Będzie kolej? Pierwszy krok zrobiony
Nasze miasto otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na analizę odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju. To aż blisko 24 tys. euro, które razem z czeskimi partnerami miasto będzie miało do wydania na opracowanie projektu.
Projekt "Analiza odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju w kontekście regionalnych i transgranicznych połączeń kolejowych" realizowany jest razem z czeską Karwiną, Hawierzowem i Petrowicami.
- Głównym celem projektu jest przygotowanie profesjonalnej analizy społeczno-ekonomicznej różnych modeli rewitalizacji i włączenia Jastrzębia-Zdroju do sieci regionalnych połączeń kolejowych ze szczególnym uwzględnieniem transgranicznego wariantu obsługi ruchu kolejowego - informuje urząd miasta.
Projekt zakłada samą analizę, a nie budowę linii kolejowej i infrastruktury. Jest to jednak dobry znak na przyszłość. Projekt ma przygotować wspólny model dostępności komunikacyjnej na kolejne lata. Jest to zgodne z długofalową polityką Unii Europejskiej, która kładzie nacisk na rozwój i przywracanie połączeń kolejowych.
Projekt otrzymał dofinansowanie w kwocie 23,5 tys. euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 1,17 tys. euro z Budżetu Państwa. Jego realizacja potrwa do czerwca 2017 r.
Komentarze
62 komentarze
Ja proponuję odtworzyć linię kolejową do Katowic i połączyć z pietrowicami w Czechach oraz wykorzystać infrastrukturę jsk i zrobić polonczenie z rybnikiem tylko takie polonczenie bedzie miało sens.Morzna by puści pociong relacj ostrwa-Katowice przez hawirzuw Karwiana Piotrowice jastrzębie zdruj Żory Orzesze Katowice nawet 6 razy dziennie na całej linii mieszka na pewno co najmniej 350000 ludzi miało by to sens.
Jak bedzie połączenie z Petrovicami to będzie także połączenie z Zebrzydowicami i nie będzie przeszkód aby uruchomić pociąg do Katowic
Jeśli ktoś niema samochodu lub niemorze jeździć to ma być na zawsze skazanny na autobus bo resztę stać i dlatego niema być kolej to proponuję zakaz wjazdu samochodu do centrum miasta i zobaczyć jak wtedy oczyści się powietrze.Że trzeba durze sumy wydać no tak jak masie obwodnicę i autostradę to przecierz za mało trzeba dalej wygodę jednej grupie sponsorowac bo reszta się nie liczy a w Czechach poruwno .A analiza jest po to rzeby pociągi puste nie jeździły i szlak był rentowny więc te osoby co promują jedną grupę dziękujemy!!!
Do edek
rewelacje czy też nie ale pytanie jest zasadne. O ile mnie pamięć nie myli to po trasie byłej linii kolejowej ma być ścieżka rowerowa. Wzdłuż dawnej linii kolejowej rozebrane są już wiadukty. Linię w kierunku na Wodzisław przecięła autostrada A-1. W kierunku Pawłowic też jakieś tory rozebrali i w tym miejscu powstała droga. Linia kolejowa tylko w obrębie Jastrzębia nie ma sensu, powinna się łączyć z istniejącymi liniami PKP a te są daleko poza naszym miastem. Jeśli wziąć pod uwagę koszt budowy nowych wiaduktów, nowego podtorza nowych torów to całe zadanie idzie w grube miliardy (nie miliony) złotych. I dla kogo? dla 10 pasażerów dziennie. Pozostali pojadą drogami bo to szybciej. Ciekawe ile miasto dopłaci do tej analizy która pójdzie i tak do kosza.
\"Mati\" zamilcz, jak masz pisać takie \"rewelacje\".
A skąd i dokąd ta kolej ma być. 20 lat temu zlikwidowali kolej bo nikt nie chciał nią jeździć. No ale prestiż był. A teraz emeryci górnicy z nudów wymyślają jak by to było fajnie się taką ciuchcią przejechać ze Zdroju do Bzia i z powrotem. Dalej to już nie bo połączenia nie ma i za długo by to trwało. Jastrzębie nigdy nie miało dobrego połączenia kolejowego z sąsiednimi miastami a tym bardziej z Katowicami. Wskrzeszanie czegoś co nigdy nie istniało jest paranoją.
Czy to nie ty jesteś tym polaczkiem, z którego się śmieje cały świat. Nic nie rozumie, bo nie myśli ale się mądrzy. Oj biednyś ty, biedny.
mieszkaniec ponizej wyraznie napisal ze to wina gornikow a nie gornictwa!
apropos jakos pociagi z weglem moga jezdzic i szkody nie przeszkadzaja, na slasku jest masa kopalni a kolei tylko w jastrzebiu nie ma, bardzo slaby argument...
gościu z 17:33, może nie górników ale górnictwa w dużej mierze. Szkody górnicze powodowały coraz większe ograniczenia prędkości, aż w końcu czas przejazdu przestał być atrakcyjny, choć ostatnie parametry z roku 2001 jeszcze nie były złe (60km/h)
Super! Gratulacje dla Pani Prezydent i jej ekipy. Widać, że coś się dzieje z naszym miastem. Najpierw projekt, później jego realizacja . Powodzenia w realizacji zamierzeń!
no nie... to ze kolei nie ma to tez wina gornikow??? co jeszcze?? plaga stonki ziemniaczanej i komarow w lecie tez??? a moze topniejace lodowce, polaczki to tacy glupi ludzie ze czasem mi wstyd, jak to mawial naczelny wodz... narod wspanialy tylko ludzie k....
