środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Czy droga Racibórz – Pszczyna utknie na nieczynnej linii kolejowej?

09.06.2021 07:00 | 32 komentarze | żet, mad

Nieczynna linia kolejowa stanowi nie lada przeszkodę dla budowy drogi Racibórz – Pszczyna. Kolejarze nie wykluczają modernizacji i podniesienia parametrów technicznych szlaku kolejowego. To z kolei oznacza konieczność zaprojektowania oraz budowy kosztownej estakady. Władze województwa i samorządowcy obawiają się znacznego wzrostu kosztów budowy drogi. Delegacje jeżdżą do Warszawy. Rozmowy na szczeblu ministerialnym to nie przelewki. Czy przyniosą pozytywne rezultaty?

Czy droga Racibórz – Pszczyna utknie na nieczynnej linii kolejowej?
Raciborski odcinek drogi Racibórz – Pszczyna rośnie w oczach. Narastają jednak obawy związane z kontynuacją tej inwestycji (fot. dw935obwodnicaraciborza.pl).
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Reaktywacja i rozmowy

Gdy Michał Woś został radnym sejmiku wojewódzkiego i wszedł do Zarządu Województwa Śląskiego, powołał grupę roboczą do spraw budowy drogi Racibórz – Pszczyna. Choć raciborzanin zasiadał we władzach województwa zaledwie siedem miesięcy, wystarczyło to, by w newralgicznym czasie zapadły decyzje o wysupłaniu z kasy województwa 150 mln zł na budowę raciborskiego odcinka drogi Racibórz – Pszczyna oraz pchnięcie do przodu remontu DW 935 na odcinku od Auchan w Raciborzu do Rzuchowa.

Wraz z odejściem Wosia z zarządu województwa śląskiego temat kontynuacji budowy drogi Racibórz – Pszczyna zszedł na dalszy plan. I nie chodziło tu tylko o brak woli politycznej, ale również o wspomniany wcześniej problem kolizji drogi Racibórz – Pszczyna z linią kolejową. Wreszcie lokalni samorządowcy podjęli próbę pchnięcia sprawy na właściwe tory. Udało się pozyskać dla sprawy senator Ewę Gawędę oraz wicemarszałka Wojciecha Kałużę, który również jest związany z naszym regionem.

5 maja w Rydułtowach doszło do spotkania grupy samorządowców z senator Ewą Gawędą oraz wicemarszałkiem Wojciechem Kałużą. Wśród samorządowców znaleźli się: prezydent Raciborza Dariusz Polowy, starosta raciborski Grzegorz Swoboda, burmistrz Rydułtów Marcin Połomski, wójtowie: Gaszowic – Paweł Bugdol, Lysek – Grzegorz Gryt, Kornowaca – Grzegorz Niestrój i Rudnika – Piotr Rybka, a także wiceprezydent Raciborza Dominik Konieczny. Wtedy też zapadła decyzja o reaktywacji grupy roboczej ds. budowy drogi Racibórz – Pszczyna na poziomie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

19 maja senator Ewa Gawęda, wiceprezydent Raciborza Dominik Konieczny, wójt Grzegorz Niestrój oraz burmistrz Rydułtów Marcin Połomski rozmawiali o dalszej realizacji drogi Racibórz – Pszczyna z wiceministrem infrastruktury Rafałem Weberem. 25 maja to kolejne spotkanie, tym razem z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Bittelem (więcej na ten temat: Wysoki wiadukt hamuje rozwój połączenia Raciborza z autostradą).

Z której strony?

Obecnie rozwiązanie problemu kolizji drogi Racibórz – Pszczyna z linią kolejową wydaje się być bliżej niż dalej. Nieoficjalnie ustaliliśmy, że rozważa się dwie możliwości. Pierwsza dotyczy zawarcia porozumienia, na mocy którego droga powstałaby według aktualnego projektu, a gdyby w przyszłości PLK zdecydowały się na rewitalizację linii kolejowej, wówczas województwo wzięłoby na siebie budowę estakady drogowej nad torami). Druga opcja to budowa wiaduktu osadzone na nasypie, co jest o wiele tańszym rozwiązaniem. W ten sposób zachowanoby możliwość przejazdu pociągiem po linii w jej aktualnym stanie, jednak bez podnoszenia parametrów technicznych szlaku kolejowego. Decyzja nie zapadła, dlatego pytanie, co dalej z budową drogi, pozostaje otwarte. Czy lepiej upierać się przy kontynuacji przedsięwzięcia od strony Raciborza i tym samym doprowadzić w pierwszej kolejności do budowy nowego mostu, czy też może lepiej starać się o pieniądze na kontynuację budowy drogi od strony Rybnika.

– Już wtedy gdy samorządy Raciborza, Rudnika, Kornowaca, Lysek, Rydułtów i Gaszowic rozpoczynały projektowanie drogi od Rudnika do granicy Rybnika planowano kolejność realizacji: pierwszy odcinek od Rudnika do skrzyżowania Piaskowej i Rybnickiej w Raciborzu (aktualnie w budowie), a następnie realizację kolejnych etapów od strony Rybnika. Najlepiej byłoby doprowadzić do budowy odcinka z Rydułtów do Rybnika. Realizacja budowy zgodnie z pierwotnym harmonogramem da czas na rozwiązanie sprawy związanej z linią kolejową – przekonuje prezydent Raciborza Dariusz Polowy.

D. Polowy uważa, że najważniejsze, to kontynuować budowę drogi Racibórz – Pszczyna. W sposób ciągły. Jeśli przeprawa przez linię kolejową do Olzy jest utrudnieniem, to tym bardziej powinno się budować drogę od strony Rybnika do Rydułtów i dalej – do Kornowaca, Pogrzebienia i Raciborza.

Ruch w tym kierunku wykonał już Rybnik, który złożył wniosek o dofinansowanie budowy fragmentu drogi ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Mowa o odcinku długości 4,12 km od DK 78 w Rybniku do ul. Sportowej. Koszt przedsięwzięcia to 200 mln zł. Rozstrzygnięcie konkursu powinno nastąpić za 3 – 4 miesiące. Planowana realizacja tej inwestycji to lata 2022 – 2024.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 roku w Rybniku oddano do użytku inny, 10-kilometrowy fragment drogi Racibórz – Pszczyna, prowadzący z Rybnika (DK 78) do Żor (A1).

Wojciech Żołneczko

Ludzie:

Dariusz Polowy

Dariusz Polowy

Radny, były prezydent Raciborza

Krzysztof Badurczyk

Krzysztof Badurczyk

Radny Gminy Rudnik.

Michał Woś

Michał Woś

Poseł na Sejm RP

Piotr Rybka

Piotr Rybka

Wójt gminy Rudnik.