Czy będzie kolej w Jastrzębiu? Decyzja do końca lutego
Do końca lutego ma zapaść decyzja, czy Jastrzębie-Zdrój odzyska połączenie kolejowe. Teraz analizowane są wariant połączenia.
PKP Polskie Linie Kolejowe analizują wniosek, który złożył marszałek województwa śląskiego, dotyczący odtworzenia regionalnego połączenia miasta z Katowicami. Decyzja o realizacji inwestycji zapadnie do końca lutego 2022 roku.
Na zlecenie marszałka opracowano dwa warianty połączenia. Jako optymalny wskazano wariant drugi i to właśnie on jest w trakcie oceny i weryfikacji.
Ten wariant zakłada:
- budowę fragmentu nowej linii kolejowej na terenie Jastrzębia-Zdroju (pomiędzy Placem Centralnym i połączeniem z linią 159 w rejonie dawnego przystanku Jastrzębie-Zdrój Górne);
- Odbudowa fragmentu linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju (w kierunku Pawłowic);
- Rewitalizacja istniejącego fragmentu linii kolejowej 159 pomiędzy Jastrzębiem-Zdrojem, Pawłowicami Śląskimi i Żorami;
- Odbudowę fragmentu linii 159 pomiędzy Żorami i Orzeszem;
Komentarze
41 komentarzy
" co 10 minut z pod ich klatki"
Spod, w szkole kamieniami ciepales.
Widzisz Ty to rozumiesz. Ale większość tego nie rozumie i w dodatku myśli że pociąg będzie odjeżdżał w każdym kierunku co 10 minut z pod ich klatki.
A dopasowanie autobusów do obecnych dworców PKP nie dość że było by na już to jeszcze taniej i bez strat w okolicznym widokach. Bo chyba tory tak samo jak słupy będą im przeszkadzać.
Niestety nasze MZK robi wszystko aby to jedyne normalne połączenie z PKP Zebrzydowice utrudnić jak najbardziej.
To Ty masz 300m. do przystanku inni mają kilometr, dwa a nawet o wiele, wiele więcej. A jeśli chodzi o komunikację zastępczą- to tym bardziej, po co ta kolej ? Wystarczy tylko dopasować do pobliskich stacji autobusy do rozkładu PKP i będzie git.
Najpierw ukarać tych co tą kolej i dworce zniszczyli to wtedy uwierzę że kolej wróci do Jastrzębia [KĄMPIELA].
Czy sie to zacofańcom podoba czy nie, kolej w Jastrzębiu powstanie, bo takie są kierunki rozwoju UE.
Tam gdzie odbudowano kolej, np. 65 tysieczny Lubin, tam frekwencja jest dużo, dużo wyższa, niż się spodziewano.
Dobranoc malkontentom i mącicielom, a w sumie to jednemu malkontentowi, ktory siedzi 20 godz dziennie w komentażach i bełkocze.
No to wyskocz gdzieś indziej niż tylko do baru z plecakiem
Zapraszam odwiedzić Pszczynę i zobaczyć punkt przesiadkowy z pociągami, autobusami, busami, TAXI, oraz wielkim parkingiem dla tych co jada dalej niż do baru.
Poszukajcie na stronach PKP tworu. Powstało to z 4 miesiące temu. Nazywa się " PKP Komunikacja Zastępcza" i nie mylić z tymi autobusami co woziły pasażerów na zamkniętych odcinkach torowisk.
To powstało po to żeby nie budować torów a mieć w nazwie dworzec PKO.
KOLEI W JASTRZĘBIU NIE BĘDZIE !!!
A ciekawe czy teraz rozbiorą te ścieżki rowerowe i znowu położą tory . Durny ten nasz kraj jak nic
@Spostrzegawcze Oko
Widać ziomuś, żeś lekko zacofany.
Ja mieszkam w dzielnicy Ruptawa i mam 300m do przystanku MZK, skad autobus zawiezie mnie na dworzec PKP, ale PKP Jastrzębie.
