ZDW o drogach: NIE MAMY TYLE PIENIĘDZY
Po naszej publikacji na temat protestu mieszkańców Świerklan, otrzymaliśmy odpowiedź rzecznika Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.
- Ze zdziwieniem przyjęliśmy sformułowanie, iż protest mieszkańców Świerklan skierowany był „przeciwko działaniom ZDW w Katowicach”. Jeśli tak rzeczywiście było – w co wątpię – słuszny protest mieszkańców tej miejscowości, skierowany był pod złym adresem. ZDW w Katowicach nie spowodowało, że DW 932 porusza się zbyt wiele ciężkich pojazdów. Także to nie ZDW w Katowicach zatrudnia kierowców tirów, którzy jakże często przekraczają przepisy ruchu drogowego i jeżdżą zbyt szybko - informuje rzecznik ZDW w Katowicach Ryszard Pacer, jednocześnie stojąc na stanowisku, że droga w Świerklanach faktycznie wymaga remontu.
- Uważamy, że pozostającą pod naszym zarządem DW 932, od skrzyżowania z DW 930 w kierunku Marklowic, należałoby natychmiast przebudować. Jest to jeden z najbardziej zdegradowanych odcinków dróg w całej sieci dróg zarządzanych przez ZDW w Katowicach. Na naszej liście priorytetów odcinek ten jest bardzo wysoko! Jest tylko jeden problem. Potrzeba na to ok. 4 mln złotych. Podobnie droga łącząca Wodzisław Śl. z Jastrzębiem-Zdrój (DW 933). Jest w tragicznym stanie, wymaga całkowitej przebudowy. Przewidywany koszt: ok. 25 do 30 mln złotych. W niewiele lepszym stanie są DW 936, DW 933 w Wodzisławiu i Pszowie i wiele innych dróg. Gdyby przebudować wszystkie drogi wojewódzkie w powiecie wodzisławskim, które tego wymagają , musielibyśmy wydać prawdopodobnie ok. 150 mln zł. Tymczasem nasz tegoroczny budżet to 250 mln zł na wszystkie wydatki; bieżące utrzymanie dróg, remonty, naprawy, itd.
Łącznie w takim stanie jak DW 936 (m.in. ul. Młodzieżowa) i DW 932 w Świerklanach mamy 380 km (z 1217,1 km wszystkich dróg, którymi zarządzamy). Żeby te zdegradowane, sypiące się i pełne kolein drogi przebudować potrzebujemy 1,2 do 1,5 mld zł! To jest skala problemu. Wyliczyliśmy, że potrzebowalibyśmy 500 mln zł rocznie przez 10 lat, by rozwiązać ten problem. Tymczasem mamy – jak wspomniałem 250 mln zł - wyjaśnia Ryszard Pacer
Mapę wszystkich odcinków dróg, które zostały uszkodzone po zimie, można znaleźć tutaj (kliknij w link).
Rzecznik ZDW odniósł się także do słów radnego Tomasza Pieczki ze Świerklan, któremu na sercu leży los ul. Wodzisławskiej i jej mieszkańców. - W jednym z artykułów w rybnickiej gazecie radny Tomasz Pieczka mówi: „Zablokujemy drogę aż do autostrady, może w końcu to da urzędnikom do myślenia”. Kto jak kto, ale radny powinien wiedzieć, że o pieniądzach, w tym o pieniądzach na drogi decydują... radni, a nie urzędnicy! Wcale się nie dziwię mieszkańcom, że są zdesperowani i chcą protestować. Jednak protest – jak wspomniałem – trzeba właściwie zaadresować. Myślę, że o wiele skuteczniejsze byłoby zapytanie radnych (miejskich, gminnych i wybranych do sejmiku województwa śląskiego), co można zrobić, by na drogi znalazły się fundusze. Jeśli chodzi o Świerklany i DW 932, to – nie negując konieczności przebudowy tej drogi – warto zapytać, co wyremontowanie tej drogi zmieniłoby w sytuacji mieszkańców. Moim zdaniem – paradoksalnie – sytuacja pogorszyłaby się, bo tiry pędziłyby jeszcze szybciej. W tym konkretnym przypadku potrzebne jest zakończenie budowy mostu w Mszanie, w ciągu autostrady A1. Wtedy tiry znikną z DW 932 - podsumowuje Pacer.
Więcej we wtorkowym Tygodniku Rybnickim!
Czytaj więcej we wtorek w Tygodniku Rybnickim
Ludzie:
Tomasz Pieczka
Wójt Gminy Świerklany.
Komentarze
2 komentarze
Ludzie odpowiedzialni za politykę transportową w Polsce postawili na samochody pozwalając upaść kolei. To są skutki. Czym więcej zużywamy ON tym więcej pieniędzy wpływa do budżetu. Uciążliwość nieprzygotowanej na ten rodzaj transportu sieci dróg odczuwamy my sami. Niszczymy nasze auta na rozwalonych drogach, żyjemy w hałasie i spalinach, pękają nam domy, my i nasze dzieci narażeni jesteśmy na wypadki. ZDW jest tu tylko częścią mechanizmu. Polityka na najwyższych szczeblach za to odpowiada. Ale ludzie nami rządzący nie są z kosmosu, to nasi przedstawiciele.
No cóż - sam fakt że była potrzebna dwukrotna blokada drogi aby ZDW - w jakikolwiek sposób odniosło się do tematu, jednoznacznie potwierdza gdzie władze województwa mają Świerklany i Wodzisław z problemami dróg wojewódzkich (Wodzisławska , Młodzieżowa ) a to co mówi p Pacr to jeden wielki stek bzdur powtarzanych przez lata