Tak niedługo będą wyglądać jastrzębskie autobusy
30 nowych autobusów firmy Scania oraz 14 firmy Solaris wyjedzie niedługo na jastrzębskie drogi. Obecnie trwa ich produkcja i pracownicy fabryki „ubierają” autobusy w barwy Międzygminnego Związku Komunikacyjnego.
Autobusy będą miały tradycyjną jak do tej pory barwę, czyli biało-czerwoną. W środku dominować będzie kolor zielony. Nowością jest również szeroka tylna tablica, która wskaże nie tylko numer linii, ale również kierunek jazdy autobusu.
- Pierwsze pojazdy pojawią się w Jastrzębiu już w marcu i tutaj będą szczegółowo przygotowywane do wyjazdu na trasy w kwietniu - mówi Paweł Szymonik z firmy Warbus, który obsługuje jastrzębską komunikacje.
Autobusy marki Scania CityWide prodikowane są w słupskiej fabryce, a Solaris New Urbino w fabryce w Bolechowie pod Poznaniem.
Komentarze
58 komentarzy
Wystarczy od kwoty jaką miasto płaci do MZK odliczyć to co MZK płaci PKM-owi i pewnie wyjdzie kwota jaką miasto przepłaca
Przy darmowych przejazdach dla mieszkańców przychody z biletów mniejsze a utrzymywać MZK tak samo trzeba.
Wodzisławiu zrobili po wyjściu z MZK - bilety normalne po 2 zł ulgowe 1 zł bez względu na czas przejazdu czy ilość przystanków nawet Wodzisław - Pszów
Przewoźnik sprzedaje swoje bilety, kierowcy drukują z kasy.
Kwota ze sprzedanych biletów pokrywa za usługę transportu przewoźnika, a różnica utargu z biletów jest rozliczana, teoretycznie jeśli w miesiącu sprzeda więcej niż miasto ma zapłacić to kasa idzie do miasta, a jeśli mniej to miasto wyrównuje kwotę.
Zrobiono prosto i czytelnie dla wszystkich.
Jedną linie obsługuje ten sam autobus i ci sami kierowcy, kierowca zna perfekcyjnie trasę i poznaje ludzi i ludzie jego, po paru miesiącach pracy kierowca jest traktowany jak znajomy czy sąsiad, wie gdzie trzeba trochę przyśpieszyć żeby zdążyć na przesiadkę, zwolnić żeby do niego wsiedli z przesiadki
W jastrzębiu to jak w dżungli co dzień inny autobus, inny kierowca i wszystkie tabunami, i jak się im podoba, ludzie wyładują się na kierowcach, a oni na ludziach
Gość
Ale wiadomo jak dla każdego za darmo - to i taki koszt komunikacji jest wyszczy .
A jak dla Mieszkańców z taryfa 0 zł - Kanarów by nie musieli by nowych zatrudniać
Wystarczyło by , wprowadzenie takiego czegoś , Wsiadanie 1 drzwiami od kierowcy i odbijanie e biletu z taryfą 0 zł dla Mieszkańców .
