Powrót kolei do Jastrzębia? Jest duża szansa
Plany ponownego wprowadzenia kolei w Jastrzębiu powracały już kilka razy. Jako argument przeciw, podawano nieopłacalność inwestycji. Jest szansa, że może się to zmienić.
Polska stara się o kolejne pieniądze z Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Politycy już zastanawiają się jak je wykorzystać.
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego stworzył bazę, do której miasta mogły zgłaszać projekty strategiczne dla regionu i rozwoju miasta. Będą one mogły liczyć na pieniądze z UE.
Na spotkaniach prezydentów z naszego subregionu, ustalono wspólne działania, jakie zamierzają podjąć w ramach nowej perspektywy. Oprócz inwestycji drogowych politycy chcą wykorzystać linie kolejową. W Jastrzębiu będzie potrzebna budowa takiej sieci kolejowej.
- Jeśli chodzi o Jastrzębie to doskonale wiemy, że sieć kolejowa nie istnieje ale zarząd subregionu zgodził się, żeby wpisać to do wniosku - mówił prezydent Marian Janecki.
Projekt zakłada nie tylko przywrócenie struktury kolejowej w naszym mieście ale również kompleksowy remont szybkiej linii komunikacyjnej od Katowic po Żory.
- Mamy świadomość, że jeżeli pociąg z Jastrzębia do Katowic pojedzie dłużej niż godzinę to nie ma sensu mówić o kolei - powiedział Janecki.
Wnioski zostały zgłoszone do bazy "Partner 3". O ewentualnej realizacji strategicznych projektów dla regionu w drodze pozakonkursowej zdecyduje marszałek.
Komentarze
26 komentarzy
miasto nasze płaci janosikowe i za to janosikowe są finansowane szynobusy gdzieś w lubelskim, pora upomnieć się o swoje, nam się też coś od tewgo kraju i województwa należy. W marszałku nadziei bym zbyt dużej nie widział, bo odkąd zasiadł na tronie w Katowicach to dostrzega tylko GOP, jak to często bywa, dla wielu województwo skłąda się z GOPu tylko i wyłącznie.
To nadzieja w marszałku naszego województwa.
Jedynie można się zgodzić z tym co sugeruje prezydent Marian Janecki.
zbig boi sie po prostu konkurencji bo jest zapewne jakimś prywatnym przewoznikiem szosowym...
@ zbig
Takie myślenie jest niewłaściwe. Idąc Twoim tokiem myślenia nie budujmy nic w Polsce, bo ludzie w kraju też nam ubywa. Po co stadiony, autostrady jak ludzi coraz mniej?
Kolej w Jastrzębiu jest bardzo potrzebna i mam nadzieję, że przywrócą nam ją i to jak najszybciej. Taka ciekawostka ... Jastrzębie-Zdrój jest największym miastem w EUROPIE nie posiadającym kolei.
Zawsze istnieją inne alternatywy np. Wspólne dojazdy samochodem. Wiele jest osób które wspólnie podróżują z Jastrzębia do Katowic samochodem, i składają się na paliwo (co wychodzi taniej niż wspomnianym przez Ciebie Drabasem)
Po:
1.Nie każdy ma auto
2.paliwo wychodzi dużo drożej niż bilet
3.Chyba nie widziałeś ilu ludzi jezdzi Drabasem do Katowic...
Zbieg, mówiłem, żebyśmy sie nie zamykali w tym jednym połączeniu.. Kolej przyciągnie inwestorów = więcej miejsc pracy = więcej ludzi. Zrobienie kolei o prędkości 100km/h na szkodach, jest możliwe. Co to zysku JSW i Warszawy.., Hm owszem część zysku idzie tam, ale takie prawo. Jasnosikowe jest przeznaczane chyba dla gmin w tym samym województwie, lubelskie nie korzysta z naszych pieniędzy. Kolej to sprawa sporna, wymagajaca dłuższej rozmowy.
Moim zdaniem pociąg do katowic jest niepotrzebny, ludzi w mieście ubywa, młodziezy też, za chwilę nie będzie miał kto na te studia jeździć... Wsiadam w auto pod blokiem wbijam się na A1 która za chwilę będzie od Mszany i w Katowicach jestem w 35 minut...
@Pachoł
Szkody górnicze nie powodują zmniejszenia dopuszczalnej prędkości w ruchu kolejowym do 50km/h. Jest to bzdura. Powiem więcej, da się na takich terenach robić trasę na 200km/h, ale jest to nieopłacalne. Natomiast mnóstwo jest na szkodach górniczych szlaków pod 160km/h, nawet Gliwice-Katowice-Mysłowice będzie pod taką prędkość modernizowana, a jest to trasa usłana szkodami. Nawet teraz na starym szlaku Zabrze-Katowice jest 100km/h.
