Sobota, 21 grudnia 2024

imieniny: Tomasza, Piotra, Tomisława

RSS

Oświata zdiagnozowana. Są zajęcia na basenie, ale brakuje stołówek

11.02.2019 13:00 | 2 komentarze | art

W tym roku ma zostać opracowana biała księga oświaty w Gorzycach, w której przedstawiona zostanie strategia rozwoju oświaty. Będzie ona efektem analizy, jakiej dokonała Sylwia Czarnecka, zastępca wójta Gorzyc. Wynika z niej, że z jednej strony uczniowie są ciekawi świata, z drugiej nauczyciele i rodzice obawiają się nieco zmian. A te są konieczne, by oświata się rozwijała. A nie będzie rozwijać się bez pieniędzy, głównie unijnych. I tu stoi przed szkołami największe wyzwanie.

Oświata zdiagnozowana. Są zajęcia na basenie, ale brakuje stołówek
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Cała szkoła dzieci z opiniami

A co z szansami i zagrożeniami? Najważniejsze, zdaniem Czarneckiej szanse to: realizacja innowatorskich dodatkowych działań edukacyjnych np. w postaci klas profilowanych (klasy sportowe, informatyczne, językowe). – Mamy zdecydowane głosy rodziców, że takiej oferty edukacyjnej obecnie w naszej gminie brakuje – mówi. Dużą szansę widzi też w zainteresowaniu jakie przejawiają uczniowie np. łączeniem praktyki z teorią, przeprowadzaniem doświadczeń i eksperymentów podczas zajęć a także wizytami w zakładach pracy. Kolejną szansą są dodatkowe zajęcia dla uzdolnionej młodzieży oraz zajęcia dla uczniów ze zdiagnozowanymi problemami edukacyjnymi. – Obecnie na poziomie gminy aż dla 409 dzieci i młodzieży z naszych szkół i przedszkoli organizowane są dodatkowe zajęcia na podstawie orzeczeń i opinii, czasami dla jednego ucznia organizuje się kilka zajęć. Mając tak duże potrzeby warto te dodatkowe zajęcia finansować z funduszy zewnętrznych, skoro istnieje taka możliwość, a tym samym odciążyć budżet gminy – mówi. Szansą są też klasopracownie na miarę XXI wieku. Pani wicewójt liczy, że szkoły chętniej zaczną sięgać po różnego rodzaju dotacje np. w ramach programu „Zielona pracownia”. Warto nadmienić, że kilka szkół z naszego powiatu już takie klasopracownie pozyskało.

Spora konkurencja o unijne środki

Wśród potencjalnych (ewentualnych) zagrożeń zastępca wójta wymienia m.in. obniżanie standardów edukacyjnych co może przełożyć się na brak rozwoju; dewastację bazy szkolnej tej już istniejącej, jak i tej, która powstanie w przyszłości; wysoką konkurencyjność w aplikowaniu po środki zewnętrzne oraz ograniczone ramy czasowe, w czasie których można składać wnioski aplikacyjne.

Najpierw nauczyć nauczycieli, by ci mogli nauczyć uczniów

Z analizy SWOT wyciągnięto już pierwsze wnioski. W dwóch szkołach, które wzięły udział w projekcie realizowanym przez gminę – w Gorzycach i w Rogowie – wprowadzane jest tzw. procesowe wspomaganie placówki w zakresie podnoszenia kompetencji stosowania technologii informatycznych i komunikacyjnych. - Po dogłębnej diagnozie przeprowadzonej w tych szkołach, w ramach realizacji projektu, wyszło nam, że problemem są właśnie kulejące kompetencje informatyczne – wyjaśnia Czarnecka.

W projekcie chodzi o cykliczne – realizowane przez dwa lata – podnoszenie kompetencji technologii informatycznych i komunikacyjnych u nauczycieli, tak by ci skutecznie rozwijali kompetencje kluczowe w tym zakresie u uczniów. - Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój technologii informatycznych, zgodnie z tzw. zasadą naczyń połączonych nie uda się tych kompetencji odpowiednio rozwijać u uczniów, jeśli nie będą na bieżąco podnoszone u nauczycieli – wyjaśnia Sylwia Czarnecka.

(art)