Nowoczesne autobusy już jeżdżą po Jastrzębiu
39 nowych autobusów firmy Solaris i Scania zabierze dziś pierwszych pasażerów. Dwa dni temu pojazdy miały swoją oficjalną prezentację. Od 1 kwietnia już jeżdżą po jastrzębskich drogach.
Autobusy będą jeździć nie tylko po Jastrzębiu, ale również na terenie Pawłowic, Żor, Mszany, a także Wodzisławia i Rybnika (kurs E-3).
- Mamy do dyspozycji autobusy najwyższej światowej klasy. Mam nadzieję, że w pełni spełnią one oczekiwania pasażerów - mówi Stanisław Słowiński, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Komentarze
36 komentarzy
Jeśli MZK ma 100% i jest właścicielem PKM, to jeśli MZK organizuje przetarg i sam fakt że w nim bierze udział PKM, to już jest coś nie tak.
Chyba tak się nie da. Poza tym przetarg to przetarg - jak ustawisz za bardzo to KIO a jak za mało - możesz dostać coś, co jest nowością dla Twojego zaplecza technicznego albo nie odpowiada jakościowo temu, co chcesz zaserwować pasażerom.
ooo wielki \"znafca sjz69\" sie odezwał....
Takie duże zaplecze jakie ma PKM, jest pewnie sporym ciężarem, przez to co się da to wynajmują lub sprzedają, górny plac OSK Krzempek, na dole Kompleks no i teraz Warbus.
Może PKM powinien wszystko sprzedać np Stacje diagnostyczną, zaplecze, zostawić tylko faktyczne minimum dla swoich autobusów i zająć się tylko transportem na czym się zna i do czego został stworzony lub na odwrót sprzedać transport, co ostatnio mu nie wychodzi i zająć się czymś innym.
\"Odpowiedź jest prosta - musieliby rozpisać przetarg odpowiadający tylko jednej marce\"
jeśli MZK jest właścicielem PKM to może MZK powinno taki przetarg dla PKM-u zrobić ?
@Gość: PKM obsługuje jeszcze Czerwionkę (tamte pojazdy stoją u Kłosoka w Żorach, tu są tylko grubsze naprawy). Poza tym zajezdnia służy też Warbusowi i Mikrusowi. @SJZ69: Wolę ględzić niż później wysłuchiwać że jak to MZK ma zlecić PKM. Co do leasingu: To jest bardziej opłacalne niż wydawanie kupy kasy (taki Solaris to pewnie ok. 700 - 800 tys zł za sztukę) i kombinowanie ze sprzedażą w późniejszych latach. Czemu PKM nie wziął Solarisów bezpośrednio? Odpowiedź jest prosta - musieliby rozpisać przetarg odpowiadający tylko jednej marce, ale jakby przesadzili ze szczegółami to by się ktoś do KIO odwołał i by mieli kłopot. Jakby jeszcze jakiś SOR spełniał wymagania to wygrałby ceną. A wtedy znowu inne części, itd. A Warbus to prywatna firma, nie musi rozpisywać przetargów.
do AleDom
pierwszy przetarg PKM przegrał, przetarg unieważniono i dano wykonywanie transportu na rok znowu PKM-owi nie wyciągnięto wniosków nic nie zmieniono, to ten na jastrzębie przegrał, jak również ostatnio na Wodzisław
Nowe Solarisy wyleasingowane przez Warbusa on płaci za nie i udostępnia PKM-owi pewnie z drobną prowizją.
Zajezdnia wybudowana była na około 150 autokarów i bywało 100 w dobrych czasach, teraz PKM miałby cały majątek utrzymywać za pomocą 29-ciu i jako podwykonawca ?
A co będzie jak Warbus wycofa się z udostępnianiu solarisów PKM-owi ?
@AleDom-od twojego ględzenia jajo idzie znieść!.
[Nie dodałem też, że MZK ma 100% udziałów PKM.]-chyba nawalony jesteś. Cały czas gadka jest właśnie o tym, że właściciel u......a własną firmę. Amerykę odkryłeś!.
[żaden z autobusów PKM czy Warbusa kursujących po Jastrzębiu nie jest ich własnością. Wszystkie są własnością banku (leasing, blachy WGM). Z tym, że nowe Solarisy są własnością banku, są wyleasingowane przez Warbusa i następnie wydzierżawione PKM.}- to kuriozum rozumiesz chyba tylko ty, MZK, i Warbus. Takie to zakręcone i wszyscy zarabiają. Ale sam PKM bezpośrednio nie mógł, MUSIAŁ przegrać!, niszczy go właściciel 100% akcji!.
