środa, 13 listopada 2024

imieniny: Stanisława, Mikołaja, Krystyna

RSS

Happening z okazji 100. rocznicy urodzin Nowosielskiego. „Adaptacje zieleni i dźwięku”

31.03.2023 05:24 | 0 komentarzy | KaBa

Uczniowie „Korfantego” uczcili 100. rocznicę urodzin Jerzego Nowosielskiego,  organizując zdarzenie artystyczne, w którym wzięła udział społeczność szkolna. W ten sposób młodzi artyści nie tylko byli biernymi odbiorcami sztuki, ale też twórcami.

Happening z okazji 100. rocznicy urodzin Nowosielskiego. „Adaptacje zieleni i dźwięku”
Uczniowie ZS Nr 2 nie tylko są biorcami sztuki, ale również ją tworzą. Fot. ZS Nr 2
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Happening z okazji 100. rocznicy urodzin Nowosielskiego. „Adaptacje zieleni i dźwięku”

Inicjatorką happeningu była nauczycielka plastyki Karina Korduła-Błoch, znana z nieschematycznego podejścia do sztuki. Wspierał ją Marcin Dziadek, który stworzył instalację złożoną z roślinności i światła. Natomiast Aneta Cholewa zaprezentowała wraz z uczniami poezję w języku Szekspira oraz filmową prezentację wiosny i twórczości Jerzego Nowosielskiego.  Głównymi bohaterami wydarzenia byli uczniowie, którzy inspirowani twórczością Nowosielskiego tworzyli prace plastyczne o motywach roślinnych. Na dużych ekranach można było oglądać nagrania pięknych krajobrazów, które również inspirują artystów.

- Jerzy Nowosielski to wybitny polski ikonopisarz. Był autorem wielu tekstów o sztuce i wierze. Wykonał wyposażenie i polichromie wewnątrz licznych świątyń rzymskokatolickich, greckokatolickich i prawosławnych. W swojej twórczości o charakterze świeckim czerpał z osiągnięć sztuki awangardowej i tradycji malarstwa bizantyńskiego. Często sięgał po formę abstrakcji geometrycznej, malował akty kobiece i pejzaże. Jego sztuka do dziś jest uznawana za zjawisko unikatowe, łączące w sobie strefę sacrum i profanum - mówi Karina Korduła-Bloch.

Happening miał na celu w niekonwencjonalny sposób przypomnieć młodzieży postać Jerzego Nowosielskiego i jego twórczość. Nauczycielom udało się zaangażować uczniów i stworzyć im warunki do przeżywania, ale też tworzenia sztuki.