Będzie korekta rozkładu jazdy autobusów
Tuż po feriach zimowych, czyli w okolicach 25 lutego powinien wejść w życie skorygowany rozkład jazdy miejskiej komunikacji autobusowej. Urzędnicy zbierają na razie opinie od mieszkańców, szkół, instytucji, radnych.
Chodzi np. o przesunięcia czasowe połączeń. O tych zamiarach poinformował Dariusz Szymczak, zastępca prezydenta Wodzisławia w ubiegłym tygodniu na posiedzeniu komisji gospodarki komunalnej zapytany przez radnych jak sprawuje się komunikacja autobusowa. Zastępca powiedział, że autobusy ogólnie jeżdżą prawidłowo. Pewne problemy pojawiły się od 15 stycznia w momencie rozpoczęcia sprzedaży biletów. Tym, jak wiadomo, zajmują się kierowcy. - Wymaga to jeszcze pewnej wprawy ze strony kierowców, ale też przyzwyczajenia ze strony pasażerów - mówi Szymczak.
W pierwszym tygodniu stycznia opóźnienia zanotowano w 18 procentach kursów, w drugim tygodniu ten odsetek spadł do 11 procent. Nastąpiła więc poprawa, jednak bywało sytuacje, że autobus spóźniał się nawet o 26 minut. Głównie przyczyną opóźnień były warunki na drogach. Miasto nie ma jeszcze raportu z funkcjonowania połączeń po wprowadzeniu sprzedaży biletów. - Opracowaliśmy z przewoźnikiem sposób reakcji na takie przypadki. Na nowy kurs uruchamiany jest autobus zapasowy, który rozpoczyna jazdę zgodnie z rozkładem. Pozwala to redukować opóźnienie - tłumaczy zastępca.
Zauważono też np. że niektóre autobusy są za małe w stosunku do liczby pasażerów. Poszczególe kursy obsługuje tabor dopasowany wielkościowo do napełnień wynikających z badań. Tymczasem podróżnych jest więcej. Przesiedli się do linii miejskich, bo są tańsze od MZK. Tak dzieje się np. w Zawadzie. Zresztą na komisji padały głosy, że rajcy z gmin należących do MZK mówili w kuluarowych rozmowach, iż nie wierzyli we wprowadzenie biletów po 2 zł i 1 zł. Teraz mieszkańcy pytają ich, dlaczego Wodzisławianie jeżdżą za 2 zł, a oni za 3,40.
Władze Wodzisławia otwarcie mówią, że kłopotem jest współpraca z MZK. Przykładem jest linia 225. Teoretycznie rozpoczyna się na dworcu autobusowym w Wodzisławiu i prowadzi ul. Pszowską do Pszowa, Rydułtów. Jednak kursy poranne tej linii rozpoczynają się dopiero od przystanku Pszowska Stawki, przy granicy Wodzisławia z Pszowem, mimo, że autobusy dojeżdżają z dworca. - Skutkiem tego np. osoby z ul. Partyzantów chcące autobusem dojechać na poranną zmianę do kopalni muszą pieszo na przystanek Pszowska Stawki - mówi Szymczak przyznając, że to klasyczny przykład braku poszanowania pasażerów przez MZK.
Ludzie:
Dariusz Szymczak
Były zastępca prezydenta Wodzisławia Śląskiego.
Komentarze
37 komentarzy
do "mele/radlinianki" to miało być
po co zmieniasz swoje nicki? Pisz z jednego, przeciez. nie piszesz nic obraźliwego ani wstydliwego.To takie niepoważne.I nie mów,że to nie ty, bo identyczne pisownia, identyczne błędy i stylistyka.Pozdrawiam
syn nie ma dojazdu do szkoły górniczej na Marcel .Ja nie mamjak dojechać by załatwiaćsprawy na kopalni.Niema autobusu do przychodni dr.Rączki.tak samo na cmentarz ,czy do apteki .Mamy to prawie 3 kilometry .A z naszego RadlinaGórnego jesttylu radnych ,chyba bezradnych ? .zróbcie coś poto jesteście wybrani .to był autobus 217.postarajcie się go przywrócić .
niema autobusu na Marcel .jak mamy dojechać do przychodni czy apteki z Radlina górnego? .Jak dostaćsię na cmentarz? nie wszyscy mają samochody ,szczególnie osoby starsze.Co robi Rada dzielnicy? do czego oni są?
oszukiwala jak już to ciebie twoja stara a nie mzk.