Fajnie wygląda i bardzo KONTRASTOWO, jak E-3 zajeżdża do Rybnika, a tam same 40-letnie trupy, bo taki tabor mają w Rybolu.
A, jeszcze coś - żaden z autobusów PKM czy Warbusa kursujących po Jastrzębiu nie jest ich własnością. Wszystkie są własnością banku (leasing, blachy WGM). Z tym, że nowe Solarisy są własnością banku, są wyleasingowane przez Warbusa i następnie wydzierżawione PKM. Nie dodałem też, że MZK ma 100% udziałów PKM.
\"Niewielką ilość autobusów\"? Obecnie PKM ma w Jastrzębiu więcej pojazdów niż Warbus - 14 Nowych Solarisów i 15 Solarisów III generacji. PKM może mieć pretensje do MZK, które nie musiało robić przetargu (są sprzeczne opinie czy musieliby jakoś jeszcze przekształcać PKM żeby zlecić im wykonanie zadania) i prywaciarze pokroju tych żorskich. Jak normalna firma z dobrym zapleczem technicznym i kierowcami zatrudnionymi na umowę zlecenie ma konkurować z dziadkami zatrudnionymi na zlecenie + olewającymi serwis? Wystarczy spojrzeć na stan autobusów PKM i żorskiej ferajny żeby zobaczyć jak ci drudzy \"dbają\" o komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
\"Warbus w momencie wygrywania przetargu na komunikację publiczną w SJZ, jedyną wartościową rzecz jaką posiadał, to teczka i laptop prezesa.\"
I pewnie mógł by tak robić nadal, MZK płaci Warbusowi, a Oni PKM-owi, tylko zarabiał by czystą prowizję, i tak przez prawie rok, ale tak nie jest, co dobrze świadczy o firmie. Kupił autobusy zatrudnił kierowców i się rozwija, na pewno musi dbać o dobro swojej firmy a nie dla PKMu czy MZK.
Pretensje PKM może tylko mieć do siebie że nie wygrał przetargu.
@GośćDziś o 14:24-
Jest tylko kwestią czasu kiedy PKM u.......ą zupełnie, a karty będą rozdawać ci którzy go u.......i
Wszak powiedział jeden \"biznesmen\"/tfuj/ do protestujących kierowców z PKMu, że mają się niczym nie martwić. On przejmie i zatrudni ich i bazę PKMu. Do sprawdzenia!.
{\"Warbus nie ma u nas swojej zajezdni, korzysta z zajezdni PKM\"}-
Warbus w momencie wygrywania przetargu na komunikację publiczną w SJZ, jedyną wartościową rzecz jaką posiadał, to teczka i laptop prezesa. Jak się taką\"złotą kurę\" otrzyma, bierze się kredyt i kupuje pojazdy.
Dlaczego tej \"kury\", nie otrzymała firma jastrzębska?
\"Warbus nie ma u nas swojej zajezdni, korzysta z zajezdni PKM\"
Ale nie za darmo PKM wystawia Warbusowi rachunki za korzystanie z placu, dzierżawę pomieszczeń, mycie autokarów, za pracę dyspozytorów, bez tej płatnej współpracy to PKM na tą niewielką ilość autokarów co zostało to dyspozytorzy do zwolnienia. Plac i warsztaty nie wykorzystane, PKM pewnie musiałby komuś wynająć lub sprzedać, Warbus wygrał przetarg na 10 lat.
Nie \"posiada\" a \"użytkuje\" - taka mała różnica. Tak jak napisałem, ja myślę że to dlatego, że Solarisy w Jastrzębiu jeżdżą od kilkunastu lat a Scanie to \"nowość\". Trudno mi powiedzieć czym kierują się główne media skupiając się na Scaniach.
@AleDom-jaja sobie robisz?, kto powiedział że pan Słowiński niemoże.......
Ja napisałem że we wszystkich przypadkach pokazywane są Warbusowe Scanie, nawet kiedy głos zabiera szef PKMu, a przecież PKM posiada
Solarisy. Czyli jest to celowe zagranie, aby jak najczęściej pokazywać Warbus.
Jak komuś elementy systemu nie działają to jedzie \"za darmo\" - przecież tego chcieliście?
Scanie nie dorastają do pięt Solarisom. Mógłbym pisać o tym dużo ale wymienię kilka rzeczy: wiatrołapy nie chroniące przed wiatrem, trzeszczenie (nie wszystkie), zawieszenie, wibracje za 2 osią, bezsensowny \"półtorak\" na tylnym nadkolu. Media się na nie rzuciły, bo to nowość w Jastrzębiu. Poprzednie generacje Solarisów są z nami od 2004 roku.