A pozostali by tez odbijanie e biletu ale już płatnego w następującej cenach
Od 1 do 3 Przystanków - Bilet Normalny - 0 zł i 50 gr A Bilet Ulgowy - 0 zł i 25 gr
Od 4 do 6 Przystanków - Bilet Normalny - 1 zł i 00 gr A Bilet Ulgowy - 0 zł i 50 gr
od 7 do 9 Przystanków - Bilet Normalny - 1 zł i 50 gr A Bilet Ulgowy - 0 zł 75 gr
Od 10 do 12 Przystanków - Bilet Normalny - 2 zł i 00 gr A Bilet Ulgowy 1 zł i 00 gr
od 13 do 16 Przystanków - Bilet Normalny - 2 zł i 50 gr A Bilet ulgowy - 1 zł i 25 \'
powyżej 16 Przystanków - Bilet Normalny - 3 zł i 00 gr . A Bilet Ulgowy - 1 zł i 50 gr
Bilety Miesiąc do KB - Normalny - 80 zł ulgowy - 40 zł
Bilet na 15 dni - Normalny - 40 zł ulgowy 20 zł
Bilet na 7 dni - Normalny 20 zł ulgowy - 10 zł
Oraz zakupiony bilet u kierowy na 1 kur w cenie po terenie Miasta Jastrzębia Zdrój
Bilet jednorazowego przejazdu - Bilet Normalny w cenie 3 zł i 00 a Bilet Ulgowy 1 zł i 50 gr
Bilet 24 godziny na tej komunikacji KB w następującej cenie
Bilet 24 godziny Normalny - 6 zł
Bilet 24 godziny ulgowy - 3 zł
I te ceny biletów - by byli dostępne tylko w Komunikacji Bezpłatnej na terenie Miasta Jastrzębia Zdrój
A co chodzi o Komunikacje po za Miasto Jastrzębia Zdrój
ceny biletów by byli od robinie inne i tak
od 1 do 2 przystanków - Normalny 0 zł i 50 gr Ulgowy 0 zł i 25 gr
od 2 do 4 Przystanków - Normalny 1 zł i 00 gr Ulgowy 0 zł i 50 gr
od 5 do 6 Przystanków - Normalny 1 zł i 50 gr Ulgowy 0 zł i 75 gr
od 7 do 8 Przystanków - Normalny 2 zł i 00 gr Ulgowy 1 zł i 00 gr
od 9 do 10 Przystanków - Normalny 2 zł i 50 gr Ulgowy 1 zł i 25 gr
od 11 do 12 Przystanków - Normany 3 zł i 00 gr ulgowy - 1 zł i 50 gr
od 13 do 14 Przystanków - Normalny 3 zł i 50 gr Ulgowy 1 zł i 75 gr
powyżej 17 Przystanków - Normalny 4 zł Ulgowy 2 zł
Na linii E - 3
Jastrzębie - Wodzisław i Wodzisław i Rybnik ( i odwrotnie ) Bilet Normalny - 2 zł Ulgowy 1 zł
Jastrzębie - Rybnik ( i odwrotnie ) Bilet Normalny 4 zł ulgowy 2 zł
do AleDom \"0 zł dla Mieszkańców\"
musieli by zatrudnić nowych kontrolerów żeby wyłapywać nie mieszkańców, przy darmowej dla wszystkich odpad PARĘNAŚCIE etatów, brak kontrolerów, mniej księgowych, koszty szkoleń, zusy, produkcja biletów ich dystrybucja, dojazdy na policję z niesfornymi, egzekucja kar i windykacji. Oszczędności rzędu paręset tysięcy na rok.
i niepotrzebny stres, lepsza atmosfera wśród pasażerów.
Dlaczego miasto nie postawilo na polskiego producenta?
Ja dam jeszcze czas , żeby Pani Prezydent wprowadziła tą Komunikacje z taryfą 0 zł dla Mieszkańców, A czy to będzie po za Związkiem MZK. Czy to będzie tez w tym Związku MZK - mi to obojętnie . Ale lepiej jak by Miasto pozbyło się tego Związku i podzieli cały majątek MZK na Gminy i Miasta - Jastrzębie Zdrój z tej ceny tego majątku by dostało az 60% kasy a pozostałe Miasta i Gminy by podzieli się tymi 40 % majątku MZK
Pani Prezydent - kiedy będziemy mogli korzystać z bezpłatnej Komunikacji na terenie naszego Miasta Jastrzębia Zdrój - ale tylko dla Mieszkańców a pozostali niech płaca dalej za bilety ??
No pięknie a po wprowadzeniu darmowej komunikacji będą wyglądały jak dworzec na północnej. Nikt nie będzie z nich korzystał poza menelami.
