Seniorze, nie oddawaj swoich pieniędzy! W Rybniku zainaugurowano kampanię
Kampania profilaktyczna pod hasłem "Nie oddawaj swoich pieniędzy" zainagurowana. To efekt współpracy rybnickiego urzędu, komendy miejskiej i Rady Seniorów i kolejny krok, by chronić mieszkańców miasta przed przestępcami. Jak wynika z dotychczasowych doświadczeń, chociaż kampania kierowana jest przede wszystkim do seniorów, w pułapki zastawione przez oszustów wpadają osoby w każdym wieku. Jak zamierzają zapobiegać tym działaniom w Rybniku?
Kampania, która będzie wykorzystywać różne kanały informacyjne, ma na celu wczesne powiadamianie mieszkańców – przede wszystkim seniorów – na temat oszustw metodą na wnuczka, policjanta, urzędnika.
Wykorzystają aplikację oraz system do wysyłania sms-ów
– Miasto dysponuje szerokimi możliwościami powiadamiania mieszkańców o różnych istotnych sprawach. Poza standardowymi możliwościami, takimi jak miejska strona internetowa czy profil miasta w serwisach społecznościowych, wykorzystujemy też aplikację „Halo! Rybnik” czy system wysyłania wiadomości „UM Rybnik SMS”. I właśnie te możliwości, pozwalające na dotarcie z informacją bezpośrednio do mieszkańców, wykorzystane zostaną w kampanii "Nie oddawaj swoich pieniędzy" – wskazuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera, ciesząc się ze współpracy Miasta i Komendy Miejskiej Policji w Rybniku w tak istotnej sprawie.
Jeśli policjant lub urzędnik chce pieniędzy - rozłącz się
– Powyższy system oraz aplikacja są narzędziami uruchomionymi przez Urząd Miasta w Rybniku, z których może korzystać każdy z nas. Za ich pośrednictwem zostaniemy powiadomieni o zagrożeniu. W każdej chwili można również dezaktywować powyższe usługi. Mieszkańcy, którzy korzystają z aplikacji Halo! Rybnik oraz „UM Rybnik SMS” będą informowani o próbach oszustw metodą na wnuczka, policjanta lub innego urzędnika poprzez komunikat: „Jeżeli dzwoni do Ciebie policjant lub inny urzędnik i chce Twoje pieniądze – Rozłącz się! To oszustwo!”, który zostanie przesłany do mieszkańców za pomocą wiadomości tekstowej sms oraz pojawi się w aplikacji mobilnej już po pierwszym odnotowanym przez policjantów rybnickiej komendy zgłoszeniu takiej próby lub dokonaniu oszustwa na terenie miasta – tłumaczy st. asp. Angelika Strzebinczyk z Zespołu Profilaktyki Społecznej, Nieletnich i Patologii Komendy Miejskiej Policji w Rybniku.
Komunikat będzie wysłany do wszystkich użytkowników aplikacji czy systemu SMS – chodzi o to, by inni odbiorcy mogli wspierać seniorów – najbliższych oraz osoby z sąsiedztwa – którzy mogą stać się potencjalnymi ofiarami przestępstwa.
Oszuści potrafią świetnie manipulować
– Bardzo się cieszę z inauguracji tej kampanii, zdając sobie sprawę, że – niestety – seniorzy to grupa szczególnie narażona na to, by stać się ofiarą przestępstwa metodą na wnuczka, policjanta czy urzędnika. Oszuści stosują coraz bardziej przebiegłe metody, potrafią świetnie manipulować – trzeba się temu przeciwstawiać, a edukacja i wiedza o potencjalnym zagrożeniu to bardzo ważny krok na drodze walki z przestępcami – mówi Stefania Forreiter, przewodnicząca Rybnickiej Rady Seniorów.
Komunikaty ostrzegawcze będą również dostępne na stronach internetowych Urzędu Miasta Rybnika oraz Komendy Miejskiej Policji w Rybniku, a także na stronach internetowych instytucji partnerskich. System ostrzegawczy zostanie uruchomiony od 22 maja 2023 roku i będzie poprzedzony kampanią informacyjną.
Prawie trzysta oszustw w rok
Jak wskazują statystyki rybnickiej Policji, w 2022 roku zanotowano aż 298 różnych form oszustwa:
- 147 spraw dot. oszustwa internetowe, wyłudzenie towaru (art. 286 kodeksu karnego)
- 9 spraw dot. złamania zabezpieczeń, e-mail, Facebook (art. 267 kk)
- 142 spraw dot. kryptowalut, oszustw komputerowych, phishingu (art. 287 kk)
W ubiegłym roku przestępcy 25 razy próbowali oszukać mieszkańców na tzw. legendę, tworząc wiarygodną historię z udziałem policjanta, pracownika banku, członka rodziny, urzędnika czy opowieść związaną z kryptowalutami. 18 z tych zdarzeń okazało się skutecznych – oszuści wyłudzili w ten sposób 807 790,21 zł.
W pierwszym kwartale 2023 roku zanotowano 47 różnych form oszustwa:
- 36 spraw dot. oszustwa internetowe, wyłudzenie towaru (art. 286 kk)
- 2 sprawy dot. złamania zabezpieczeń, e-mail, Facebook (art. 267 kk)
- 9 spraw. dot. kryptowalut, oszustwa komputerowe, phishing (art. 287 kk)
W tym czasie na tzw. legendę, przestępcy próbowali oszukać mieszkańców 13 razy – z czego 11 prób było udanych. Straty sięgnęły 232 239 zł.
Pełne statystki dostępne na stronie Komendy Miejskiej Policji w Rybniku.
– Realizacja projektu zmotywuje mieszkańców do powiadamiania Policji w przypadku wystąpienia zagrożenia i efektywnego działania Policji. Tylko poprzez wspólne działanie służb, urzędów oraz mediów możemy dotrzeć do każdego mieszkańca i wzmocnić społeczne zaangażowanie w troskę o bezpieczeństwo mieszkańców, a w szczególności seniorów – podsumowuje starszy aspirant Bogusława Kobeszko Oficer Prasowy KMP w Rybniku.
Aktualnie system „UM Rybnik SMS” ma ponad osiem tysięcy użytkowników, aplikacja miejska ma ponad 19 tysięcy użytkowników. Oba systemy są dla mieszkańców bezpłatne. Tu informacje o tym, jak korzystać z systemu: https://www.rybnik.eu/dla-mieszkancow/rybnik-sms
źródło: UM Rybnik, oprac. ż