Poniedziałek, 6 maja 2024

imieniny: Judyty, Juranda, Benedykty

RSS

Dyskusji o przebiegu linii CPK ciąg dalszy. Samorządowcy kontra CPK

19.10.2020 17:38 | 12 komentarzy | ska

Samorządowcy z gmin Gorzyce, Godów, Mszana, Marklowice, Świerklany oraz miast Wodzisław Śląski i Jastrzębie-Zdrój na zaproszenie senator Ewy Gawędy zebrali się Gminnym Centrum Kultury w Gorzycach, aby kontynuować rozmowy z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny. Rozmowy ponownie dotyczyły przebiegów linii kolejowej do CPK, jednak okazało się, że ich wcześniejsze sugestie nie zostały wzięte pod uwagę. 

Dyskusji o przebiegu linii CPK ciąg dalszy. Samorządowcy kontra CPK
Samorządowcy pozostają zaskoczeni planem spółki CPK, która główny nacisk kładzie na wariant wzdłuż autostrady.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Co z innymi przewoźnikami i stroną Czeską?

- Bardzo mocno niepokoi nas sposób prowadzenia konsultacji i sposób rozmowy z samorządowcami, bo bardzo często jesteśmy na pierwszej linii kontaktu z mieszkańcami i musimy odpowiadać na ich pytania – powiedział Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego. Prezydent Wodzisławia pytał również o możliwe wykorzystanie linii do ruchu lokalnego i transportowego.

- Nawet przez chwilę nie wyobrażaliśmy sobie, że w ruchu w okolicach Jastrzębia-Zdroju będą konieczne jakiekolwiek przesiadki. Niezależnie od wariantu, zakładaliśmy, że nie będzie to czysta linia KDP. Od początku zakładaliśmy, że będzie to linia, z której korzystać będą inne pociągi – podkreślili przedstawiciele CPK.

Zapewnili też, że ruch lokalny w Jastrzębiu po sugerowanym torze jest możliwy i jest w zasięgu. Projektanci na czerwonym wariancie wskazali miejsce, gdzie znajdować ma się stacja Jastrzębie-Zdrój Centrum, a w odległości 5 km (już na terenie gminy Mszana) planowana jest stacja Jastrzębie-Zdrój Północ.

O preferowany punkt przecięcia granicy pytał wójt gminy Godów Mariusz Adamczyk, natomiast projektanci zaznaczyli, że na obecnym etapie każdy wariant jest brany pod uwagę, zarówno punkt w zachodniej części gminy Godów, jak i we wschodniej. Projektanci podkreślili, że wszelkie sugestie przesunięcia linii na wschód są chybione, bo to ominęłoby Jastrzębie-Zdrój, a jednym z priorytetów jest skomunikowanie kolejowe Jastrzębia. Pojawiły się też pytania o zaawansowanie prac po stronie czeskiej. Przedstawiciele CPK podkreślili, że Czesi nie mają na razie studium wykonalności. Punkty graniczne, które obejmują przedstawione warianty nie zmienią się, bo zostały zaakceptowane przez stronę czeską.

Szkody górnicze i eksploatacja głównymi problemami

Obecny online na spotkaniu poseł Adam Gawęda podkreślił konieczność kalkulacji tras nad obszarami obecnej i przyszłej eksploatacji. - Inwestycje spółek węglowych w te złoża sięgają kilkuset milionów złotych, a nawet kilku miliardów – powiedział poseł Adam Gawęda, przypominając, że wraz z wpisaniem węgla koksowego na listę surowców strategicznych, perspektywa działalności JSW się wydłużyła i ważne jest utrzymanie tego trendu, a co za tym idzie miejsc pracy. Budowa kolei dużych prędkości na złożu, które może być w przyszłości eksploatowane, skutecznie eliminuje takie plany eksploatacyjne.