Dyskusji o przebiegu linii CPK ciąg dalszy. Samorządowcy kontra CPK
Samorządowcy z gmin Gorzyce, Godów, Mszana, Marklowice, Świerklany oraz miast Wodzisław Śląski i Jastrzębie-Zdrój na zaproszenie senator Ewy Gawędy zebrali się Gminnym Centrum Kultury w Gorzycach, aby kontynuować rozmowy z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny. Rozmowy ponownie dotyczyły przebiegów linii kolejowej do CPK, jednak okazało się, że ich wcześniejsze sugestie nie zostały wzięte pod uwagę.
Co z innymi przewoźnikami i stroną Czeską?
- Bardzo mocno niepokoi nas sposób prowadzenia konsultacji i sposób rozmowy z samorządowcami, bo bardzo często jesteśmy na pierwszej linii kontaktu z mieszkańcami i musimy odpowiadać na ich pytania – powiedział Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego. Prezydent Wodzisławia pytał również o możliwe wykorzystanie linii do ruchu lokalnego i transportowego.
- Nawet przez chwilę nie wyobrażaliśmy sobie, że w ruchu w okolicach Jastrzębia-Zdroju będą konieczne jakiekolwiek przesiadki. Niezależnie od wariantu, zakładaliśmy, że nie będzie to czysta linia KDP. Od początku zakładaliśmy, że będzie to linia, z której korzystać będą inne pociągi – podkreślili przedstawiciele CPK.
Zapewnili też, że ruch lokalny w Jastrzębiu po sugerowanym torze jest możliwy i jest w zasięgu. Projektanci na czerwonym wariancie wskazali miejsce, gdzie znajdować ma się stacja Jastrzębie-Zdrój Centrum, a w odległości 5 km (już na terenie gminy Mszana) planowana jest stacja Jastrzębie-Zdrój Północ.
O preferowany punkt przecięcia granicy pytał wójt gminy Godów Mariusz Adamczyk, natomiast projektanci zaznaczyli, że na obecnym etapie każdy wariant jest brany pod uwagę, zarówno punkt w zachodniej części gminy Godów, jak i we wschodniej. Projektanci podkreślili, że wszelkie sugestie przesunięcia linii na wschód są chybione, bo to ominęłoby Jastrzębie-Zdrój, a jednym z priorytetów jest skomunikowanie kolejowe Jastrzębia. Pojawiły się też pytania o zaawansowanie prac po stronie czeskiej. Przedstawiciele CPK podkreślili, że Czesi nie mają na razie studium wykonalności. Punkty graniczne, które obejmują przedstawione warianty nie zmienią się, bo zostały zaakceptowane przez stronę czeską.
Szkody górnicze i eksploatacja głównymi problemami
Obecny online na spotkaniu poseł Adam Gawęda podkreślił konieczność kalkulacji tras nad obszarami obecnej i przyszłej eksploatacji. - Inwestycje spółek węglowych w te złoża sięgają kilkuset milionów złotych, a nawet kilku miliardów – powiedział poseł Adam Gawęda, przypominając, że wraz z wpisaniem węgla koksowego na listę surowców strategicznych, perspektywa działalności JSW się wydłużyła i ważne jest utrzymanie tego trendu, a co za tym idzie miejsc pracy. Budowa kolei dużych prędkości na złożu, które może być w przyszłości eksploatowane, skutecznie eliminuje takie plany eksploatacyjne.
Komentarze
12 komentarzy
a do czego nam knedle oni niech sie zajma swoimi sprawami i juz niech nie maca z turowem
Kolejne poparcie dla pomysłu TEK i przebiegu KDP przez Wodzisław Wilchwy oraz kolei regionalnej łączącej Subregion Zachodni ze Śląskiem Cieszyńskim przez Wodzisław, Jastrzębie Zebrzydowice jest od Kolei na Śląsk
http://kolejnaslask.pl/index.php/2020/10/28/linia-170-ssl-cpk-dalsze-konsultacje/
Najważniejsze cocolino(maziizam) jest to, że już nie jesteście zapraszani na żadne dyskusje dotyczące kolei. Dalej sobie rysujcie te śmieszne kreski na mapie. Nikt was nie traktuje nawet na pół-poważnie, bo jesteście śmieszni.
