Poniedziałek, 21 października 2024

imieniny: Urszuli, Hilarego, Celiny

RSS

Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla jastrzębian?

17.09.2018 00:34 | 113 komentarzy | kb

Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla jastrzębian? A może da się wprowadzić inne rozwiązanie, które skłoni ludzi do przesiadki z samochodów do autobusów? Może każdy powinien płacić za siebie i nie czekać na pomoc gminy w tej sprawie? Prezentujemy opinie kandydatów na prezydenta miasta na temat komunikacji publicznej.

Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla jastrzębian?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Prezydent Anna Hetman, KWW Koalicja Anny Hetman

Kiedy jako pierwsza zaproponowałam bezpłatną komunikację dla miasta nie szczędzono mi słów krytyki. Dziś, po 4 latach, dodam że podczas trwającej kampanii wyborczej, każdy obiecuje, że da jeszcze więcej. Fakty jednak nie kłamią. To ja, mimo wielu trudności, wprowadziłam komunikację za 0 zł dla dzieci, młodzieży i studentów. Uważam, że mieszkańcom należy się bezpłatna komunikacja. Mówię o tym od 4 lat. Pierwszy krok został już zrobiony, czas na kolejny - całkowicie darmową komunikację. To jeden z elementów mojej spójnej polityki dla miasta, która ma doprowadzić do stworzenia w Jastrzębiu alternatywnej komunikacji, bardziej ekologicznej. Mam na myśli nie tylko bilet za 0 zł dla wszystkich, ale także elektryczne samochody, która już niebawem pojawią się w Jastrzębiu czy system rowerów miejskich.

Łukasz Kasza, Prawo i Sprawiedliwość

Jestem za bezpłatną komunikacją, ale taką, która nie obciążałaby budżetu miasta i nie groziła totalną dezorganizacją systemu komunikacji miejskiej, tak jak to miało miejsce w tej kadencji. Dopłacamy rocznie dodatkowe miliony złotych, nie uzyskując oczekiwanego przez mieszkańców efektu. Nie dziwię się rozczarowanym mieszkańcom. Komunikacja miała być lepiej zorganizowana, a także miała być darmowa dla wszystkich, a nie dla określonych grup społecznych. Skoro nas teraz nie stać, żeby wszystkim umożliwić nieodpłatny przejazd, to powinniśmy poprzeć inne ciekawe rozwiązanie, które jest mniej radykalne. W tej sytuacji powinniśmy obniżyć ceny biletów dla wszystkich do symbolicznej złotówki czy dwóch złotych za przejazd. Podobnie z biletami miesięcznymi. To byłaby realna ulga w wydatkach dla każdego mieszkańca bez obciążania budżetu, bo chętnych na to rozwiązanie pasażerów byłoby dużo więcej.

Jakub Gruszka, lider listy Kukiz’15 w Jastrzębiu-Zdroju

Temat darmowej komunikacji miejskiej to temat zastępczy, którym próbuje się przykryć wiele ważniejszych kwestii takich jak brak inwestorów w jastrzębskich strefach ekonomicznych czy przepłacone tematy jak wybieg dla psów. Moim zdaniem komunikacja w mieście powinna być bardzo tania, prosta i zrozumiała - 1 PLN bilet cały, 0,50 PLN bilet ulgowy + wysokie kary za brak biletu. Opłaty za przejazdy na takim poziomie wręcz zachęcają do kupowania biletu a przy okazji nie rujnują domowego budżetu. Powinny wrócić bilety papierowe, zlikwidowane powinny zostać karty oraz punkty doładowań biletów, które są bardzo problematyczne a system informatyczny jest mocno wadliwy. Wprowadzenie darmowej komunikacji to niemal pewna dewastacja autobusów przez uciążliwych pasażerów

Jarosław Ligas, Lewica Razem  

Zanim odpowiem na  pytanie o komunikację, opowiem historię. Otóż, córka moja uczęszcza do szkoły średniej w centrum miasta. Dojeżdża autobusem linii 122. Gdy zaczyna lekcje o 9.40, musi jechać o 8.18 i czekać na rozpoczęcie zajęć godzinę. Gdyby jechała autobusem o 9.24, to spóźniłaby się na zajęcią. Przykład w drugą stronę: Gdy kończy zajęcia o 16.40, to nie zdąży na autobus o 16.32 i musi jechać tym, który spod Urzędu Miasta odjeżdża o 17.32. Gdy kończy zajęcia o 15.40, to nie może liczyć na autobus o 15.32, tylko czekać na ten, który odjeżdża o 16.32. Takich przykładów można by znaleźć bardzo dużo, gdyż dotyczy to wszystkich młodych ludzi dojeżdżających do szkół w Jastrzębiu-Zdroju.