Warbus wyleasingował Solarisy i Scanie. Sam użytkuje 25 nowych Scanii. Nowe Solarisy wydzierżawił PKM (dlatego jeżdżą nimi kierowcy PKM, są oklejone logiem PKM). Do tego dołączą Solarisy, które PKM wyleasingował po wygranej w Czerwionce. Warbus nie ma u nas swojej zajezdni, korzysta z zajezdni PKM. Więc p. Słowiński jak najbardziej ma prawo się wypowiadać.
Co chwila spuszczacie się nad tymi nowymi autobusami.
Ale dlaczego\"wypowiada się Stanisław Słowiński, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej\",
a w każdym przypadku pokazujecie(dziwnym przypadkiem) Scanie, które jak wiadomo zakupił Warbus!.
Czyżby próba ocieplenia wizerunku MZK i Warbusa po tym jak w.........i PKM?
Dlaczego zawsze \"media\" myślą że my, \"czytacze\", jesteśmy debilami i faktów składać nie potrafimy?.
I jeszcze ten konkurs:http://jastrzebieonline.pl/news,8070,wymysl-haslo-mzk-i-wygraj-roczny-bilet-autobusowy.html
do :) z dnia 4 04 o godz 12:47
To się cieszyć ze miałeś okazje przyjechać za darmo z Rybnika do Jastrzębia Zdrój
A następnym razem ci radzę kupić e bilet na okaziciela i go doładuj za min 10 zł lub większa kwotą max do 250 zł
I wtedy jak będziesz posiadał ten e bilet na okaziciela , ale na tym e bilecie muszą znajdować się środki wystarczające na zakup biletu normalnego w kwocie 4 zł i 20 gr a ulgowy jest po 2 zł i 10 gr - w liniach zwykłych w tym i tez na linii 131
A na linii E-3 u kierowcy bilety są w cenie Normalny 8 zł i 60 gr a ulgowy 4 zł i 20 gr
A jak posiadasz e bilet na okaziciela lub ostatecznie e bilet imienny ze zdjęciem i na niej jest tam zakodowana jakaś kwota to w tedy na linii E-3
Płacisz następujące ceny biletów
Od 1 do 8 Przystanku - i bilet Normalny jest po 3 zł i 80 gr a ulgowy jet po 1 zł i 90 gr
a powyżej 8 Przystanków - i bilet Normalny jest po 7 zł i 60 gr a ulgowy jest po 3 zł i 80 gr
Tylko Pamiętajcie jak macie środki na e bilecie imiennym czy okresowym .Lub macie na e bilecie imiennym zakodowany na jakieś trasy bilet Miesięczny , Dwutygodniowy czy Tygodniowy - to w razie awarii kasowników w tych autobusach - nie kupuje biletów u kierowcy po co macie dodatkowo kasę wydawać , jak to nie z winy pasażerów kasowniki mają awarie - to wtedy jedziemy na tak zwaną gapę ale wiem, ze w razie czego to żaden kanar nie może wypisać mandatu - jak by dalej był uparty to nie podpisujemy tych manatów - bo my chcieliśmy zapłacić za bilet - a jak kasowniki mają awarie to błąd leży po tej 2 stronie niż po naszej
Nowe autobusy a jadąc wczoraj E-3 z Jastrzębie do Rybnika nie dostałam biletu tylko jakiś sam skrawek bo kasa nie działa i to samo było w drodze powrotnej w 131 w ogóle nie działała kasa i kierowca kazał wszystkim wsiadać bez biletu :)
Dlaczego nie wspiera sie krajowej gospodarki i nie zamawia Polskich produktow?
Uważam że flota autobusów w Jastrzębu jest najlepsza w całym regionie. A jeśli chodzi o Zory to komunikacja tam nie jest całkiem darmowa ponieważ jest także MZK które jest biletowane numery 301 302 itd. A ta komunikacja darmowa jest na słabym poziomie autobusy są małe typu kapena..i przewaznie kursy są co godzinę.
