Myślała, że pomaga mamie. Jastrzębianka straciła 800 złotych
Była pewna, że pomaga mamie. Okazało się jednak, że pieniądze przelała... oszustom. Jak do tego doszło? Szczegóły przekazuje policja z Jastrzębia-Zdroju.
Schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości z prośbą o udostępnienie kodu BLIK. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o kod BLIK na kwotę kilkuset złotych, jednocześnie obiecując jak najszybszy zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego będąc pewny, że pomaga swojemu znajomemu, niczego nie podejrzewając, podaje kod Blik, zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Przestrzegamy, aby nie podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia np. telefonicznego, czy to faktycznie nasz znajomy, rodzina prosi o pożyczkę - podkreśla jastrzębska policja przybliżając okoliczności oszustwa w wyniku którego poszkodowana została mieszkanka miasta.
Kobieta otrzymała wiadomość z prośbą o opłacenie internetowego zamówienia i będąc pewna, że pomaga swojej mamie, podała kod Blik, zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku i tym samym, jak się okazało, straciła 800 złotych. Zorientowała się, że została oszukana, gdy po paru minutach otrzymała kolejną prośbę o pieniądze od tej samej osoby.
Niestety transakcji dokonanych za pomocą kodu BLIK nie można cofnąć, dlatego pamiętaj:
- Należy przede wszystkim dobrze zabezpieczyć dostęp do konta na portalu społecznościowym, wykorzystując w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajmy również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie należy podawać wygenerowanego kodu Blik bez potwierdzenia, czy to faktycznie nasz znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić do znajomego, aby upewnić się, czy faktycznie on znalazł się w potrzebie.
- Zawsze należy dokładnie sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np., gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
źr. KMP Jastrzębie-Zdrój, oprac. sqx