To nie tylko chodzi o kwoty dotacji ale logiczne funkcjonowanie. Jak to jest możliwe że w czasach MZK ludzie woleli chodzić z centrum na XXX lecia bo autobusów było tyle co kot napłakał, a teraz przy niższej kwocie dotacji miasta, niższym cenom biletów można iść w ciemno na przystanek bo co 15 min coś pojedzie. W czasach MZK "nie dało" się zrobić takich rozkładów jazdy. Natomiast w przypadku Jastrzębia możliwe że też jest oszukiwane przez MZK bo jak popatrzysz na rozkłady w Jastrzębiu to też są bardzo marne. Trudno jest się poruszać autobusami MZK bo jeśli już zdarzy się że jadą dwa na raz to potem zawsze jest godzinna przerwa. MZK po prostu nie potrafi układać rozkładów jazdy i tu nie chodzi tylko o kwestie dopłat. MZK nadaje się albo do restrukteryzacji albo do likwidacji. Wystarczy porównać sobie MZK z ZTZ Rybnik, KZK GOP czy MZK Tychy a zobaczysz, że układ linii, rozkłady i częstotliwości kursowania są tam najgorsze. Szybciej na rowerze dojedziesz np. z Boryni do Ruptawy niż autobusami. Coś takiego jak przesiadki rozkładowe w ogóle nie istnieją. Wodzisław się po prostu wkurzył bo argumenty na MZK że rozkłady są fatalne - w ogóle na nich nie działały.
Wiesz myślę,że za praiwe 9 mln, zorganizujemy sobie dobrą komunikację wewnątrz miasta i zapewne znajdzie się na parę nowych linii, do Cieszyna, Katowic i Bielska. E-3 zostanie ale chodzą słuchy ze ma jeździć przez Świerklany. W sumie dla miasta lepiej.
a linia 222 do rydułtów jeździ o godzinie pierwszy autobus 6,03 a pracownicy kwk i szpitala nie mają czym dojechać na pierwszą zmianę pisałam do mzk wina prezydenta cytuje słowa pani z mzk prezydent się obraził spakował swoje zabawki i poszedł do innej piaskownicy po prostu ma w du.... mieszkańców starostwo wodzisławia winne mzk i tak od kajfasza do judasza nie ma leku na chorobę
Fajne obliczenia ale czy całe 150 tyś. powiatu wodzisławskiego było obsługiwane przez MZK ??? jakoś nie widziłem biało-czerwonych autobusów w Gorzycach czy Godowie i ile liń miało i ma Jastrzębie a ile pow. wodzisławski ??? Wychodzi zupełnie co innego niż prezentujesz , udowadniasz właśnie że Wodzisław z sąsiadami procentowo więcej placił niż z tego miał !!!
Jastrzębie Zdrój 8.754.829,00, Pawłowice 1.146.081,00, Wodzisław Śl 3.639.995,00. Tak wyglądały składki w 2012 roku. Ewidentnie widać kto do kogo dopłacał. Jastrzębie liczba ludności niecałe 90 tys. Pawłowice około 10 tys. Wodzisław niecałe 50 tys. Cały powiat wodzisławski liczący 150 tys. mieszkańców płacił składkę 7507616,00, czyli cały powiat płacił mniej niz samo Jastrzębie. Budżet wynosił troche ponad 22 mln. Jastrzębie płaciło prawie 40% a Wodzisław 16%. W sumie dla Jastrzebia bedzie najlepiej wystąpic z MZK, po co mamy utrzymywac komunikację w regionie???
A kto teraz płaci? Święty Mikołaj???... Wiadomo że gminy. MZK powiększa tylko koszty swoją nadmierną administracją, dużymi zarobkami szefostwa i potrzebą utrzymywania swoich biur w Jastrzębiu.
Może zaprosić sasiadów zza miedzy do pokazania jak się robi takie rzeczy? Tam funkcjonuje zintegrowany system od Ostrawy po Opawę. No, ale my przecież nie bedziemy brac przykładu od "pepików" :-(
Dalej nie odpowiadasz kto zapłaci za komunikacje w powiecie wodzisławskim. Wiesz jak to sie skończy? Rozpad powiatu tak to widzę.
