Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Firma z Korei zaprojektuje nam szprychę CPK do granicy z Czechami. Za 134 mln zł

23.06.2023 08:49 | 21 komentarzy | ska

Południowokoreańskie konsorcjum podpisało umowę ze spółką Centralny Port Komunikacyjny na zaprojektowanie linii Kolei Dużych Prędkości między Katowicami a granicą polsko-czeską. Ten 70-kilometrowy odcinek to fragment trasy kolejowej Katowice - Ostrawa. Trwa projektowanie już ponad 400 km kolejowych szprych CPK.

Firma z Korei zaprojektuje nam szprychę CPK do granicy z Czechami. Za 134 mln zł
W ramach linii CPK ma powstać m.in. dworzec w Jastrzębiu-Zdroju. fot. wizualizacja CPK
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Firma z Korei zaprojektuje nam szprychę CPK do granicy z Czechami. Za 134 mln zł

Ten odcinek to jeden z kluczowych fragmentów linii kolejowych budowanych w Polsce przez CPK. Stanowi ważny element unijnej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) łącząc Katowice, Warszawę czy Kraków z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.

Przetarg na zaprojektowanie linii wygrało konsorcjum dwóch firm. Pierwszą z nich jest Korea National Railway (KNR), czyli spółka państwowa, która realizowała projekty budowy kolei, usługi doradztwa technicznego i studia wykonalności, w tym w zakresie Kolei Dużych Prędkości. Drugi z podmiotów konsorcjum to Dohwa Engineering - firma inżynieryjno-budowlana z Korei Południowej, która ma na swoim koncie ponad 7 tys. projektów w kraju i na świecie. Wartość kontraktu sięga 134 mln zł. 

- Dzięki nowej linii kolejowej, będącej elementem kolei Grupy Wyszehradzkiej V4, Górny Śląsk stanie się ważnym węzłem transportowym w całym regionie Trójmorza. Polski odcinek realizowany przez CPK zakłada poruszanie się pociągów z prędkością do 250 km/h - zapewniają w CPK. 

Projekt zapewni włączenie do sieci kolejowej miasta Jastrzębie-Zdrój, a także nowe, znacznie szybsze połączenia regionalne z Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego do Katowic. To cywilizacyjny skok, który zniweluje wykluczenie komunikacyjne tej części Śląska. Kolej obejmie swoim zasięgiem aż 3,6 mln mieszkańców tego regionu Polski.

- W ramach inwestycji CPK wybudowanych będzie ok. 2000 km nowych linii, w tym właśnie Kolei Dużych Prędkości. Spółka ma już wybranych pięć wariantów inwestorskich – oprócz trasy Katowice-Ostrawa są to odcinki Warszawa - Łódź, Łódź - Wrocław, Łętownia - Rzeszów, a od maja także Sieradz - Poznań - wylicza Konrad Majszyk, rzecznik prasowy CPK. 

W tej chwili trwa już projektowanie 140-kilometrowej trasy Warszawa-Łódź i 200 km między Łodzią i Wrocławiem. Pierwszy z nich opracowują Biuro Projektów „Metroprojekt” (od Warszawy do obszaru za planowanym węzłem CPK) oraz konsorcjum firm Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika (dalszy fragment linii aż do Łodzi). 

Z kolei linię Łódź – Sieradz projektuje firma Egis, Sieradz – Kępno trafiła do konsorcjum BBF i IDOM. Projekt trasy od Kępna do Czernicy Wrocławskiej przygotowuje konsorcjum MGGP i Voessing Polska, a za odcinek Czernica Wrocławska – Wrocław odpowiada Systra.