RSS Nasze Miasto: aprobata dla działań Polowego
Prezentujemy pełną treść wystąpienia radnej Anny Ronin 26 czerwca na sesji Rady Miasta Racibórz. Wystąpiła tam w imieniu klubu radnych RSS Nasze Miasto, tworzących z radnymi Niezależnymi Michała Fity koalicję rządzącą Raciborzem.
Stanowisko klubu „RSS Nasze Miasto” dotyczące raportu o stanie gminy Racibórz za rok 2018
Artykuł 28 aa punkt 1 ustawy o samorządzie gminnym nakazuje wójtowi przedstawienie raportu o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim w szczególności realizacje polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego.
Jest to sytuacja nietypowa, ponieważ po debacie nad raportem z działań poprzednio urzędującego prezydenta głosujemy uchwałę w sprawie udzielenia wotum zaufania obecnemu prezydentowi.
W podsumowaniu raportu czytamy, iż podjęto szereg działań zgodnych z wizją zawartą w strategii rozwoju miasta. „Racibórz – miasto tradycji i nowoczesności z innowacyjną i konkurencyjną gospodarką, własnym klimatem i specyfiką. Otwarty na współpracę, tętniący życiem, czysty i zielony zakątek”. Założenia wspaniałe, chyba wszyscy życzylibyśmy sobie życia w mieście, które spełnia ten postulat.
Niestety zdaniem klubu NAM wiele działań wspomnianych w raporcie okazało się nieskutecznych bądź niezrealizowanych.
Czytamy, że miasto prężnie realizowało zadania z zakresu transportu i infrastruktury drogowej, tymczasem trudno znaleźć raciborzanina zadowolonego z transportu publicznego. Przyjrzyjmy się założeniom odnośnie transportu zbiorowego zawartych w Planie Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Miasta Racibórz, przytoczmy kilka z nich:
- · zapewnienie odpowiedniej dostępności do obiektów użyteczności publicznej,
- · zapewnienie odpowiedniej siatki połączeń
- · minimalizacja negatywnego wpływu transportu na mieszkańców oraz środowisko naturalne
- · łagodzenie nierównomierności obsługi transportowej poszczególnych obszarów gminy, czy
- · wprowadzenie elektronicznego systemu informacji o odjazdach autobusów w postaci tablic elektronicznych na przystankach autobusowych (wraz z informacją o rzeczywistych odjazdach pojazdów).
Dzielnice miasta są bardzo słabo skomunikowane, brak częstych, wygodnych połączeń nawet do strategicznych miejsc w mieście jak szpital czy dworzec kolejowy.
Reszty wymienionych założeń po prostu nie zrealizowano.