Poniedziałek, 6 maja 2024

imieniny: Judyty, Juranda, Benedykty

RSS

Otwarcie ofert na budowę drogi Racibórz - Pszczyna. Najtańsza opiewa na 296 mln zł

02.04.2019 13:00 | 9 komentarzy | żet, ma.w
Ostatnia aktualizacja: 02.04.2019 13:27

Jedna z ofert mieści się w budżecie, którym dysponują władze województwa. Jedną ofertę odrzucono, gdyż została złożona nieprawidłowo. Michał Woś, Dariusz Polowy i Michał Fita ogłosili pod raciborskim magistratem, że "z radością informują, że inwestycja będzie realizowana" [pełny zapis wideo ich wystąpienia].

Otwarcie ofert na budowę drogi Racibórz - Pszczyna. Najtańsza opiewa na 296 mln zł
Przed Urzędem Miasta Racibórz zwołano konferencję prasową wicemarszałka Michała Wosia (w środku) z udziałem wiceprezydenta Raciborza Michała Fity oraz prezydenta Dariusza Polowego
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Materiał wideo:


Wypowiedzi z konferencji prasowej pod urzędem

Michał Woś: To bardzo dobry dzień dla Raciborza i regionu, dla kluczowej drogi w regionie. Z duszą na ramieniu otwieraliśmy oferty, obawiając się o wysokość cen. Zabiegi nowego zarządu województwa spowodowały jednak, że starczy pieniędzy na tę inwestycję. Wspólnie zapowiadaliśmy, że doprowadzimy tę inwestycję do końca i teraz możemy razem, z radością ogłosić, że obwodnica Raciborza będzie budowana.

Jeszcze nie jesteśmy w stanie przesądzić która oferta zostanie wybrana, ale na pewno poważna historia RDRP się właśnie zaczyna, bo na pewno zmieścimy się w kosztorysie.

Dariusz Polowy: Jest to najlepsza wiadomość jakiej można było się spodziewać dziś. To dowód na współdziałanie samorządów: Gmina – Województwo. Zapowiedzi budowy obwodnicy to nie były czcze obietnice wyborcze. Kto ufa odpowiednim ludziom ten ma efekty. Owszem, projektowanie inwestycji zostało zapoczątkowane przez moich poprzedników, ale była to niekończąca się opowieść, a my finalizujemy ten projekt.

Nowiny: Czy było zagrożenie, że inwestycja może nie dojść do skutku? Mówi Michał Woś: Trzeba było zaktualizować kosztorys i zwiększyć kwotę nań przeznaczoną o 100 mln zł. Przypomnę, że wcześniej władze Raciborza i województwa mówiły, że 200 mln zł wystarczy. My nie chcieliśmy powtórzyć błędu z remontem ulicy Kościuszki – Łąkowej. Każdemu kto się angażował dziś mówimy: dziękujemy. Jednak samo zaangażowanie nie wystarczy. Poprzednikom brakowało strategicznego myślenia, ich zaniedbania trzeba było nadrobić. Mogliśmy stracić to dofinansowanie i stracić obwodnicę. Jeszcze w grudniu istniało takie zagrożenie.

Michał Woś To wielka informacja, ważna dla raciborzan. Nikt nie spoczywa na laurach, wykonawca będzie miał 36 miesięcy na oddanie drogi do użytku, później będziemy mieli obwodnicę pierwszej klasy. Zauważamy pewne zaległości z etapu projektowania. Praca nad połączeniem raciborskiego odcinka z rybnickim wymaga dużego zaangażowania. Naszą wspólną ambicją jest to by prace ruszyły dalej. Po rozmowach z panami prezydentami zgłosiłem kolejny etap budowy RDRP czyli nowy most na Odrze, gdzie jednak są także projekty kolejowe. Czy tutaj nie doszło do pewnych zaniedbań? Pan prezydent Dariusz Polowy poprosił wszystkich włodarzy regionu o pomoc w sprawie likwidacji linii kolejowej 176, a pan wiceprezydent Michał Fita rozmawiał z ministrem Adamczykiem o tej sprawie. Ważny by był projekt, w najgorszym wypadku będzie czekał na sfinansowanie. 600-700 mln zł to koszt połączenia Raciborza z Rybnikiem i o własnych siłach tego budżetowo nie wytrzymamy.

Michał Fita: Linia kolejowa nr 176 (rejon przejazdu kolejowego na Dębiczu, za Auchan w kierunku Kornowac) blokuje resztę RDRP w kierunku Rybnika. Rozmawiałem o tym z ministrem Kwiecińskim, bo chodzi o projekt z zakresu Mosty dla Regionów, o co zawnioskował marszałek Woś. Chcemy abyz Rybnickiej zniknęły korki, a most przy Auchan jest wąski, więc nawet z obwodnicą może to rodzić kolejne kłopoty komunikacyjne. Dodatkowy most jest niezbędny.

Michał Woś: Na dniach będzie przetarg na przebudowę skrzyżowania przy Mechaniku, gdzie planowane jest rondo. Ja miałem co do tego rozwiązania wątpliwości, ale specjaliści zapewniają, że płynność ruchu będzie lepsza. Przetarg będzie również na remont DW 935, jej wstydliwy fragment przy Lukasynie czeka na naprawę od lat. Zakres prac obejmie odcinek od ronda przy Auchan do skrzyżowania w Rzuchowie, to koszt ponad 100 mln zł.