„Pasjonaci Rybnika” stworzą program edukacji regionalnej
Konsorcjum „Pasjonaci Rybnika” stworzy program edukacji regionalnej oparty o dziedzictwo kulturowe w zakresie popularyzowania rewitalizacji, w 34 szkołach podstawowych na terenie Rybnika. Umowę na realizację zadania podpisano w czwartek, 11 maja w dzielnicy Niedobczyce.
Najważniejszą część opracowania stanowić będą scenariusze lekcji: – W przygotowywanym przewodniku do nauki edukacji regionalnej znajdzie się 16 scenariuszy dwugodzinnych lekcji, które będą odbywały się w klasach. Pojawią się też scenariusze wizyt studyjnych do miejsc, które chcemy dzieciom pokazać, zwłaszcza tych znanych z architektury ceglanej czy charakteru industrialnego – podkreśla Elżbieta Naparstek. – Stawiamy na praktyczne poznawanie, dzieci będą mogły poprzez uczestnictwo w zajęciach „dotknąć historii”, będą uczyć się poprzez zabawę, program będzie skonstruowany tak, by nie uczyć teorii, tylko pokazywać w praktyce wartości dziedzictwa regionalnego – uzupełnia dr Aldona Urbanek.
Program wzbogacony zostanie o elementy graficzne, multimedialne, które spowodują zróżnicowanie aktywności dzieci. – Chodzi o to, by nie nastawiać się tylko na tekst statyczny z podręcznika. Planujemy przygotowanie ćwiczeń, gier i zabaw na tablice interaktywne, które są dostępne w szkołach i które dzieci bardzo lubią. Chcemy dać nauczycielom i dzieciom szanse, by poznawać dzielnice miasta w nowatorski sposób – wskazuje z kolei Tomasz Stadnicki.
Co ważne, program będzie powstawał w oparciu o wnioski wypracowane podczas warsztatów prowadzonych wcześniej w rybnickich szkołach w dzielnicach objętych rewitalizacją przez Marię Stachowicz-Polak. Projektowa ekspertka ds. edukacji regionalnej spotykała się z uczniami, aby rozeznać, jakie emocje towarzyszą im w związku z zamieszkiwaniem swojej dzielnicy i zbadać stan wiedzy dzieci o najbliższym otoczeniu: – Na warsztatach opowiadaliśmy o postaciach związanych z historią dzielnicy, o zabytkach i ciekawych miejscach, które według dzieci warto odwiedzić. Dzieci odpowiadały na pytania dotyczące identyfikowania się ze swoją małą ojczyzną, mówiły o tym, czym dla nich jest dzielnica, czy są zadowolone z tego, że mieszkają tam gdzie mieszkają. Wskazywały wreszcie, w jaki sposób chcą się uczyć edukacji regionalnej, podkreślając np., że brakuje im legend związanych z ich otoczeniem – wskazuje Maria Stachowicz-Polak.
Na wartość działań w obszarze edukacji regionalnej wskazują też animatorzy działań społecznych w mieście: – Młodym ludziom należy pokazywać treści, które stanowią o tożsamości lokalnej, opowiadać historie, które znają dziadkowie, a których oni do końca nie kojarzą. Trzeba im uświadomić, jak wielki potencjał kryje się w ich najbliższym otoczeniu. W samych tylko Niedobczycach materiału biograficznego dotyczącego wybitnych osób wywodzących się z dzielnicy jest tyle, że starczyłoby na sporych rozmiarów książkę. Warto pamiętać o postaciach, które odgrywały ważne role w historii – np. o lotniku Brunonie Janasie, sportowcach takich jak bracia Kubicowie – ale też o osobach które dzisiaj stanowią o sile dzielnicy i są rozpoznawalne w kraju – mam tu na myśli np. Wojtka Zawiołę – komentuje Mirosław Górka, pracownik rybnickiego Ośrodka Pomocy Społecznej, angażujący się w szereg działań społecznych w dzielnicy Niedobczyce i całym mieście.