Linia kolejowa Ostrawa-Katowice priorytetem dla Brukseli?
Choć jeszcze nie powstała, to już stała się częścią transeuropejskiego korytarza. Mowa o linii Kolei Dużych Prędkości z Katowic do Ostrawy.
Wracamy do tematu planowanej przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny budowy linii nr 170 Kolei Dużych Prędkości z Ostrawy do Katowic, która budzi wśród mieszkańców regionu sporo obaw. - Trasa została zaliczona przez Brukselę do transeuropejskiego korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk - zaznacza senator Ewa Gawęda.
Część transeuropejskiego korytarza
Jak zwracają uwagę pracownicy biura senatorskiego Ewy Gawędy, choć trasa nr 170 jeszcze nie powstała, to już jest elementem sieci bazowej rozszerzonej transeuropejskiego korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Biegnie on z Warszawy przez modernizowaną przez PKP PLK Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice do przygranicznej Ostrawy, do której Czesi przygotowują budowę swojej linii dużych prędkości. - Na początku stycznia, czeski zarządca infrastruktury poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcami odpowiednika polskiego STEŚ dla odcinka Prosenice – Ostrawa. Polska i czeska inwestycja są ze sobą skoordynowane - zauważają.
Inwestycja o wyższym priorytecie
W ramach rewizji sieci TEN-T w grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia ws. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Nowy akt prawny jest zwieńczeniem trwającego już kilka lat procesu rewizji sieci TEN-T. Linia kolejowa nr 170 na odcinku Katowice – Ostrawa z przebiegiem przez Jastrzębie-Zdrój została zaliczona do nowej kategorii projektów pn. extended core. Są to inwestycje, których realizacja powinna zostać ukończona do 2040 r. o wyższym priorytecie niż sieć kompleksowa, co oznacza również wyższy priorytet przy przyznawaniu środków unijnych.
Prace trwają
Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych miesięcy wytypowany zostanie w drodze analizy wielokryterialnej tzw. wariant inwestorski linii kolejowej nr 170, który następnie zostanie przedstawiony we wniosku o decyzję środowiskową. Od lipca ubiegłego roku, trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). W ramach prac CPK zorganizowało serię spotkań z udziałem m.in. przedstawicieli samorządów, a także firm, zakładów pracy, spółek górniczych, przewoźników kolejowych itd. W tej chwili dla wybranych wariantów opracowywane są proponowane rozwiązania techniczne. Były one w ostatnim czasie przedstawiane mieszkańcom m.in. podczas zdalnych spotkań, które odbywały się w lutym.
Zobacz także:
Ludzie:
Ewa Gawęda
Była senator.
Komentarze
14 komentarzy
@kalafior przez jakie Jastrzębie? Nie ma tego już w żadnych wariancie. Jest tylko linia odchodząca do Jastrzębia z CPK. Czyli aby pociąg mógł obsłużyć w Jastrzębiu będzie tam musiał skończyć bieg. Przelotowe pociągi będą nadal jeździć przez Wodzisław-Rybnik bo tam będzie najwięcej pasażerów.
W Raciborzu słychać narzekania, że poseł Woś i prezydent Polowy wyrywają sobie sukcesy z rąk. My możemy tylko zazdrościć, że jest co wyrywać, bo w Wodzisławiu mamy wielkie g... mimo dwojga posłów i jednej senatorki z partii rządzącej.
Nie podoba mi się, że pociągi pojadą przez Jastrzębie zamiast przez Wodzisław, oraz twoje kłamliwe brednie i odwracanie uwagi od meritum, agencie.
@kalafior - że co? Nie podoba ci się, że więcej ludzi będzie jeździć pociągami na polski prąd zamiast autami i samolotami na ruskie paliwo w przyszłości? No ruscy nie będą z tego zadowoleni na pewno. I mają do tego prawo.
@op - no wiem, 250 km/h. Dziwne, że dajesz się nabrać na coś takiego, że pociąg zatrzyma się w Mszanie w polu, a ominie duże miasta, gdzie stacje obsługuje się przeważnie dość niskimi prędkościami. Przykładowo pociąg między Warszawą Zachodnią, Centralną, a Wschodnią jedzie 80 km/h (czyli mniej niż na trasie Rybnik-Żory gdzie jest od pewnego czasu 120 km/h). Każdy pociąg także Pendolino jedzie tak samo i to nie ma żadnego znaczenia bo w terenach gęsto zaludnionych liczy się bardziej napełnienie pociągów pasażerami - także z przesiadek niż czas jazdy. Czas jazdy ma znaczenie w skali globalnej czyli np. na trasie Katowice-Lotnisko CPK lub Warszawa-Sosnowiec, a nie między Sosnowcem a Katowicami gdzie pociąg IC jedzie prawie tyle samo co osobowy. W przypadku pociągów dalekobieżnych żaden pociąg wożący ze stacji odjazdowej do docelowej bez przystanków pośrednich nie miałby żadnego sensu ekonomicznego. Dlatego właśnie Unia Europejska chce ograniczyć loty samolotowe na krótszych relacjach kosztem pociągów. Szybkie pociągi tym więcej przewiozą pasażerów jeśli dojadą do miast. Jastrzębie na CPK skorzysta prawdopodobnie najmniej. Tak jak do tej pory na większość pociągów będzie trzeba podjeżdżać do innych stacji - Wodzisławia lub Katowic.
