Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy
Centralny Port Komunikacyjny ma być zbudowany pomiędzy Warszawą a Łodzią. Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewniony dojazd do niego koleją oraz połączenie z czeską Ostrawą.
CPK to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 7 ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem.
Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego, tzw. szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.
Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.
- Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza. Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.
- Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa - mówił premier.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Komentarze
30 komentarzy
Baju Baju a naiwniaki wierzą
Kiedy będzie kfc
Plany, plany, plany ... a realizacja jest widoczna w budowanej ścieżce rowerowej starego nasypu.
A przy tym szczyty chamstwa widoczne choćby w łomocie na stadionie do późnych godzin nocnych podczas "pikniku JSW". UM upodobni się do PiS. Tylko zapowiada dobre czasy a tworzy chamstwo.
Dobra dobra. Ale najpierw naprawta wiadukt na Piłsudskiego.
Najważniejsze że poseł Krzysztof rozpoczął kampanię i będzie dyktando jak przed każdymi wyborami
@Lowerboj: no zasadniczo to dokładnie tak jak piszesz. Bądź co bądź mapka MI wyraźnie wskazuje że szlak kolejowy "do Jastrzębia" to obecna LK93 Czechowice-Zebrzydowice-Granica Państwa, tylko tyle że planuje się wyprostowanie serpentyny torów przed Zebrzydowicami.
@LG Toteż właśnie. Idąc dalej Twoim tokiem myślenia, Katowice też mają swój airport. Tyle, że w Pyrzowicach ;-)
Lowerboj...no skoro tak...czekam na propozycje...zapodaj jadłospis i termin :))
Bo mam dziwne wrażenie, że Państwo Polskie i jego rząd zakładają, że stację Zebrzydowice przemianują na Jastrzębie-Zdrój-Zebrzydowice.
"Brawo rząd PIS."
Ten rzad-nierzad wybudowal ci juz kolej szerokotorowa do Gorzyczek i kanal Wsla-Odra,
jakbys zapomnial.
Wierzysz w pierdoly.
"Szlak z Jastrzębia ewidentnie na Czechowice i Ostravę"
Przeciez taka linia kolejowa istnieje
https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_93
Ten projekt to na 2095 r ....albo jak się dwie Niedziele do kupy zejdą a w środku Palmowa bedzie ...buahahahaha! !!!
Kolej się przyda nie zawsze drabas ma wolne miejsce.
1 kwietnia?
Brawo rząd PIS.
Kolej .
A nie będzie tak że Drabas z szyldem "komunikacja zastępcza"
To co wkleił Teheran. Szlak z Jastrzębia ewidentnie na Czechowice i Ostravę. A kilka dni temu artykuł że kolej z Jastrzębia na Wodzisław. Ktoś wogule ogarnia te zamieszczane bzdety?
Co artykuł to inny plan. A nóż ktoś trafi w sedno.
@Radio Teheran
"Trzeba jasno urzednikom w miescie powiedziec: infrastruktura, ktora wplywa na rozwoj miasta powstaje dzieki pracy i determinacji."
Tylko, że oni o tym doskonale wiedzą, naprawdę. Myślisz, że nie dbają o swoje miejscowości, z których przyjeżdżają do "pracy" w jastrzębskim UM każdego dnia?
Jak wam przeszkadza budowa kolei, bo chcecie ścieżki rowerowe na torowiskach, to zlikwidować też drogi krajowe do Jastrzębia i przerobić na ścieżki
Jastrzebie lezy nad "szprycha".
https://www.nakolei.pl/10-szybkich-szprych-przy-okazji-budowy-cpk-powstanie-az-1600-km-nowych-linii-kolejowych/
Wiec do CPK hastrzebianie beda zaczynac Zelaznym Szlakiem Rowerowym.
Chyba, ze pociag bedzie startowal z podziemnego dworca pod rondem, po czym wyladuje gdzies wzdluz "szprychy".
Trzeba jasno urzednikom w miescie powiedziec: infrastruktura, ktora wplywa na rozwoj miasta powstaje dzieki pracy i determinacji. Panstwo podejmuja dzialania przeciwne i licza na jakis cud. W miedzyczasie publikujac taki artykul mocno naciagajacy rzeczywistosc.
zanim to wszystko zostanie zrealizowane o ile w ogóle cos z tego będzie to w Jastrzebiu zostanie garstka emerytow którym ta kolej nie będzie do niczego potrzebna!!!
@Lorejgłu Faktycznie, zaspałeś ;-)
W ramach nadmiaru pieniędzy i ogromnej chęci rozdawania na lewo i prawo proponuje aby JSW zamiast na kościoły wydało kasę na budowę kolei podziemnej w Jastrzebiu .
"Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.."
Litości, szanowni autorzy, czy na pewno? no ja takiego czasu nie wykręcę na obecnym bolidzie :)
A tak na wszelki wypadek róbmy szybko sciezki rowerowe na torowiskach .Komus zależy ewidentnie, żeby kolei nie było i żadne artykuły tego nie zmienią.Dziś potrzebna jest nam kolej, a sciezki rowerowe są sprawą drugorzędną wobec kolei. Chcemy czasem wydostać się z tego miasta, a rowerem nie wszędzie się da.
Ludzie co wy z tym szlakiem przecież po starych torowiskach nie moga zrobic tej samej lini kolejowej tam byly i sa szkody górnicze i pociąg mógł jechać maks 40km /h torowiska sie zapadaly lepiej bylo to zamknac teraz zrobia lepsze tylko cierpliwosci a nie narzekanie
Pięknie, tylko ile na to mamy czekać?
Dwa dni temu było, że na tych torach ścieżka rowerowa powstaje. Kto tłucze takie newsy?
Do cpk wieść ma istniejaca linia miedzynarodowa, potrzebny byłby łącznik.
Zapisuję do archiwum ...
Uwaga zaspałem
"Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewniony dojazd"
Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewnione też godziwe warunki płacowe w swoim mieście, No i co z tego?
Poza tym którędy niby te pociągi będą jeździły? Niech zgadnę. Żelaznym szlakiem rowerowym? Po prostu bomba