No niestety mieszkaniec 6:30 ma racje. Mieszkańcy myślą tylko o tym żeby się nachapać, a reszta może być olana. Taka kolej jeśli będzie sprowadzi turystów, może nie dużo ale zawsze. Dzięki turystom może powstać chociazby jakaś kawiarenka w której prace znajdzie kilka osób. To własnie na tym polega. To nie jest takie proste jak się ludziom wydaje że inwestor przychodzi i zatrudnia ludzi. Kropka. On po coś tu musi przyjechać. Dobre połączenie to też plus. Jesteśmy blisko autostrady to i jeszcze kolej się przyda. Gdyby tak jeszcze oprócz kolei powstał OWN to by było super. Tak samo te nieszczęsne centrum handlowe którego niby mieszkańcy nie chcą. Tak, lepiej niech jest tam las dla bezdomnych... Centrum stworzy miejsca pracy przy jego budowie i później. Ludzie z zewnątrz też będę przyjeżdżać, a nawet jeśli nie to jastrzębianie nie jeździliby do pobliskiego Rybnika... Z Wodzisławia ludzie też by pewnie przyjeżdżali. Na wszystko trzeba patrzeć globalnie.
A co jest twoim priorytetem? Pisanie takich totalnych bzdur, nie na temat i nic nie wnoszących do zagadnienia. Najpierw skończ chociaż gimnazjum, a potem dyskutuj na ciekawe tematy. A na razie do SZKOŁY!!!
Nasze miasto to tygiel kultur. Do tego przeważają górnicy, ktorych priorytetem nie są inwestycje, ale duża wypłata, dobre auto, wielki telewizor no i piwo. Stąd tak trudno zrobić coś dla przyszłych pokoleń.
Tej zbieraninie żadna władza nie dogodzi
Jastrzębski galimatias ! Każdy h... na swój strój!Poloki ,Poloki?
te środki na kolej nie można wydać na drogi, bo UE przyznała je na kolej, można wydać je tylko na kolej lub zwrócić do Brukseli.
Rozumiem, ze wolisz to drugie.
Ja tam bym chciał oczywiście połączeń z Czechami, bo tam, w przeciwieństwie do Polski, koleje działają dobrze, żadna linia nie została zamknięta, wszystkie są regularnie remontowane w tym też pomiędzy małymi miejscowościami. Zresztą jest tam tylko jedno miasto powyżej 10 000, które nie ma kolei, w Austrii jest takich miast 5, na Węgrzech - 6. W Polsce takich miast jest już 100, z czego aż 7 liczy ponad 50 tys. , jak można przeczytać w necie.
Największym miastem w Europie nie posiadającym kolei jest Jastrzębie.
Zapamiętajcie jedno nie ma czegoś takiego jak pieniądze z UE , to są nasze wpłacone pieniądze pomniejszone o wydatki na biurokratów z Brukseli. UE to nie bank na księżycu , który drukuje i wysyła na Ziemię pieniądze czy tak trudno to zrozumieć , sami wiecie jakie są zarobki europosłów idą w tysiące euro darmowe przeloty , zwrot za benzynę itd... a co robią ci europosłowie ... brylują w mediach w Polsce do Brukseli wpadają po wypłatę i na kawę. UE daje \"dotację\" z naszych pieniędzy zasada jest jedna \" niech nic nam nie dają ,tylko niech nam nic nie zabierają\" W takim Jastrzębiu z JSW na swoim terenie takie inwestycje dawno powinny być zrealizowane bez niczyjej pomocy , gdzie są podatki od JSW , jak dają sobie radę inne miasta bez zakładów przemysłowych na swoim terenie kogoś to zastanowiło? mamy najdroższe bilety w całej Polsce !!!! inwestycje w tym mieście przypominają dawną FSO w Warszawie ...FSO- Fabryka Samochodów Omawianych.OWN Omawiany Wypoczynek Niedzielny , miasto jest skazane na niebyt nie łudżmy się , że coś tu powstanie , a jeżeli nawet to nie będzie na pewno linia kolejowa.
Pamiętaj pieniądze unijne są naszymi pieniędzmi, następna sprawa jak coś robią to niech robią a tu tylko chodzi o wydanie kasy na projekt który nigdy nie wejdzie w życie. Tę kasę powinni przelać na środki drogowe a nie na kolej. Ktoś słusznie napisał ile będzie jeździć osób 200-300 na miesiąc czyt rok?
Przyjdzie co do czego to i tak wszyscy wsiądą w auta lub busy bo cena ta sama a szybciej będzie.