A przepraszam. EURO6 było w poprzednim przetargu (tym, który nie został rozstrzygnięty, z 2013 roku). W nowym nie było. Ostatecznie: B i C z 2010 roku + EURO5, A z 2005 roku + EURO3. Autobusy nie mogą przekraczać 10 lat w trakcie realizacji (SIWZ nie wspomina o wyjątku dla A).
zapis o euro 6 jest na pewno w nowym przetargu na Wodzisław tam ma być 100% euro6 i nie starsze niż 10lat, tylko silniki z euro6 zaczęto produkować od 2014r.
W przetargu na jastrzębie chyba nic takiego nie mogło być, początek przetargu to około 2.11.2014 a oficjalnie firma produkująca silniki Cummins takie jak mają być montowane do Scanii zaczęła produkcję euro 6 od 06.11.2014
A, z punktu widzenia PKM dzierżawa od Warbusa ma 1 wielki plus - nie trzeba rozpisywać przetargu i układać wymagań tak, żeby wyeliminować MAZa czy innego SORa. A że PKM dogadał się z Warbusem - pewnie i w tym zakresie również.
Był jakiśtam zapis o EURO6 (50% o ile dobrze pamiętam).
Ostatecznie mamy: 30 nowych Scanii - Warbus, 14 nowych Solarisów Warbus ? PKM, 4 Sprintery - Mikrus. Zostają przegubowce i 11 solówek - używańce. Poza tym PKM ma Solarisy #301 - #315, które jednak będą stopniowo wyjeżdżały do Czerwionki (część już tam jest na stałe).
Warbus kupuje 30 skanii plus 14 solarisy to potrzeba jakieś 60 - 65 kierowców i będą potrzebni już 1 kwietnia.
Nie kupuje się 14 nowych solarisów po to żeby stały lub komuś je dzierżawić było by dziwne i nie logiczne.
W SUMIE 61 A WARBUS KUPUJE 44 NOWE AUTOKARY
PKM nie potrzebuje ma teraz z mikrusem 100%
w wymaganiach do przetargu nie było wymagania że mają być nowe, jeśli nawet tak to 30 skanii to 50%, bywało w poprzednich przetargach że PKM zobowiązany był co roku do zakupu paru nowych autokarów.
koszt prawo jazdy kat D plus kurs dokształcający na przewóz osób, choć najtaniej w OSK Krzempek, to jakieś 6tys i niepewność że potem będzie praca.
Warbus proponuje pracę plus pożyczkę na kurs myślę że to dobra oferta.
1. Jest taki podział. Informuje o tym nawet MZK na swojej stronie. Warbus wygrał przetarg, ale zgodzili się na podwykonawcę w postaci PKM.
2. Pewnie jeżeli chodzi o C będą Sprintery Mikrusa. Przegubowce jakieś używane, bo na 4 kursy nie opłaca się kupować 2 nówek.
3. W sumie jest 61 pojazdów, połowa z tego to 30,5 - idealnie jak 30 Scanii.
4. Warbus potrzebuje 45 osób. Póki co PKM zwolnił ich 29, ale to pewnie nie koniec. W zależności od długości umowy o pracę obowiązują różne terminy wypowiedzeń.
Z tego co słyszałem z PKM zwolniono 29 kierowców do obsady 30 skanii na dwie zmiany potrzeba jakieś 50 kierowców
W czasie jak brakuje kierowców, również w Wodzisławiu firmie AŚKA, Kłosok można znaleźć ich ogłoszenia oferty pracy na OLX, jest lepszym rozwiązaniem dać pożyczkę na szkolenie i przywiązać do siebie kierowcę na parę lat.