Jak widzisz nie ma spraw nie do rozwiązania. Jeśli np. Cieszyn potrafi zorganizować sobie sam komunikację to dlaczego nie Rydułtowy czy Żory. Oczywiście pod warunkiem, że to będzie lepiej funkcjonować niż w ramach związku. W Wodzisławiu się sprawdziło i ludzie są bardzo zadowoleni. A przecież to jest dopiero początek. Zawsze można układ linii czy rozkłady udoskonalić. Z tego co przez lata czytaliśmy i słuchaliśmy w mediach z MZK Jastrzębie nie dało się tego zrobić.
Jak to jak ??? Linią A
tam też jest szpital chorób płuc,
mam pytanie jak z pod szpitala dojechać na cyganek bo ludzie jeżdżą tam do przychodni a wrócić nie ma jak
A ludzi którzy jezdzili 210 to władze mają głęboko w d......pogratulować
Już mamy jedno getto w regionie - Jastrzębie i wystarczy kolejnych!!
Nareszcie koniec płacenia Wodzisławia za innych, chciały ościenne gminy odrębności to niech teraz się sami martwią, a jak chcą poprawy to przyłączyć się do Wodzisławia i wam to rozwiążemy!
A ja uważam, że jest dużo lepiej niż w czasach MZK. Tabor autobusowy jest lepszy, opóźnień prawie nie ma bo linie są krótsze niż w czasach MZK. Szkoda że Wodzisław się nie dogadał z Rydułtowami i Radliniem i nie zaczął tam wjeżdżać swoimi liniami tak jak ZTZ. Ludzie mieliby wreszcie komunikację na wyższym poziomie niż ta oferowana przez MZK.
Autobusy mają opóźnienia, psują się, nie otwierają się w nich drzwi, jest zimno (oblodzone szyby). Ludzie marzną na przystankach. Przyczyną nie są warunki na drogach- śnieg w styczniu to raczej norma(może trzeba dbać o przejezdność dróg i śnieg odgarnąć, nawierzchnie posypać). W czwartek 3101.2012 autobus A o 14:48 nie jechał w ogóle. W poprzedni czwartek również. Kolejny jechał z opóźnieniem. Korzystam z komunikacji miejskiej codziennie - kilka razy autobus przyjechał punktualnie. Nie ma możliwości zakupu biletu okresowego ( tygodniowego lub 15 dniowego). Zakup biletu jest zawarciem umowy między kupującym a przewoźnikiem. Z umowy tej przewoźnik nie wywiązuję się. Czy w UM Wodzisław zarezerwowano miejsca pracy dla osób, które swoje dotychczasowe miejsca pracy stracą ze względu na notoryczne spóźnianie się?
wprowadzona przez Kiecę komunikacja miejska to nic innego jak izolacja Wodzisławia,to wielki krok wstecz,żeby nie powiedzieć apokalipsa,ciekawe skąd Kieca bierze takie "mądre"pomysły...pochodzi z Bielska-Białej i tam mieszka , w tamtym regionie komunikacja jest bdb więc nie bierze stamtąd wzorców,a szkoda,wprawdzie Wodzisław nigdy nie bedzie takim miastem jak B-B,ale to jeszcze nie powód by niszczyć nasze miasteczko.Do konca tej kadencji jeszcze 1,5 r.-strach pomysleć co jeszcze wymyśli ten człowiek,
Cały ten Wodzisław niech zamkną w jedno getto.
Dlatego Ringo ponawiam pytanie, co będzie gdy każde miasto zrobi swoja komunikację? Kto zorganizuje np obsługe powiatu wodzisławskiego? Wodzisław? Jego ledwo stac na wewnetrzną komunikacje, konie zaprzęgac tyle zostaje.
Przepraszam bardzo to kto w takim razie może jezdzic na bilecie za 1zl i za 2zl?? z tego co słyszałam to z Radlina (Marcel) do wodzislawia dalej płacą 3,4..... to dla kogo pan kieca wprowadzil zniżki dla dzieci od kierowców autobusow?? !!