Po co o tym mówię? Otóż po to, by uzmysłowić wszystkim, że to nie ludzie powinni być dla komunikacji, ale komunikacja dla ludzi. Inaczej rzecz ujmując, mogę powiedzieć, że autobusy jeżdżą puste, bo nie ma w nich pasażerów. Pasażerowie nie jeżdżą autobusami, bo rozkład jazdy nie jest dostosowany do ich potrzeb. Jestem przekonany, że mój pomysł “autobus co 5-10-15 minut” jest rozwiązaniem tego problemu. Częstsze kursy spowodują, że ludzie zaczną jeździć autobusami, bo nie będą musieli sprawdzać rozkładu jazdy, by wiedzieć, że następny kurs jest góra za kilkanaście minut. Częstsze kursy, to mniejsze natężenie ruchu w mieście i w efekcie mniejsze zanieczyszczenie powietrza. Częściej jeżdżące autobusy to większy ruch na targowisku miejskim i w sklepikach i większy zarobek jastrzębskich kupców. To wreszcie większa dostępność kultury i opieki zdrowotnej.

To działa, jak naczynia połączone. Większy wysiłek włożony w usprawnienie komunikacji miejskiej, to korzyści dla wszystkich.

Już na konwencji wyborczej mówiłem, że jestem za tym, by darmowe przejazdy, poza uczniami i studentami mieli również osoby starsze. Te, które ukończyły 65 rok życia. Mógłbym mówić długo, dlaczego to oni powinni skorzystać z darmowej komunikacji, ale powiem krótko: to im się należy. Jeżeli darmowa komunikacja uaktywni ich choć trochę, to właśnie dlatego powinni jeździć za darmo.

Janina Szymańska,  Samorządne Jastrzębie

Stowarzyszenie Samorządne Jastrzębie opowiada się za bezpieczną, racjonalną, przyjazną, wysokiej jakości bezpłatną komunikacją dla wszystkich mieszkańców. Nie powinna być ona tylko hasłem podczas plebiscytu wyborczego. Niestety ostatnie lata pokazały, że tak się stało. Nikt tak naprawdę nie przygotował szczegółowej analizy stanu komunikacji miejskiej, która wykazałaby wszystkie niedociągnięcia obecnego systemu. Mieszkańcy otrzymują zdawkowe informacje, które służą ich autorom tylko jako czysta propaganda. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że za darmowe przejazdy płaci miasto z naszych podatków. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w 30 mniejszych miastach i gminach. Nasze miasto również może do nich dołączyć, ale to nie może być przekupstwo wyborcze. Bezpłatna komunikacja ma mieć wpływ na zmniejszenie ruchu ulicznego, a co za idzie zmniejszenie korków, mniej spalin i czystsze powietrze. Takie rozwiązanie ma wpływ na ograniczenie kosztów związanych z drukiem biletów, obsługą kasowników czy zatrudnianiem kontrolerów. Z przeprowadzonych badań wynika, że bezpłatna komunikacja sprawia, że osoby, które i tak podróżują komunikacją miejską robią to po prostu częściej. Naszym zadaniem działania powinny zmierzać do podniesienia standardu przejazdów – nowszy, ekologiczny tabor, łatwy sposób weryfikacji kupna i sprzedaży biletów, kursy dostosowane do potrzeb mieszkańców np. autobusy całonocne. Reasumując, Stowarzyszenie Samorządne Jastrzębie chce darmowej komunikacji po uprzednim zweryfikowaniu jej stanu oraz usprawnieniu jej w taki sposób, aby podróżujący samochodami chcieli się do niej przesiąść.

 

Zdjęcia pochodzą od poszczególnych kandydatów na prezydenta miasta - ich komitetów wyborczych 

Katarzyna Barczyńska-Łukasik