@koniec świata: jesli wydaje Ci sie, ze te pieniazki z Unii sa za darmo i nie bedzie trzeba ich kiedys splacic to masz racje - wydaje Ci sie..
Masakra to czytać tych wszystkich, którzy wszystko torpedują. Tu nie robić źle i robić źle. Pieniądze te są w UE przeznaczone na takie właśnie cele. Jeśli nie weźmiemy ich my, to ktoś inny. Wreszcie jakieś kompleksowe podejście do miasta, ale to też się nie podoba. Poprzednik nic nie zrobił, było źle. Teraz robi się dużo, to jeszcze gorzej, bo może się udać i to będzie problem opozycji. Co za miasto. Kolei na pewni miasto nie wybuduje, tylko będzie poszukiwało inwestora i pieniędzy z Unii, bo to nie jest zadanie gminy. Natomiast starania trzeba czynić. I to się chwali.
Zastanawiające jest czyj \"bachor\" będzie miał do zrobienia ten projekt, kto dostanie te pieniądze.
Ile osób będzie jeździło pociągami? Sto, dwieście dziennie?
A dlaczego to Jastrzębie ma brać kredyt na linię kolejową??? To jest zadanie państwa, województwa. Płacimy podatki na kolej większe niż Wodzisław czy Cieszyn, a kolei nie mamy. A ty koleżanko \"Me\" zajmij się lepiej lekcjami, bo jutro szkoła, a być może i klasówka z przyrody (mama wie, że wypisujesz takie brednie w internecie?)
Kompletna bzdura ale skoro ktoś wymyślił pociąg ja wymysle lotnisko. Ja chcę lotnisko w jastrzebiu mamy hałdy trzeba je zagospodarować to mamy miejsce... hmm będzie taniej. Mam ochote polecieć w przyszłości do LA a nie pojechać pociągiem do Katowic.
Mówi się że nie ma pieniędzy. Pieniędzy jest w brud tylko wydawanych na bzdurne projekty.
Jaka znowu kolej? Przecież to absurd!
Wszyscy wiedzą, że nasza metropolia już od dawna zasługuje, a tym bardziej potrzebuje, porządną linię metra. Proponują zacząć drążyć tunel w podziemiach obok Makdonalda. Kto za? Mam dwie łopaty. Jedną mogę pożyczyć!
Dotacja UE to fajna sprawa ale trzeba mieć jeszcze swoje miliony... Albo wziąść kolejny kredyt w banku.. Kredytów Jastrzębie ma pod dostatkiem. Teraz trzeba pewnie przez wiele lat spłacać..
Nie ponad 4 godziny tylko 2. A tak poza tym to z pewnością z analizy będzie wynikać, że takie połączenie nie będzie opłacalne:)
klaster przedsiębiorczości zarobi
Do Masakra .cyt. \"Nasze miasto otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na analizę odtworzenia linii kolejowej w Jastrzębiu-Zdroju. To aż blisko 24 mln euro, które razem z czeskimi partnerami miasto będzie miało do wydania na opracowanie projektu.Projekt otrzymał dofinansowanie w kwocie 23,5 mln EUR z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz 1,17 mln euro z Budżetu Państwa Jego realizacja potrwa do czerwca 2017 r.\" tak było wczoraj.
Pamiętam słynną kolej. Do Katowic jechało się ponad 4 godziny, a rano nie kupiłeś biletu, bo panie w kasie na spały.
ogarnijcie sie, kolej w Jastrzebiu.Pieniazki polyna do jakies firmy za analize i badanie rynku i tyle.zdajecie sobie sprawe ile kosztuje wybudowanie 1 km lini kolejowej , poczytajcie sobie .Pozdrawiam wszystkich naiwnych
Turysta, ile samochodów było w jastrzębiu przed 20 laty? Teraz do szkoły, 500 m wozi się dzieci samochodami.
Z tą koleją będzie tak jak z darmowa komunikacją. W tym mieście nic się nie da nic się nie uda.
Czy tylko ja uważam czytając te komentarze ze albo to komentują dzieci albo kompletni za przeproszeniem idioci. Bo z tego co widze napisane jest 23.5 TYS euro a kazdy pisze o milionach ... prosze czytajcie ceny takich projektów sa bardzo duże ale nie miliony czytaj potem komentuj
25 tys = 25 000
25 000 x 4 (przyblizony kurs euro) = 100 000 zl
Skad wzieliscie te miliony w komentarzach???????
troche drogi ten projekt, stanowczo za drogi, ktos niezla kase zgarnie :)
do: riko
Popieram.
Szczególnie, że obecnie podróż do/z Katowic z wiadomym monopolistycznym przewoźnikiem uwłacza godności i bezpieczeństwu, higienie i wszelkim standardom.
Jestem za uruchomieniem połączenia. Teraz do Czech a potem do Katowic. Od czegoś trzeba zacząć. Do Karviny, czy Petrovic i Havirzowa jest znacznie bliżej niż do Katowic. Gdy PKP działa, mało kto jeździł do Katowic. Podróż trwała ponad 2 godziny.