\"MZK wymagało 55 pojazdów typu B\"
Warbus wprowadzi 30+14= 44 i ma mieć 50% wozokilometrów czyli jak by jeździły tylko 27 autobusy
55x50%= 27,5
\"Pewnie Solarisy będą wydzierżawione PKM\"
Na tą chwilę PKM i Mkrus mają 100%
Czyli jak ma być 55 a Warbus kupuje 44
do 100% brakuje im 11 autobusow tybu b i 4 typu C i 2 typu A
nie widzę tego podziału 50/50 autokarów
Nie ma podziału 50%/50%
Warbus w 2015 wygrał przetarg na 100% jastrzębia.
do tej pory podnajmował przewoźnika - PKM i to od szefostwa Warbus pewnie będzie zależało w jakim tempie będzie przejmował jastrzębie
będzie w nich system informacji pasażerskiej z głosowymi zapowiedziami przystanków ?
@Kir: Skąd informacje o tym, że Scanii będzie więcej? Nie będzie ich więcej - podział 50% na 50% pozostaje do końca. Nie wszyscy kierowcy zwolnieni z PKM idą do Warbusa. Dlatego Warbus szuka nawet osób z kategorią B i proponuje im pożyczkę na szkolenie. Poza tym tak jak napisałeś - PKM ma mieć 50% wozokilometrów. MZK wymagało 55 pojazdów typu B, 4 typu C i 2 typu A. 30 Scanii Warbusa to wystarczająca ilość na ich 50%. Pewnie Solarisy będą wydzierżawione PKM. Do tego Sprintery City 77 od Mikrusa, jakieś przegubowce i pewnie trochę używańców. W PKM mają MANy, Solarisy, Neoplana - więc potrafią jeździć innymi pojazdami niż Solaris. @Gość: Tak, Solaris też jest polski. Pomimo wszystko jednak jest lepiej wykonany niż Autosan, jest bardziej znany na świecie, firma nie jest sprzedawana za grosze (ile było przetargów, gdzie wystawiano fabrykę Autosana na sprzedaż? Po ile w końcu ją sprzedano?), może wyprodukować więcej autobusów i jest pewność, że zrobi to na czas (nie tak jak Autosany dla EEC), jest w dobrej kondycji finansowej. Autosan walczy o przeżycie (jest postawiony w stan upadłości, tak jak w przypadku Jelcza wolny rynek im nie służy), Solaris opanował cały świat.
jaki był okres między wyjściem z MZK a powrotem do niego ?
pół roku ?
czemu nie powierzono PKM-owi organizacji ?
do Eh
\"prezydent nic nie robili w sprawie darmowej komunikacji...\" pewnie UM i Prezydent robił ale mało skutecznie miał na to czas, nie udało się zorganizować komunikacji normalnej nie mówiąc o darmowej.
Miasto nie musiało organizować przetargu. Mogło na rok powierzyć wybranej firmie przewóz osób i chciało powierzyć do PKM-owi. To że nie było przetargu to nie znaczy że nikt nic nie robił...
Widze ze propaganda pisowska działa i ludzie myślą że urząd miasta i prezydent nic nie robili w sprawie darmowej komunikacji...
Między wyjściem z MZK a powrotem do niego, UM nie zorganizował przetargu na wybranie przewoźnika w Jastrzębiu.
Po wyjściu z MZK jak pierwsze zdecydowali radni, Organizacja transportu spadła na Urząd miasta i Panią Prezydent to miasto wtedy powinno zrobić przetarg i wybrać przewoźnika i zrobić swój rozkład jazdy tak zrobiono w Wodzisławiu. W urzędzie zorganizować komórkę, wydział który tym by się zajął. Był na to czas.
Radni widząc brak działania UM i brak planu na organizację jak również kończył się czas żeby zorganizować przetarg na przewoźnika i ewentualne odwołania mogły by spowodować żę nie zostałby on wybrany a wyjście z MZK mogło doprowadzić do braku jakiegokolwiek transportu w jastrzębiu, wtedy rada miasta zdecydowała o powrocie do MZK
Najpierw dowiedz się jak to wszystko działa a nie że \"prezydent się dogada z firma\". Jakby się \"dogadała\" to by złamała prawo... Niezaradność? Jaka nie zaradność? Rada Miasta decyduje i w radzie większość ma PiS i Wspólnota. Przecież prezydent nie może się sprzeciwić. Kto zna PiS ten wie że robi wszystko tylko żeby przeszkodzić prezydent. Nawet kosztem tego że coś może być dobre dla mieszkańców.
