chyba slepy jestes. Gdzie tam widac nowy slad? Polaczenie do Brna to istniejaca linia przez Zebrzydowice.
Jastrzebie figuruje jaka stacja II kategorii.
Mapka mowi, ze pociagi beda jezdzic w okolicy Jastrzebia gdzie jezdzily, tylko beda jezdzily szybciej.
Na razie z owa KDP planowane jest polaczenie rowerowe. DO 2030 moga z tym rowerowym polaczeniem nie zdazyc.
Ta mapka jest z czasów Franciszka Józefa
Jestem za połączeniem Jastrzębia z światem. Zebrzydowice padają, jeśli chodzi o ruch osobowy. Dworzec jest tylko starym budynkiem. Nawet bez WC. Kaloryfery są poodcinane. Jastrzębie może na tym zyskać. Bo nie mamy nic. Ale wątpię czy rząd da jakieś środki. Trzeba by zmienić rząd na pro obywatelski. A to zależy od nas wszystkich. Tylko jak przywrócić pokój w naszym państwie. Rozbudzona nienawiść do innych tak łatwo nie wygaśnie. Z historii świata wiadomo, że kończy się to wojną. Politycy celowo rozbudzają nienawiść aby mieć kogo wysyłać do walki. Sami się ruszą. Czeka nas tragedia, bo głupi nie pozwolą nam na powrót do normalności. NIECH TAK SIĘ NIE STANIE!
Na tej mapce jest zaznaczone Jastrzębie z połączeniem Warszawa Jastrzębie Ostrava Brno Wiedeń. Kolej pójdzie całkiem nowym śladem. Jest to projekt rządowy, więc twoja wiedza kolejowa jest bardzo znikoma. Chodzenie z kluczem do przykręcania torów nie gwarantuje wiedzy kolejowej.
https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/bEDk9kqTURBXy9iYjQ5MGM0MDRiYjA5ZjIyOWM2MjYyZjg1MGE2YWI4OC5qcGVnkpUCzQMgAMPDlQIAzQMgw8OBoTEC
Zgadzam sie z wypowiedzia (pamietliwy)
W temacie kolei wypowiadałem się wiele razy. W tym przypadku będę także konsekwentny i napiszę kolejny raz...nigdy nie dojdzie do powrotu kolei w Jastrzębiu. Nie dlatego, że jestem malkontentem i źle życzę miastu ale dlatego, że znam się na kolei i całe życie siedzę w tym temacie zawodowo. Mimo wszystko życzę powodzenia.....good luck.
....."Mówimy tutaj przede wszystkim o połączeniu naszego miasta, ale co istotne chodzi nam też o region......"
Pani Prezydent, ten region czyli nasi sąsiedzi, gdyby mogli to zaorali by nasze miasto bez zastanowienia. Każde niepowodzenie naszego miasta, nasi "sąsiedzi" przyjmują z radością. Nasi śąsiedzi z Rybnika kilkanaście lat temu w nie fair sposób sciagnęli nam jedną z ich galerii, która miała powstać u nas. Podobnie było też z wysoko notowanym naszym szpitalem, skąd chciano przenieść niektóre oddziały wraz ze sprzętem i personelem do słabiutkiego szpitala w Rybniku, za sprawą ich prezydenta i ówczesnego Ministra Zdrowia pochodzącego z Rybnika. Pamiętajmy o tym i dbajmy o nasze interesy.
"Konieczne będzie także opracowanie studium wykonalności przedsięwzięcia. Prace nad nim mogą potrwać około 3 lat."
To, ze srodki pochodzic mialyby z Budzetu Panstwa bylo wiadomo od poczatku.
To, ze nikt za tym nie lobbowal, ani nikomu naprawde nie zalezalo - tez bylo wiadomo.
O kolei gada sie w miescie znacznie dluzej niz wspomniane 3 lata. I nie zrobiona kroku naprzod - tez wiadomo.
Ale jest analiza z podziemnym dworcem. Kazdy, kto ja widzi, chyba ze smiechu peka.
Takie dworce (funkcjonujace, z polaczeniami o duzej czestotliwosci) skladaja sie z peronu, na mim wiata i automat biletowy. W Jastrzebiu gigantomania mieszkancow prowincji.
Studium wykonalności 3 lata , wykonanie projektu 3 lata ,wyłonienie wykonawcy poprzez przetarg 3 lata zakończenie ewentualnej inwestycji 10 lat. Suma 19 lat , a po tym okresie nie będzie już kto miał z tej kolei korzystać.
Miastu marzy się kolej