Nikt Cię nie hejtuje człowieku, tylko udajesz na jastrzebskich forach wielce zatroskanego i gdy jasno Ci się udowadnia, że działasz na szkodę Jastrzębia to zaczynasz od hejterów. Po prostu nie bądź dwulicowy. Co do sedna, czy mnie wzrok myli czy na mapce czerwona linia jednak przebiega przez Jastrzębie? Stacja w Mszanie jak najbardziej do przyjęcia, wystarczy skomunikować autobusami lub ewentualną odnogą linii kolejowej do centrum Jastrzębia. Jedyny sens dla nas ma wtedy gdy bez przesiadek jesteśmy do 60 minut w centrum Katowic. Wymarzony przez coco wariant dojazdu przez Wodzisław oczywiście odpada.
Nie mydlę ludziom oczy że CPK-KDP pójdzie przez Jastrzębie i największe szkody mówię prawdziwych przeszkodach w Jastrzębiu - szkody górnicze, wydobycie oraz niepotrzebne wydłużenie trasy KDP-CPK o 30 km aby przejechać przez przez Jastrzębie co zwiększy ilość wyburzeń domów, zakładów pracy itd.
Niestety hejterów z Jastrzębia nie brakuje na tym forum.
Pamiętajcie, że stanowisko JSW nie zmieni się również w sprawie Kolej + przez Pawłowice czy na północ przez tereny wydobywcze i może okazać się, że dalsze psioczenie na kolej kierunku Wodzisławia (CPK) i Zebrzydowic bedziecie odszczekiwać lub kolej was pominie :)
cocolino, z was to już się śmieją na wszystkich forach. Juz nawet wstydzisz się pisać na SSC jako maziizam.
Lepiej maczety weźcie do rąk i karczować torowiska. Między Pszowem a Syrynią wszystko zarośnięte.
Mapka już udostępniona. Nie załadowała się wcześniej wraz z artykułem.
"Na prezentowanej mapce wariant wzdłuż A1 oznaczono kolorem czerwonym, natomiast nową propozycję (traktowaną mimo wszystko jako wariant awaryjny) nakreślono kolorem zielonym. "
Gdzie ta mapka?
Wszystkim nie dogodzisz. Każdy wójt ciągnie w swoją stronę, a tu trzeba brać pod uwagę interes całego regionu. Pracownicy JSW pochodzą ze wszystkich gmin.
Brawa dla TEK czyli jedynie słusznej organizacji która myśli! A ci wójtowie i inni to śmiech na sali!
Tak jak poniżej TEK wielokrotnie mówił o szkodach górniczych od północy przez wschód po południe Jastrzębia oraz jeśli powstanie kolej KDP przez Jastrzębie to kopalnie będą zarżnięte, a ludzie bez pracy i drugi Wałbrzych, ale władza lokalna ma w poszanowaniu uwagi TEK i kolejny raz dostali kubeł zimnej wody na łep.
A tu propozycja TEK na linia KDP Katowice-Ostrawa i regionalną przelotowa Wodzisław-Jastrzębie-Zebrzydowice
https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/2037797386351016
http://tek.wb.pl/kdp/2020-07-24_pptek.pdf
Przebieg CPK przez Jastrzębie byłby totalnie sprzeczny z utrzymaniem kopalń i miejscami pracy w JSW. A przecież nie ma nagle konieczności aby przez Jastrzębie szła jakaś magistrala kolejowa skoro nigdy jej nie było. Jastrzębie potrzebuje kolei aglomeracyjnej, a ta może być tak poprowadzona aby nie powodować problemów z wybieraniem węgla. Samorządowców Świerklan czy Mszany też zrozumieć do końca nie można bo przeciwko autostradzie nie protestowali a skutki autostrady odnosnie hałasu i ilości zabranego terenu są nieporównywalne z linią kolejową.