Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

To Łaźnia Moszczenica stoi za kampanią banerową. Odkryli karty na konferencji [ZDJĘCIA, WIDEO]

21.03.2023 12:56 | 32 komentarze | ska, sqx

Władze Jastrzębia-Zdroju oraz przedstawiciele Łaźni Moszczenica odkryli karty. Wzbudzająca ogromne emocje, prowadzona w ostatnich dniach w mieście kampania banerowa, to inicjatywa Łaźni mająca zachęcić mieszkańców do dialogu. Podczas wspólnej konferencji prasowej w budowanym obiekcie zaprezentowano założenia akcji oraz identyfikację wizualną nowej instytucji.

To Łaźnia Moszczenica stoi za kampanią banerową. Odkryli karty na konferencji [ZDJĘCIA, WIDEO]
Podczas konferencji prasowej banery zostały uzupełnione o dodatkowe zdania, które zupełnie zmieniły znaczenie przekazywanych informacji, a jednocześnie zachęciły do odwiedzenia lub zainteresowania się nową instytucją.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

To Łaźnia Moszczenica stoi za kampanią banerową. Odkryli karty na konferencji [ZDJĘCIA, WIDEO]

W remontowanym budynku, który już w tym roku stanie się Łaźnią Moszczenica - Instytutem Dziedzictwa i Dialogu, odbyła się konferencja prasowa, podczas której prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman oraz dyrektor Łaźni Moszczenica Izabela Grela odkryły karty i wyjaśniły dlaczego w mieście w ostatnich dniach pojawiły się wzbudzające emocje napisy.

Okazuje się, że hejterska kampania to pomysł na promocję nowej instytucji, która będzie miała swoje otwarcie w sierpniu tego roku. Jak podkreśliła Izabela Grela, kontrowersyjna kampania miała zachęcić do dyskusji i to się udało. 

W naszych mediach także prowadziliśmy dywagacje, kto może stać za niecodziennymi treściami. Również mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju, w wiadomościach do naszej redakcji, poruszali temat banerów i ich powiązania z konkretnymi grupami politycznymi w mieście. Treści były krytyczne wobec władz Jastrzębia-Zdroju, okazuje się jednak, że był to nietypowy pomysł na promocję. Podczas konferencji prasowej banery zostały uzupełnione o dodatkowe zdania, które zupełnie zmieniły znaczenie przekazywanych informacji, a jednocześnie zachęciły do odwiedzenia lub zainteresowania się nową instytucją.

- Sama z początku byłam zbulwersowana tymi treściami oraz ciekawiło mnie kto stoi za hejterskimi banerami - powiedziała podczas konferencji prasowej prezydent Anna Hetman.

- Najpiękniejsza w tej kampanii jest reakcja jastrzębian, którzy dzwonili do redakcji radia oraz pisali do innych mediów z oburzeniem, bo ktoś obrażał ich miasto - powiedziała p.o. dyrektora Łaźni Moszczenica Izabela Grela zaznaczając jednocześnie, że kampania wymagała dużego zaufania od pracowników nowej instytucji oraz ich wyjścia z osobistej strefy komfortu, bo po godzinach pracy wieszali banery w miejscach niedozwolonych, co miało symboliczne znaczenie dla hejtu, który także jest niedozwolony i jest zjawiskiem negatywnym.

Prezydent Anna Hetman osobiście dopisała do krytycznych zdań słowa zupełnie zmieniające przekaz.

Prezydent Anna Hetman osobiście dopisała do krytycznych zdań słowa zupełnie zmieniające przekaz.

W konferencji udział wzięli także przedstawiciele Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - prezes Janusz Michałek oraz wiceprezes Andrzej Zabiegliński, którzy podkreślili synergię rozrywki nauki i biznesu, którą będzie się cechować Łaźnia Moszczenica. Z kolei dyrektor ZS6 Jolanta Kłopeć reprezentowała młodych, bo to właśnie młodzież z "Sobieskiego" wyszła z inicjatywą stworzenia w Łaźni Moszczenica miejsca i przestrzeni dla młodzieży, której ich zdaniem brakuje w mieście. Swoje pomysły i potrzeby przekazali oni pracownikom Instytutu, aby zostały one uwzględnione w drugim etapie projektu. 

Misja, wizja, kolory i paprotka

- 21 marca budzi się do życia nie tylko wiosna, ale też zupełnie nowa marka w regionie. Jesteśmy jak ta wyrastająca z ruin paprotka, którą odkryliśmy zanim wjechał tu ciężki sprzęt – wyjaśnia Izabela Grela, dyrektorka Łaźni podczas pierwszej konferencji w murach nowej instytucji.

Paprotka stała się inspiracją do stworzenia naszego systemu identyfikacji wizualnej. – Paproć kojarzy się z węglem, a naszym centrum będzie Carbonarium, czyli multimedialna wystawa o węglu ukazanego w rozmaitych kontekstach. Jest motywem obrazów Ludwika Holesza – artysty, górnika i pracownika tej kopalni, który na swoich dziełach uwieczniał wyobrażony i kolorowy świat z czasów, kiedy węgiel był zielony. Jest rośliną, która wyrosła tutaj, właściwie na betonie. Teraz będzie symbolem Łaźni Moszczenica – tłumaczy Izabela Grela prezentując po raz pierwszy logo i całą identyfikację wizualną marki.

