Niedziela, 6 października 2024

imieniny: Artura, Brunona, Fryderyki

RSS

Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy

31.05.2019 00:54 | 30 komentarzy | kb

Centralny Port Komunikacyjny ma być zbudowany pomiędzy Warszawą a Łodzią. Mieszkańcy Jastrzębia mają mieć zapewniony dojazd do niego koleją oraz połączenie z czeską Ostrawą.

Koleją z Jastrzębia do Centralnego Portu Komunikacyjnego i Ostrawy
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

 CPK  to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach tzw. szprychy nr 7 ma powstać 274 km nowych linii, a 367 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci kolejowej zostaną włączone: m.in. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa, do których dziś nie da się dojechać pociągiem.

Biegnąca z Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego, tzw.  szprycha nr 7 obejmuje Centralną Magistralę Kolejową (CMK) wraz z jej przedłużeniem do regionu małopolsko-śląskiego. Właśnie tam powstanie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ). W zasięgu 45 minut od niego mieszka ponad 6 mln ludzi.

Dzięki WMŚ powstanie równoległy ciąg komunikacyjny będący przedłużeniem CMK na południe i umożliwiający skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic i Krakowa (w obu relacjach ok. 1,5 godz.). Dzięki inwestycjom CPK, czas przejazdu między Katowicami i Krakowem skróci się do ok. 35 min.. Sieć kolejowa obejmie największe polskie miasto dziś bez dostępu do kolei, czyli Jastrzębie Zdrój, który zostanie skomunikowany m.in. z czeską Ostrawą.

- Korzyści dla pasażerów jest więcej. Końskie, Żabno, Jastrzębie-Zdrój, Mszana Dolna i Limanowa dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamą na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Kielc, Tarnowa i Nowego Sącza. Szprycha nr 7 poprawi dostępność transportową woj. świętokrzyskiego, Małopolski i Śląska, zapewniając szybsze podróże między miastami w rejonie i do stolicy - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę ponad 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna.

- Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa - mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.