Nie wyobrażam sobie, aby 90 tys miasto nie miało połaczen kolejowych, a tym bardziej jak ktos tu pisał, miasto Jastrzebie płaci ogromne podatki na kolej
Droga Pasażerko. Jeśli mam się tłuc z walizkami czy z plecakami autobusami miejskimi do centrum miasta, to wolę poprosić kogoś znajomego albo sąsiada który ma auto o to żeby mnie zawiózł na taką stację. Własnym samochodem nigdy nie jeżdżę na PKP, bo gdzie bym go miał tam zostawić jak konkretnych parkingów wokół nie ma. Jeśli stać mnie na jakiś wyjazd nad morze, czy na te lotnisko CPK i dalej w świat, to też będzie mnie stać dać te parę złotych sąsiadowi na paliwo za transport na taka stację PKP. Ewentualnie taxi. MZK bilet kosztuje od osoby około 4 zł, jeśli chcesz jechać w np. 4 osoby to pomnóż sobie ile wynosi cena. (16zł) Taxi kosztuje max. 50 zł, chodź wiem że jest taniej, to 40 zł to już górna półka. Zyskasz jadąc tymi autobusami 34 zł na 4 osobach. A taksówką jaką masz wygodę, wyjazd z pod mieszkania albo domu prosto na stację... Na pewno nikt tą koleją nie będzie jeździł codziennie do pracy czy szkoły z innych dzielnic Jastrzębia. Bo po pierwsze: Trzeba się do tego centrum czymś dostać np. tą taksówką, sąsiadem albo autobusem MZK, a po drugie: Takie osoby które pracują gdzieś w Katowicach albo Ostrawie mają już transporty do tych miast i miejscowości które znajdują się po drodze. Myślę że takiemu mieszkańcowi z dzielnicy Bzie nie sprawi to wiele trudności pojechać na PKP do Żory, albo Pawłowic w zamian za jazdę do centrum Jastrzębia, z Ruptawej do Zebrzydowic, Moszczenicy do Wodzisławia, Szerokiej czy Boryni do Żor albo nawet do Rybnika. Czyli ogólnie ta cała kolej za tak ogromne pieniądze ma być budowana tylko dla centrum. Wiem że za chwilę ktoś napisze że to środki pieniężne tylko na kolej. Ale przecież można się dogadać i wytłumaczyć to tym kreślarzą tras kolejowych w Warszawie jak wygląda sytuacja i położenie tego miasta Jastrzębie. Jeśli mają być te pieniądze to lepiej przeznaczyć je na drogi z pięknymi ścieżkami rowerowymi. Można było zrobić piękną drogę ze Świerklan w kierunku Rybnika, to dlaczego nie można wybudować pięknej drogi z Jastrzębia-Zdroju do Świerklan? Albo Jastrzębie-Żory ? Ta ostatnia to droga w męczarniach i walka o przetrwanie. A jeśli już naprawdę ma być ta kolej w Jastrzębiu to najlepszą trasą była by linia z centrum Jastrzębia przez Zofiówkę, Szeroką, Borynie i dalej w stronę Rybnika. Przynajmniej ludzie do pracy na KWK Zofiówka, Borynia, Jankowice by nią jeździli. I z przyszłością było by lepiej bo w razie likwidacji tych kopalń, jak to chce śliczna UE, tereny po tych zakładach pracy były by już uzbrojone kolejowo pod inne inwestycje.
@Gość 20.10
Pomyliłeś chłopcze program Kolej Plus z Kolejami Duzych Prędkości. Nie siej paniki i wróć do rzeczywistości.
Kolej to przyszłość i takie Jastrzebie wiecej płaci podatków na kolej niż Wodzisław Żory i Cieszyn.
@Pasażerka
"Zapotrzebowanie na kolej jest w każdym wielkim mieście."
Dokładnie, ale nie tutaj w tej upadającej osadzie górniczej.
KDP muszą powstać,nawet kosztem parę ludzi.Nasz kraj musi się rozwijać ,i muszą nastać takie inwestycje.
Nowe Jastrzębie-Zdrój tylko z koleją, bez tego min będziemy tylko np sypialnia gornicza
Dajcie sobie siana z tą koleją, tereny zdegradowane, non stop będą remonty, pociągi już kiedyś były i jechały prawie godzinę do Żor. To wszystko nasze podatki, dużo macie skoro planujecie płacić na coś co zdechlo bo musiało.
Świeży news z informacją - sprzeciwy na Górnym Śląsku dla budowy szybkiej kolei. To samo na Dolnym Śląsku koło Wrocławia.
I teraz bądźcie w skórze właścicieli domów i pół gdzie jakiś idiota bez ogłady zrobił kreskę na mapie i powiedział "tu będą tory"
Ale tak musi być bo wy chcecie kolei.
A zróbmy na odwrót - wyznaczmy z 5 bloków w Jastrzębiu do wyburzenia bo zrobimy tam tory.A mieszkańcom wypłacimy równowartość za ich mieszkania. I radźcie sobie sami.
Ciekawe co wtedy powiedzą zwolennicy kolei w własnym mieszkaniu?
Ludzie zacznijcie myśleć w dwie strony a nie tylko wszystko dla swojego dobra.
O tym że mało ludzi będzie chętnych na kolej piszą zapewne paniska które mają po 3 auta i nigdy w życiu nie jezdzili komunikacja miejska...
Zapotrzebowanie na kolej jest w każdym wielkim mieście.
Chyba nie ma tak dużego miasta w tym kraju jak nasze w którym jej nie ma...
Temat kolei w naszym mieście to jest niczym brazylijski serial....bez końca
Po ponad 20 latach niech skończy się monopol drabasa i janeckiego, bo to oni zniszyli kolej w Jastrzębiu. Nigdzie tak prędko nie zwinięto infrastruktury kolejowej jak w tym mieście. Właśnie po to by odbudowanie trwało wieczność.
W całej Europie kolej się rozwija ale bogaci jastrzębianie mają samochody i myślą że dronami będą latać Tak dla kolei żelaznej
Nie będzie pociągu w Jastrzębiu .A kto by nim jezdził ?
Jeżeli miasto ma na to dostać pieniądze... to budować, zanim się w Warszawie rozmyślą.
Pieniądze przeznaczyć na remonty dróg w Jastrzębiu a nie jakąś kolej w której będzie jeździć garstka ludzi. Drogi poszerzyć, skrzyżowania zmodernizować, mosty wyremontować i wtedy dojazd na stację PKP do Rybnika czy Żor będzie ułatwiony. Jadąc z drugiego końca, albo gdzieś z granic Jastrzębia- Zdroju do centrum na stację to równie dobrze można pojechać do stacji PKP w pobliskich miastach. Prawie taka sama odległość.
Czy dojada z Gogołowej pod hala na mecz naszych pomarańczy???
Skończy się na tym, że kolej powstanie jako zastępcza komunikacja autobusowa do dworca w Wodzisławiu.
I to bynajmniej nie w godzinach dopasowanych do odjazdów pociągów z Wodzisławia do ciekawych miejsc.
Tylko w godzinach kiedy pracownicy UM kończą pracę, bowiem każdy wie, że 90% z nich to mieszkańcy W-wia.
O, widzę ze jednego dyżurnego tu typa, wypisujacego kilkanaście postów pod różnymi nickami, boli to że Jastrzębie będzie miało kolej.
Ma boleć!
Widzę że sami malkomenci się wypowiadają z poza jastrzębia to wam wszystko pasuje gdyby to uwas mieli by budować kolej to oczywiście dobra inicjatywa i nieważne w którym to miejscu. Amoja opinia jest jedna kolej nam się przywrucenie należy czy to komuś się podoba czy nie jestem za postępem anie za zacofaniem o będę jak dożyje do tej chwili jeździł tymi pocoagami oby te obiecanki niebyły przedwczesne z rządu i było tylko na makiecie pożyjemy poczekamy.
Jestem za koleją dlaczego tylko Drabas ma się bogacić
Kolej to przyszłość. Ponad rok temu uruchomiono kolej do 65 tysiecznego Lubina na Dolnym Sląsku i frekwencja przeszła najśmielsze oczekiwania.
Tak trzymać, a nam pozostaje czekać.
Mnie bardziej ciekawi, która morda będzie się pchała na wielkiego wskrzesiciela kolei. To świetna okazja ubić politycznej piany wśród ociemniałego elektoratu. Ohh już widzę te przecięcie wstęgi, kleche z kropidłem i poklepywania w brak Haha. A tak serio, to co najwyżej towarowy po wungiel przyjedzie do tej nory.
Na takich szkodach górniczych to utopia! Teraz kożdy ma samochód. Przecież są ważniejsze sprawy dla jastrzębian.
A POCO KOLEJ W JASTRZĘBIU ZDROJU
ŻEBY ZAŚ JOM ZNISZCZYĆ
ZDEWASTOWAC. BO TYLKO
TO UMIOM WŁODARZE MIASTA
O ile już to pociąg nie będzie przejeżdżał a odjeżdżał z Jastrzębia. Jak to wypali to ta wieś będzie stacją końcową na odnodze jakieś podrzędnej linii do Wodzisławia czy Rybnika.
A wszystkie krzykacze chcące kolei do Katowic czy na piwo do Wisły. Zrezygnują bo będzie za długo dla nich to trwało. Na dodatek powiedzą że obecnie za drogo.
Ta kolej to będzie taki sam spełniony projekt dla miasta jak port przeładunkowy na byłej KWK Jastrzębie czy kanał żeglugi na Gmyrdku.
Te projekty i wizualizacje są po to żeby tylko kasę wyprowadzić legalnie. Ale sporo osób tego jeszcze nie rozumie. A jak zrozumie to i tak będzie narzekać.
Najlepszym i najkrótszym wariantem jest trasa przez Szeroką, wykorzystując częściowo tory JSK.
Gdzie jest Plac Centralny?
Od ponad 50 lat w tej upadajcej osadzie górniczej żyję, ale o takim tworze jeszcze nie słyszałem.
Czyli chcą odtworzyć połączenie po starej linii. No to życze powodzenia. Czas przejazdu do Katowic to 1,50 godz
Chciałbym zobaczyć mapę tej trasy (pomiędzy Placem Centralnym i połączeniem z linią 159 w rejonie dawnego przystanku Jastrzębie-Zdrój Górne)
Plac Centralny? PC to jest w W-wie. Jakies pomieszanie z poplataniem.
?pomiędzy Placem Centralnym"
A gdy to?
Czy chodzi o parking im. WOŚP?
'Odbudowa fragmentu linii 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju (w kierunku Pawłowic)'
Pociągi będą chyba musiały lewitować.
Decyzje dotyczące trasy zapadną u nos w Godowie wy możecie jedynie obserwować a jako ze mom wnuka w jaszczymbiu to dopilnuje żeby wszystko było dobrze
U nos w Godowie zapadną de