Energetyczne i radosne kolory identyfikacji kontrastują nie tylko z negatywnymi hasłami z początku kampanii, ale też z surowym, industrialnym wnętrzem budynku, który będzie siedzibą Łaźni. Multikolorowa identyfikacja ma podkreślać zerwanie ze stereotypem i pokazywać budowanie nowej jakości na dziedzictwie.

- Naszą misją jest dostarczanie wielozmysłowych doświadczeń. Chcemy prowadzić i rozwijać interdyscyplinarną instytucję i miejsce, organizować imprezy, zapewniając i mieszkańcom i turystom dostępne, różnorodne i nieoczywiste formy spędzania czasu wolnego – tłumaczy Izabela Grela i dodaje, że w wizji Łaźni bardzo istotne jest, by formy wypoczynku i spędzania wolnego czasu były wypracowywane w dialogu z ludźmi.

Logo Łaźni Moszczenica z liściem paproci, nawiązującym do węgla oraz czarnym M

Logo Łaźni Moszczenica z liściem paproci, nawiązującym do węgla oraz czarnym M

Nie tylko kultura, ale i biznes

Choć większość osób kojarzy Łaźnię głównie z powstającą tu wystawą o węglu (Carbonarium), instytucja ta połączy dwa filary: wzbogaci ofertę kulturalno-rozrywkową miasta, a w drugim etapie inwestycji powstanie przestrzeń biznesowa. –To przestrzeń, w której mieszkańcy będą mogli realizować swoje pomysły: zarówno kulturalne, jak i biznesowe – tłumaczyła prezydent Anna Hetman. – Współczesna gospodarka to także firmy z sektora usług nowoczesnych. Do tej pory w Jastrzębiu-Zdroju nie mieliśmy wystarczającej ilości nowoczesnych przestrzeni biurowych spełniających najwyższe standardy europejskie i wymagania nowoczesnego biznesu. Czas to zmienić – dodała.

Tą zmianą ma być porozumienie między miastem a KSSE S.A. (które podpisane zostało podczas konferencji) oraz stworzenie przestrzeni biznesowej w drugiej części Łaźni. Mają znaleźć się w niej pomieszczenia biurowe i coworkingowe do wynajmu krótko i długookresowego, sale konferencyjne i pracownie warsztatowe wyposażone. Całości dopełnią udogodnienia: parking, restauracje, strefy rekreacji i obsługa recepcyjna. Tam swoje docelowe miejsce znajdzie realizowane z sukcesami centrum kompetencyjne Enter Jastrzębie (nagrodzone 16 marca 2023 przez Polski Kongres Klimatyczny mianem Lidera Transformacji Energetycznej), a Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna zadba o powstanie akceleratora przedsiębiorczości, w którym stworzy atrakcyjne warunki dla firm lokalnych i inwestorów zewnętrznych. – Mamy nadzieję, że wesprze nas w tym również Polska Agencja Inwestycji i Handlu z którą ściśle współpracujemy od kilku lat właśnie w zakresie pozyskiwania inwestycji zagranicznych z sektora usług nowoczesnych – dodaje prezydent Anna Hetman.

Wychodzą do ludzi

Łaźnia Moszczenica jako instytucja działa już ponad rok w tymczasowej siedzibie. – Jesteśmy dla ludzi i z nimi chcemy działać – mówi Izabela Grela. – Skoro nie mogą jeszcze przyjść do nas, my wychodzimy do nich. W Galerii Zdrój otwieramy swoją „filię”, w której do czasu otwarcia będziemy pokazywać wystawy, prowadzić warsztaty i spotkania – dodaje.

Będzie się działo

Podczas konferencji pracownicy Łaźni zaprezentowali kalendarz tegorocznych imprez. Organizują Święto Flagi, pierwszy Festiwal Żelaznego Szlaku Rowerowego, Piknik w kurorcie, Śląskie Smaki, Industriadę, Festiwal Górnej Odry, otwarcie Carbonarium, Festiwal Porozumienia oraz Święto Niepodległości.

Zaproszeni goście mogli też poczuć przedsmak tego, co w samym budynku Łaźni będzie można robić. Samodzielnie wykonywali nadruki na bawełnianych torbach metodą sitodruku oraz kosztowali kawy, którą będzie można kupić w tutejszym sklepie z pamiątkami.

Na jakim są etapie?

Projektanci postarali się, by industrialne dziedzictwo górniczej łaźni pozostało widoczne. Roboty budowlane wykonane są w 80%. Gotowe są posadzki, stolarka drzwiowa, szklana fasada. Wykonano tynki i okładziny z płytek, zainstalowano wszystkie sanitariaty. Pozostało malowanie i roboty wykończeniowe, a także montaż wyposażenia, oświetlenia, monitoringu czy balustrad. Na zewnątrz pojawią się elementy małej architektury i nasadzenia. Na miejsce wchodzi firma Trias AVI sp. z o.o., która zajmuje się samą ekspozycją Carbonarium. Firma ma na koncie między innymi Podziemny Rynek w Krakowie czy Centrum Dialog Przełomy. Zgodnie z projektem Łaźnia ma zostać otwarta w sierpniu tego roku.

Ludzie:

Anna Hetman

Anna Hetman

Radna miasta Jastrzębie-Zdrój, była prezydent miasta