Czy Unia Europejska da pieniądze na kolej w Jastrzębiu?
To, że odtworzenie linii kolejowej w Jastrzębiu jest niezbędne i oczekiwane przez mieszkańców, wiadomo nie od dzisiaj. Problemem jest to, skąd wziąć pieniądze na sfinansowanie tej inwestycji.
Koszt odtworzenia linii kolejowej Jastrzębie-Katowice szacuje się na 76 mln zł. Specjaliści twierdzą, że możliwe jest dojechanie do stolicy województwa w czasie krótszym niż 60 minut. Problemem jest pozyskanie środków finansowych na wykonanie tej inwestycji.
Podczas poniedziałkowej wizyty w Jastrzębiu marszałka województwa śląskiego Wojciecha Saługi toczyły się rozmowy na temat budowy kolei. Pojawił się pomysł, aby pieniądze na ten cel pozyskać ze środków europejskich.
- Chcę, aby budowa połączenia kolejowego w Miasto Jastrzębie-Zdrój została ujęta na liście projektów inwestycyjnych planowanych do realizacji w kolejnej unijnej perspektywie finansowej. W tej kwestii jesteśmy z godni z panem marszałkiem Wojciechem Saługą - deklaruje prezydent Anna Hetman.
Komentarze
35 komentarzy
Mnie to ta kolej jest potrzebna jak drzazga w dupie.
dajcie już spokoj z ta koleją!!! człowieka krew zalewa słysząc te wypociny POpaprńców a wszyscy o tym wiedza że to nie realne!!!
No tak jednej grupie buduje się autostradę później obwodnicę ale to wciąż mało chcą jeszcze więcej a jak ludzie bez auta chcą koleji to się mówi że są zacofani a jeżdżą drabasami siedząc na podłodze gorzej niż zwierzęta to dopiero przyszłość lepiej samochodziarze niech się tutaj niewypowiadaja bo oni niewiedzą jak się jeździ a kolej w takim durzym mieście jak jastrzebie zdrój się należy i kropka
He he XXI wiek , najbardziej opłacalna kolej świata w Indiach , wystarczy spojrzeć na fotki , max pasażerów .
"nie każdy ma auto"
W cywilizowanych krajach, nawet, gdy ktos ma, wybiera najczesciej transport zbiorowy.
Jest to szybsze, wygodniejsze i tansze.
"Myślicie że kursować będzie pociąg np skład 8-wagonów"
Wiekszosc osob jednak wie, ze pociag w XXI wieku wyglada inaczej niz u Tuwima.
Zapomniałeś dodać że nie każdy ma auto a jedyny przewoznik który tam jeździ to robi to w 75min i jest ścisk że głowa boli.
Jeżeli będzie dotacja to dlaczego nie zrobić kole?W każdym takim mieście dużym jak nasze kolei się sprawdza .
Gerard, Iwona, Krzyś, jesteście na etapie ewolucji, więc dalej wystarcza wam chodzenie po drzewach i znajdywanie posiłków. I niech tak zostanie, a cywilizowani i z duzo większym IQ niech korzystają z życia.
Łał 60 min a autem w 40 dojadę. Kto niby che tej koleji chyba prezydentowa i urzędnicy by kasę z Unii wyciągnąć
Po pierwsze Unia nic nie daje,bo nie ma wlasnych pieniedzy.Wplacamy,czesc pieniedzy zmieli biurokracja,reszta wraca,jesli pozwola.Po drugie w socjalizmie nikt nie mysli czy przyniesie zysk,urzednik przetnie wstege,glupi lud bedzie bil brawo,placac za to srogo.A potem czemu jestesmu tacy biedni.Jesli by sie oplacalo,ktos by w to zainwestowal.Widocznie sie nie oplaca i mamy Drabasa.Rzad nie jest od dawania pracy.Rzad powinien stwarzac warunki by oplacalo sie pracowac.Ale gdy podatki siegaja 80% i many 700tys urzednikow ktorych musimy oplacic,nic sie nie oplaca,a jak by sie oplacalo,urzednicy to zniszcza jak Romana Kluska i jego optimusa.Ten zasrany socjalizm
Radio Teheran....jesteś tyle wart co ten twój tepy nick !!!
Robote dajcie ludziom to nie bedzie trzeba nigdzie jezdzic za praca .Gdyby tak wszyscy zaczeli wydawac pieniadze tam gdzie je zarabiaja to jastrzebia juz nie ma .A na podroze mam samochod na ktory zarobilam nie w Jastrzebiu i do Warszawy pojade sobie samochodem a nie koleja
Ludzie ,koszt powstania kolei w Jastrzębiu to jedno , koszt utrzymania całej infrastruktury kolejowej i pracowników to dwa , pytanie ile ludzi dziennie musiało by korzystać z przewozu żeby to generowało zysk , Chyba nie Myślicie że kursować będzie pociąg np skład 8-wagonów a ludzi max na dwa może trzy wagony z rana do Katowic a co potem przez resztę dnia max kilku ludzi , i wieczorem z Katowic wróci garstka ludzi , gdzie tu zysk z biletu , to padnie zaraz po kilku kursach . A do Ustronia Wisły to tylko sezon letni więcej ludzi jeżdzi a co z resztą roku , zysk musi być inaczej kaplica .