Myślę że ważne by było regularne połączenie dworców Arki Bożka, Dworzec Główny - ul Sybiraków, i Dworzec Zdrój najkrótszą drodą co 15 minut i za darmo i tak jak w Wodzisławiu połączenia Dworzec PKS i PKP są darmowe
do koks z dnia 3 04 o godz 4:28
Pewnie wystarczy zrobić w MZK Jastrzębiu max 6 linii darmowych - i mogą być dla wszystkich lub ostatecznie dla Mieszkańców którzy mają adres stały lub tymczasowy i są zameldowani tylko w Jastrzębiu Zdrój
Przykład tasy linii bezpłatnej np o numeracji B 6 i trasa tej linii mogła być następująca i która by kursowała następującymi od Zajezdni i następującymi ulicami : Chlebowa - Jagiełły - Podhalańską - Graniczna - Al Piłsudskiego - 11 Listopada - 1 Maja - Karola Miarki - Władysława Broniewskiego i na końcowy Przystanek na Dworzec Zdrój
1 . Przykładowa trasa linii bezpłatnej np numeracji B-4 - i trasa tej linii mogła być następująca i która by kursowała z Przystanku KWK Jas - Mos - przez następujące ulice : Górnicza - Juliusza Ligonia - Połomska - Pszczyńska - Zdrojowa - 1 Maja - Karola Miarki - Władysława Broniewskiego - Al Jana Pawła 2 - Al Piłsudskiego - Graniczna - Podhalańska - Arki Bożka - Łowicką - Mazowiecką - Małopolska - Cieszyńską - Podhalańską - i na ostatni Przystanek na Dworzec Arki Bożka
2 . Przykładowa trasa linii bezpłatnej np numeracji B-0 - i trasa tej linii mogła być następująca i która by kursowała z Przystanku Moszczenia Pętla - w kierunku KWK Boryni - przez os Szeroką
3. Przykładowa trasa linii bezpłatnej np numeracji B-2 - i trasa tej linii mogła być następująca i która by kursowała z Przystanku Dworzec Zdrój - przez Al Jana Pawła 2 - Al Piłsudskiego - Przczyńską i dlej - w kierunku do Bzia
4 Przykładowa trasa linii bezpłatnej np numeracji B-8 - i trasa tej linii mogła być następująca i która by kursowała z Przystanku Dworzec Zdrój - przez Al Jana Pawła 2 - Al Piłsudskiego - Arki Bożka - Podhalańską i Cieszyńską i dalej - w kierunku Ruptawa
5 . Przykładowa trasa linii bezpłatnej np numeracji B-10 - i trasa tej linii mogła być następująca i która by kursowała z Przystanku KWK Jas - Mos - Górniczą - Zdrojowa - Broniewskiego - 11 Listopada - Al Piłsudskiego - Przyczynką - Rybnicka i ostatni Przystanek na Os Dubielec
6 . Przykład trasy linii bezpłatnej np numeracji B 12 i trasa tej linii mogła być następująca i która mogła by kursować od Przystanku od Zajeżdni lub od Dworca Arki Bozka - przez Podhalańska - Graniczna - Al Piłsudskiego - Przyczyńska - Rybnikcką i przez os Szeroka i w kierunku KWK Borynia
Co sądzicie o takich trasach tych linii autobusowych co podałem wyżej - według mnie trasy są w miarę dobre przynajmniej z każdego końca Miasta można było by dojechać na drugi koniec Miasta
Albo jest jeszcze inna możliwość wprowadzić - 6 darmowych linii autobusowych o numeracji takiej jak wyżej napisałem lub innej i na tych liniach wyżej można by było podróżowac za darmo na podstawie e biletu imiennego z zdjęciem - z zakodowanymy 10 razy przejazdow na 1 dzień darmowych a pozostałe płatne . Ale wtedy to osoby które mieli by ukończone 70 lat - tez by musieli posiadać e bilet imienny do tej komunikacji darmowej i przy każdym wejściu i wysiadaniu odbijać e bilet w kasowniku w celi zarejestrowania swjego 1 czy kolejnego przejazdu darmowego
Albo w MZK Jastrzębiu zrobić te linie które które kursują po Mieście za darmo - ale tylko dla Mieszkańców i to na podstawie tez e biletu imiennego z zakodowanymi 10 damowymi przejazdami tak jak wyżej nawet i osoby powyżej 70 lat tez by musieli odbijac e bilet seniora w kasowniku przy wsiadaniu i wysiadaniu .
A jak by ktoś z pasażerow -chciał do e biletu imiennego czy na okaziciela kupić takie etui na szmycz - to polecam , go zamówić z tej strony https://www.facebook.com/SklepDekorNowySacz i tego e biletu nie musi być konieczność wyjmowania go z tego etui jedynie jest koniecznie wyjmowanie podczas kontrli i przy doładowaniu czy to w kiosku czy tez w kasownikach Polecam te etui na szmyczy jest wygodne i bezpiecznie i przy okazji się tak prędko karta nie złamie - sam korzystam jest to wypróbowane koszt takiego etui od 2 zł do 4 zł + koszt przesyłka i od 8 zł do 10 zł
Autobusy są wporzadku tylko żeby zmienili rozkład jazdy i wprowadzili minimum 6 lini darmowych bo miasto nie może MZK opuścić
do Wiedzący z 2 04 o godz 9:51
To prawa , Radni z PIS - chcieli zrobić na złość dla naszej Pani Prezydent .
