Czwartek, 28 listopada 2024

imieniny: Zdzisława, Lesława, Gościerada

RSS

Jastrzębie chce więcej znaczyć w MZK. Oczekuje zmiany statutu

22.06.2017 15:49 | 65 komentarzy | kb

Głównym tematem czwartkowej sesji jastrzębskiej Rady Miasta jest problem komunikacji. Wiadomo, że zarówno sytuacja finansowa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, jak i Międzygminnego Związku Komunikacyjnego jest zła. Radni debatują o tym, jak można wybrnąć z tej trudnej sytuacji. Bierze się pod uwagę ewentualne opuszczenie MZK przez Jastrzębie. 

Jastrzębie chce więcej znaczyć w MZK. Oczekuje zmiany statutu
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Janusz Buda, który jest nie tylko zastępcą prezydenta miasta, ale również przewodniczącym Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, przedstawił aktualną sytuację w MZK. Powiedział, że została wyłoniona firma  Audit Consulting Municipal z Chorzowa, która przeprowadzi audyt MZK pod względem organizacyjnym i finansowym.

- Najważniejszym celem jest stabilizacja finansowa zarówno Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej jak i Międzygminnego Związku Komunikacyjnego. Nieodzowna jest również zmiana statutu MZK, chodzi o sposób podejmowania decyzji w związku. W tym celu zostanie powołany zespół do zmian statutu. Jastrzębie, jako gmina wnosząca najwięcej środków do wspólnego budżetu najbardziej ponosi koszty funkcjonowania związku, co wiąże się z dużą odpowiedzialnością i dlatego nasze miasto powinno mieć większy wpływ na zarządzanie MZK, na podejmowane decyzje - mówił podczas sesji Janusz Buda.

Jan Huzarewicz, przedstawiciel załogi, podkreślał, że liczy na pomoc miasta dla PKM.

- My już jesteśmy na kolanach. Dajcie nam jakąś nadzieje, jakieś rozwiązanie, które pozwoli nam przetrwać. Załoga jest zdesperowana - apelował.

Stanisław Słowiński, prezes PKM poinformował, że firma odnotowała stratę finansową w sumie opiewającą na kwotę ok. 5 mln zł powstała  na przestrzeni lat ubiegłych (2 627 tys. zł za 2016 r.), . Prezes podkreślił, że ratunkiem dla jego przedsiębiorstwa jest przekształcenie go w podmiot wewnętrzny miasta. Powiedział, że jego firma jest w skrajnym położeniu, a sytuacji nie ułatwia fakt, że z dziesięciu gmin tworzących związek, tylko dwie (JZ i Mszana) chcą dopłacić do funkcjonowania PKM.

Podczas sesji padają głosy o możliwości opuszczenia przez Jastrzębie MZK. Radni mają czas do końca czerwca na podjecie takiej uchwały, która skutkowałaby wyjściem ze związku z dniem 1 stycznia 2018 roku. Mogą też pozostać w związku i walczyć o silniejszą pozycje Jastrzębia w tej organizacji.