Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Myślała, że pomaga siostrze. Kolejna jastrzębianka oszukana. A wystarczy zrobić jedną prostą rzecz

04.12.2023 22:52 | 0 komentarzy | sqx

Schemat się sprawdza, dlatego przestępcy stale po niego sięgają. Mimo nagłaśniania kolejnych przypadków i licznych ostrzeżeń, wiele osób traci czujność, kiedy to właśnie ich dotyczy sytuacja. Dodajmy, że jeśli chodzi o oszustwa "na Blika" - padają nimi ludzie w młodym i średnim wieku. Zasada bezpieczeństwa jest niezwykle prosta - dostajesz prośbę o blika? Zadzwoń do nadawcy i zweryfikuj czy to prawda.

Myślała, że pomaga siostrze. Kolejna jastrzębianka oszukana. A wystarczy zrobić jedną prostą rzecz
Zanim odpowiemy na prośbę i wyślemy kod, skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się, czy naprawdę potrzebuje naszej pomocy!
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

"Wyślij kod, oddam ci pieniądze"

Była przekonana, że pomaga siostrze, a w rzeczywistości oddała swoje pieniądze oszustowi. Kolejne tego typu zdarzenie odnotowano w Jastrzębiu-Zdroju.

Na czym polega ten proceder? Otóż przestępca włamuje się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym i używając jej komunikatora wysyła do znajomych informację z prośbą o pożyczenie pieniędzy, tłumacząc się nagłą potrzebą uiszczenia opłaty. Następnie oszust prosi swoją ofiarę o podanie kodu BLIK, dzięki któremu wypłaca pieniądze z bankomatu. Ma być to najszybszy i najprostszy sposób na przekazanie środków. Niczego nieświadoma ofiara jest przekonana, że pożycza pieniądze znajomemu.

Jastrzębianka straciła 800 złotych

Do jastrzębskich policjantów wpłynęło kolejne zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą "na BLIK-a". Poszkodowana została mieszkanka Jastrzębia-Zdroju. Kobieta straciła 800 złotych. Schemat działania oszustwa wyglądał w następujący sposób.

- W nieznanych okoliczności, ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej siostry. Za pośrednictwem komunikatora internetowego przysłał jej wiadomość, że potrzebuje pilnie pieniędzy. Poszkodowana, chcąc pomóc, podała kod Blik. Gdy po chwili dostała prośbę o następny kod blik, zorientowała się, że to oszustwo - tłumaczy st. asp. Halina Semik, oficer prasowa jastrzębskiej komendy.

ciąg dalszy informacji pod zdjęciem

Zapis czatu z komunikatora. W rzeczywistości oszukana osoba rozmawia z przestępcą, który włamał się na cudze konto i podszywa się pod jego właściciela. fot. KMP Jasttrzębie-Zdrój

Zapis czatu z komunikatora. W rzeczywistości oszukana osoba rozmawia z przestępcą, który włamał się na cudze konto i podszywa się pod jego właściciela. fot. KMP Jasttrzębie-Zdrój

Policja apeluje

Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się, czy naprawdę potrzebuje naszej pomocy! Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – podają powody, że to pieniądze na leki, że osoba zgubiła torebkę, czy portfel, nie ma pieniędzy na powrót do domu, na jedzenie czy też jest w trudnej sytuacji finansowej. Przestępcy podszywając się pod daną osobę tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew.

Jak się chronić?

Przede wszystkim należy zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms
  • potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

źr. KMP Jastrzębie-Zdrój, oprac. sqx