Moim marzeniem jest pojechać sobie z Jastrzębia pociągiem gdziekolwiek. Pamiętam 30 lat temu rano o siódmej wsiadało się do pociągu do Wisły, a o 22.30 się wracało szczęśliwym, bez korków i piwka się można było napić. Łącznie w Zdroju i na Górnym pociąg był zapełniony a w Pawłowicach już nie byłp miejsc stojących.
Odległość do Katowic 50km Czas przejazdu? 2 godziny?
Prędkości średnie w europie 100km/h . Daleko nam, bardzo daleko.
Po co było likwidować połączenia kolejowe jak teraz trzeba to na nowo odbudować i tyle kasy wydać widać że nasz kraj jest bardzo bogaty dwa razy otwierać tą samą trasę którą otwierał sam cesarz Prus w roku 1911..
Ceny biletów to porażka, bez większego dofinansowania przez państwo nie ma racji bytu.
@egon
Takie osobniki jak ty sluzyly jako pierwowzor bohaterow powiesci "Konopielka".
Ciemnota zwyczajnie postepu sie boi.
no ty zapewne jak kazdy polak jestes specjalista od wszystkiego
tak...Pendolino pojedzie przez Jastrzebie...haha...hory pomysł chorych ludzi oderwanych od koryta 3 lata temu !!!
Podróżnik, szerokich torów
Jak czytam niektóre wpisy ciemnoty, co siedzą przed TV 20 godzin na dobę, to mnie szlag trafia. Inni myślą o połączeniu Jastrzębia ze światem, a tu wyśmiewanie i głupie docinki. Centralny Port Komunikacyjny, jaki powstaje koło Warszawy ma być połączony szybką koleją z Europą Wschodnią i min. Ostrava z Warszawą przez Jastrzębie, Czechowice, Katowice. Jak tego nie wykorzystamy, to jest po nas.
Na poczatku XX w. raz kolej zbudowano. Projekt byl wielokrotnie trudniejszy niz obecnie. Teraz, ponad 100 lat pozniej, wielu osobom ten projekt wydaje sie niewykonalny.
Jak tak dalej pojdzie, szczytem postepu cywilizacyjnego bedzie lampa naftowa. Jastrzebskie umysly opanowala zwyczajna ciemnota.
Miasto potrzebuje przepisu na istnienie. Inny artykul wspomina o znow potrzebnych miliardach na utrzymanie gornictwa. Przyjdzie taki moment, ze tych pieniedzy nikt nie wylozy. Upadek gornictwa nie bedzie rozlozony na lata (bo wlodarzom miasta wydaje sie, ze jest ciagle czas) a bedzie trwal kilka tygodni.
Do wyboru jest wygodna i atrakcyjna sypialnia dla pracujacych w duzych miastach lub rezerwat z osobnikami ganiajacymi sie z siekierami, narkotyki, zlodziejstwo i inna przestepczosc.
Może podstawił byś 1 skład pod Mc Donalda?
Tu dla wszystkich malkontentów i przeciwników:
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/powrot-kolei-do-jastrzebiazdroju-dalej-czy-blizej-85297.html
Jest bardzo duża szansa maszynistai należy ją wykorzystać.
nic z tego nie bedzie a ktos znowy sobie po raz "n"-ty zarobil na projekcie, i tak ta maszynka do robienia walkow sie kreci hehe
Ciekawe co to za "specjaliści" wyliczyli 60 minut - gówno prawda, nijak nie chce tyle wyjść, minimum 70 minut pod warunkiem że zatrzyma się tylko na większych stacjach
@lemoniadowa hiena
Trzeba wlasnie myslec o przyszlosci.
Przyszlosc wg rzadzacych w polskich miastach to do konca kadencji, perspektywa dluzsza niz 4 lata nie istnieje.
@radio seboc.u nas tyle nie pojedzie na tej lini,chyba że za 40 lat.zaznajomiony w temacie.maszynista od 33 lat
W Japonii 7 sek (sekund) opóźnienia to potężne opóźnienie.
76 mln to koszt całe lini razem z dworcem
@lemoniadowa hiena
W cywilozowanych krajach, pociag regionalny (czyli tej kategorii, co powinien laczyc Jastrzebie z Katowicami), jedzie 160km/h. Pociag to zadne cudo kosmiczne: zwyczajny Flirt (spotykany rowniez w Polsce) lub produkt np. Pesy.
Zameldować koniowi ma duży łeb to wysłucha że za 60 minut dojedziemy do Katowic
76 mln zł tyle ma kosztować projekt podziemnego dworca , a nie odtworzenie linii kolejowej.
Kolej jest potrzebna, ale kolej w Jastrzebiu nie jezdzi w kolko a ma byc czescia calego systemu.
W innym wypadku powodzenie inwestycji jest raczej niepewne.
Czemu po prostu nie podpatrzec rozwiazan funkcjonujacych na swiecie? Znowu beda wymyslac wszystko jak w XIX w.