To że radni zdecydowali że miasto wraca do MZK pokazuje niezaradność Pani Prezydent, jeśli po wyjściu z MZK coś by się działo z organizacją transportu i np Prezydent dogadała się z firmą taką jak Warbus z nowymi autokarami to radni pewnie nie zdecydowali by się na powrót do MZK.
do AleDom
Może masz rację, część kierowców z PKM przechodzi do Warbusa to im kupili Solarisy bo oni nie potrafią innymi jezdzić, szkoda dla nich Scani.
Warbus wygrał przetarg na jastrzębie ale dalej jeździł PKM, od kwietnia 50% przejmuje Warbus bo ma już tyle pojazdów drugie 50% przejmie jak Scania wyprodukuje następne autokary.
Myślę że Warbus kupił solarisy bo scania nie wyprodukowała by tyle autokarów na 1 kwietnia.
będzie 14 Solaris New Urbino to polskie autobusy odpowiednik autosana
@Obeznany: No i tu jest problem. Kto ustalał taki statut? Czemu radni zdecydowali się nie występować z MZK i nie starać się o zmianę statutu?
@Typ: A dlaczego Autosan? Jak to jest, że Autosan wygrywa niewiele przetargów? Tu mamy do czynienia z prywatną firmą, która nie rozpisuje przetargu. Taka firma kupuje co chce, byle by spełniało wymagania MZK. Ostatni przetarg PKM na dzierżawę 15 autobusów wygrał Solaris (w 2013 roku). Poza tym Autosan potrafi łapać spore opóźnienia (np. EEC). Coś czuję, że Solarisy zamówiono tylko dlatego, że Warbus dogadał się z PKM, który nie musiał robić przetargu w którym wiadomo kto by wygrał. Pewnie będą jeździły pod banderą PKM albo przynajmniej z kierowcą PKM na pokładzie.
A dlaczego nie autosan ?
A kto to obiecał darmową komunikację???? Tez PiS??? :)))) Ludzie nie ośmieszajcie sie!!!!!!
@AleDom. Jasne, Jastrzębie ma reprezentant w MZK ale tak naprawdę to jeden głos wśród kilku innych nie znaczy nic. Nie można przecież przeforsować nic w pojedynkę, jeśli inne gminy się na to nie godzą.
@Obeznany: Jastrzębie-Zdrój jak każdy członek związku ma reprezentanta w MZK. Radni podjęli decyzję, że miasto zostaje w MZK. Sam związek tylko realizuje pewne obowiązki gmin członkowskich. Czemu do tej pory rozkład jazdy wygląda jak wygląda? Nowe władze mogłyby zaproponować coś lepszego. Ale pewnie nie zaproponują, jak wszystkie poprzednie ekipy i będziemy mieli dalej podpudrowany rozkład WPK ze stadami. A co do samego odebrania bezpłatnych przejazdów - lepsze to niż likwidacja biletu za złotówkę, którą ponoć rozważano.
Darmowa komunikacja, park wodny, OWN, rynek, wynajęcie boksów w pasażu podziemnym, to były obietnice przedwyborcze P. Prezydent i nie ma co odwracać kota ogonem, pora zacząć realizację, bo jak na razie nic się w tych kwestiach nie dzieje
Pani Prezydent obiecała i wygrała a teraz oszukuje ludzi to pis to ten to tamten to poco obiecywała gruszki na wierzbie dzieci z rodzin 3+ teraz mają 50% przecież to jest młodzież szkolna i tak ma zniżki
do Ojciec, podziękuje władzom MZK a nie Pani Prezydent. Prezesem MZK jest szef PiSu w Żorach. Nie zrobi darmowej komunikacji, odbiera ulgi. Dlaczego? Bo to i tak to wszystko idzie na konto Pani Prezydent. Teraz rozumiesz?