środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

Myślała, że pomaga mamie. Jastrzębianka straciła 800 złotych

28.08.2023 22:18 | 0 komentarzy | sqx

Była pewna, że pomaga mamie. Okazało się jednak, że pieniądze przelała... oszustom. Jak do tego doszło? Szczegóły przekazuje policja z Jastrzębia-Zdroju.

Myślała, że pomaga mamie. Jastrzębianka straciła 800 złotych
Transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.

Przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia np. telefonicznego, czy to faktycznie nasz znajomy, rodzina prosi o pożyczkę - podkreśla jastrzębska policja przybliżając okoliczności oszustwa w wyniku którego poszkodowana została mieszkanka miasta.

Kobieta otrzymała wiadomość z prośbą o opłacenie internetowego zamówienia i będąc pewna, że pomaga swojej mamie, podała kod Blik, zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i tym samym, jak się okazało, straciła 800 złotych. Zorientowała się, że została oszukana, gdy po paru minutach otrzymała kolejną prośbę o pieniądze od tej samej osoby.

Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:

  • Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
  • Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
  • Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

źr. KMP Jastrzębie-Zdrój, oprac. sqx