Pociągi coraz bliżej. Reaktywacja kolei priorytetem
We wtorek, z inicjatywy prezydenta miasta Anny Hetman w jastrzębskim magistracie odbyło się spotkanie w sprawie przywrócenia połączenia kolejowego z Aglomeracją Śląską.
W trakcie rozmów omówiono możliwe warianty przebiegu połączenia oraz zaprezentowano stanowiska poszczególnych samorządów odnośne konkretnych tras. Przedstawiciele PKP PLK zaznaczyli, że przywrócenie pociągów do Jastrzębia-Zdroju jest kwestią priorytetową. Jest ono wpisane do obecnie oczekującego na zatwierdzenie przez Radę Ministrów programu rządowego „Kolej+”, którego uruchomienie jest planowane w przeciągu kilku miesięcy.
Samorządowcy zostali również poinformowani, że połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju i innych gmin w ramach integracji z Centralnym Portem Komunikacyjnym (tzw. „Szprycha nr 7”) to projekt realizowany przez CPK. Bezpośrednio jest on związany z powstaniem Portu Lotniczego Solidarność, jest niezależny od programu „Kolej+” i będzie realizowany po 2030 roku.
Ustalono, że pierwszym, niezbędnym i podstawowym krokiem związanym z przywróceniem połączenia kolejowego jest przygotowanie i opracowanie studium wykonalności – dokumentu, który wskaże optymalną pod względem technicznym, ekonomicznym i przede wszystkim komunikacyjnym trasę przebiegu tego połączenia. Przewidywany koszt opracowania dokumentu, według przedstawicieli PKP PLK, może wynieść nawet do 5 mln zł., stąd przewidywana jest możliwość jego sfinansowania w ramach programu „Kolej+”. Zakładany montaż finansowy to 85% środki rządowe, a 15% wkład własny samorządów.
Do koordynacji działań i prac samorządów w tym zakresie, zgodnie z sugestiami PKP PLK i Urzędu Marszałkowskiego, zostało wyznaczone miasto Jastrzębie-Zdrój.
W spotkaniu wzięli udział: Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój, Zastępca Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój, Prezydent Miasta Żory, Burmistrz Miasta Łaziska Górne, Wójt Gminy Pawłowice, Sekretarz Miasta Orzesze, Kierownik Referatu Infrastruktury i Gospodarki Nieruchomości Urzędu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny, Dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, Zastępca Dyrektora Biura Strategii PKP PLK S.A., Naczelnik Wydziału Strategii, Rozwoju i Obsługi Inwestora Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój, a także reprezentanci Towarzystwa Entuzjastów Kolei.
Komentarze
52 komentarze
@Tomi: tak jak piszesz. Po co robić koszty skoro niedaleko to wszystko jest i działa bardzo dobrze a linia W10 zatrzymuje się tuż przy dworcu PKP. Cały ten szum i zlecanie kolejnych ekspertyz, projektów itd to zwykle rozwalanie kasy i nabijanie kieszeni znajomkom. Anka tu sobie może czarować i nawijać makaron na uszy ale prosty przykład sali koncertowej - ktoś na gorze stwierdził, ze to nie priorytet i budowa stanęła pod znakiem zapytania. W ogóle o czym tu dyskusja, strach myslec jakby to wszystko miało wygladac w mieście, w którym przejść dla pieszych nie da się do porządku zrobić.
Już widzę te tłumy ludzi na peronach w Jastrzębiu które nie mogąc dostać się do wagonu pociągu drzwiami wsiadają do niego oknami, jak za PRL-u. Potrzebna ta kolej w tym zadupiu jak świni siodło.Tylko wiatr będzie hulał po wagonach.
A kiedy reaktywacja mostu?
Ale kolej musi poczekać parę lat bo trzeba wyremontować wiadukt? ????
Ta upadająca osada górnicza jak ją nazywają ,,wiadome" osoby dzięki połączeniu kolejowym i to obojętnie jakim czy osobowym czy towarowym dostanie drugie życie. Miasto pięknieje z każdym rokiem, staje się przyjazne dla mieszkańców pod każdym względem, sport kwitnie i rozwija się stając się chlubą, szkoły remontujemy na potęgę bo w końcu mamy w mieście gospodarza.
Pamiętacie może poprzedników. Dlaczego sport podupadł, dlaczego nie rozpoczęto gruntownej modernizacji i remontów placówek oświatowych, dlaczego byliśmy tylko sypialnią, dlaczego infrastruktura drogowa zaczęła się sypać . Dlaczego dzisiaj akcje JSW kosztują 20 zł? Może mają rację ci co dostrzegają byłą i obecną nomenklaturę partyjną na fotelach w spółkach córkach JSW. Może tutaj należy upatrywać powodu określenia ,,upadająca górnicza osada".
Życzę Prezydent Miasta powodzenia w realizacji ambitnych planów, które pozwolą wyrwać Jastrzębie z tego marazmu i niemocy poprzedników. Ta kadencja jest silniejsza od poprzedniej bo jest stabilna ,,siła" większości i jeszcze cztery lata realizacji programu. Trzymam za Was kciuki...
Autobus do Wodzisławia? Żałosne, po prostu żałosne. Tylko kolej jest oknem na świat .Przestańcie już o tych autobusach.
@Tomi
"Jeżdżę po całej Europie i takie rozwiązania są wykorzystywane w wielu miastach z korzyścią dla obu stron."
Zluzuj majty, chłopie. Tu nie Europa, ale Polska właśnie, a do tego upadająca osada górnicza. Niczego nie będzie.
O matko!
Znów nowe gadki szmatki.
Widział ktoś jakikolwiek konkret wynikający z Kolej+ czy szprych?
Wybory wygrane, więc dajcie sobie spokój. Przez 4 lata palcem w bucie nikt nie kiwnie.
Już to pisałem ale napiszę jeszcze raz. Czy ktoś rozsądny zastanawiał się ile będzie kosztowało przywrócenie kolei do naszego miasta?, ile będzie kosztowało utrzymanie tej całej infrastruktury kolejowej ze szkodami górniczymi na czele?, czy w ogóle jest sens przywracania tego wszystkiego?
Proszę zauważyć, że mamy już profesjonalną kolej która zlokalizowana jest o 10 km od Jastrzębia czyli w Wodzisławiu Ślaskim. Z tego własnie miasta koleją można dojechać bezpośrednio do większych miast w Polsce i w Europie. Wystarczy tylko, aby nasi urzędnicy zainwestowali w linię autobusową relacji Jastrzębie -Wodzisław zgodnie z rozkładem jazdy (odjazdu) pociągów z Wodzisławia i po sprawie. Jeżdżę po całej Europie i takie rozwiązania są wykorzystywane w wielu miastach z korzyścią dla obu stron.
Tyle mądrych głów na tym spotkaniu, z którego ABSOLUTNIE nic nie wyniknęło.
Szanowne gremium podpisało jedynie wspólnie porozumienie, że catering był niczego sobie, ale mógł być lepszy.
Opracowanie projektu za 5 baniek zapewne zostanie zlecone jednej z zaprzyjaźnionych z gremium firm. Amen.
"Szprycha nr 7"
To o naszej pani burmistrz?
Spotkania, rozmowy, projekty.
I nic ponadto.
Czy przed likwidacja połączeń kolejowych w tej upadającej osadzie górniczej też tyle dyskutowano?