Najlepsze jest to że jak czekam na 225 na przystanku to z PSZOWA jedzie Linia 224 a tuż za nim linia C porażka ... dwa autobusy prawie ten sam kurs .. a 224 mogło by jechać tak jak jedzie tylko później na Radlin Marcel i Dworzec Wodzisław Śl. a jeszcze odnośnie 225 to jak nim jadę too autobus jest pełny codziennie :)
Po pierwsze 225 nie jedzie na '' Rydułtowy '' tylko na pszów->głożyny->marcel , wiem bo jeżdze nim do szkoły o 7.34 a w szkole jestem o 8.05-8.10 zalezy od kierowcy . ( szkoła na marcelu )
Jeśli wszystkie gminy wystąpią z MZK to będzie to problem leśnych dziadków z MZK i władz gmin. Przykład Wodzisławia pokazuje że MZK nie jest potrzebne, ba... MZK było szkodliwe dla rozwoju komunikacji miejskiej która ruszyła z kopyta w momencie wyjścia z tego toksycznego związku. Celem związku miało być uporządkowanie komunikacji w regionie, a efektem jego działalności tak naprawdę likwidacja komunikacji. Bo jak ludzie mieli korzystać z komunikacji która jeździła rzadko i w dodatku nieefektywnie w stadach po czym następowała 1-2 godzinna przerwa. MZK nie oferuje komunikacji nawet na przeciętnym poziomie dlatego z pewnością jego lata, a może miesiące są policzone...
A kto by chciał jeździć do tego upadającego miasta Wodzisławia ?!
Postawcie mur dookoła i odcinajcie się jeszcze bardziej. Pytanie tylko czy wszyscy Wodzisławianie tego chcą?
Oczywiscie, że jeżdżenie po miescie paroma liniami jest tańsze od komunikacji z rozległymi terenami gmin wiejskich. Tylko do czego to prowadzi? Gdy wszystkie miasta wystąpia z MZK to zapewne zorganizuja swoja wewnętrzną komunikację i tez będą wszyscy sie cieszyć. Tylko jak bedzie wyglądała komunikacja w regionie??? Pare lini bedzie jeździło po Wodzisławiu, pare po Żorach i parę po Jastrzębiu. A reszta co zrobi? W auta wsiądzie? To zaraz pojawią sie pomysły myta dla aut z obcymi rejestracjami lub drogie parkingi dla aut z obcymi rejestracjami, bo dlaczego niby wodzisławianie czy jastrzębianie maja płacić na drogi miejskie po których będa jeździć obce auta??? Zostanie chodzenie pieszo lub wyprowadzka do miejscowości w której sie pracuje, wróci XIX wiek, praca, pub, kościół, mieszkanie. Wszystko blisko by piechota dojść.
@dronik,chyba Cie porąbało,przyszłe wybory-zero poparcia dla obecnych władz miasta,najlepiej ich odwołać i to natychmiast,referendum!!!!!!!!!!!!
a po co my niby mamy dojeżdżać do Wodzislawia
Powiem szczerze, że mnie Kieca i Szymczak powalili sprytem w jaki sposób rozwiązali problemy komunikacyjne. Wreszcie po latach przestali dopłacać do komunikacji za Rydułtowy, Radlin, Pszów i Marklowice!!! A dla mieszkańców Wodzisławia obniżyli ceny i dodatkowo wprowadzili lepsze rozkłady. O wiele lepiej teraz podróżuje się po mieście. I co tym zyskali? Głosy wyborcze w przyszłych wyborach! Bo do tej pory miałem mieszane uczucia ale w sprawie komunikacji pokazali że jak się chce to można. A niech się władze okolicznych gmin martwią o to jak dojechać do Wodzisławia dla ich mieszkańców. To im powinno zależeć.
pretensje do MZK o linie 225 a sami robicie to samo Linia D zaczyna kurs od przystanku Radlin Dolny Kosciół Bez sensu
jak Szymczak chce szacunku to niech płaci za pasażera, a nie ze zwala winę na mzk. Typowy przykład włodarza wodzisławia. Pozatym niech nie kłamie, że przesiedli się do DLA bo codziennie widzę linię C, którą jeździ dosłownie kilka osób na krzyż. Za to była linia 205 i 217 była zawsze obłożona. A 70-latków na wilchwach jest pełno, dlatego linia A i B jest przepełniona darmowymi pasażerami.