Senatorka lepiej jakby umilkła w tym temacie, czas pomału pakować walizki. Ta kadencja to dla Wodzisławia dramat.
tłoczek ciśniesz tu jakieś brednie, całkiem jak ten Rus z hasłem, że Rosja nigdy nikogo nie atakowała. Płaci ci ktoś za to mącenie wody czy pocisz się tu dla idei?
~tloczeki-kierowane przez Wodz-Rybnik? a ty wiesz jaka bedzie szybkosc tych pociagow?
@op - obecnie pociągi międzynarodowe zatrzymują się nawet w Chałupkach więc dlaczego miałyby omijać średnie i duże miasta? Ministerstwo infrastruktury które dofinansuje połączenia dalekobieżne wymogło nawet postoje w Kuźni Raciborskiej lub powrót pociągów dalekobieżnych do takich małych miasteczek jak Sierpc czy Otmuchów. A wy zakładacie, że będą omijać Rybnik i Wodzisław?... Niezłe wariactwo. A skąd w ogóle pewność, że linia obwodowa nie będzie służyć tylko towarowym, a wszystkie pasażerskie z CPK będą kierowane przez Wodzisław-Rybnik i dalej CPK? Obecny kryzys wojenno-paliwowy pokazuje jak niezbędną rolę w dużych przewozach i niezależności transportowej odgrywa kolej. Tylko najpodrzędniejsze miejscowości zostały jej pozbawione lub nigdy tam kolej nie doszła. Ci którzy mają kolej w sytuacji rosnących kosztów paliwa - może przesiąść się na dojazdy pociągami. W Jastrzębiu niestety nie ma takiej możliwości, a najbliższe stacje są w innych, bardziej cywilizowanych miastach.
dobrze pisze ~kiler Nowa stacja powstanie w Mszanie a z Wodzislawia czy Rybnika do se mozesz dojechac CPK to nie bedzie kolejka podmiejska zeby sie wszedzie zatrzymywala
@kiler1 to nie będzie stacja tylko przystanek. Stacja to miejsce z kilkoma peronami gdzie można się przesiąść z pociągu na pociąg. Taką stacją w naszym regionie jest i będzie tylko Rybnik który otrzyma łącznicę CPK prawie do samej stacji. A pośpiechy z Raciborza też mogą jeździć tak samo jak pociągi na osi Wrocław-Zakopane. Po wyremontowaniu linii Sucha-Żywiec, przez Rybnik-Żory będzie najszybsza trasa do zakopca z zachodu Polski. Oj będzie się działo... Kolej to przyszłość transportu. Niektórzy to zrozumieli dopiero teraz. Inni wiedzą o tym od dekad.
Nie ominie, bo stację postawią zaraz obok, nazwią Jastrzębie-Mszana i tam będą jeździć wszystkie przelotowe, a Rybnik obskoczą 3 pary pośpiechów z Raciborza.
@katolik_zSWD CPK ominie Jastrzębie, a umożliwi dojazd do samego Wodzisławia. Do Jastrzębia będzie trzeba skręcić i wjechać w jakąś ślepą bocznicę. Widać, że zrobiono to po to aby z Jastrzębia mógł odjeżdżać jakiś pociąg kilka razy dziennie np. do Wrocławia czy Warszawy. Przelotowe pojadą tak jak do tej pory przez Wodzisław - Rybnik. Dużo ludzi do tych pociągów wsiada, a co dopiero jak polikwidują linie lotnicze, paliwo będzie co raz droższe, elektryki niezdolne do jazdy daleko, a autostrady płatne?
Ucierpią na tym gminy SWD, a pociągi znikną z Wodzia i będą jeździć przez Jastrzębie. Wystarał się o to tamtejszy poseł wspierany przez "naszych" parlamentarzystów i innych kabociorzy z samorządów, którzy za obiecane ochłapy z Polskiego Ładu wyłazili ze skóry, żeby trasę zieloną, lepszą dla SWD, opsioczyć bardziej od innych. Fuj. Skuteczni w działaniu - na rzecz konkurentów. Przy urnach będziemy pamiętać!