Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

05.09.2022 12:17 | 0 komentarzy | d

Do końca września uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy pobierają rentę rodzinną z ZUS, mają czas na złożenie dokumentów o dalszą wypłatę świadczenia. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie ze szkoły potwierdzające, że nadal się uczą. Jeśli zrobią to z opóźnieniem, np. dopiero w październiku, to stracą pieniądze za wrzesień.

Bez zaświadczenia ZUS nie wypłaci renty rodzinnej
Zdjęcie poglądowe
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Renta rodzinna po zmarłym rodzicu przysługuje dzieciom do ukończenia 16. roku życia. Jednak gdy kontynuują naukę, mogą ją otrzymywać aż do 25. roku życia. W przypadku, gdy uczeń kończy 25 lat w trakcie ostatniego roku nauki, studiów, wówczas świadczenie przysługuje do końca roku szkolnego, czy akademickiego.

Dla uczniów termin do września

- Gdy uprawniony uczeń do renty rodzinnej pobiera naukę, to renta wypłacana jest przez miesiące nauki oraz wakacje. Świadczenie wypłacane jest zgodnie z okresem nauki wskazanym w zaświadczeniu przez placówkę, do której uczęszcza młody człowiek. Ważne, żeby młodzież pamiętała, do jakiego terminu zostało wydane zaświadczenie ze szkoły. Jeżeli było ono wydane do końca danego roku szkolnego, czyli uczniom do końca sierpnia, to aby bez zbędnej przerwy otrzymać kolejną wypłatę renty rodzinnej, wniosek wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki należy przekazać do ZUS we wrześniu. Jeśli dokumenty będą złożone dopiero w październiku, to uczeń straci pieniądze za wrzesień - informuje Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego.

W sytuacji, gdy zaświadczenie wydane przez szkołę jest jeszcze ważne, nie ma konieczności przedstawiania informacji o dalszej nauce co roku. ZUS będzie wypłacał rentę rodzinną przez cały ten okres, na jaki jest wydane zaświadczenie ze szkoły. Należy jednak pamiętać, że instytucja w każdej chwili możne sprawdzić, czy nauka jest faktycznie kontynuowana.

Dla studentów pierwszego roku

W przypadku maturzystów przyjętych na pierwszy rok studiów, którzy pobierają rentę rodzinną, jeśli chcą mieć kontynuowaną wypłatę świadczenia za wrzesień, formalności w ZUS muszą dopełnić do końca września. - W sytuacji, gdy szkoła nie będzie mogła wystawić zaświadczenia we wrześniu, wystarczy, że student pierwszego roku dostarczy do ZUS zawiadomienie o przyjęciu na studia i napisze stosowne oświadczenie, w którym wskaże planowaną datę rozpoczęcia studiów i zobowiąże się do dostarczenia zaświadczenia z uczelni najpóźniej w miesiącu, w którym rozpoczyna się rok akademicki - wyjaśnia rzeczniczka.

Pozostali studenci na złożenie wniosku i zaświadczenia o kontynuowaniu nauki mają czas do końca października. Jeśli rozpoczęcie nauki nastąpiło w innym miesiącu niż wrzesień czy październik, zaświadczenie o dalszej edukacji należy złożyć do końca miesiąca, w którym rozpoczęto naukę.

Przerwałeś naukę - poinformuj ZUS

W przypadku zaprzestania dalszej edukacji uczniowie muszą jak najszybciej zawiadomić o tym ZUS. Jeśli tego nie zrobią, to nadpłacone nienależne świadczenie trzeba będzie potem zwrócić wraz z odsetkami.

Ludzie:

Beata Kopczyńska

Beata Kopczyńska

Regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego