Niedziela, 22 grudnia 2024

imieniny: Honoraty, Zenona, Franciszki

RSS

01.10.2020 08:38 | 53 komentarze | kb

To, że kolej w Jastrzębiu będzie wydawało się być przesądzone. Jednak szkody górnicze mogą być poważnym problemem, przy realizacji tego projektu.

Kolej w Jastrzębiu zagrożona?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Samorządowcy z Godowa, Gorzyc, Jastrzębia spotkali się 24 września w Warszawie z pełnomocnikiem rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcinem Horałą, omawiali trasy linii Kolei Dużych Prędkości, a dokładnie nr 170.

Przedstawiciele Jastrzębia i Mszany usłyszeli, że projektanci sceptycznie odnoszą się do wariantu linii biegnącej przez Jastrzębie-Zdrój. Mocno brany jest uwagę inny przebieg - wariant w 54, prowadzący ze Skrzyszowa wzdłuż autostrady A1 w Połomi i dalej przez Świerklany. Powodem mają być występujące na tym terenie szkody górnicze.

 Samorządowcy ustalili, że w sprawie Kolei Szybkich Prędkości spotkają się w Warszawie jeszcze raz. Będą analizować, czy szkody górnicze w rejonie Jastrzębia, są na tyle poważne, że wymusza to całkowitą zmianę proponowanej przez nich trasy. 

Ze strony miasta Jastrzębia-Zdroju niezmiennie kierowana jest do decydentów Centralnego Portu Komunikacyjnego rekomendacja przebieg linii 170 po śladzie starej linii 159 od Pawłowic do Jastrzębia-Zdroju, z utworzeniem przystanku/stacji kolejowej na terenie miasta.

 - Powyższa rekomendacja została wyrażona we wspólnym stanowisku miasta Jastrzębia-Zdroju, gminy Godów, gminy Gorzyce i gminy Mszana, skierowanym do Pana Marcina Horały – Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W naszym przekonaniu stanowisko to zagwarantuje optymalny pod względem kosztowym, logistycznym, społecznym i komunikacyjnym przebieg trasy kolejowej nr 170, minimalizując ewentualne negatywne konsekwencje dla mieszkańców, przedsiębiorców i innych podmiotów realizujących swoje inwestycje i zadania.  W niniejszym stanowisku wyrażono również konieczność dalszych szerokich konsultacji prowadzonych przez podmiot odpowiedzialny za powstanie połączenia kolejowego, czyli przez Spółkę Zarządzającą Centralnym Portem Komunikacyjnym z mieszkańcami, podmiotami gospodarczymi, samorządami oraz wszystkimi innymi stronami zainteresowanymi przebiegiem trasy kolejowej nr 170 - wyjaśnia Izabela Grela z jastrzębskiego magistratu. 


Dalsze przewidziane kroki to konsultacje na których mają zostać przedstawione przez CPK zawężone propozycje przebiegu linii kolejowej. Konsultacje te maja odbyć się końcem tego roku.