środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

"Pracownik mógł udostępnić komuś pani dane". Mieszkanka Jastrzębia niemal straciła 50 tysięcy złotych

29.03.2023 15:58 | 2 komentarze | sqx

Seria telefonów, wzbudzenie gwałtownych emocji i polecenie pilnej wypłaty środków. O kolejnej próbie oszustwa informuje policja w Jastrzębiu-Zdroju. Śledczy przekazują również w jaki sposób działają przestępcy. Warto poznać te schematy, by odpowiednio reagować, kiedy przytrafi nam się podobna sytuacja. Bo oszuści nie odpuszczają.

"Pracownik mógł udostępnić komuś pani dane". Mieszkanka Jastrzębia niemal straciła 50 tysięcy złotych
O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112. / fot. Policja
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zmanipulowana 42-latka, działając pod wpływem silnych emocji, udała się do banku, by wypłacić 50 tysięcy złotych. Wcześniej odebrała kilka telefonów, rozmówcy podawali się kolejno za pracowników banków i prokuratora.

- Oszust podał się za konsultanta bankowego i zapytał, czy próbowała dzisiaj zaciągnąć pożyczkę, gdyż w systemie widnieje taka informacja. Gdy usłyszał negatywną odpowiedź, wypytywał także, czy zgubiła swoją kartę bankomatową, czy wyrabiała jej duplikat oraz czy ma jeszcze konta w innych bankach - wyjaśnia rzecznik prasowa jastrzębskiej komendy, st. asp. Halina Semik.

Mężczyzna poinformował kobietę, iż konsultant z drugiego banku z pewnością również będzie do niej dzwonił, co faktycznie nastąpiło kilka minut później. 

- Oszust polecił jej, by udała się do banku i zabezpieczyła swoje konto. Mężczyzna w trakcie rozmowy stwierdził, iż podejrzewa, że pracownik banku musiał udostępnić komuś jej dane, więc aby nie stracić pieniędzy, ma jak najszybciej wypłacić 50 tysięcy złotych - dodaje st. asp. Halina Semik. 

Przestępcy, aby jeszcze silniej wpłynąć na kobietę, wykonali kolejne połączenie. Tym razem rozmówca podał się za prokuratora i poinformował, że wiedzą już o całej sprawie i że ma wykonywać przekazane polecenia. 42-latka udała się do placówki i poprosiła o wypłacenie 50 tysięcy złotych.

Pracownica banku, słysząc, jak dużą kwotę pieniędzy kobieta chce pobrać z konta, podejrzewała, iż może to być próba oszustwa. Kiedy jastrzębianka przyznała, iż podjęła działania na polecenie innej osoby, wszystko stało się jasne. Gdyby nie czujność pracownicy, 42-latka straciłaby oszczędności.

Policjanci apelują o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać, jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kierujmy się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłączmy się i skontaktujmy z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy nasz rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje.

Policjanci przypominają i ostrzegają:

  • pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS lub BLIK;
  • nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta;
  • wykonując JAKIEKOLWIEK operacje finansowe, wykonuj je w placówce bankowej albo z własnej inicjatywy! NIGDY ZA NAMOWĄ osób kontaktujących się telefonicznie!!!!

O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.