"Uwaga! Sposób na sukces" w ZSS nr 10
Zespół Szkół Specjalnych nr 10 im. Ks. Prof. J. Tischnera w Jastrzębiu uczestniczy w projekcie "Uwaga! Sposób na sukces". Jego celem jest wdrożenie programu nauczania, stymulującego rozwój uwagi słuchowej u dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Projekt został skierowany do szkół podstawowych oraz placówek kształcących uczniów mających specjalne potrzeby edukacyjne. Jest on oparty na metodzie Tomatisa oraz teorii inteligencji wielorakich Gardnera. Pierwsza z nich obejmuje stymulację audio-psycho-fonologiczną oddziałującą na sferę motoryczną, językową i emocjonalną oraz konsultacje. Jak mówią organizatorzy zajęć, jej efektem ma być ograniczenie występowania trudności szkolnych, a tym samym gwarancja osiągnięcia sukcesu edukacyjnego.
Praca z wykorzystaniem teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, polega na odpowiednim zorganizowaniu środowiska, w którym uczy się dziecko. Zwraca także szczególną uwagę na indywidualny profil uczenia się, styl oraz metody pracy.
Obie terapie można stosować jako metody wspomagające m.in. w dysleksji, trudnościach szkolnych, zaburzeniach koncentracji, ADHD, autyzmie, zaburzeniach głosu i mowy, nauce języków obcych oraz jako metodę wspomagającą rozwój i potencjał jednostki.
Najczęściej zauważane efekty tej terapii to poprawa koncentracji uwagi, lepsza kontrola własnego głosu i mowy (co wpływa np. na szybsze postępy terapii logopedycznej), poprawa wyników w nauce, motywacja do wypowiadania się, poprawa umiejętności muzycznych, większa dojrzałość oraz lepsza koordynacja ruchowa. Po zakończeniu terapii następuje u dziecka poprawa, między innymi, w czytaniu i słuchaniu ze zrozumieniem, jakości uczenia się, a także koncentracji. Zmniejszona zostaje nadwrażliwość słuchowa, następuje rozwinięcie zdolności komunikacyjnych.
Jak mówią organizatorzy przedsięwzięcia, zależy im na uświadomieniu rodzicom istnienia metod skutecznych w terapii zaburzeń takich jak dysleksja, problemy z koncentracją, ADHD, problemy logopedyczne, itp.
W programie uczestniczy 88 klas z 71 szkół w całej Polsce. Łącznie terapią zostało objętych 1100 dzieci. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.