Poniedziałek, 5 sierpnia 2024

imieniny: Marii, Oswalda, Stanisławy

RSS

Linia kolejowa Ostrawa-Katowice priorytetem dla Brukseli?

11.03.2022 07:00 | 14 komentarzy | juk

Choć jeszcze nie powstała, to już stała się częścią transeuropejskiego korytarza. Mowa o linii Kolei Dużych Prędkości z Katowic do Ostrawy.

Linia kolejowa Ostrawa-Katowice priorytetem dla Brukseli?
Obecne warianty przebiegu linii kolejowej nr 170 na trasie Katowice – granica państwa – Ostrawa na terenie powiatu wodzisławskiego.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Wracamy do tematu planowanej przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny budowy linii nr 170 Kolei Dużych Prędkości z Ostrawy do Katowic, która budzi wśród mieszkańców regionu sporo obaw. - Trasa została zaliczona przez Brukselę do transeuropejskiego korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk - zaznacza senator Ewa Gawęda.

Część transeuropejskiego korytarza

Jak zwracają uwagę pracownicy biura senatorskiego Ewy Gawędy, choć trasa nr 170 jeszcze nie powstała, to już jest elementem sieci bazowej rozszerzonej transeuropejskiego korytarza TEN-T Bałtyk – Adriatyk. Biegnie on z Warszawy przez modernizowaną przez PKP PLK Centralną Magistralę Kolejową (CMK) i Katowice do przygranicznej Ostrawy, do której Czesi przygotowują budowę swojej linii dużych prędkości. - Na początku stycznia, czeski zarządca infrastruktury poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcami odpowiednika polskiego STEŚ dla odcinka Prosenice – Ostrawa. Polska i czeska inwestycja są ze sobą skoordynowane - zauważają.

Inwestycja o wyższym priorytecie

W ramach rewizji sieci TEN-T w grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska opublikowała projekt nowego rozporządzenia ws. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Nowy akt prawny jest zwieńczeniem trwającego już kilka lat procesu rewizji sieci TEN-T. Linia kolejowa nr 170 na odcinku Katowice – Ostrawa z przebiegiem przez Jastrzębie-Zdrój została zaliczona do nowej kategorii projektów pn. extended core. Są to inwestycje, których realizacja powinna zostać ukończona do 2040 r. o wyższym priorytecie niż sieć kompleksowa, co oznacza również wyższy priorytet przy przyznawaniu środków unijnych.

Prace trwają

Przypomnijmy, że w ciągu najbliższych miesięcy wytypowany zostanie w drodze analizy wielokryterialnej tzw. wariant inwestorski linii kolejowej nr 170, który następnie zostanie przedstawiony we wniosku o decyzję środowiskową. Od lipca ubiegłego roku, trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). W ramach prac CPK zorganizowało serię spotkań z udziałem m.in. przedstawicieli samorządów, a także firm, zakładów pracy, spółek górniczych, przewoźników kolejowych itd. W tej chwili dla wybranych wariantów opracowywane są proponowane rozwiązania techniczne. Były one w ostatnim czasie przedstawiane mieszkańcom m.in. podczas zdalnych spotkań, które odbywały się w lutym.

Zobacz także:

Ludzie:

Ewa Gawęda

Ewa Gawęda

Była senator.