Pozdrawiam
ktoŚ- nie ma przeszkód żeby dzisiaj bilet kosztował 3 złote, nie ma nawet przeszkód żeby nic nie kosztował. Kwestia jest taka, że i tak z nas należność za to ściągną w podatkach. Wtedy do podróży jednego dopłacałby drugi- czysta \"sprawiedliwość społeczna\".
Gdyby kolej była opłacalna już dawno znalazłby się prywatny inwestor który by to zorganizował.
Przydało by się jeszcze coś do Gliwic bo my studenci mamy prze8888bane
do Pachoł Mioejski - za szkody górnicze to odpowiedzialna jest JSW, która wypracowała 2 miliardy zysku. Cały zysk popłybnął do warszawki. A czemu go nie zmniejszyć o reperację linii kolejowych tu na miejscu? Bo ważniejsza druga linia metra w Warszawie? Dla kogo?
drabas to skandal, Jastrzębie płaci milion janosikowego, a jego mieszkańcy jeżdżą R-busami i Drabasami, w godzinach szczytu nabici jak śledzie! Na co jest przeznaczane to janosikowe?> M.in. na transport publiczny w lubelskim, w lubelskim jeżdzą wygodniej niż my za ... nasze pieniądzie?!!!!!
Oby się udało. Trzymam KCIUKUCZKI !!
Guri mieszkamy na terenach szkód górniczych i żaden pociąg nigdy nie będzie tutaj jeżdził 100km/h zapomnijmy o tym. maksymalna szybkość to 50km/h , więc idąc tym tokiem rozumowania wracamy do punktu wyjścia .... kolej w Jastrzrębiu Zdroju to fantasmagoria
TGV nie będzie, ale pociąg który jedzie 100km/h tak i to by wystarczyło w zupełności. W Katowicach będziesz w 40 minut. Do tego dojdzie wygoda podróży, dlatego pomysł uważam za jak najbardziej trafiony. Nie zamykajmy się też w połączeniu Katowice-Jastrzębie. Gdy zrobią koleje, gamma połączeń będzie ogromna. No i bez korków :)
Guri jak powiedział \"passat\" będzie dłużej ... ale wygodniej, bezpieczniej, TGV nie będzie .. Chodzi o to , aby było po prostu połaczenie kolejowe. Nikt chyba w naszym mieście nie zamierza podróżować z szybkością dżwięku do Katowic.Guri podróżowałem pociągiem przez Alpy z szybkością... sam się domyślasz, jaką... dlatego mam wspaniałe zdjęcia ...
Pachoł, tutaj musimy określić na co liczymy. Janecki powiedział, że więcej niż godzina jazdy z Jastrzębia do Katowic pociągiem mija się z celem. Ma trochę racji, bo po inwestować w koleje, skoro ruch drogowy wyjdzie tak samo. Z drugiej strony wygoda podróży, na pewno w pociągu większa. Wszystko zależy jak na to patrzeć ekonomia czy wygoda. A może w szybkich kolejach uda się połączyć oba aspekty? Myślę, że takie właśnie jest zamierzenie. Byłbym zadowolony gdybym do Katowic dojechał w 40 minut.
Guri masz rację , ale przeczytaj co powiedział Janecki... \"Jeżeli pociąg z Jastrzębia do Katowic będzie jechał dłużej niż godzinę to nie ma sensu mówić o kolei\" koniec cyt. Janeckiemu marzy się TGV ? o czym on mówi o szybkiej kolei na odcinku 60 km? Przecież tu chodzi o w miarę szybkie i wygodne połączenie kolejowe , a nie o kosmiczne prędkości .
ja mogę jechać nawet 1,5 godziny tym pociągiem do Katowic ale przynajmniej będzie taniej i wygodniej niż w drabasie
pamiętam czasy kiedy pociąg z jastrzebia do katowic kosztował 3 zł ale było pięknie :)
Polak zawsze będzie narzekał. Nie da się Wam dogodzić. Jest pomysł, jest inicjatywa i bardzo dobrze, a nóż się uda pozyskać na to środki. Szybka kolej między miastami Górnego Śląska bardzo by się przydała. Taka kolej pozwoliłaby nadać prawa regionu metropolitalnegu o który już od kilku lat się staramy. Jako jedyny region w Polsce możemy na to liczyć. Co do pieniędzy z uni, owszem są tam nasze pieniądze, ale nie tylko nasze...
Przestańcie już snuć te fantasmagorie o linii kolejowej w Jastrzębiu , wy nawet nie umiecie załatwić nazwy zjazdu z autostrady ....
august - trafny komentarz! Trochę na zasadzie zastaw się a postaw się.
Unia w pigułce. Coś jest nieopłacalne, robimy to za pieniądze z Unii czyli nasze, dalej pozostaje to nieopłacalne, ale do tego jesteśmy biedniejsi.