Czy prawa wyborcze powinny mieć osoby od 16 roku życia?
Pomysł nadania praw wyborczych 16-latkom nie jest nowy i są kraje, które się na to zdecydowały. Czy jednak Polska powinna pójść w tym kierunku? Debatę oksfordzką na ten temat przeprowadzili uczniowie popularnego „Korfantego”.
II Mistrzostwa Szkoły w Debacie Oksfordzkiej odbyły się w Zespole Szkół Nr 2 im. Wojciecha Korfantego w Jastrzębiu-Zdroju. Pomysł zrodził się na jednej z grup uczniowskich pod nazwą Fabryka Sztuki Myślenia, którą opiekuje się wicedyrektor Agata Tucka-Marek. Zaproszenie na spotkanie przyjął Rafał Jabłoński, Dyrektor Instytutu Dziedzictwa i Dialogu - Łaźnia Moszczenica oraz naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Monika Dudacy.
W finałowej debacie zmierzyły się dwie najlepsze drużyny. Dyskusja dotyczyła niełatwego problemu obniżenia wieku, od którego obywatel może głosować w wyborach, a więc czynnego prawa wyborczego. W trakcie debaty padały ważkie argumenty zarówno za, jak i przeciw.
Oceniano nie tylko wagę argumentów, ale również sztukę prowadzenia dyskusji, zachowanie dyscypliny czasowej wypowiedzi i ogólne wrażenie, jakie wywarli mówcy. Ostatecznie zwyciężyła drużyna, która przekonała jury, że prawo głosowania powinno przysługiwać od 18 roku życia. Przekonywali, że młodsze osoby mogą nie mieć wystarczającej dojrzałości i doświadczenia, aby podejmować świadome decyzje wyborcze. Jednak w głosowaniu publiczności to pogląd, o prawach wyborczych dla 16-latków zdobył więcej głosów.
O tym, że debata oksfordzka jest dobrym sposobem na rozwijanie umiejętności argumentacji, krytycznego myślenia oraz publicznego przemawiania mówili Rafał Jabłoński, Arkadiusz Panfil i Julia Pietranik, uczennica klasy 3 liceum ogólnokształcącego.
Warto zauważyć, że obniżenie wieku wyborczego to temat budzący wiele emocji i kontrowersji. Zwolennicy podkreślają, że młodzież jest coraz bardziej świadoma politycznie i społecznie, a wcześniejsze włączenie ich w proces demokratyczny może wzmocnić ich poczucie obywatelskiej odpowiedzialności. Przeciwnicy natomiast obawiają się, że 16-latkowie mogą nie mieć wystarczającej wiedzy i doświadczenia, aby podejmować świadome decyzje wyborcze. Niezależnie od stanowiska, debata na ten temat jest ważnym elementem kształtowania przyszłości demokracji w Polsce.