Ale wiadomo , stołki są wygodne i dobrze płatne , a tak by poszli na emeryturę i pracy by nie mieli
A po 2 jak by MZK Jastrzębie się rozpadło to , by w Żorach komunikacja darmowa - by się już zakończyła na waszych liniach od 01 do 07 .
Ale szkoda ze MZK Jastrzębie nie zostało splajtowanie , ale mam taka nadzieje ze kiedyś to splajtuje
Poczekajcie na podwyszkę cen biletów nie ofcielanie mówi się ze u kierowcy za bilet normalny zaplacimy 10 zł a za uggowy 5 zł
Zapytajcie dlaczego radni przegłosowali zostanie w MZK. Bo szefem MZK jest człowiek PiS-u z Żor. A kto ma większość w naszej radzie? PiS. Po prostu chcieli swój stołek zachować. Ot sprawa wyjaśniona.
Po wyjściu z MZK w Wodzisławia bilety potaniały, czyli jeśli prezydent i radni akceptują zostanie w MZK akceptują również warunki jakie narzuca MZK czyli ceny biletów.
Co UM ma do ceny biletów?
Gościu z 01.04. godz. 12:23: Ceny biletów to wyłącznie zasługa zarządu MZK. UM nie ma nic do powiedzenia w tym temacie. Pamiętać należy też, że oprócz tego co ładujemy w bilety jako pasażerowie, to jeszcze z naszych podatków prawie 13 milionów złotych leci z kasy miasta Jastrzębie-Zdrój do kasy MZK, więc po prawdzie to każdy z nas płaci co najmniej 147zł rocznie za bilet, nawet jeśli zeń nie korzysta.
Ciekawe co będzie ze starymi autobusami
Wsiadają na przystanku dwie osoby a kierowca otwiera troje drzwi to też trochę nie logiczne,
pierwsze drzwi są w tz martwym polu, w bocznym lusterku ich nie widać jeśli ktoś tam stanie też go można nie zauważyć, kierowcy zazwyczaj podjeżdżają autobusem pod przystanek tak żeby pasażerowie wsiadali środkowymi drzwiami, które są najwygodniejsze do wsiadania, pasażer wsiadając może przejść do przodu lub tyłu i są miejsca dla wózków, w starszych autokarach wsiadając tylnymi trza było pokonać więcej schodków ze względu na podwyższenie podłogi, w tyle jest silnik .
MZK traktuje sprzedaż u kierowcy w sytuacjach awaryjnych np godziny nocne kioski sklepy zamknięte z tego powodu inna cena biletów, pasażer ma kupić bilet wcześniej, w wypadku opóźnień autobusu spowodowane np. dużymi korkami kierowca ma prawo odmówić sprzedaży biletu co nie zwalnia pasażera od jego posiadania w razie kontroli.
Zauważyłem to samo, proszę sobie wyobrazić sytuację że człowiek wraca zmęczony po pracy i chce kupić bilet logiczne powinien wejść przednimi drzwiami ale NIE! przednie drzwi są zawsze zamknięte i teraz ja z racji tego że przednie drzwi są zamkniete nawet jeżeli pod nimi stoję i daje znać kierowcy to on to po prostu ignoruje więc wsiadam na tylnich drzwiach i muszę się przedrzeć przez cały autobus pełny ludzi do kierowcy żeby kupić ten jakże tani bilet!
***
100% racji
Jeśli bilety drogie to nie wina Kierowcy tylko UM i MZK
do ***
po takim wpisie to na pewno kierowcy w lato Tobie włączą klimę
Nowe piękne autobusy to i kierowcy powinny być nowi lub obecni kierowcy przynajmniej z nich połowa powinni przejść szkolenie obsługi autobusu bo jeżdżą jakby za karę na siłę pracowali. Jak nie lubią swojej pracy to niech się zwolnią a nie wyżywać się na pasażerach. Przednie drzwi otwierane były tylko na prezentacji a teraz człowieku zapomnij że istnieją przednie drzwi. Bilety są drogie a kierowcy zapominają że dzięki pasażerom mają pracę.